Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.

Startet av ØysteinL, onsdag 04. februar 2015, klokken 21:11

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Dersom du kan lade midtveis, så er det mulig du kan klare det med 2 stk Leafer, om du bytter bil på veien.

Kjører du litt hardt på Motorveien i regnvær, klarer Leafen kanskje 4 km pr kWt. Kjører du svært forsiktig på gamleveiene med låge fartsgrenser, og du tar beinveien gjennom Holmestrand etc, kan du komme opp i 8 km pr kWt.  Gir du trampen i bånn oppover lierbakkene, så du bruker 80kW, så må du kanskje hurtiglade 2 minutter for hvert minutt du putter gassen helt i bånn.

Å kjøre fra Torp til Oslo, behøver ikke å være så galt. Mellom Drammen og Oslo er det hurtigladere. Å kjøre motsatt retning, kan være håpløst. Hurtiglading kan være effektivt, når batteriet er ganske tompt. Etterhvert som batteriet fyller seg opp, går ladinga treigere, og treigere, og det kan slite på batteriet, om du lader det høyt opp hurtig. Når du stopper for å hurtiglade, bør du ikke ha helt tomt batteri, da det kan være lurt å ha nok lading til å komme seg videre til neste hurtigladestasjon, om stasjonen ikke virker.

emil

Tenker også at hvis han har normal arbeidstid vil han være ute og kjøre og ha ladebehov samtidig som alle andre og sansynligheten for kø ved ladere er større.

MrUnderhill

Tesla er en større bil, og vil dekke de fleste behov du har. Å basere deg på ladestopp til og fra jobb tror jeg blir noe du vil angre på.

Vi har 3 barn (0-5år) i barneseter. Får med oss barnevogn (med bag) og bagasje for helgeturer uten måtte prioritere når vi pakker.


Når det gjelder forbruk så bruker Teslaen rundt 2kr per mil (strøm koster litt under 1kr per kWh, og Teslaen bruker rundt 2kWh per bil). En Leaf vil ligge litt lavere (tipper rundt 1,50 per mil). En dieselbil som bruker 0,7l per mil (til 14kr per liter) koster deg nesten 10kr per mil, dvs 8kr mer per mil.

Kjører du 15.000km i året sparer du 12.000kr bare i drivstoff....


Det ligger nå 3 Tesla Model S (60kWh) til under 500.000 på finn: http://www.finn.no/finn/car/used/result?carmodelmake=0%2F8078&carmodelmake=1%2F8078%2F2000138&sort=2


Men er dette mer enn du vil bruke på bil, ville jeg ha ventet med Elbil et par år. Leaf med større rekkevidde kommer, og Tesla har planlagt en rimeligere model...



grorudklovnen

#18
Sitat fra: MrUnderhill på fredag 16. januar 2015, klokken 10:07

Når det gjelder forbruk så bruker Teslaen rundt 2kr per mil (strøm koster litt under 1kr per kWh, og Teslaen bruker rundt 2kWh per bil). En Leaf vil ligge litt lavere (tipper rundt 1,50 per mil). En dieselbil som bruker 0,7l per mil (til 14kr per liter) koster deg nesten 10kr per mil, dvs 8kr mer per mil.

Kjører du 15.000km i året sparer du 12.000kr bare i drivstoff....


Det ligger nå 3 Tesla Model S (60kWh) til under 500.000 på finn: http://www.finn.no/finn/car/used/result?carmodelmake=0%2F8078&carmodelmake=1%2F8078%2F2000138&sort=2


Men er dette mer enn du vil bruke på bil, ville jeg ha ventet med Elbil et par år. Leaf med større rekkevidde kommer, og Tesla har planlagt en rimeligere model...
Strøm koster nå ca. 50 øre pr. kWh med mva., ikke nær en kr. Kostnadene til strøm er uansett lave i forhold til verditapet.

Oslo - Sandefjord er over 120 km x 2 t/r x 230 arbeidsdager = over 55 000 km.

Oslo - Sandefjord uten hurtiglading kan koste kanskje koste 12 kr turen x 2 x 230 dager = 5500 kr i året. Lader du litt på offentlige plasser så sparer du inn dette noe også.

Oslo - Sandefjord koster omtrent 54 000 kr i bensin. + bom:
Rundt Oslo: 31 kr + 2 x 15,5 kr x 230 dager = over 14 000.
Rundt Vestfold 5 + 11 + 6 + 7 = 29 kr x 2 t/r = over 13 000
dvs. totalt over 27 000 kr i bom

Du sparer altså over 75 000 kr i året på elbil dersom du ikke må hurtiglade. Dersom du hurtiglader i Drammen koster det altså maks 6000 i året, dvs. forsatt ca. 69 000 rimeligere.

Dersom du velger ny Tesla i forhold til nye mer vanlige elbiler må du normalt låne 300 000 - 500 000 kr mer. Kapitalkostnaden blir da fort 50 000 mer i året. Dvs. Tesla lønner seg noe forhold til å velge en billig dieselbil og betale bom og diesel, men det er først når du velger en billig elbil at du virkelig kan spare penger!

Kanskje du også kan spare penger på parkering i Oslo dersom jobben din er innenfor ring 3?

I ditt tilfelle tror jeg en pent brukt eUP til ca. 150 000 + hurtiglading i Drammen vil gi det den billigste totalkostnaden med mindre du velger kollektiv.

sølv-pilen

Med Tesla har du nokk god margin. Men vis emil har rett mtp forbruk ved -10 tørre veger, vil jeg tippe du klarer deg lenge med en Leaf. Har du 6,6 kW lader og tilgang på type 2 lader vil du kunne kjøre hjem med fult oppladet batteri også.

Strømpris er en ting, Nettleie er en annen ting. uansett så er det sluttsummen du betaler, så vil tro rundt en krone høres reelt ut for pris pr kW strøm hjemme.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

kvolle6

Hva med å vurdere MB B-klasse electric drive? Har du Range option på denne "billigbilen", så er det oppgitt til å skulle klare 230km på en solskinnsdag med egg under gasspedalen. Jeg har bestillt meg en slik sjøl, som leveres i feb/mars (jeg var en av de første som bestillte). Jeg tipper den skulle klare ditt behov, og i motsetning til de fleste andre "småbilene" så har den toppfart på 160......men med dertil strømforbruk. En ting dog: Skal du få fulladet denne på jobb, så trenger du 400V TN-nett med 16amp 3-fase, og en ladestasjon for Type2. Da går det greitt på 3-4 timer. Ingen "hurtiglading" utover det. Ellers er jo bilen en skikkelig 5-seter med god plass, pris fra ca. 280000 - opsjonene du ønsker driver prisen opp mot 400000......

fiskeri

SitatEllers er jo bilen en skikkelig 5-seter med god plass, pris fra ca. 280000 - opsjonene du ønsker driver prisen opp mot 400000......

Ja, og rekkevidde-forlengeren (Range plus) er en av disse opsjonene. Det er jo etter å ha valgt alt tilleggsutstyret at MB'en (forrøvrig en flott bil) raskt blir en mye dyrere bil enn Leaf og Soul. Grunnprisen til MB'en er jo 10-15 tusen høyere enn topp utstyrte utgaver av Leaf og Soul (inkl vinterdekk). Rekkeviddeangsten går nødvendigvis ikke så mye ned ved å velge MB'en (og vi har vel heller ikke skikkelige vintertester der den settes opp mot e-Golf, Soul, i3 og Leaf). Meget mulig at MB'en gir best kjøreopplevelse (har ikke prøvd den ennå), men vet ikke hvor viktig dette er for trådstarter. Hvis tanken på disse "småbilene" gir symptomer på rekkeviddeangst, så vil jo en Tesla kanskje være det eneste alternativet - og da har du samtidig en bil som er mye mer allsidig enn de mindre el-bilene. Dersom pris er viktigst, og du vil ha en ny bil, så vil jeg påstå at du får mest bil ved å velge Soul.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

Rilum

#22
Alt går om man vil. Hvor stor verdi har fritiden din?

Jeg bor i sandefjord og kjører til oslo innimellom med Leaf (privat, ikke jobb)
I går så kom jeg til liertoppen, da var det tomt. Laderen virket ikke så måtte trille ned til kjellstad og lade der. Etter 20 min (6 streker) med lading kjørte jeg videre til oslo S (1 stek igjen når jeg var fremme).
Hjem igjen på kvelden, stoppet på kjellstad og fylte helt fult (98% 12 streker). Kom hjem med 1 strek igjen.

Kjørte pent begge veier, snitt på kansje 80 i 100/110 sonen, kun litt varme innimellom for å få bort dugg.
I går var det en veldig dårlig elbil dag. Er enig med Emil om at man bruker mindre strøm ved -10 grader og tør vei en ved 0 grader og regn.

Pratet med en på kjellstad som kjørte Vasser - Oslo, 136km pr vei, med Leaf. Han hadde gjort det i et par år. Han stoppet alltid på kjellstad og ladet mellom 10-45 min, avhengi av hvilken vei han kjørte og årstiden. Han ladet fult både hjemme og på jobb. Det må jeg si er imonerende, det hadde aldri jeg giddi. Ladetid+lav fart utgjør nok fort mellom 30-90 min ekstra reisetid pr vei avhengi av årstid.

Noen sier Zoe går lengere en Leaf, og at den har lavere luftmotstand, noe som er viktig på motorvei. Jeg vil tro Soul har større luftmotstand, og dermed kanskje ikke er så godt egnet for høye hastigheter ? Bmw i3 kan kanskje også være kurrant, den har jo smale dekk som bør gi mindre rullemotstand. Vil tro det bør ha god effekt på våt vei eller snø.

Jeg vil anbefalle at du prøver å få lånt de forskjellige bilene til fra jobb, og ser litt hvordan de virker. Det beste hadde vært å fått samlet sammen en av hver samtidig og kjørt i kollone, for å på den måten se hvem som kom lengst.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Panduck

Sitat fra: ØysteinL på torsdag 15. januar 2015, klokken 14:46
Jeg vuderer sterkt å kjøpe en el-bil til pendling mellom Oslo og Torp flyplass Sandefjord. Distansen er på ca 115 km en vei. 99% av strekningen er 4 felts motorvei med fartsgrense på 110. Jeg har lademuligheter hjemme (offentlig gatelading) og på jobb.

Er LEAF-eier. Synes det er greit å kjøre strekninger av og til, men hadde jeg måttet pendle den distansen, ville jeg nok fremdeles hatt Avensis'en, om jeg ikke kunne skaffet en S60. Jeg er stor fan av elbil, men ett sted går grensa :)

Skal man ha to biler kan man sikkert ha en SoulEV til kjøring når det er godt vær og fossil til det andre. Skal man kun ha elbil, ville jeg ventet til en 300km-rekkevidde bil kommer...

Thomas Parsli

Sitat fra: Rilum på fredag 16. januar 2015, klokken 20:07
Alt går om man vil. Hvor stor verdi har fritiden din?

I 2015 er det mange som kan bruke 30-45minutter ved en hurtiglader til å jobbe.
Jeg har i perioder vært ekstremt produktiv på båten mellom Oslo og Vollen, mens en kollega er produktiv på toget mellom Oslo og Horten.

Det er også mange som nyter å kunne lese avisen, en bok eller sitte å tenke.

Noen kunne tom. finne på å kjøpe en Leaf istedenfor en Tesla og brukt pengene de sparer på mer fritid eller dyrere ferier :D

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Marius Engel

115km i en 2. Gen. Leaf er da ikke noe problem hvis det er snakk om ett strekk uten stopp?

I vestlandsvinter (5 til -5 grader), regn, litt kø, forvarmet bil, og ladetimer (varmt batteri ved avreise) regner jeg 130km fra 100% - 0% i blanding av 60-80 sone.

Batteriet taper seg også mye mindre enn i 1. Gen. Så 100% lading er ikke noe å være redd for, og det blir kun på vinteren dette trengs.

Mulig det er utfordrene topografi der du er, slik at det stiller seg annerledes? Eller at du er helt nødt til å kjøre i 110km/t alle de kaldeste dagene også? Er det hurtiglader på veien bør du være safe uansett, til de verste dagene.

Jeg tror at 16a lading holder på jobb, men hvis du ikke har fulle dager kan 32a være greit å ha (eller hurtigladetilgang).

Når temperaturen ligger på rundt 8-10 grader og varmere, er det ihvertfall ikke noe problem. Kommer sommerdekkene på blir det enda bedre.

Men, det er ikke så kjekt å kjøre elbil, om du skal bli svett hver gang du nesten er framme... Hvis det er slik det blir..

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Marius Engel på fredag 16. januar 2015, klokken 22:41
115km i en 2. Gen. Leaf er da ikke noe problem hvis det er snakk om ett strekk uten stopp?

I vestlandsvinter (5 til -5 grader), regn, litt kø, forvarmet bil, og ladetimer (varmt batteri ved avreise) regner jeg 130km fra 100% - 0% i blanding av 60-80 sone.

Batteriet taper seg også mye mindre enn i 1. Gen. Så 100% lading er ikke noe å være redd for, og det blir kun på vinteren dette trengs.
..

Hold an - jeg vil påstå 115km en vei er langt utenfor Leaf rekkevidde. Og hvordan vet du at EuroLeaf taper mindre batterikapasitet enn 1.gen Leaf i vårt klima? Hvorfor prøve å skryte opp Leaf kjørelengden til det usannsynlige - det blir bare en skuffet Leaf eier etterpå. Rekkevidden til Leaf er IKKE blant kvalitetene til denne bilen.

Det er kun Soul og MB B-klasse som jeg ville valgt på denne distansen hvis Tesla er uaktuell. Med batteri i 30kWh klassen brutto går disse to betydelig lengre enn Leaf/eGolf/Zoe hvis man ikke overdriver gasspådrag og prøver å holde badstutemperatur.

Carl Anton Stenling

Pendling 115km en vei (noe kupert/høy hastighet) går komfortabelt hele året kun med Tesla for øyeblikket.

Om et par år så er det nok mange flere alternativer.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Marius Engel

#28
Sitat fra: Finnøy på lørdag 17. januar 2015, klokken 00:00
Sitat fra: Marius Engel på fredag 16. januar 2015, klokken 22:41
115km i en 2. Gen. Leaf er da ikke noe problem hvis det er snakk om ett strekk uten stopp?

I vestlandsvinter (5 til -5 grader), regn, litt kø, forvarmet bil, og ladetimer (varmt batteri ved avreise) regner jeg 130km fra 100% - 0% i blanding av 60-80 sone.

Batteriet taper seg også mye mindre enn i 1. Gen. Så 100% lading er ikke noe å være redd for, og det blir kun på vinteren dette trengs.
..

Hold an - jeg vil påstå 115km en vei er langt utenfor Leaf rekkevidde. Og hvordan vet du at EuroLeaf taper mindre batterikapasitet enn 1.gen Leaf i vårt klima? Hvorfor prøve å skryte opp Leaf kjørelengden til det usannsynlige - det blir bare en skuffet Leaf eier etterpå. Rekkevidden til Leaf er IKKE blant kvalitetene til denne bilen.

Det er kun Soul og MB B-klasse som jeg ville valgt på denne distansen hvis Tesla er uaktuell. Med batteri i 30kWh klassen brutto går disse to betydelig lengre enn Leaf/eGolf/Zoe hvis man ikke overdriver gasspådrag og prøver å holde badstutemperatur.

Utfra mine forutsetninger, med angitt temperatur, forvarming, ladetimer og angitt hastighet får jeg 130km ut av min Leaf. Det er ren fakta jeg kommer med, ikke noe skryt.

Er 115km langt utenfor rekkevidde på din 2. gen. har du en utfordrende rute, lite dekktrykk, bremser som henger eller kjører uøkonomisk vil jeg påstå. Og det er helt ok å kjøre uøkomomisk, om man ikke trenger noe annet.

Men, som også sagt, kanskje han har mer utfordrende kjøreforhold. Her har jo Rilum sine erfaringer å komme med, og han kjører samme distansen? Jeg vet ikke hvor Liertoppen er.

Jeg never også at det ikke vil bli kjekt med elbil om man skal ha rekkeviddeangst for hver tur, nederst i forrige inlegg. Da tror jeg man blir skuffet.

Har han ikke noe imot å hurtiglade de verste dagene er det ingen problem, som også sagt. Billigere enn å kjøpe Tesla, men fritt valg. (Synes jeg egentlig delvis gjentar mitt forrige inlegg).

Soul var vel ikke aktuelt pga. leveringstid. Men den har vel rekkevidden som trengs. Dog har jeg lest på forumet at den taper endel rekkevidde i så høye hastigheter. Kanskje det svarer seg å ha en billig fossilbil i mellomtiden og vente på Soul?

Jeg har fra kilder jeg angir som ganske sikre at batterikjemien i 2. gen. Leaf er bedre enn 1. gen. Leaf. Han eier både Tesla og Leaf,  driver elbilverksted som har det nyeste batteridiagnosevertøyet og tar service/reprasjoner på de fleste elbilmerker. Bla. tesla, vw, kia, nissan mm. Han har også flere ansatte som er opplært som elbilmekanikere, og har skrudd på mange elbiler og satt seg inn i dette. Ikke bare lest på forum.

Detaljene blir vanskelig for meg å gjengi, da jeg ikke vet alt det tekniske, og tar mye tid. Men kort fortalt tåler batterikjemien i 2. gen. Leaf temperaturer bedre. Anoden (eller katoden) er også dobbelt så stor, så en eller flere dårlige celler vil ikke ha samme innvirkning på batterikapasiteten. En kollega av meg som har ladet stort sett til 100% i ett år og hurtigladet litt fikk 100% restkapasitet på batteriet på første service i følge batteridiagnosen (som er mer pålitelig enn Leafspy).
Men på forumet her er det så mye udokumenterte påstander som blir gjentatt i det uendelige, til man tror det er fakta. Så jeg har forståelse for at noen tror det andre skriver.

Det viktigste er å ikke ligge å lade fra 70/80% - 100% hele tiden (bruk da 80%), og ikke la det stå fulladet lenge.

Men ikke la dette bli en diskusjon om leafbatteri.

Øyvind.h

Oslo-Sandefjord er i hovedsak 110-soner. I 110 er forbruket et helt annet enn i 60-80 sone.
Jeg ville ikke kjøpt Leaf for å pendle 115km i 110-sone.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA