Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i norske medier

Startet av prodde, mandag 02. februar 2015, klokken 14:38

« forrige - neste »

prodde

I jungelen av ladekabler har jeg visst gått meg vill... Jeg har en 2014 Nissan Leaf. Den har en medfølgende ladekabel med 10A schuko. Denne kabelen nekter å ta strøm fra bensinaggregatet mitt på hytta. (Kipor 2600). Den blinker jordingsfeil, uansett hvor godt jeg prøver å jorde. (Tips ønskes). Jeg har derfor bestillt meg en ny ladekladd med justerbar 6-13A, også denne med schuko. Håper dette løser problemet.

I tillegg har jeg skaffet meg en ladekabel for de nye boksene, en Mode 3 type 2 til type 1 ladekabel 32A. Altså en kabel med Mennekes i ene enden. Det jeg lurer på er om den kabelen brukes både på 230V og 400V? Er det laderen i bilen som i såfall oppdager om det er 230 eller 400V?
En annen ting, Jeg forstår det sånn at bilen, Leaf, ikke tar i mot mer lading enn maks 16A, (230x16=3,68kw) så kabelen på 32A egentlig er overdimmensjonert? Eller kan den motta 16A på 400V anlegg også? får jeg da 400x16=6,4kw da?
I såfall, er det mulig å få installert 400v anlegg med mennekes på husveggen, og lade hjemme med 6,4kw?

Til slutt: Hvorfor kan jeg ikke bare ha en vanlig kabel med schuko i ene enden og type 1 i andre enden og la laderen i bilen trekke den strømmen den trenger (uten ladeklump eller annen elektronikk?)

PS! Trenger ikke lange utredninger eller synnsinger, bare fakta, om noen kan være så snill å dele sin viten med meg. Har hatt elbil i snart en måned nå... Greenhorn  ;)

jkirkebo

#1
Sitat fra: prodde på tirsdag 13. januar 2015, klokken 21:11
I jungelen av ladekabler har jeg visst gått meg vill... Jeg har en 2014 Nissan Leaf. Den har en medfølgende ladekabel med 10A schuko. Denne kabelen nekter å ta strøm fra bensinaggregatet mitt på hytta. (Kipor 2600). Den blinker jordingsfeil, uansett hvor godt jeg prøver å jorde. (Tips ønskes).

Uten at jeg har prøvd det selv så rapporteres det fra USA at man ofte må laske ene fasen til jord på aggregater for å få ladet. Da må selvsagt ikke ekstern jord kobles til. Helt etter boken er det heller ikke for å si det slik.

Type 2 til Type 1 ladekabelen din er 1-fase og vil alltid hente ut 230V fra ladestasjonene. 400V er for 3-fase og støttes hverken av Leaf eller Type 1 standarden.
32A kabel er alikevel kjekt å ha da 16A kabler ikke virker på alle 32A ladestasjoner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Ser ikke noe galt i å jorde ene fasen på et enfase aggregat. En bygger bare om fra et enfaset IT-nett til et enfaset TN-nett. Om det er nødvendig her tviler jeg på. På ZOE er det mer trolig.

Leafen trenger 230V. Det han den hente mellom to faseledere i et 230V IT-nett eller mellom N-leder og en av fasene i et 230/400V TN-nett.

prodde

Hei! Tusen takk for gode svar. Når det gjelder lasking, mener dere at jeg skal koble den ene lederen sammen med jordingskabelen?

KjellG

#4
Jeg mener det er ok, ja.
eventuell logikk i bilens lader (eks ZOE) vil da tro at den er knyttet til et TN-nett. Andre merker utfører ikke nødvendigvis denne testen.

Det er det samme som gjøres i "bøtta" til Renault for å lure ZOE. Hjemme kan du ikke gjøre dette da du jorder en av fasene i strømnettet, men her er du, med eget aggregat, ditt eget strømnett.

Ad ladekabel med kladd. De første bilene hadde schuko som ladet bilen direkte. Så kom kladden. Den inneholder noe elektronikk som forteller laderen i bilen hvor mye strøm det er lovlig å trekke fra nettet. De fleste er stilt inn til 10! Men det finnes (uoriginale) som har en omstiller for 16/13/10/8A.
Så kom veggboksene. Disse omtales ofte som hjemmeladere. Det er tull. Det er kort og godt et strømuttak der "kladden" er bygget inn i en boks på veggen. Fra vegguttaket er det gjerne brukt mer velegnede kontakter enn schuko.

På sikt vil en kanskje få "koffertladere". 11-22kW 3-fase til DC ladere for IT og TN. Her er mao laderen utenfor bilen.

Leaf trekker 230V også fra et 230/400V nett. Du får ikke raskere lading.
Du kan vanligvis heller ikke få levert 400V hjemme dersom det er 230V IT-nett i området, men du kan kjøpe en trafo til 20-30.000kr/150kg og transformere opp fra 230V IT til 230/400V TN.

Fattigmansløsningen er "bøtta" til Renault som transformerer 230V IT, én fase, til 230V TN, én fase. 5000kr/24kg, langsomtlading.

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på tirsdag 13. januar 2015, klokken 23:32
Ser ikke noe galt i å jorde ene fasen på et enfase aggregat. En bygger bare om fra et enfaset IT-nett til et enfaset TN-nett. Om det er nødvendig her tviler jeg på. På ZOE er det mer trolig.

Leafen trenger 230V. Det han den hente mellom to faseledere i et 230V IT-nett eller mellom N-leder og en av fasene i et 230/400V TN-nett.

Jepp, problemet er evt. overvåkning av jordforbindelse i ladekladden. Det må ihvertfall gjøres slik i USA for de som vil lade Model S fra aggregat uten god jordforbindelse. Så det gjelder ikke bare Zoe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Det burde tilsi at en trenger "bøtte" (skilletrafo) for å langsomtlade Tesla fra et IT-nett? Stemmer det?


prodde

Hei igjen, og takk for all info om lading og kabler. Dette var oppklarende. Når det gjelder ladingen med bensinaggregatet, så gjorde jeg følgende: Åpnet en "tom" stikkontakt, festet en ledning mellom den ene polen og jord. skrudde igjen og satt den inn i den ene av de to kontaktene på aggregatet. Startet aggregatet og koblet lade ledningen i den andre kontakten. Grønt lys, koblet til bilen og ladingen fungerer perfekt. Takk for tipset! PS! Jeg jordet aggregatet i bakken som vanlig. Man bør det, ikke sant?

Åsså litt synsing basert på de svarene jeg har fått:
Det ser ut som for meg at framtiden som hjemme lader vil være DC lading, da den kan levere større mengder strøm over kortere tid enn AC. Får bare håpe at prisen på slike DC ladere går hurtig ned etter hvert...

KjellG

Det er greit å jorde.

Ad lader, så synes jeg personlih at Tesla og ZOE er greie til hjemmelading. De gir opp til 11kW over 16A. Det som er synd er at de er bygd slik at de krever 230/400V TN-nett. De burde væert altetende, dvs at en også kunne knyttet dem til 16 eller 32A IT-nett.

Teknologisk er det kurrant, men visstnok setter protokollen for ladekontakten begrensninger. Derfor må norske bilister drasse rundt på koffertladere om de vil opp i effekt.

6-11 kW er trolig nok for de fleste hjemme.

Trekkoppbil

AC-kontakta på Leaf,  er av typen J1772 med 3 pinner, hvor du har en pinne til 110V, og en annen til 240V.
Europeiske biler har Mennekes-kontakt, med 5 pinner, for å ha 400V mellom fasene, og 230 mellom hver fase og N.

Du kan bruke ladekabel med Mennekes i andre enden, for bruk på offentlige stolper, men du kan kun bruke en fase inn på J1772.

Jeg tviler på at Chademo blir vanlig for hjemmemarkedet. Som regel er det når man er ute langs veien, at man trenger hurtiglading, mens man typisk har bedre tid til å lade hjemme.
For den som vil ha litt raskere lading hjemme, kommer det biler med ulike kapasitet på AC/DC-omformerene.  Mange Leafer har AC lader på 3,3 kW. Har du en 2014 modell, så vil 6,6kW lader være tilleggsutstyr, med unntak av SV- og SL-modellene som har 6,6 kW som standard.

Ønsker du å lade med DC, så klarer du sikkert å finne noen små strømforsyninger, om du leiter litt. Som disse:
http://www.evtec.ch/c5website/index.php/en/products/move_and_charge/
http://www.blocket.se/jonkoping/Barbar_snabbladdare__AC_DC__22kW__nyhet_57956752.htm

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 14. januar 2015, klokken 19:39
AC-kontakta på Leaf,  er av typen J1772 med 3 pinner, hvor du har en pinne til 110V, og en annen til 240V.

Nei. Det er 1 pinne til jord og 2 til faseledere. Bilen svelger både 120V (110V er "gammel" benevnelse akkurat som 220V) og 230V/240V mellom faselederne. Det er altså ikke dedikerte pinner til forskjellige spenningsnivå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

harruz

hei, personlig er jeg også blant de som ikke har noe annet enn spørsmål å komme med. Ser at Trekkoppbilen sier at Leaf SL er standardutstyrt med 6,6 kw. lader.
JEg kjøpte en 2014 Leaf Tekna (norsk) i forrige uke, men forstod det slik at 6,6kw ikke er på denne bilen. Hvordan ser man om man har dette i tilfelle? Er det egne ladekabler til dette og er det i tilfelle egen kontakt på bilen?
Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

Trekkoppbil

Jeg har ikke erfaring med 6,6kW lading sjølv, men jeg regner med at du kan se det i displayet på bilen, om bilen støtter det:

Uansett om du bruker 3,3 kW eller 6,6kW, så er det  J1772-porten på bilen som brukes til AC, og den har ei pinne for 110V og ei for 240V, så du kan ikke bruke 400V eller mer enn 1 fase.
32A kan du sikkert få på enkelte offentlige ladepunkter som tilbyr det.  Det er ikke så ofte man finner garasjeanlegg hvor det er montert J1772-kabler, og om du finner det, f.eks på samvirkelaget på Slependen, så er det gjerne bare 16A som leveres.  Enkelte offentlige ladepunkter tilbyr 32A på Mennekes-kontakt, og da trenger du en kabel for det.
Det er nok ikke så vanlig at portable EVSE støtter mer enn 16A. Om den gjør det, så trenger du gjerne en med industrikontakt, eller komfyrkontakt etc for å få mer enn 16A.  En løsning kan være å ha en fastmontert EVSE på 32A i garasjen.
6,6 kW er antakelig mest vanlig på USA-biler. I USA kan man være litt fortapt uten det. Der trenger man gjerne en elektrikker for å få 240V i garasjen, og da setter man like gjerne inn 32A-kurs og fastmontert EVSE, tipper jeg.

emil

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 19. januar 2015, klokken 22:52
Uansett om du bruker 3,3 kW eller 6,6kW, så er det  J1772-porten på bilen som brukes til AC, og den har ei pinne for 110V og ei for 240V, så du kan ikke bruke 400V eller mer enn 1 fase.

Liten rettelse:

Det er de samme to faselederene som brukes til både 120V og 230V. Laderen i bilen ordner resten selv. J1772 (Type1) kontakten består av to faseledere, jord og to signalledere. Totalt fem kontaktpunkter.

harruz

takk for svar mr.Trekkoppbil. De som annosnerer med 6,6 kw lader, er med andre ord stort sett USA-importerte biler?
Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA