Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Noen som har e-golf med Webasto?

Startet av storform, onsdag 04. februar 2015, klokken 20:49

« forrige - neste »

storform

Hei!

Vet dette med lading har vært diskutert en del på forumet allerede. Har lest det meste, tror jeg. Tar likevel sjansen på å starte en tråd, da det er noe jeg ønsker mer klarhet i.

Hurtiglading stanser automatisk på 83% av fulladet batteri. OK! Har selv testet at dette stemmer. Mitt vanlige lademønster er imidlertid lading hjemme med 16A sikring. Den lader da batteriet opp til 100%. Dette synes jeg i utgangspunktet er greit, med tanke på rekkevidde. Har hørt forskjellige synspunkter på det å lade batteriet helt opp, i forhold til å ta vare på batteripakken. Spurte derfor selger om dette (Kia Sørvest), og han hadde fått beskjed fra leverandør at dette var uproblematisk. Vanskelig å vite hva som stemmer, når man hører så mye ulikt.
Mitt lademønster er at jeg normalt tilkobler lader på 20-30% og ALLTID lader batteriet helt opp til 100%. Lurer derfor på om dette høres uklokt ut. Dersom dette ikke er å anbefale, er det en innstilling som gjør at bilen slutter å lade automatisk før 100% ? Setter stor pris på om noen deler sin kunnskap! Stopper dere ladingen, eller er det bare å dure på???

På forhånd takk!
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

birkeland

#1
Jeg har ikke fått min Kia Soul EV ennå, men den har mulighet til å stoppe lading ved 80%, og dette er det nok en grunn til. Jeg kommer kun til å lade til 100% de gangene jeg trenger det. De som trenger 100% kapasitet hver dag, må selvsagt lade til det, men det bør ikke overraske noen når rekkevidden over tid vil falle fordi batteriet degraderes, noe som dessverre er umulig å forhindre i Li-ionbatteriverden. Her er noe jeg har skrevet ang lading i en annen tråd:

Batteriet er ment å ha en levetid på 250.000km (merk, med levetid mener de at batteriet skal ha minst 70% kapasitet fra da det var nytt). Jeg for min del kommer til å holde batteriet så mye som mulig mellom 30% og 60% og lade bare 20% - 30% av gangen, noe som i Li-ion batteriverden vil gi en levetid som er 5 - 15 ganger lengre. (For de som er interessert, se bilde nederst. Merk at grafen viser til typiske Li-ionbatterier, og ved 80% DOD tåler batterier 3.000 fulle ladinger (full cycles) og ved 20% DOD tåler batterier 50.000 fulle ladinger. Dvs over 16 ganger mer).



Kurven viser et typisk Li-ionbatteri, og det er nok noen forskjell på batteriet som Kia Soul benytter. Mest sannsynlig er det lagt inn sikkerhetsmarginger, slik at 0% og 100% ikke er helt reelle tall. BMS-brikkene (Battery Management System) som overvåker hver celle i batteripakka vil kutte før batteriet når 7% igjen, for å unngå at batteriet går i "Sleep Mode", dvs at batteriet er overutladet hvis den når <7% SOC (State Of Charge). Når batteriprosenten viser 0% på bilen, så er det mest sannsynlig over 7% igjen. Det samme med 100%. Jeg vil tippe at 100% i teorien er lik ca 93% for å unngå at batteriet står fullstendig fulladet over tid. Et Li-ion batteri degraderes raskt ved 100% SOC.

Sånn sett, så tror jeg, som K S skriver, at ingeniørene hos Kia har gjort jobben sin ved å unngå at batteriet kan bli fullstendig utladet og fullstendig oppladet. Dette i seg selv vil øke batterilevetiden betraktelig.

Jeg for min del har sett at de fleste aktuelle kjøreturene vi har, tapper batteriet mellom 5%-25% hver gang. Derfor vil jeg forsøke å legge inn en rutine for å kun lade mellom 20% og 30% hver gang opp til et sted mellom 60% og 70%. De gangene vi trenger lengre rekkevidde, eller bilen må brukes til mange småturer hver dag, vil jeg selvsagt lade opp til 100% (noe som er anbefalt minst 1 gang i måneden i manualen fra KIA, antagelig for å kalibrere batteripakken).


Batterigarantien til Kia gjelder kun hvis batteriet faller til under 70% av kapasiteten i garantiperioden. Hvis så skjer, så får ikke eieren nødvendigvis et batteri som er 100% igjen, men de kan bytte degraderte battericeller til batteriet har 70%. (Dvs, hvis batteriet faller til 65% i garantiperioden, så garanterer Kia KUN å fikste batteriet til minimum 70% av original kapasitet).

Årsaken til at jeg vil lade ved korte %-intervaller og ikke vente med å lade opp til 100% før batteriet er tappet langt ned, er for å beholde kapasiteten til batteriet, ikke nødvendigvis for å ha en batteripakke som varer i 100+ år :P

Jeg satser altså på å beholde batterikapasiteten så lenge som mulig lik opprinnelig batterikapasitet ved å få inn gode laderutiner.


Jeg har sett hvor mye det har å si på levetiden på batteriet til bærbare PCer å lade smart. Derfor er planen å utarbeide enkle og gode rutiner for lading.

(I tillegg kan jeg bruke lav ladeprosent som argument for å holde kona hjemme hvis hun har lyst til å dra på kjøpesenteret for å shoppe. Myyyye penger spart ;D )

wall-e

Til nå kan jeg ikke se at det står noen steder i manualen til bilen om at lading til 100% skulle degradere levetiden. Ei heller at batteriets "levetid" (kapasitet over 70%) skulle vare til 250.000km? Har vi noen kilder?
Garantien varer i 7år, eller 150.000km, slik at vi har vel ingenting vi skulle sagt om batteriets "levetid" ikke holder når vi kommer til 250.000km?

Slik jeg har oppfattet det, så har disse batteriene ikke godt av topplading hele tiden. Dette for at spenningen i hver celle blir høyt og kan skade den. Det oppstår en slags "korrosjon" inne i batteriet. En forurensing som hindrer effektiv bruk. Men noen antyder at batteriet er over 27kw egentlig...for 27kw er faktisk mulig å ta ut av batteriet ved kjøring...så et riktig estimat ligger på 30-31kw. Da er nok faren for topplading mindre, da cellene ikke presses så høyt mtp spenning, selv ved 100%.

Jeg venter bilen i april, men har testet den en del i nordnorge allerede, og må si meg svært fornøyd.
Men midtvinters er det kaldt her, og man trenger rekkevidden. Selv i -20grader, anslår jeg at man enkelt klarer 12mil, med pen kjøring. Derfor kan man ikke ha en bil som bare ligger på 60% for å spare den. Tror ikke samboeren min blir glad for at bilen må stå hele tiden, slik at vi slipper å lade så mye?

Om du holder batteriet i 50% og kan lade det 1000 ganger, mot 100% 500 ganger, så har man kanskje kjørt like mange kilometer? Jeg tror ikke vi skal gjøre dette til noen vitenskap, det gagner ikke elbilfordelene. I såfall er tesla eneste veien å gå.


Batteriet kan lades til 80prosent ved hjelp av systemet i bilen (programmering) men som jeg sa..det står ingenting om å ikke lade til 100. Dog, når det gjelder hurtiglading på chademo er det begrensninger, og det står klart at levetiden reduseres med mye bruk av hurtiglader.

Om batteriet utlades til under 20prosent, anbefales det å lade til 100% for å opprettholde kapasitet ifølge manualen.

birkeland

Sitat fra: NNel på torsdag 15. januar 2015, klokken 22:23
Til nå kan jeg ikke se at det står noen steder i manualen til bilen om at lading til 100% skulle degradere levetiden. Ei heller at batteriets "levetid" (kapasitet over 70%) skulle vare til 250.000km? Har vi noen kilder?
Garantien varer i 7år, eller 150.000km, slik at vi har vel ingenting vi skulle sagt om batteriets "levetid" ikke holder når vi kommer til 250.000km?

Enkelt Google søk: http://www.telegraph.co.uk/motoring/car-manufacturers/kia/11204966/2015-Kia-Soul-EV-first-drive.html

"The battery pack is covered by a seven-year, 100,000-mile warranty, but engineers have been working to a target life of 15 years and 155,000 miles."


Sitat fra: NNel på torsdag 15. januar 2015, klokken 22:23

Om du holder batteriet i 50% og kan lade det 1000 ganger, mot 100% 500 ganger, så har man kanskje kjørt like mange kilometer? Jeg tror ikke vi skal gjøre dette til noen vitenskap, det gagner ikke elbilfordelene. I såfall er tesla eneste veien å gå.

Da har du misforstått grafen. Det er snakk om antall fulle cycles, altså tilsvarende 0-100%. (ved 40%DOD = 10.000 fulle cycles. Ved 80%DOD = 3.000 fulle cycles).

Nissan Leaf har solgt ca. 150.000 el-biler iløpet av årene, og det finnes derfor tonnevis med data fra batteriene  og masse gode forslag for å øke batterilevetiden og med fine grafer for de som interesserer seg for sånt. Kjemien er litt forskjellig i KIA sitt batteri, men det er dog Li-ion teknologi ibunnen, forøvrig en veldokumentert teknologi (NASA har noen fine og grundige forskningsrapporter som ligger tilgjengelig på internett på Li-ionbatterier som er verdt å få med seg for de som liker å grave seg ned i materien).

For alle som har hatt en mobiltelefon eller en bærbar PC i noen år, så merkes det etterhvert at batterilevetiden forkortes med tida. Så også med el-bil sålenge batteriteknologien er den samme.

For de som er interessert, så legger jeg ved et word-dokument hvor jeg har klippet og limt inn relevant informasjon jeg har funnet når jeg har lest meg opp på Li-ionteknologien og også mer spesifikt NMC-varianten som KIA Soul EV benytter. (Dokumentet var kun ment for meg, så det kan nok oppleves som ekstremt ustrukturert.)


Men når det er sagt, så har jeg savnet endel informasjon fra KIA på batterifronten generelt sett. Min KIA forhandler har ikke peiling på hvordan oppvarming og kjøling av battericellene foregår i praksis. Og har ingen peiling på hvilke kriterier BMSene opererer etter. Og selv det enkle spørsmålet mitt til Skotvedt Asker og Bærum her på forumet blir ikke besvart, hvilket er litt skuffende: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17985.msg309587.html#msg309587

Men, bilen ER en bruksgjenstand og tror definitivt at KIA har gjort en grundig jobb så man slipper å bli totalt batteriparanoid.

Hvordan folk lader er helt opp til dem. Men jeg er nå skrudd sammen på den måten at jeg liker å få inn gode og enkle rutiner på ting. Og trenger jeg ikke la bilen stå 100% ladet i 80% av døgnet, så lar jeg enkelt og greit være så lenge jeg har kunnskapen om at Li-ion batterier trives bedre ved lavere SOC.




wall-e

Ja jeg ville egentlig ikke komme med noe kritikk, og jeg er takknemlig for all info jeg kan få :)
Kunnskap fra forhandler er generelt lav ser jeg, det skal ikke mye til før en kan mere...må nok leve med det.

Heldigvis, her i nordnorge har vi lange avstander, men allikevel bor vi forholdsvis nært jobb og familie. Og ingen kø på offentlige ladeplasser.

For min del blir det enkelt å forholde seg til 80prosent...men kanskje ikke 60 hele tiden, og jeg ville bygge på meg en nærvøsitet for batteriet og stadig drømme om nettene, drømmer om tomme batterier, og en bil som er ubrukelig etter få år...folk som ler på jobb etc... så bilen skal brukes den. Men det er viktig å forholde seg til kunnskap som du kommer med... men det skal ikke være nødvendig for den menige mannen i gata. Følg manualen.

Er vi heldige, så kommer det batterier om noen år, som kanskje gjør at bilen får enda lengre rekkevidde. Batteribytte på en slik bil, bør gå problemfritt :)

Jeg gleder meg :)

birkeland

Jada, bilen skal definitivt brukes :)

Jeg har veldig stor tro på batteriteknologien til KIA, men hvis man drar med seg erfaringer fra andre el-bil eiere og tar til seg råd derfra, så har man et batteri som burde holde lenge :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA