Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think city vil ikke lade

Startet av Helge, tirsdag 03. februar 2015, klokken 15:39

« forrige - neste »

Helge

EL-Saxo'en jeg kjøpte i november hadde en ganske dårlig Webasto Thermotop C. Den virket (slik den skulle) på bare grovt anslått 1/3 av kjøreturene. Noen ganger tente den ikke i det hele tatt, andre ganger tente den, men slukket igjen før den ble helt varm.

Jeg tenkte med gru tilbake på all den tid som gikk med til å sjekke Webastoen i P106'en vi kjøpte for snart 5 år siden og ikke minst på all irritasjonen (kanskje mest fra min kone ;) ) over varmer som ikke virket som den skulle på mange kjøreturer. Webastovarmeren i P106'en oppførte seg den gang litt på samme måten som den i Saxo'en. Eksempel på hva jeg gjorde (stort sett etter råd/tips fra andre)
1. Jeg hadde først på litt kondensfjerner - frykt for kondensvann
2. Så tok jeg til slutt ut bensintank og tømte den for å forsikre meg om at det ikke var vann og skitt som skapte problemer
3. Jeg sjekket bensinpumpe
4. Monterte rele på styresignalet for å unngå for lav styrespenning
4. Var også innom forhandler for en sjekk av varmeren

Til slutt slo jeg til på "kampanjepris" som forhandler hadde på helt ny varmer med 7990,- for kun selve varmeren (ikke eksospotte/eksosdeler, ikke ledninger, ikke drivstoffpumpe etc). Da fungerte varmen 100 % etterpå - aldri noe tull! Problemet var altså relatert til selve den gamle varmeren som forhandler ikke anbefalte at de skulle ta betalt for å fikse på med kommentaren. "Det er ganske mye penger på en varmer som erfaringsmessig ikke fungerer 100 % så veldig lenge etter overhaling."

Så nå var igjen "rådyra gode" ;)  Jeg sjekket pris på helt ny varmer her i Norge.  ???  :-\  :o  >:(  Jaha... fra over 10.000 kr og oppover hos de tre jeg spurte  :-X

Så sjekket jeg over grensen og fant at i Sverige var det enkelte som tilbød bytteordning, men det var ikke så mye billigere. Fra ca 10.000 SEK

Så sjekket jeg ebay der jeg tidligere har kjøpt litt datautstyr (til servere samt noen IP camera med mer). Der fant jeg flere billige Webastoer (flest i Tyskland) derav både helt nye, et par ubrukte men ikke helt nye (noen år "overliggere" på hylla), samt en del brukte.

"Innbyttevarmere" fantes også (i eksempelet/linken under til kun 3700 kr), der noen av dem hevder det ikke er overhalte varmere du får når du bytter inn, men faktisk helt nye varmere. Men upraktisk samt merkostnader å skulle sende inn sin gamle dårlige varmer da....?  http://www.ebay.com/itm/WEBASTO-THERMO-TOP-C-DIESEL-TAUSCH-HEIZGERAT-STANDHEIZUNG-ERSATZHEIZGERAT-NEU-/300942712398?pt=DE_Autoteile&hash=item4611955e4e

Jeg valgte derfor å by på en "overligger" også kalt "hylleligger" ;)  og fikk denne til 2890 kr. En ubrukt, men på dato ikke splitter ny varmer. Denne ble levert skinnende blank og fin med gule propper på tilkoblingene, original forpakning etc. Med 170 kr i frakt samt tollbehandlig/moms kom herligheten seg på ca 4000 kr -> Noe helt annet enn en ny varmer i Norge.

Så for den som tør kjøpe fra utlandet mht garanti etc kan man slippe unna med en del tusenlapper spart. Varmeren er montert i Saxo'en og som på P106'en har problemene med Webastoen i bilen forsvunnet som dugg for solen uten å måtte tømme bensintank, sjekke bensinpumpe etc etc etc  ;D
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Det er visstnok styrekortet som er hovedproblemet når Thermotop C fusker eller streiker. og
Elbilmek reparerer dem (eller kanskje har bytter dem), og det skal visst være mulig å kjøpe bare kortet på eBay , mye billigere enn hele Webastoen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på torsdag 15. januar 2015, klokken 16:51
Det er visstnok styrekortet som er hovedproblemet når Thermotop C fusker eller streiker. og
Elbilmek reparerer dem (eller kanskje har bytter dem), og det skal visst være mulig å kjøpe bare kortet på eBay , mye billigere enn hele Webastoen.
Høres jo ut som en av flere mulige/sannsynlige feil ja. Men det er nok langt fra alle gangene det er styrekortet. Jeg har intet mindre enn 4 Webastoer nå ;D skjønt den ene er nå så gammel og dårlig at jeg like gjerne kunne kvittet meg med den (er ikke i bruk). En av mine Thermotop C (ny i 2009) som jeg hadde til sjekk hos AutoEx i Trondheim i fjor sommer hadde i stor grad akkurat samme symptomene som den gamle Thermotop S'en i 106E'en og Thermotop C'en i Saxo'n før de begge ble byttet i nye. På den jeg fikk sjekket og utbedret i sommer var i følge AutoEx problemet gjenkoksing/soting. De kunne "rense den" om jeg insisterte på det, men anbefalte også å bytte noen deler (husker ikke om det var en dyse eller hva det ev. var i tillegg) da deres erfaring var at det med bare rens ofte gikk skuffende kort tid før problemene kom tilbake. Jeg valgte å bytte deler og hele jobben kom seg da på 3500 kr, men det var jo på en Webasto som ikke er så gammel. AutoEx hevdet slik gjenkoksing/nedsoting var "SVÆRT" vanlig årsak til problemer på Webasto og anbefalte å om mulig å la Webastoen gå "litt ekstra" på de korteste kjøreturene. Men hva som er vanligst av styrekort eller gjenkoksing/nedsoting spurte jeg jo ikke om (hadde da ikke hørt om styrekortet).
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Cornelius70

Man bruker vel ofte en elbil til småturer; gjerne bare 2-4 minutter mellom butikker osv., og da får jo Webasto'en knapt nok tid til å starte før den setter igang nedkjølingssyklusen sin, og da er det klart at det lett blir endel soting - som igjen kan bli koks når den endelig får en lengre kjøretur og blir skikkelig varm...

Da er det bedre å si til seg selv; " det tar jo bare 3 minutter bort til butikken, så jeg klarer meg uten varme da..." ;) Alternativt; stikke ut å starte Webasto'en 10 minutter før man skal kjøre, slik at den blir skikkelig driftsvarm. (Og da er det jo godt å sette seg i varm bil... :D )
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Caspar

Det er korte brennsykluser som tar knekken på disse. Det gjelder også i orginalmonterte brennere i nye biler. I en elbil med korte turer er det viktig å koble en bryter slik at varmeren kan gå mens du er inne i butikken. Hvis den stopper når du slår av tenningen og går i etterbrenningsmodus, og startes opp igjen etter etter noen minutter så får du garantert trøbbel ganske raskt. Minimum brenntid bør være 20 minutter
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Helge

På vår 1998 P106E monterte jeg for over 4 år siden DEFA Smartstart på webastoen samt også en bryhter på dashbordet. Dermed kan man innefra slå på varmeren 10 minutter før man skal kjøre. Videre kan vi også trykke in bryteren på dashbordet og la Webastoen gå når vi er inne på en butilkk i 5 eller 10 minutter uten at Webastoen stopper når tenningen slås av. Jeg laget dette med kun 3 dioder og et rele:
- Fast +12V til strøminngang på releet
- Jord (0V) inn på styrepinne1 på releet
- Diode i serie fra DEFA Smartstarten til styrepinne2 på releet
- Diode i serie på ledning fra bryteren på dashbordet til styrepinne2 på releet
- Klippet ledningen +12V med tenning til viftebryteren satte diode i serie på denne også til styrepinne2 på releet
- Ledningsstumpen inn på viftebryteren får nå forsyning fra strømutgang på nevnte rele
- klippet ledningen +12V med tenning til microbryteren som styrer Webastoen (isolerte enden med 12V bare med tenningenpå) og forsynte i steden inngangen på microbryteren med strømutgangen på releet.

Dermed vil Webastoen starte enten man slår på:
- fjernstyrt med DEFA Smartstart
- med bryteren på dashbordet
- med som tidligere å slå på tenningen

Så sent som nå i dag brukte jeg noen timer til å legge opp identisk opplegg på den 2003 Saxo'en jeg kjøpte i november. Ikke så vanskelig.... men det tok lenger tid på Saxo'en da microbryteren til Webastoen satt mye vanskeligere til enn på P106'en.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på søndag 18. januar 2015, klokken 22:30
På vår 1998 P106E monterte jeg for over 4 år siden DEFA Smartstart på webastoen samt også en bryhter på dashbordet.
+1
. . . rent bortsett fra at jeg monterte Eberspächer easystart. Har det i både SAxo'n og P106'n.
Utrolig kjent, både for forvarming og som Helge sier når man skal ut av bilen bare en kort stund.

Sitat fra: Helge på søndag 18. januar 2015, klokken 22:30
Så sent som nå i dag brukte jeg noen timer til å legge opp identisk opplegg på den 2003 Saxo'en jeg kjøpte i november. Ikke så vanskelig.... men det tok lenger tid på Saxo'en da microbryteren til Webastoen satt mye vanskeligere til enn på P106'en.
På min Saxo 2000 var det akkurat likt som min P106 2001.

Og et råd som ikke kan gjentas for ofte:
Skal du jobbe under dasjbordet så demonter forsetet !  Det tar bar 5-10 min og da kan du ligge behagelig på gulvet og jobbe under dasjbordet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på mandag 19. januar 2015, klokken 00:32
. . . rent bortsett fra at jeg monterte Eberspächer easystart. Har det i både SAxo'n og P106'n.
Utrolig kjekt, både for forvarming og som Helge sier når man skal ut av bilen bare en kort stund.
Ja VELDIG kjekt :)

Jeg tenkte først å montere en GSM-modul for å styre Webastoen i Saxoen med tekstmelding. Da har man jo "alltid" rekkevidde. En god del billigere enn DEFA Smartstart ville det blitt også. Men kona ville helst ha som i 106'en med Smartstart'en til nøkkelringen og dermed bare en knapp å trykke på med nøkkelen/nøkkelringen i hånda.

Jeg så også på Eberspächer easystart, men det var grovt regnet dobbelt så dyrt som DEFA Smartstart med priser fra 3700,- opp til 4500,- mot kun 1900 som jeg betalte for DEFA Smartstart fra forhandler her i Trondheim.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på mandag 19. januar 2015, klokken 10:58
Jeg tenkte først å montere en GSM-modul for å styre Webastoen i Saxoen med tekstmelding. Da har man jo "alltid" rekkevidde.
Jeg så også på Eberspächer easystart, men det var grovt regnet dobbelt så dyrt som DEFA Smartstart med priser fra 3700,- opp til 4500,- mot kun 1900 som jeg betalte for DEFA Smartstart fra forhandler her i Trondheim.

Grunnen til at jeg ikke valgte GSM var at det dukket opp først rett etter at jeg hadde installert Easystart i begge bilene.

Og for meg var Easystart ikke så dyrt. Jeg kjøpte to ubrukte sett på Finn.no 2000,- kr stykket  ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA