Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S85D kjøpere, status på bestilling + diverse info

Startet av Davidsv, søndag 01. februar 2015, klokken 19:11

« forrige - neste »

Davidsv

Starter en ny tråd i stedet for å ha alt om dette i firmware tråden.

Denne videoen har vel flere sett:



Det har også kommet en ny video for dette i køkjøring:



Stilig å se at den faktisk stopper helt og følger på, ikke for treg reaksjon heller.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Messel

Sitat fra: Davidsv på tirsdag 13. januar 2015, klokken 12:31
Starter en ny tråd i stedet for å ha alt om dette i firmware tråden.

Denne videoen har vel flere sett:



Det har også kommet en ny video for dette i køkjøring:



Stilig å se at den faktisk stopper helt og følger på, ikke for treg reaksjon heller.

Ser bra ut det der ja! Har samme funksjon på dagens bil (Audi Q5) men den kutter ut under 20km/t, så til saktegående køkjøring funker den ikke i hele tatt. En annen ting med Q5'en er at det virker som den holder samme avstand til bilen foran om farten er 40 eller 110. Avstanden kan justeres manuelt på Q5'en men håper vel egentlig Tesla har funnet på noe lurere enn som så. 
Svart P85D levert 11. mars

boppus

#2
Avstanden bør være i tid, ikke meter.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Pompel

Med TACC i Teslaen varierer avstanden til bilen foran avhengig av hastigheten. Den lille knappen som kan roteres ytterst på CC-hendelen justerer TACC fra 1-7, hvor tallene er bare forholdstall og sier ingenting om avstand i meter eller sekunder.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Davidsv

Sitat fra: Pompel på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:24
Med TACC i Teslaen varierer avstanden til bilen foran avhengig av hastigheten. Den lille knappen som kan roteres ytterst på CC-hendelen justerer TACC fra 1-7, hvor tallene er bare forholdstall og sier ingenting om avstand i meter eller sekunder.

Det må jo måles ut i fra et eller annet. Ingen som vet?
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Tuxedo

Sitat fra: Davidsv på tirsdag 13. januar 2015, klokken 19:21
Sitat fra: Pompel på tirsdag 13. januar 2015, klokken 14:24
Med TACC i Teslaen varierer avstanden til bilen foran avhengig av hastigheten. Den lille knappen som kan roteres ytterst på CC-hendelen justerer TACC fra 1-7, hvor tallene er bare forholdstall og sier ingenting om avstand i meter eller sekunder.

Det må jo måles ut i fra et eller annet. Ingen som vet?
Det er nok en komplisert algoritme bak dette, som bl.a. tar hensyn til bremselengde ved gitt hastighet osv.  Poenget her er vel at disse tallene ikke enkelt kan oversettes til meter eller sekunder, men at man roterer mot høyere tall hvis man vil ha større avstand.  Samme som på lydanlegget, 1 eller 11, hva betyr det? Jo, veldig lav eller veldig høy lyd, betyr ikke noe mer enn det.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Pompel

Jeg har forresten fått vite nå at TACC benytter både radaren i fronten og kameraet i frontvinduet. Jeg har ved et par tilfeller erfart at TACC slår av seg selv og da i tilfeller hvor det ikke kan ha vært snø/is som har dekket radaren. Det kan derimot godt hende at frontkameraet har vært tildekket av salt, noe som kan være nok til at TACC slår seg selv av med meldingen "Cruise Not Available".

Før 6.1 så kom det tidvis meldinger om at frontkameraet var tildekket, men jeg kan ikke huske å ha sett denne meldingen etter 6.1-oppdateringen. Er det noen andre som har samme erfaring?
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Haldenser

Første dagen med TACC for meg i Model S i dag. Kjørte både på E6 i 100/110+mva samt på div riksveier av ok standard i 70-sone inn mot tettere bytrafikk.
Bilen oppførte seg eksemplarisk. Radaren fanger opp andre biler meget raskt og bilen agerer hurtig og korrekt. Avstandsreguleringen fungerte også veldig bra, og med regen føles nedbremsing i trafikken smidig og ikke brå og hakkete. Akselerasjonen flyter også godt med resten av trafikken. Har også testet forbikjøringsfunksjonen ved at bilen akselererer automatisk når man blinker seg ut til venstre - fungerte som den skulle.
Eneste jeg syntes kunne vært bedre er når du setter bilen i å følge hastigheten som speed assist viser, så endrer ikke denne seg automatisk når man kommer inn i sone men annen hastighet.
Fikk også testet kollisjonsvarsleren i dag, da den fanget opp en fotgjenger som "hev" seg ut i veien. Savner dog autobrems i tillegg her, men det kommer nok snart.

Sitat fra: Pompel på onsdag 21. januar 2015, klokken 06:55
Jeg har forresten fått vite nå at TACC benytter både radaren i fronten og kameraet i frontvinduet. Jeg har ved et par tilfeller erfart at TACC slår av seg selv og da i tilfeller hvor det ikke kan ha vært snø/is som har dekket radaren. Det kan derimot godt hende at frontkameraet har vært tildekket av salt, noe som kan være nok til at TACC slår seg selv av med meldingen "Cruise Not Available".

Før 6.1 så kom det tidvis meldinger om at frontkameraet var tildekket, men jeg kan ikke huske å ha sett denne meldingen etter 6.1-oppdateringen. Er det noen andre som har samme erfaring?

Har ikke hatt dette problemet med versjon 2.2.114. Men som du sier har jeg ikke fått noen mld om at kameraet er tildekket heller etter 6.1. Mulig dette er fordi sw har blitt forbedret til å ikke ha 100% sikt hele tiden, men klarer å tyde bilder bedre...
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

ErlingH

Sitat fra: Pompel på onsdag 21. januar 2015, klokken 06:55
Jeg har forresten fått vite nå at TACC benytter både radaren i fronten og kameraet i frontvinduet. Jeg har ved et par tilfeller erfart at TACC slår av seg selv og da i tilfeller hvor det ikke kan ha vært snø/is som har dekket radaren. Det kan derimot godt hende at frontkameraet har vært tildekket av salt, noe som kan være nok til at TACC slår seg selv av med meldingen "Cruise Not Available".

Før 6.1 så kom det tidvis meldinger om at frontkameraet var tildekket, men jeg kan ikke huske å ha sett denne meldingen etter 6.1-oppdateringen. Er det noen andre som har samme erfaring?

Snakket med en som hadde dette problemet i dag på grunn av søle på sensoren. Cruise slår seg av, og en kan heller ikke benytte vanlig cruise control lenger. Andre som kjenner til dette?
Tesla Model S P85 - Nov 2013
P85, 19", pearl white, luft, pano, tech, park, karbon, sort skinn

Pompel

Ja, dersom TACC slår seg av så fungerer heller ikke vanlig cruise control.

I forrige uke så ble TACC disablet igjen, men det var bare å sette den på igjen så kom den seg. Jeg noterte både tidspunkt, sted, føreforhold, temperatur og tok bilder av frontkamera og radar, og sendte til Tesla. De har mulighet til å se på loggen i bilen for å se hva som eventuelt kan ha fått TACC til å slå seg av så de skulle sjekke.

På denne dagen så var det ikke noe som skulle tilsi at frontkamera eller radar var tildekket og veien var tørr, men det var ganske kaldt. Mulig den ikke likte temperaturforskjellen når jeg kom ut av en tunnel (den disablet seg like etter en tunnel).
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Hyperstress

TACC fungerer overraskende bra, og tracker i svinger og kronglete veier mye bedre enn jeg forventet.

Jeg lurer på om "overtake acceleration" funksjonen ikke fungerer helt på bilen min(?). Når jeg blinker og legger meg ut så kan jeg ikke føle noe akselerasjon eller se at hastigheten går opp. Jeg ser at kW indikatoren går opp litt, men det skjer likevel lite i praksis. Har prøvd å ligge bak bil og blinke også, uten å svinge - da skal bilen gi på og kjøre nærmere bilen foran før den legger seg tilbake. Dette skjer ikke. Hastigheten øker ikke en gang. (Er sikker på at funksjonen er på og at jeg har lavere hastighet enn innstilt).

Hvordan oppleves funskjonen hos dere?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

elbas

Sitat fra: Pompel på mandag 26. januar 2015, klokken 21:37
Ja, dersom TACC slår seg av så fungerer heller ikke vanlig cruise control.

I forrige uke så ble TACC disablet igjen, men det var bare å sette den på igjen så kom den seg. Jeg noterte både tidspunkt, sted, føreforhold, temperatur og tok bilder av frontkamera og radar, og sendte til Tesla. De har mulighet til å se på loggen i bilen for å se hva som eventuelt kan ha fått TACC til å slå seg av så de skulle sjekke.

På denne dagen så var det ikke noe som skulle tilsi at frontkamera eller radar var tildekket og veien var tørr, men det var ganske kaldt. Mulig den ikke likte temperaturforskjellen når jeg kom ut av en tunnel (den disablet seg like etter en tunnel).

Tesla burde isåfall komme med en software-fix som gjør at man kan skru av TACC og kun ha vanlig CC aktivert. Frykter dette kan skje med mye snø foran ved radaren og?
Nissan leaf 2014

Pompel

Sitat fra: Hyperstress på mandag 26. januar 2015, klokken 21:48
Hvordan oppleves funskjonen hos dere?

Oppleves akkurat slik hos meg også så jeg har helt ignorert den funksjonen. Jeg mener å huske fra manualen at du må ha minst ca 70 km/t, men fremdeles under satt CC-hastighet for at denne skal fungere, men jeg har hatt CC satt til 110 og ligget i 90 uten at det har skjedd noe som helst når jeg har blinket til venstre.

Sitat fra: crossbasse på mandag 26. januar 2015, klokken 21:49
Tesla burde isåfall komme med en software-fix som gjør at man kan skru av TACC og kun ha vanlig CC aktivert. Frykter dette kan skje med mye snø foran ved radaren og?
Kommer helt sikkert til å skje om radaren blir for tildekket med snø/is, men da spørs det samtidig om det er trygt å kjøre med CC uansett
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Haldenser

Sitat fra: Pompel på mandag 26. januar 2015, klokken 22:14
Sitat fra: Hyperstress på mandag 26. januar 2015, klokken 21:48
Hvordan oppleves funskjonen hos dere?

Sitat fra: crossbasse på mandag 26. januar 2015, klokken 21:49
Tesla burde isåfall komme med en software-fix som gjør at man kan skru av TACC og kun ha vanlig CC aktivert. Frykter dette kan skje med mye snø foran ved radaren og?
Kommer helt sikkert til å skje om radaren blir for tildekket med snø/is, men da spørs det samtidig om det er trygt å kjøre med CC uansett

En amerikansk serviceansatt jeg snakket med i Drammen sa at radaren ikke ville ha noe problem med hverken is eller snø, så intill jeg selv opplever dette som et problem stoler jeg på at systemet fungerer. Det vil også som jeg tidligere har nevnt komme aktivering av varmetråder i frontkameraet via sw-update.
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

Dennis

Sitat fra: crossbasse på mandag 26. januar 2015, klokken 21:49
Sitat fra: Pompel på mandag 26. januar 2015, klokken 21:37
Ja, dersom TACC slår seg av så fungerer heller ikke vanlig cruise control.

I forrige uke så ble TACC disablet igjen, men det var bare å sette den på igjen så kom den seg. Jeg noterte både tidspunkt, sted, føreforhold, temperatur og tok bilder av frontkamera og radar, og sendte til Tesla. De har mulighet til å se på loggen i bilen for å se hva som eventuelt kan ha fått TACC til å slå seg av så de skulle sjekke.

På denne dagen så var det ikke noe som skulle tilsi at frontkamera eller radar var tildekket og veien var tørr, men det var ganske kaldt. Mulig den ikke likte temperaturforskjellen når jeg kom ut av en tunnel (den disablet seg like etter en tunnel).

Tesla burde isåfall komme med en software-fix som gjør at man kan skru av TACC og kun ha vanlig CC aktivert. Frykter dette kan skje med mye snø foran ved radaren og?

Kommer nok ikke til å skje. Er vanlig på så å si alle biler som har adaptiv cruise control at man ikke har Cruise control i tillegg. Det er for å hindre at man setter på feil system og kjører inn i bilen foran fordi man trodde man hadde på TACC.
Siden det vist er varme i radaren foran så skal være ganske mye snø til før det ikke virker og da bør man ikke bruke cruise control uansett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA