Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppgradere fra P85 til P85D, er det verdt det?

Startet av Gordon Retriever, mandag 02. februar 2015, klokken 08:25

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Denne gang er det TV2 som skriver om bilselgere som ikke vil ta elbiler, og særlig Tesla i innbytte: Link


Sitat– Tesla tar vi ikke inn hos oss. Jeg er livredd for dem, for å være helt ærlig. Markedet er mettet, og prisene kommer til å rase etter hvert, spår Stein Vikan.

Større framtid for hybridbilen:

SitatDen daglige lederen tror hybridbiler har en lysere framtid enn elbilen fordi han mener en bruktbilkjøper vil være mest opptatt av hvor lenge batteripakken varer.

– En bil med fossilt brensel varer så lenge du vedlikeholder den, og slik er det ikke med en elbil, forteller Ødegård-Hansen, som sier de absolutt "måtte gå grundig til verks" hvis de skulle vurdere å ta inn en slik bil.


Spørsmålet som tvinger seg fram er: Vil bilhandleres konservatisme fører til at flere og flere velger - og får smaken på - å selge sine bruktbiler på egenhånd via kanaler som finn.no, noe som videre medfører at tradisjonelle bruktbilutsalg blir mindre relevante?


Øyvind.h

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 13. januar 2015, klokken 16:38
SitatDen daglige lederen tror hybridbiler har en lysere framtid enn elbilen fordi han mener en bruktbilkjøper vil være mest opptatt av hvor lenge batteripakken varer.

– En bil med fossilt brensel varer så lenge du vedlikeholder den, og slik er det ikke med en elbil, forteller Ødegård-Hansen, som sier de absolutt "måtte gå grundig til verks" hvis de skulle vurdere å ta inn en slik bil.
Ja en fossilbil har jo ingen dyre reparasjoner, og er i praksis en gratis evighetsmaskin å holde :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

emil

Detter er jo egentlig ikke noe problem. Ingen med vettet i behold vil bytte elbilen sin i en fossilbil uansett. Butikker som selger nye elbiler tror jeg derimot er villige til å ta inn egne merker i innbytte.

Thomas Parsli

Sitat– Tesla tar vi ikke inn hos oss. Jeg er livredd for dem, for å være helt ærlig. Markedet er mettet, og prisene kommer til å rase etter hvert, spår Stein Vikan.

Stein Vikan har en rar definisjon på mettet hvis man ser hvor fort biler forsvinner på finn.no når prisen er riktig.
Sammenlignet med en tilsvarende fossilbil har verditapet vært minimalt og markedet hungrer etter biler til fornuftige priser.

SitatDen daglige lederen tror hybridbiler har en lysere framtid enn elbilen fordi han mener en bruktbilkjøper vil være mest opptatt av hvor lenge batteripakken varer.

– En bil med fossilt brensel varer så lenge du vedlikeholder den, og slik er det ikke med en elbil, forteller Ødegård-Hansen, som sier de absolutt "måtte gå grundig til verks" hvis de skulle vurdere å ta inn en slik bil.

Det er klart at åtte år garanti ikke holder for Ødegård-Hansen, hvem vet hva som skjer etter åtte år og en uke!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

poskare

De syntes radio og TV var noe skumle greier den gangen det kom, så det skulle da bare mangle at noen i dag synes el-bil er skummmmmmelt! :)

K S

Sitat fra: poskare på tirsdag 13. januar 2015, klokken 18:24
De syntes radio og TV var noe skumle greier den gangen det kom, så det skulle da bare mangle at noen i dag synes el-bil er skummmmmmelt! :)

For ikke å snakke om Internett, det har heller ikke noen fremtid.

Det er nok en skikkelig oppegående bilselger. Som emil skriver: hvem i all verden med vettet i behold selger elbil til fordel for fossil bil???

timingbeltkiller

Sannsynligvis vil det innen relativ kort tid være omlag samme avskrivingskurve for elbiler som for biler flest.
I alle fall de som selv selger elbiler, vil også ta de i innbytte på samme vilkår.

Tesla er et mulig unntak. Merket er spesielt på flere områder.
Så mulig du også i framtida må både kjøpe og selge bilen på egenhånd.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

KjellG

Å?
Hadde en Opel Rekord i 20 år/200.000 km. Skiftet to startbatterier, en termostat, plugger og stifter, olje og luftfilter. Blir ikke allverden utgifter av det?

Øyvind.h

Sitat fra: KjellG på tirsdag 13. januar 2015, klokken 22:20
Å?
Hadde en Opel Rekord i 20 år/200.000 km. Skiftet to startbatterier, en termostat, plugger og stifter, olje og luftfilter. Blir ikke allverden utgifter av det?
Flaks for deg. Det er ikke akkurat min erfaring med kostnadsnivået for vedlikehold av en fossilbil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mippen

Hvis ikke de vil ta i innbytte kan de kanskje hjelpe kunden å selge bilen i stedet. Har sett en del forhandlere som driver kommisjon. De skal riktig nok ha litt av fortjenesten, men kan ikke tenke meg at eier taper mer på dette enn å ta bilen i innbytte. Risikoen er lavere for forhandleren også da de ikke først må kjøpe bilen for å selge den. Hvis ikke salg taper ikke forhandleren noe. Det gjør de hvis de har kjøpt bilen av kunden og ikke får solgt den videre.
Fremtiden er elektrisk.

bno

Sitat fra: nime01 på tirsdag 13. januar 2015, klokken 21:40
Hehe, festlig problemstilling.

Om jeg kan unngå det, så skal jeg iallefall ikke bytte elbilen i en fossilbil igjen.
Det er vel en grunn til at de er 'livredd Tesla og andre elbileræ og fortsatt pusher fossil & hybrid - det er mye slitedeler osv på fossilbiler som må ha jevnlig service og dyre deler...

Defor hsr man frembragt hybriden. Mer leamikk og dyre deler og vsnnvittige rep. priser. AKKURAT som skapt for å opprettholde og videreutvikle status quo
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

elektrolux

Bilforhandleren kan ha et poeng uten selv å vite det:

Elbiler er ferskvare. Både grunnet rivende utvikling med stadig bedre nye biler men mest av alt grunnet at de liker stillstand dårlig.

Sliter selv med å holde et titalls brukte elbiler i orden. Dette er heldigvis NiCd biler som tåler stillstand, og har faktisk latt flere gå i dvaletilstand. Værre med nyere biler, og Think City nekter nå å våkne til liv igjen.

Hilsen Robort

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

arthur

Sitat fra: nime01 på tirsdag 13. januar 2015, klokken 22:41
Sitat fra: KjellG på tirsdag 13. januar 2015, klokken 22:20
Å?
Hadde en Opel Rekord i 20 år/200.000 km. Skiftet to startbatterier, en termostat, plugger og stifter, olje og luftfilter. Blir ikke allverden utgifter av det?
Koster jo ingenting når man ikke bytter slitedelene, så det må ha vært gildt å kjøre rundt i Opel med 20 år gamle dempere, foringer, bremsedeler osv..  ;)

Jeg tenkte for min del at el-biler har vel også litt av slikt så for sammenligningens skyld så stiller vel el-biler og fossil-biler nokså likt på den listen av kostnader?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)


RunarBT

Sitat fra: emil på tirsdag 13. januar 2015, klokken 17:06
Detter er jo egentlig ikke noe problem. Ingen med vettet i behold vil bytte elbilen sin i en fossilbil uansett. Butikker som selger nye elbiler tror jeg derimot er villige til å ta inn egne merker i innbytte.

+1

Dette er et oppkonstruert problem.:-) Kven går fra tesla til fossilbil igjen?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA