Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Priser service Leaf

Startet av Elektrolytt, mandag 02. februar 2015, klokken 06:45

« forrige - neste »

Elektrolytt

Jeg planlegger å kjøre min S85 fra Harstad til Gjøvik en søndag tidlig i mars, og har laget en «kjøreplan».

Fint om noen har erfaring og kan si noe om tidsbruk og strømforbruk på aktuelle strekninger vinterstid.
Her har jeg kun lagt inn nødvendige pauser for lading og venting på ferge, men jeg må selvsagt også ha matpauser og litt søvn underveis :-)

Jeg har lagt til grunn en snitthastighet på 75 km/t, forbruk 250 wh/km og 400km/t ladehastighet på SC.
Regner forbrukt 1,25 tkm pr kjørte km.

Jeg kjører på Hakka R2 med godt lufttrykk, uten takboks og alene i bilen med litt bagasje.

06:00  Avreise fra Harstad, med toppladet batteri og god tid til første ferge Lødingen – Bognes.
08:00  Om bord på ferge i Lødingen.
08:55  I land på Bognes fergekai.
09:32  Innhavet SC etter 74 + 46 km.  Rest rekkevidde: 200 tkm.
09:47  Avreise fra Innhavet etter 15 min lading, med 300 tkm rekkevidde på batteriet.
12:10  Saltdal SC etter 179 km.  Rest rekkevidde: 76 tkm
12:45  Avreise fra Saltdal etter 35 min, ladet til 309 tkm rekkevidde.
15:27  Mosjøen SC etter 202 km.  Rest rekkevidde: 57 tkm
16:02  Avreise fra Mosjøen etter 35 min, ladet til 290 tkm rekkevidde.
18:36  Grong SC etter 192 km.  Rest rekkevidde: 50 tkm
19:16  Avreise fra Grong etter 40 min, ladet til 316 tkm rekkevidde.
22:05  Klett SC (?) etter 211 km.  Rest rekkevidde: 52 tkm
22:40  Avreise fra Klett etter 35 min, ladet til 285 tkm rekkevidde.
01:06  Dombås SC etter 183 km.  Rest rekkevidde: 56 tkm.
01:36  Avreise fra Dombås etter 30 min, ladet til 256 tkm rekkevidde.
03:39  Lillehammer SC etter 153 km.  Rest rekkevidde: 65 tkm.
04:09  Avreise fra Lillehammer etter 30 min, ladet til 265 tkm rekkevidde.
04:42  Gjøvik, med over 200 tkm rekkevidde på batteriet.

Kjøretid:  17:07
Ladetid:  03:40
Ferge og fergekø: 1:55
Totalt: 22:42   + matpause og søvn.

Har jeg vært for optimistisk i mine beregninger, eller er 3t og 40 min lading på SC tilstrekkelig for denne turen?

cairnz

SC-ene vil variere om det er flere enn en der. Hvis du vil ha worst case - så legger du 45-60 min pr SC ved planlegging (så er det heller en bonus å komme fram tidligere).
Elbilist

RaBalder

Faktor på 1,25 i forbruk kan bli lite dersom du treffer på drittforhold.

Min erfaring er at sørpe på ubrøytet vei bruker mer. Tuller det seg rundt hjulene i hjulbuene så forsvinner det energi der også.

Med normale vinterforhold så burde 1,25 holde. Men hadde nok dratt på litt mer for Saltfjellet og Dovre. Selv i mars.

Amoss

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 13. januar 2015, klokken 17:30
Selv i mars.

Kanskje nettopp spesielt i mars, da det fort kan være våte veier når han helt sikkert møter på "vårbløyta" noen steder på veien?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Batteritralla

Ser fornuftig ut for meg.

Men

"09:32  Innhavet SC etter 74 + 46 km.  Rest rekkevidde: 200 tkm.
09:47  Avreise fra Innhavet etter 15 min lading, med 300 tkm rekkevidde på batteriet."

Du klarer nok ikke samme hastighet på denne ladingen med såpass høy SOC ved ankomst.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

fonberg

Du har kanskje kke tatt hensyn til høydeforskjeller? Fra Dombås ned til Lillehammer er det veldig lavt forbruk, har du 180 tkm når du starter på Dombås så er det plenty.

Alternativt, hvis det er fint føre, ville jeg droppa Dombås og kjørt direkte fra Klett til Lillehammer via Ringebufjellet. Mye finere tur og bortimot en halvtime raskere enn å kjøre via Dombås. 90% soc fra Klett skal være god klaring til Lillehammer, hvis du har tørre veier.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Elektrolytt

Takk for gode tilbakemeldinger :-)

Tar meg nok litt bedre tid ved hver SC. Går jo fort litt mere tid når det samtidig tas en matpause.

Jeg har ikke tatt hensyn til høydeforskjeller eller veistandard, men beregnet lik snittfart (75km/t), forbruk og ladehastighet hele veien.

Har noen funnet en løsning for å unngå at det pakker seg med snø i hjulbuene? Vil det hjelpe med silikonspray, eller blir det uten virkning siden det ikke er slette overflater? (tenkte å heve bil, dekke til dekk/bremser og bruke en boks silikonspray på overflatene i hjulbuene)

fonberg

Sitat fra: Elektrolytt på onsdag 14. januar 2015, klokken 08:21
Har noen funnet en løsning for å unngå at det pakker seg med snø i hjulbuene? Vil det hjelpe med silikonspray, eller blir det uten virkning siden det ikke er slette overflater? (tenkte å heve bil, dekke til dekk/bremser og bruke en boks silikonspray på overflatene i hjulbuene)

Bilen senker seg automatisk til normal ved ca. 55 km/t.
Av nysgjerrighet: Kan du si noe mer om hva du legger i "dekke til dekk/bremser"?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Elektrolytt

Sitat fra: fonberg på onsdag 14. januar 2015, klokken 10:43
Sitat fra: Elektrolytt på onsdag 14. januar 2015, klokken 08:21
Har noen funnet en løsning for å unngå at det pakker seg med snø i hjulbuene? Vil det hjelpe med silikonspray, eller blir det uten virkning siden det ikke er slette overflater? (tenkte å heve bil, dekke til dekk/bremser og bruke en boks silikonspray på overflatene i hjulbuene)

Bilen senker seg automatisk til normal ved ca. 55 km/t.
Av nysgjerrighet: Kan du si noe mer om hva du legger i "dekke til dekk/bremser"?

Ser at denne var mulig å missforstå.

Jeg tenkte på prosessen med å påføre silikonspray, ikke under kjøring. Vil jo ikke ha et slikt belegg på dekk eller bremseskiver, så tenker det er lurt å legge noe over hjulene mens man påfører silikon med sprayboks (og bilen i høy for å komme enklere til)

Men lurer på om noen har erfaring eller meninger om det vil hjelpe med silikonspray siden Tesla ikke har glatte overflater i hjulbuene?

cairnz

Sitat fra: Elektrolytt på onsdag 14. januar 2015, klokken 11:01
Sitat fra: fonberg på onsdag 14. januar 2015, klokken 10:43
Sitat fra: Elektrolytt på onsdag 14. januar 2015, klokken 08:21
Har noen funnet en løsning for å unngå at det pakker seg med snø i hjulbuene? Vil det hjelpe med silikonspray, eller blir det uten virkning siden det ikke er slette overflater? (tenkte å heve bil, dekke til dekk/bremser og bruke en boks silikonspray på overflatene i hjulbuene)

Bilen senker seg automatisk til normal ved ca. 55 km/t.
Av nysgjerrighet: Kan du si noe mer om hva du legger i "dekke til dekk/bremser"?

Ser at denne var mulig å missforstå.

Jeg tenkte på prosessen med å påføre silikonspray, ikke under kjøring. Vil jo ikke ha et slikt belegg på dekk eller bremseskiver, så tenker det er lurt å legge noe over hjulene mens man påfører silikon med sprayboks (og bilen i høy for å komme enklere til)

Men lurer på om noen har erfaring eller meninger om det vil hjelpe med silikonspray siden Tesla ikke har glatte overflater i hjulbuene?

Du sjekker hjulbuene på SC-stoppene og skraper ut det som eventuelt har satt seg fast.
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA