Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av tlauri, onsdag 04. februar 2015, klokken 15:38

« forrige - neste »

tlauri

Er det noen som vet hvilke komponenter man trenger for å bygge en hjemmelader til E-UP som går på 3 fase?

Finner noen byggverk men finner ikke tak på alle komponenter som er inni.
Hvis jeg får tak i alt så har jeg folk som kan bygge den for meg, har ikke lyst å mase på de før jeg har det som trengs av deler.

Noen som har tips?

emil

eUp! kan jo ikke lade på trefase, kun 16A enfase 230V eller DC Combo. Så da må du bygge deg en DC-lader som støtter Combo standarden. For alle elbilene så sitter AC-laderen i bilen og er begrensningen på ladehastighet. Boksen som mange kaller hjemmelader er kun en litt avansert kontakt med litt styringselektronikk som sier hvor mye effekt laderen i bilen får lov til å trekke.

Har ikke sett noen diy-sett for Combo, men det er flere som jobber med og har laget egne CHAdeMO løsninger. Tror uansett ikke det er verd kostnaden og tiden.

Skal du derimot kun lade din eUp! på 16A 230V fra trefasekontakt blir saken enklere, da er det bl.a en her på forumet som selger ferdige byggesett som kan tilpasses med riktige kontakter og sikringer.

tlauri

Byggesett er det som er morro, men hva trenger man da til 230v 16a?


tlauri

Mainpine boksen kan den erstattes med noe annet?

Virker jo nesten umulig å få tak i!!

KjellG

#5
Hva er det du ønsker å oppnå? Med kabelen som fulgte bilen kan du ventelig lade med 10A fra et schuko-uttak. Med enkle overganger kan du hente strøm også fra blå og røde 3-faseuttak.

Med en kontaktkasse på veggen kan du øke fra 10A til 16A, men trefase trenger du ikke. I realiteten kan du bare bruke én spenning i trefasekontakten.

Det vil koste litt å bygge en 16A kladd. Det finnes uoriginale med omstiller. Enkelte kladder kan ventelig også modifiseres.

Edit: Mainpine er ikke en lader, men en "ladekladd". Du er fortsatt avhengig av laderen i bilen. Mainpine forteller bare bilen hvor mye strøm den får trekke. (Mye missforståelser rundt dette da alt for mye omtales som "lader".)

ok67

Tesla Model 3 AWD-LR
iMiev 2013 som jr. har overtatt

tlauri

Er vel egentlig ute etter en billig måte å lade 16A på uten at det skal koste mange tusen kroner.
Hvis man kan lager noe enkelt så gjør man det :-)

tlauri


Noen som vet om kabelen som følger med lader på 16A eller 32A på ladestolper som kan gi 32A ?

emil

Sitat fra: tlauri på torsdag 15. januar 2015, klokken 12:07

Noen som vet om kabelen som følger med lader på 16A eller 32A på ladestolper som kan gi 32A ?

Kabelen som følger med bilen bør være merket, men siden eUp! ikke kan lade mer enn 16A tviler jeg på at kabelen støtter 32A lading. Det kan gi utfordring på enkelte 32A stolper som ikke liker 16A ladekabler og dermed nekter oppstart av lading.

KjellG

Sitat fra: tlauri på torsdag 15. januar 2015, klokken 12:07
Noen som vet om kabelen som følger med lader på 16A eller 32A på ladestolper som kan gi 32A ?

Forstår ikke helt spørsmålet. Kabelen per se leverer ikke noe. En 16A kabel forteller ladeuttaket: "Jeg kan overføre max 16 A. Ladeuttaket vet at det kan levere 32A, men må her begrense seg pga tynn kabel. Ladeuttaket forteller bilen: "Du kan trekke opp til 16A fra meg". Bytter du til 32A kabel vil ladeuttaket si at bilen kan trekke opp til 32, men laderen i eUp er ikke bygget for mer enn 16.

Enkelte ladeuttak fusker. Det er derfor et råd å kjøpe 32A kabel.

jkirkebo

Sitat fra: tlauri på torsdag 15. januar 2015, klokken 11:40
Mainpine boksen kan den erstattes med noe annet?

Virker jo nesten umulig å få tak i!!

Jeg har en 60-70 stk. Mainpine-kontrollere på lager...

Send mail til jkirkebo@gmail.com for prisforespørsel eller bestilling.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tlauri

kan man bygge en vegglader 16A med mainpine bokser og vil et komplett kit lønne seg å bygge kontra å kjøpe ferdig boks?

jkirkebo

#13
Sitat fra: tlauri på torsdag 15. januar 2015, klokken 14:24
kan man bygge en vegglader 16A med mainpine bokser og vil et komplett kit lønne seg å bygge kontra å kjøpe ferdig boks?

Ja, du kan bygge 16A vegglader med den, hva som lønner seg avhenger av hvor rimelig du kan få tak i de andre delene som trengs. Ladekabel, kapsling, kontaktor, pakknipler, rekkeklemmer og endehylser. Jeg tar 3650,- for et komplett byggesett og 1150,-for kun kontroller. Som forøvrig kun er tillatt montert av elektriker, bare så det er sagt.

Edit: Pris på kontroller + kontaktor er kr. 1400,-.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Vi selger et styrekort med relé til 1500 kr.

Egentlig en komplett ladeløsning. Utenom trenges kun boks, jordvern og kabelen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA