Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.

Startet av ØysteinL, onsdag 04. februar 2015, klokken 21:11

« forrige - neste »

Marius Engel


Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 17. januar 2015, klokken 08:07
Oslo-Sandefjord er i hovedsak 110-soner. I 110 er forbruket et helt annet enn i 60-80 sone.
Jeg ville ikke kjøpt Leaf for å pendle 115km i 110-sone.

Ok, skjønner.

grorudklovnen

#31
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 17. januar 2015, klokken 08:07
Oslo-Sandefjord er i hovedsak 110-soner. I 110 er forbruket et helt annet enn i 60-80 sone.
Jeg ville ikke kjøpt Leaf for å pendle 115km i 110-sone.
Ikke noe problem å kjøre hvilken som helst elbil i 110 soner. Mye av trafikken går uansett i 80 og det er bare å roe seg ned litt.

sølv-pilen

Jeg antar at 110 sonene er 4 felts veger? slik at en kan kjøre roligere uten å hindre øvrig trafikk?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Øyvind.h

#33
Sitat fra: grorudklovnen på lørdag 17. januar 2015, klokken 10:38
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 17. januar 2015, klokken 08:07
Oslo-Sandefjord er i hovedsak 110-soner. I 110 er forbruket et helt annet enn i 60-80 sone.
Jeg ville ikke kjøpt Leaf for å pendle 115km i 110-sone.
Ikke noe problem å kjøre hvilken som helst elbil i 110 soner. Mye av trafikken går uansett i 80 og det er bare å roe seg ned litt.
Det går greit, men ville definitivt ikke basert daglig kjøring på det. 115 km i 80 vs 110 utgjør fort 45 minutter ekstra tid i bilen hver eneste dag! Eller noe sånt som 100-120 timer i året.

Da har jeg ikke kalkulert med kø/tett trafikk som trekker hastighet ned, eller muligheten til å kjøre litt over fartsgrensen på hele/deler av strekningen.

Jeg har kjørt Leaf en del på E6 sydover fra Oslo. I 110 sonen opplever jeg at jeg må holde minst 90-95 for å ikke føle meg som en propp. Dvs reelle km, så speedometeret må vise 100+.

Om trådstarter bruker 60.000,- i året på bom og diesel ville jeg gått for Tesla med en gang. S85 som kommer tur/retur uten lading de dagene man ikke har tid/anledning til å lade på jobb. Og kan kjøre i det tempoet man vil
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Marius Engel

#34
Det blir ganske nøyaktig 23 minutter lengre hver vei ja, om man kjører i 80 og det ville gått i 110 ellers den tiden man kjører til jobb.

Tesla er en veldig dyr bil. Hvis man klarer seg med en langt billigere elbil (eks soul som har lengst rekkevidde av de billige bilene), kommer man ekstremt mye billigere fra det, selv om man må lade på jobb. Skjer det noe ekrstraordinært bør man ha tilgang til hurtiglader ett sted, hvis man må kjøre tidlig fra jobb pga. nødaituasjon i heimen eller noe sånt. Eller man kan ta taxi. Man kan ta veldig mye taxi for det ekstra man betaler for en Tesla, eller kjøpe vedig mye drivstoff ;)

grorudklovnen

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 17. januar 2015, klokken 20:43
Det blir ganske nøyaktig 23 minutter lengre hver vei ja, om man kjører i 80 og det ville gått i 110 ellers den tiden man kjører til jobb
av de 120 km så utgjør 110 sonen noe sånt som 4-5 km?
80 soner utgjør vel en langt større andel.

ØysteinL

SitatDu sparer altså over 75 000 kr i året på elbil dersom du ikke må hurtiglade. Dersom du hurtiglader i Drammen koster det altså maks 6000 i året, dvs. forsatt ca. 69 000 rimeligere.

Dersom du velger ny Tesla i forhold til nye mer vanlige elbiler må du normalt låne 300 000 - 500 000 kr mer. Kapitalkostnaden blir da fort 50 000 mer i året. Dvs. Tesla lønner seg noe forhold til å velge en billig dieselbil og betale bom og diesel, men det er først når du velger en billig elbil at du virkelig kan spare penger!

Jeg har prøvd å sette opp et regnestykke på det her, og det stemmer nok bra at jeg vil spare rundt 70 000kr i året på en elbil. Bilen kan lade på offentlig parkering i Oslo. Jobben er I sandefjord, så jeg pendler mot trafikken. Jeg trenger ca 300 000 i lån, og med nedbetaling på 8 år betaler jeg ca 4500kr i mnd. Det må jo være smartere å bruke pengene som per dags dato går "ut av vindu" til diesel, på å nedbetale en Tesla istedet? Jeg skjønner at jeg kan spare mer på å kjøpe en billig el-bil, men hvis jeg blir nødt til å basere meg på hurtiglading og rekkeviddeangst hver eneste dag, vet jeg ikke om det er verdt det.

Men hvis jeg forstår det riktig, er det null problem å kjøre en strekning på vår/sommer med LEAF eller Soul, uten å måtte hurtiglade på veien? Terrenget bør ikke være noe problem, med unntak av Lierbakkene, det går rimelig rett fram og jeg kan alltids ligge bak lastebilene i høyre fila. Men, hvis jeg bruker 45-60 min ekstra om dagen på å kjøre i 80 vs 110, blir jo fort tid penger. Ett lite minus med billigbilene der altså..

Jeg er usikker på hva slags lader som er på jobb, jeg vet dessverre svært lite om de ulike laderne. Jeg vet det er et rødt/blått uttak til Tesla hvert fall, foruten om det er det mulig å bruke vanlig stikkontakt (som vil være mye mindre effektivt). Jeg jobber minimum 10 timers dager, så får jo ladet litt ekstra vs 8 timers arbeidsdag. Det vil også si at jeg ikke pendler på hjemturen samtidig som alle andre som skal hurtiglade. Men i aller verste fall, vil en Leaf eller Soul bli fulladet på 10 timer med vanlig stikkontakt? Har mine tvil..

Begynner å virke som jeg rett og slett blir nødt til å gå til innkjøp av en Tesla :)
S85

emil

#37
Laderene sitter i bilen så kommer det an på hva slags kontakter på veggen du kan bruke.

Med 230V 16A lader du en Leaf eller Soul med ca 3.3kWh pr time, så 10t er mer enn nok til å gå fra helt tom til helt full på en arbeidsdag.

Soul kommer med 32A lader som standard og du får det som tillegg på Leaf Tekna, da halverer du ladetiden igjen, men da bør du ha tilgang på en 32A Type2 stolpe.

Men selv en Tesla som lader med 16A 230V vil kunne lade nok for hjemturen og vel så det gjennom en 10t arbeidsdag.

(Min enkle tommelfingerregel for lading av Leaf er 1% pr A pr time, så medfølgende 10A ladekladd vil f.eks lade fra 20% til 100% på en normal 8t arbeidsdag)

Marius Engel


Sitat fra: grorudklovnen på lørdag 17. januar 2015, klokken 23:55
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 17. januar 2015, klokken 20:43
Det blir ganske nøyaktig 23 minutter lengre hver vei ja, om man kjører i 80 og det ville gått i 110 ellers den tiden man kjører til jobb
av de 120 km så utgjør 110 sonen noe sånt som 4-5 km?
80 soner utgjør vel en langt større andel.

Smarting [emoji6]

Såklart har du rett. Jeg regnet med at hele strekningen var 110 sone.

Marius Engel

Sitat fra: emil på søndag 18. januar 2015, klokken 15:47

(Min enkle tommelfingerregel for lading av Leaf er 1% pr A pr time, så medfølgende 10A ladekladd vil f.eks lade fra 20% til 100% på en normal 8t arbeidsdag)

Samme regner jeg med. Så en billig 16a ladeledning er en god investering for å øke ladehastigheten betydelig. Da lader du fra 20-100% på 5 timer. Eller fra 0-100% på 6 timer og 15 minutt. Sånn ca.

ØysteinL

SitatMed 230V 16A lader du en Leaf eller Soul med ca 3.3kWh pr time, så 10t er mer enn nok til å gå fra helt tom til helt full på en arbeidsdag

Med 230V 16A mener du vanlig stikkontakt? Og at jeg bruker en 16A ladeledning..Som du kanskje skjønner er jeg rimelig grønn når det kommer til lademulighetene.

Sitatav de 120 km så utgjør 110 sonen noe sånt som 4-5 km?
80 soner utgjør vel en langt større andel.

Det er vel 80 sone fra Oslo til Asker, videre 90 sone til drammen. Mellom Drammen og Sandefjord er det kun 100 og 110 sone. Men 4 felt hele veien, jeg er med andre ord ikke nødt til å holde farten oppe.
S85

emil

Sitat fra: ØysteinL på søndag 18. januar 2015, klokken 16:07
SitatMed 230V 16A lader du en Leaf eller Soul med ca 3.3kWh pr time, så 10t er mer enn nok til å gå fra helt tom til helt full på en arbeidsdag

Med 230V 16A mener du vanlig stikkontakt? Og at jeg bruker en 16A ladeledning..Som du kanskje skjønner er jeg rimelig grønn når det kommer til lademulighetene.

Ja, men skal du lade fast 16A på samme sted daglig ville jeg prøvd å få byttet ut husholdningskontakten (schuko) med en CEE kontakt. Er kontaktene i god stand er det ikke noe problem å lade 16A, men med litt slitasje kan det fort bli varmgang med smeltet kontakt som resultat.

For Leaf eller Soul vil en kladdløs portabel ladekabel som Charge-Amps sin justerbare 6/10/16A vil også være en god investering, samt en Type2-Type1 ladekabel.

Tesla har sin egen ladekladd som støtter diverse alternative kontakter med riktig adapter og ladehastighet settes i bilen.

Ferry

Med Tesla lader du gratis på Kjellstad når som helst. En liten stopp der en og annen dag burde holde? Det er jo ikke noe poeng å lade batteriet fullt. Det holder om du har nok til å komme fram. La oss si at du går 20 km i manko hver vei selv om du lader med vanlig stikkontakt både på jobb og hjemme. Da holder det kanskje med et par små stopp på Kjellstad i løpet av uka. Bare batteriet er stort nok så går det greit å bruke mer enn man rekker å lade. Men det krever så klart at man kan få tatt seg inn fra tid til annen. Treglading gjennom helga, eller korte stopp på SC. Når jeg tenker meg om så tror jeg nesten at jeg vil flytte et sted der jeg får lang kjørevei til jobb med en SC på turen. God grunn til å vurdere Tesla ;)

Øyvind.h

Sitat fra: grorudklovnen på lørdag 17. januar 2015, klokken 23:55
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 17. januar 2015, klokken 20:43
Det blir ganske nøyaktig 23 minutter lengre hver vei ja, om man kjører i 80 og det ville gått i 110 ellers den tiden man kjører til jobb
av de 120 km så utgjør 110 sonen noe sånt som 4-5 km?
80 soner utgjør vel en langt større andel.
Tror ikke noen av de påstandene stemmer nei.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ØysteinL

Jeg kan nå avslutte denne tråden med at jeg endte opp med en Tesla S85. So far, SO good, jeg er meget fornøyd! Den kommer seg tur retur strekningen uten problemer, selv nå når det har blitt omkjøring pga broen som raste ved Holmestrand. Jeg har SC på Lier i back up, har enda ikke opplevd å måtte stå i kø der.

Takker for gode tips jeg har fått på denne tråden, det har vært nyttig! :)
S85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA