Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.

Startet av ØysteinL, onsdag 04. februar 2015, klokken 21:11

« forrige - neste »

ØysteinL

Hei.

Jeg vuderer sterkt å kjøpe en el-bil til pendling mellom Oslo og Torp flyplass Sandefjord. Distansen er på ca 115 km en vei. 99% av strekningen er 4 felts motorvei med fartsgrense på 110. Jeg har lademuligheter hjemme (offentlig gatelading) og på jobb.

Per dags dato har jeg en BMW 1 serie diesel som vil koste meg et sted mellom 50 000 og 60 000 bare i bompenger og diesel per år. I tillegg kommer verditap, men dette vil jo komme uansett bil.

Jeg har sett på en del av de tidligere trådene her inne, men trenger allikevel flere tips fra folk som sitter på erfaring med rekkevidde på de ulike el-bilene sommer som vinter. Jeg vurderer å holde på fossilbilen et par mnd til, for så å kjøpe en elbil når temperaturen øker og veiene blir bare. Så vidt jeg har skjønt det klarer de fleste el-bilene min strekning så lenge det ikke er vinter (?). Spørsmålet er om noen av dagens el-biler vil klare strekningen på vinteren og? Hvis ikke må jeg selge el-bilen igjen til høsten..Evt., finnes det noen ladestasjoner på veien hvis det skulle bli krise på de kaldeste dagene? Og hvor lang tid vil f.eks en Leaf bruke på å lade opp batteriet ved en vanlig offentlig parkering/stikkontakt kontra hurtiglading?

Jeg har sett en del på Leaf, BMW i30, WV, Tesla og Soul. Tesla'n er i dyreste laget og Soul har litt lang bestillingstid. Jeg har planer om å prøvekjøre en Leaf i ettermiddag og høre hva de sier om den på Buskerud bilsenter.

Tips og erfaring tas imot med stor takk!


S85

emil

Skal du klare strekningen uansett vær, føre og på fartsgrensen med litt strøm til overs er nok en Tesla S60 billigste alternativ. Brukte ligger nå på ca 500.000,-

Ellers vil nok de fleste av de vanlige (Leaf, i3, eGof, Zoe og Soul) klare strekningen mesteparten av året, men du må nok kanskje roe høyrefoten litt.

Hurtiglader i Holmestrand (ca en km fra Sundance krysset) og flere i Drammen. Kommer også Grelland Nordover (statoil) og muligen andre steder.

Skal du tømme batteriet på turen er du avhengig av 16-32A lading på jobb for å rekke å fullade før arbeidsdagen er over.

Men pusher du batteriet på småbilene så mye og kjører ~50.000km/år kan kapasiteten på de gå ned og garantien forsvinner fort.



fiskeri

Soul hadde veldig lang bestillingstid. Jeg skulle egentlig få min i august, og deretter var det snakk om 2 måneders utsettelse - altså oktober. Så kom meldingen om at Norge hadde fått 1400 (eller 1600) flere biler, og da jeg snakket med min forhandler i dag, så kan jeg risikere å få bilen min allerede i mars/april (og senest juli). Hvis du vurderer Soul, så kan du jo ta en telefon til din forhandler og spørre hva de "nye" ventetidene er.

Leaf er også et alternativ som jeg også prøvekjørte (og likte). Ikke så god rekkevidde som Soul (og kanskje litt i knappeste laget for deg på vinterføre), og dessuten ryktes det om en ny Leaf-utgave med oppimot dobbelt rekkevidde. Ny Leaf kan leveres nesten på dagen, men det spørs da hvor smart det er å kjøpe en bil som har litt knapp rekkevidde og om et års tid (igjen ren spekulasjon jfr. ulike rykter) får en betydelig oppgradering.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

ØysteinL

Takk for kjapt svar!

Ved å kjøpe en Tesla ser jeg nesten for meg at vinninga går opp i spinninga. Ved å kjøre den 40-50000km i året vil den vel miste mer verdi enn jeg sparer, kontra det å ha en litt rimeligere fossilbil til pendling. Correct me if I'm wrong..

Har ikke Soul en estimert rekkevidde på 212km vs 199 km på Leaf? Skjønner at dette er under optimale forhold og med eksperter bak rattet..Men er differansen så mye større i virkeligheten mellom de to? Altså mer enn de 13 km som er oppgitt. Hvor mange km kan jeg regne med fra Leaf/Soul på vår/sommer? Kanskje jeg skulle få tatt en telefon til en Kia forhandler og, ser de har 7 års garanti som sikkert er en fordel. Prismessig er de vel ganske like?
S85

Thomas Parsli

#4
En kollega har kjørt 2012-modell Leaf mellom Horten og Oslo tre dager i uke i halvannet år. Når det er vått og kaldt kjører han 75km/t og rekker frem med et  skrik. Enkelte ganger spiser han på veien mens han hurtiglader, så han slipper å lide i 75km/t med lite varme i bilen.
Om sommeren raser han avgårde i fartsgrensen :)

Selv om 2014-modellen er oppgradert med nesten 100 forbedringer og har varmepumpe vil jeg heller anbefale en Kia Soul eller en brukt Tesla S60 hvis du ikke ønsker å hurtiglade på veien.

Men hvis du synes det er ok å hurtiglade 10min på veien er Leaf et godt valg, prisen er gunstig og det er lite i veien med bilen. Laderene på Kjellstad og Marienlyst er drevet av Grønn Kontakt og månedsabonnement koster 499,- så det blir billig kjøring, selv om du tar en kaffe og leser avisen hver dag!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: ØysteinL på torsdag 15. januar 2015, klokken 15:17
Takk for kjapt svar!

Ved å kjøpe en Tesla ser jeg nesten for meg at vinninga går opp i spinninga. Ved å kjøre den 40-50000km i året vil den vel miste mer verdi enn jeg sparer, kontra det å ha en litt rimeligere fossilbil til pendling. Correct me if I'm wrong..

Du må nesten regne på dette selv, men Dine Penger har regnet ut at i snitt er en rimelig fossilbil (bruktbil) så dyr å reparere at man like godt kan kjøpe ny fossilbil med garanti.

Prisforskjellen på en brukt Leaf og en brukt Tesla (S60) er over 300.000,- og jeg tviler sterkt på at det er prisforskjellen etter 5 år og ~200.000km. Men Tesla er en langt mer anvendelig bil og ikke bare sparer du deg for en del tid på hurtiglader, du kommer til å bruke den til mer enn pendling.

Rekkeviddeestimatene fra produsentene er like optimistiske som forbrukstallene på fossilbiler.
Bruk http://www.jurassictest.ch/GR/ og trekk fra 10%, så er du nærmere virkeligheten.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

ØysteinL

#6
Hva med å kjøpe en brukt leaf (ca)2012 modell som ikke har gått så langt? Hvis den har samme rekkevidde som 2014/2015 vil jo kanskje det være mer lønnsomt, også med tanke på verditap. Riktig nok med unntak av varmepumpen som vil bedre rekkevidde på vintern (?). En hurtiglading på 10 min skal jeg alltids klare hver dag, jeg har ikke noe imot et kort stopp med en kopp kaffe. Men vil det holde med 10 min også de kaldeste og våteste dagene? Vet du sånn ca hvor i oslo han bor? Mtp. hvor mange mil han har til Horten.

Synes leafn virker som et trygt valg i og med at det finnes så mange av den i Norge. Den har vært lenge på markedet og jeg har fått inntrykk av at folk flest er fornøyde med bilen. Prisen er heller ikke gal for en nybil å være + kort leveringstid. Souln er vel noen lapper dyrere?

Jepp, skal lage et lite regnestykke på det. Ser jo fort at jeg vil betale like mye i mnd på diesel og bom i mnd, som nedbetaling på en tesla s60. I tillegg slipper jeg rekkeviddeangsten..Kanskje det ikke hadde vært så dumt? Hvordan er det med forsikring på Teslan? Tenker med en gang at den vil bli ganske dyr på grunn av motoreffekten..Noen som vet?

Thomas, på den siden du linket til står det at Leaf har rekkevidde på 141 km. Hvordan kalkulerer den seg fram til det? Kun ved bruk av elevation?
S85

emil

Ville ikke satset på daglige hurtigladinger. Det kan være kø ved laderene eller laderene kan være defekte.


Thomas Parsli

2013-modellen har en del oppgraderinger som kan være verd prisforskjellen:

* varmeanlegget er flyttet fra motorrommet (uisolert) og inn i bilen, noe som gir bedre rekkevidde
* varmepumpe
* mulighet for dobbeltlader (32A istedenfor 16A)
* bedre plass i bagasjerommet

Personlig ville jeg nok betalt 10-20.000,- ekstra for de to første punktene var jeg deg, det gjør at du utvider tiden du kan kjøre uten hurtiglading med mange uker.

Green Race bruker teoretiske data i tillegg til høydeforskjell og hastighet og stemmer ganske bra på tørr vei om sommeren. Men siden den mangler muligheten for å legge inn temperatur og regn/slaps i vegbanen blir den veldig gal enkelte dager.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

grorudklovnen

#9
Sitat fra: ØysteinL på torsdag 15. januar 2015, klokken 14:46
Distansen er på ca 115 km en vei. 99% av strekningen er 4 felts motorvei med fartsgrense på 110.

Motorvei og vinter dreper rekkevidden for fort på vanlig elbiler til at dette er realistisk. Hurtiglading underveis er løsningen. Grønn kontakt i Drammen tilbyr fri hurtiglading mot 490,- i mnd.

Det fine med å bruke Grønn kontakt på Marienlyst er at de har to hurtigladere + at det ligger en hurtigladestasjon til ca. 200 m unna.

Thomas Parsli

Sitat fra: emil på torsdag 15. januar 2015, klokken 16:11
Ville ikke satset på daglige hurtigladinger. Det kan være kø ved laderene eller laderene kan være defekte.

Det er mange nok hurtigladere på den strekningen til at det fungerer greit.
Fra Sandefjord: Marienlyst, Kjellstad, Liertoppen, Sandvika
Fra Oslo: Kjellstad, Marienlyst, Holmestrand

I tillegg tror jeg Statoil har planer på strekningen.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Gliderman

Hei
Jeg har begynt å pendle Holmestrand - Økern, 85km hver vei med Leaf. Det går som ei kule i litt under fartsgrensen med varme i bilen. Men når jeg er på jobb har jeg mindre enn 10% igjen nå i griseværet. Så Sandefjord til Oslo er en tøff utfordring. Lader med 16A på jobb og 32A

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

sven erik

om en ligger i  runt  75 km hele veien har jeg gteid strekningen  selv med en i miev  men da 40 km opp lier bakken  men p de aller verste dagene  tar horten moss er det kortere og en har ikke lier bakken  der betaler du kunn  for deg selv  så går det kjempe bra  men det å hurtig lade den veien er og 0 problem  det er mange  og  går okke det så en par timer med lading over 10 a  så er du garantert framme

sølv-pilen

Tror 110 km blir vel mye utfordring med Leaf. Jeg klarer 50 km på 31%batteri god varm bil med temperatur rundt 0. Slik sett bør det gå men jeg ville ha testet det først se hvor mye du bruker til en hurtiglader nær din destinasjon. Tipper de som har greie på dette her vil si forbruket blir langt mer når temperaturen siger noen grader til nedover gradestokken.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Min erfaring med 1.gen Leaf er at 0 eller -10 i lufta ikke har så mye å si. Er batteritemperatur lik har føret mye mer å si. Våt vei ved 0 grader bruker mer strøm enn tør vei ved -10. Tilpasser man lading så batteriet er fulladet rett før avgang hjelper det på rekkevidden.

For 2. gen Leaf så vil vel -10 begynne å tære på effekten til varmepumpen og kan gi større utslag.

Og for de som lurer: Jeg kjører normalt sett i tynne stoffsko, dongeribukse, tskjorte og tynn stoffjakke eller genser. Ingen varmedress med ullpledd rundt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA