Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: El-biler er ikke framtiden - hybrider er...

Startet av toppi, onsdag 04. februar 2015, klokken 19:49

« forrige - neste »

bb

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. januar 2015, klokken 11:02
Sitat fra: bb på torsdag 22. januar 2015, klokken 08:13
Ser man en Tesla stå ved siden av veien er det mye synsing og antakelser folk gjør.
Og ikke minst - flott at man ikke står i veien/skaper trafikale problemer :)
Jeg ser oftere fossilbiler langs veien enn elbiler. Senest i dag så jeg en Opel med varselblink på i bussfila på E6 ved Furuset. Men de blir aldri lagt merke til. Står en Tesla der derimot...
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Øyvind.h

Jaja. Snart må alle dieselbiler i/rundt Oslo belage seg på kjøreforbud eller kanonhøye bomtakster. Da blir det mange stillestående fossilbiler rundt omkring.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dennis

#17
Sitat fra: bb på torsdag 22. januar 2015, klokken 21:40
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. januar 2015, klokken 11:02
Sitat fra: bb på torsdag 22. januar 2015, klokken 08:13
Ser man en Tesla stå ved siden av veien er det mye synsing og antakelser folk gjør.
Og ikke minst - flott at man ikke står i veien/skaper trafikale problemer :)
Jeg ser oftere fossilbiler langs veien enn elbiler. Senest i dag så jeg en Opel med varselblink på i bussfila på E6 ved Furuset. Men de blir aldri lagt merke til. Står en Tesla der derimot...

At man ser 99% av bilene i Norge oftere på siden enn 1% er jo ikke så rart, mange av de er i tillegg veldig gamle. Bare det at man ser elbiler og spesielt Tesla som er kun 1-2 år gamle såpass ofte er bekymringsverdig. Vært på jobb i Sandvika denne uka og sett 2 stk Tesla langs E18 og en Audi. Vet jo ikke hva greia var, men når man står der med varselblink på så ser det ikke bra ut.

bb

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 22. januar 2015, klokken 22:41
At man ser 99% av bilene i Norge oftere på siden enn 1% er jo ikke så rart, mange av de er i tillegg veldig gamle. Bare det at man ser elbiler og spesielt Tesla som er kun 1-2 år gamle såpass ofte er bekymringsverdig. Vært på jobb i Sandvika denne uka og sett 2 stk Tesla langs E18 og en Audi. Vet jo ikke hva greia var, men når man står der med varselblink på så ser det ikke bra ut.
Det har etter hvert blitt allment kjent at Tesla har problemer med DU og batteri (kontaktor). Men om det er bekymringsverdig... tja, for hvem da? Tesla har jo 8 års garanti og ubegrenset km på DU og batteri.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Dennis

Selv om man har 8 års garanti som er veldig bra :) Så er det uansett en belastning for Tesla som merke og er kjedelig for eieren av bilen å måtte bruke timesvis på surr pga havari. Se feks på Skoda, de bilene er veldig bra idag, men de sliter enda med ryktet og skoda vitsene den dag i dag :P Tesla kommer seg nok fint gjennom denne, men kommer det flere ting etterhvert kan det bli et problem.

valvolainen

Har blitt kalt inn til 'Oppgradering av batteri'
Regner med det er denne?
Spurte pent om hva som fysisk skulle gjøres, men damen visste ikke noe utover at det var 'Oppgradering av batteri' som hadde noe med ytelse å gjøre. Har en følelse av at det siste var synsing.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

snurrehue

Sitat fra: bb på fredag 23. januar 2015, klokken 00:47
Det har etter hvert blitt allment kjent at Tesla har problemer med DU og batteri (kontaktor). Men om det er bekymringsverdig... tja, for hvem da? Tesla har jo 8 års garanti og ubegrenset km på DU og batteri.

Bekymringsverdig er det når DU og batteri faktisk er de to vesentligste delene på hele bilen. Og når ett av argumentene for elbil er at alt er så mye enklere, og knapt bevegelige deler og leamikk som kan gå galt, så blir det ekstra ille at Tesla snubler på disse to vesentlighetene. Garanti er jo bare en noenlunde forsikring at produsent fikser feil som måtte oppstå. Derimot hjelper jo ikke garanti noe som helst på usikkerheten man måtte føle. Vil motoren vare? Vil jeg oppleve havari? Vil jeg oppleve å stå midt på vidda med et batteri som feiler? Joda, Tesla fikser, men det er jo ikke akkurat gjort i en fei. Det tar tid. Ventetid før hjelp kommer. Ventetid før man får bilen tilbake.

Personlig synes jeg det er bekymringsverdig at den desidert dyreste bil jeg noensinne har kjøpt, og den aller nyeste jeg har eid, har hatt desidert flest feil av alle biler jeg har hatt.
Men, bank i bordet, batteripakken har jeg aldri hatt problemer med.

toppi

Bjørn:
Jeg har fått med meg DU problematikken, men ikke kontaktor problemene.
Var det denne som "røyk" hos deg?
Som medførte at hele batteripakken måtte byttes?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

RaBalder

Sitat fra: sangiovese på fredag 23. januar 2015, klokken 09:36
Sitat fra: bb på fredag 23. januar 2015, klokken 00:47
Det har etter hvert blitt allment kjent at Tesla har problemer med DU og batteri (kontaktor). Men om det er bekymringsverdig... tja, for hvem da? Tesla har jo 8 års garanti og ubegrenset km på DU og batteri.

Bekymringsverdig er det når DU og batteri faktisk er de to vesentligste delene på hele bilen. Og når ett av argumentene for elbil er at alt er så mye enklere, og knapt bevegelige deler og leamikk som kan gå galt, så blir det ekstra ille at Tesla snubler på disse to vesentlighetene. Garanti er jo bare en noenlunde forsikring at produsent fikser feil som måtte oppstå. Derimot hjelper jo ikke garanti noe som helst på usikkerheten man måtte føle. Vil motoren vare? Vil jeg oppleve havari? Vil jeg oppleve å stå midt på vidda med et batteri som feiler? Joda, Tesla fikser, men det er jo ikke akkurat gjort i en fei. Det tar tid. Ventetid før hjelp kommer. Ventetid før man får bilen tilbake.

:
Veldig enig her.

Man har jo ikke kjøpt bil for at den skal stå på verksted hos Tesla, selv om man ikke betaler for reparasjoner direkte.

Skulle bil havne på verksted pga. noe dill-dall, så får man mer eller mindre forandret hverdagen.

  • Litt mindre om den skulle bryte sammen i Drammen.
  • Desto mer hvis det skjer på Saltfjellet.

Jeg har heldigvis ikke hatt noen driftsstans på min Tesla etter snart et år. Men både kontaktor og DU-problematikk henger over som en svart sky. Ikke noen god-følelse....  ???

Øyvind.h

Sitat fra: RaBalder på fredag 23. januar 2015, klokken 10:38
Jeg har heldigvis ikke hatt noen driftsstans på min Tesla etter snart et år. Men både kontaktor og DU-problematikk henger over som en svart sky. Ikke noen god-følelse....  ???
DU-stopp har jeg sett mange av. Kontaktor-stopp derimot har jeg bare hørt om ett eller kanskje to tilfeller av i Norge.

Mulig du har bedre oversikt, ettersom det henger over deg som en svart sky og gir dårlig følelse?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RaBalder

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 23. januar 2015, klokken 10:47
Sitat fra: RaBalder på fredag 23. januar 2015, klokken 10:38
Jeg har heldigvis ikke hatt noen driftsstans på min Tesla etter snart et år. Men både kontaktor og DU-problematikk henger over som en svart sky. Ikke noen god-følelse....  ???
DU-stopp har jeg sett mange av. Kontaktor-stopp derimot har jeg bare hørt om ett eller kanskje to tilfeller av i Norge.

Mulig du har bedre oversikt, ettersom det henger over deg som en svart sky og gir dårlig følelse?
Får pirke litt.

Jeg har ikke brukt begrepet "dårlig følelse".
Jeg brukte ordene "ikke noe god-følelse".


Jeg har ikke noe kjempe-oversikt over kontaktor-feil spesielt. Men der er vel dokumentert 3-4 tilfeller der hovedbatteriet fremstår som stein-dødt. Og når Tesla begynner å bytte komponenter for å unngå slike spesielt, så ligger det også an til flere enn de 3-4 man vet om.

Det er jo en ganske så seriøs feil på en elbil. Og det er ingenting man kan gjøre noe med selv.

Jeg har ikke tenkt å stikke hodet i sanden, men er bevist på at en slik også kan dukke opp på min bil.

TW838

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 23. januar 2015, klokken 10:47
DU-stopp har jeg sett mange av. Kontaktor-stopp derimot har jeg bare hørt om ett eller kanskje to tilfeller av i Norge.

Mulig du har bedre oversikt, ettersom det henger over deg som en svart sky og gir dårlig følelse?

I tillegg til Bjørn har jeg opplevd samme feilen med kontaktoren, skjedde meg med tre uker gammel bil i 2013:
Jeg vil tro at det finnes en del flere som har opplevd denne feilen.
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

Øyvind.h

#27
Sitat fra: TW838 på fredag 23. januar 2015, klokken 11:22
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 23. januar 2015, klokken 10:47
DU-stopp har jeg sett mange av. Kontaktor-stopp derimot har jeg bare hørt om ett eller kanskje to tilfeller av i Norge.

Mulig du har bedre oversikt, ettersom det henger over deg som en svart sky og gir dårlig følelse?

I tillegg til Bjørn har jeg opplevd samme feilen med kontaktoren, skjedde meg med tre uker gammel bil i 2013:
Jeg vil tro at det finnes en del flere som har opplevd denne feilen.
Ja jeg ser at flere som fikk bil rundt samme tidspunkt som meg (dvs. høst/tidlig vinter 2013) har fått beskjed om bytte av en del i batteriet. Ettersom min bil er fra samme periode antar jeg at jeg også må bytte den delen på ett eller annet tidspunkt.

Sjekket kjapt bakover i denne tråden, og det virker som alle gjelder biler fra september-november 2013.
Bytte av batteri har jeg hørt om to eller tre tilfeller av (Laumb og bb). Finnes garantert flere, men sammenlignet med DU virker kontaktor-bytte å utgjøre minimal risiko sammenlignet med DU. På FB-siden til Tesla var det en periode daglige bilder av DU-sammenbrudd på biler fra mange forskjellige produksjons-tidspunkt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Sitat fra: TW838 på fredag 23. januar 2015, klokken 11:22
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 23. januar 2015, klokken 10:47
DU-stopp har jeg sett mange av. Kontaktor-stopp derimot har jeg bare hørt om ett eller kanskje to tilfeller av i Norge.

Mulig du har bedre oversikt, ettersom det henger over deg som en svart sky og gir dårlig følelse?

I tillegg til Bjørn har jeg opplevd samme feilen med kontaktoren, skjedde meg med tre uker gammel bil i 2013:
Jeg vil tro at det finnes en del flere som har opplevd denne feilen.


Fikk nytt hovedbatteri grunnet noe tilsvarende i fjor jeg og.
Tipper det er samme feil.

Epleskreller

Er kun de som har batteri merket B som får dette? Jeg har B pg fikk byttet kontaktor denne uka.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA