Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er gode ladevaner for en pendler?

Startet av Kenneth M, tirsdag 03. februar 2015, klokken 12:58

« forrige - neste »

Kenneth M

Hei!

Takker for et meget informativt forum med mye relevant info for oss med Model S.
Bor i Stavanger og skal ut på langtur i morgen til Myrkdalen.
Planen er å starte fra jobb med fulladet P85+, forvarmet bil og batteri.
Kjører opp til SC Akskal (Kun 5-6 mil) Spise middag mens bil topper opp på ny.
Etter dette kommer utfordringen min. Opp til Myrkdalen er det ca 27 mil (Via Odda), ser det er meld storm fra sør (Medvind :) ), og kan regne med snø / slaps på veien. Vet ikke stigningen, men anslår denne til 300-400m.
Ville dette lett la seg gjøre?
2 mann i bil og 2 par ski, setter på batteri range når jeg kjører fra Aksdal.
Har ikke lyst å stå noen mil fra hytten i morgen natt og lure på hvor strømmen ble av ;)

Noen med erfaring rundt dette som kunne gi litt tilbakemeldinger? 

RaBalder

Jeg ville ikke ha fulladet hjemme for å kjøre 5-6 mil og deretter lade igjen.

Start hjemme med den daglige dosen (60%/70% eller hva du nå bruker). Ingen vits med noe mer, når neste lader er superlader og man skal ha en lengre stopp.

Så lader du godt på superladeren før du tar strekket på 27mil. Jeg kan imidlertid ikke si om du klarer 27mil på en lading der du skal kjøre.

mrjalle

Veldig kjekt om du skriver hvordan det gikk etterpå? Skal kjøre samme distanse i vinterferien ;-)

arnkl

I følge reiseplanleggaren på gulesider så er det berre 24 mil frå Aksdal til Myrkdalen. Det burde gå fint, sjølv med litt slaps på vegane. Det er 22 kW på Voss dersom det skulle knipe. Denne er førebels gratis.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Batteritralla

#4
24 mil går uansett hvor kaldt/hvilke kjøreforhold det er med en 85Kw.

Du har i tillegg varm bil og varmt batteri når du legger avgårde.

Det du vil spare mest på er som du sier range mode, og om du reduserer kupe temp noen grader og har setevarme på 1.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Tesla65

Du har også mulighet å lade i Etne.
Denne er plasert ved Etnesenteret i den nordlige enden av parkeringsplassen.
Hvit P85 Solgt

Torpedo Ted

Sitat fra: RaBalder på onsdag 14. januar 2015, klokken 15:26
Jeg ville ikke ha fulladet hjemme for å kjøre 5-6 mil og deretter lade igjen.

Elendig råd. Selvfølgelig fullader du hjemme hvis du vet du skal ut på lang tur...

Kenneth M

Takker for tilbakemeldinger. Ser nå på Google at det kun er 24 mil, føler meg nokså sikker på at dette går greit uansett hvilket vær jeg treffer.
noen som vet om hurtigladerene som er satt opp i Etne,Odda og voss har påmontert type 2 kabel, eller må man ha med dette selv. Synes det er lite info rundt dette når du ser på forskjellige lade-apper og lignende.

Tesla65

Type2 kabel i Etne.
Her er det bare å plugge i
Hvit P85 Solgt

TRM

Sitat fra: Kenneth M på onsdag 14. januar 2015, klokken 15:11
Hei!

Takker for et meget informativt forum med mye relevant info for oss med Model S.
Bor i Stavanger og skal ut på langtur i morgen til Myrkdalen.
Planen er å starte fra jobb med fulladet P85+, forvarmet bil og batteri.
Kjører opp til SC Akskal (Kun 5-6 mil) Spise middag mens bil topper opp på ny.
Etter dette kommer utfordringen min. Opp til Myrkdalen er det ca 27 mil (Via Odda), ser det er meld storm fra sør (Medvind :) ), og kan regne med snø / slaps på veien. Vet ikke stigningen, men anslår denne til 300-400m.
Ville dette lett la seg gjøre?
2 mann i bil og 2 par ski, setter på batteri range når jeg kjører fra Aksdal.
Har ikke lyst å stå noen mil fra hytten i morgen natt og lure på hvor strømmen ble av ;)

Noen med erfaring rundt dette som kunne gi litt tilbakemeldinger?
Ta en kopp kaffe på kafé Smelt i Odda mens du lader på 22 kW hurtigladestasjonen som er plassert 20 meter unna kaféen. Da slipper du å bekymre deg.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Thor2014

Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 14. januar 2015, klokken 16:55
Sitat fra: RaBalder på onsdag 14. januar 2015, klokken 15:26
Jeg ville ikke ha fulladet hjemme for å kjøre 5-6 mil og deretter lade igjen.

Elendig råd. Selvfølgelig fullader du hjemme hvis du vet du skal ut på lang tur...
Det er ikke elendig råd, det er veldig bra.
Da blir batteriet litt varmere også når du superlader.

ArneS

#11
Sitat fra: Kenneth M på onsdag 14. januar 2015, klokken 17:27
Takker for tilbakemeldinger. Ser nå på Google at det kun er 24 mil, føler meg nokså sikker på at dette går greit uansett hvilket vær jeg treffer.
noen som vet om hurtigladerene som er satt opp i Etne,Odda og voss har påmontert type 2 kabel, eller må man ha med dette selv. Synes det er lite info rundt dette når du ser på forskjellige lade-apper og lignende.

Fastmontert type 2 (43kW) kabel på alle disse - og alle er foreløpig gratis :-)

Rettelse: Odda har betaling (Grønn Kontakt)
P85+ Signature (solgt)
P85DL

TRM

Sitat fra: ArneS på onsdag 14. januar 2015, klokken 18:12
Sitat fra: Kenneth M på onsdag 14. januar 2015, klokken 17:27
Takker for tilbakemeldinger. Ser nå på Google at det kun er 24 mil, føler meg nokså sikker på at dette går greit uansett hvilket vær jeg treffer.
noen som vet om hurtigladerene som er satt opp i Etne,Odda og voss har påmontert type 2 kabel, eller må man ha med dette selv. Synes det er lite info rundt dette når du ser på forskjellige lade-apper og lignende.

Fastmontert type 2 (43kW) kabel på alle disse - og alle er foreløpig gratis :-)

Rettelse: Odda har betaling (Grønn Kontakt)
Odda har IKKE fastmontert Type2-kabel. Denne må du ha med selv. Betalinga på Oddastasjonen fungerte ikke i jula. Brukte den selv et par ganger, og måtte første gangen ringe operatøren. Står nr på skilt ved laderen. Operatøren kan fjernåpne laderen. Null stress. Alternativt kan du først prøve diverse RFID-kort. Heiskort fra Tryvann + kantinekort fra jobben fungerte for meg.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

RaBalder

Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 14. januar 2015, klokken 16:55
Sitat fra: RaBalder på onsdag 14. januar 2015, klokken 15:26
Jeg ville ikke ha fulladet hjemme for å kjøre 5-6 mil og deretter lade igjen.

Elendig råd. Selvfølgelig fullader du hjemme hvis du vet du skal ut på lang tur...
Nei, jeg lader ikke batteriet mitt til 100% når jeg skal på langtur.
Jeg lader batteriet mitt til 100% først når jeg har behov for det.

Andre kan gjøre som dem vil.

kjølholdt

Skal jeg på langtur har jeg alltid med type 2'kabel skjøteledning 8 meter lang pluss original Tesla kabel med alle adapterne og en mennekes lader. Ikke f.... Om det er lader det skal svikte på
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA