Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Aurskog - Charlottenberg

Startet av GeirHM, søndag 01. februar 2015, klokken 13:02

« forrige - neste »

kos


GeirHM

Elbil fundamentalist:
SitatDu legger til grunn for diskusjonen i din tråd at man aksepterer at bilavgifter betaler for velferdssamfunnet og at elbilene snylter på andre som betaler for seg, og at denne "snyltingen" tar helt overhånd med en 700HK P85D og kan dermed være en trussel for folks vilje til å betale til fellesskapet. Jeg er uenig i denne betingelsen for diskusjonen

Jeg kjenner ikke mitt eget utgangspunkt igjen i din framstilling av den. Men jeg synes det du skriver er interessant. Fordi jeg tror din gjengivelse peker hen i mot en kommunikasjonsbarriere på feltet som kanskje i bunn og grunn handler om en verdikonflikt. Jeg skriver altså om hvordan en hver sittende regjerings elbilpolitikk ikke må komme i konflikt med befolkningens  vilje til å betale sine skatter og avgifter. Du oppfatter det slik at jeg er opptatt av at elbilbrukerne snylter på fellesskapet. Men det har jeg ikke skrevet. Det kan godt være at mange ser på elbilbrukerne med misunnelse. Men jeg tror faktisk ikke at det er tilfelle for flertallet sin del. Flertallet i befolkningen er opptatt av at det de betaler til fellesskapet bygger på et rettferdighetsprinsipp hvor hver av oss bidrar med sitt fordi de vet at det gjør alle andre også. Og her ligger kommunikasjonsbarrieren begravd: Mange elbilbrukere forstår negative reaksjoner knyttet til tematikken - uansett begrunnelse - egentlig handler om misunnelse. Omvendt er det slik at grupper i befolkningen forstår elbilbrukernes påstander om miljøvennlig transport - uansett argumentasjon - egentlig handler om å unngå å betale sin del av fellesskapets kostnader.

Og så skriver du at det ikke er slik at bilavgiftene vi betaler går til å betale sykehjemsplassene til våre gamle, slik jeg tok for gitt at de gjorde. Om jeg forstår din dokumentasjon rett så dekker de ikke en gang fellesskapets kostnader med bygging og vedlikehold av transportsektoren. Men om det er slik, er vel ikke det noe argument for å frita elbilbrukerne for skatter og avgifter? Det er vel tvert i mot et argument for det motsatte? Men det er heller ikke et argument for å sidestille elbilbruken med den forurensende fossilbilbruken. Det er jeg enig i. Og så vidt jeg forstår er det bred politisk enighet om å skattelegge forurenserne slik at de betaler for forurensningen de påfører fellesskapet. Men det er et argument for å øke bomavgiftene for dieseltransport (også busser og trailere!!!) og ikke et argument for å frita elbilbrukerne helt, for selv om de ikke forurenser så bruker de veiene.

Poenget mitt er at elbilpolitikken er et incentiv for å hjelpe igang nullutslippsteknologi slik at nullutslippsbiler kan utkonkurrere de forurensende fossilbilene. Den har aldri vært ment som et permanent smutthull fra rettferdighetsprinsippet som skattesystemet vårt bygger på. Jeg frykter at Teslas stadig dyrere biler, de absolutt eneste ordentlige elektriske langtrekkeviddebilene på markedet, truer med å ta vekk elbilpolitikken før den har gjort nullutslippsbilene i stand til å fjerne fossilbilene fra veiene våre. Det ville være dumt for klima globalt fordi det norske bilmarkedet tjener som modell for mye større transportmarkeder enn vårt. Men det vil også være tragisk for lokalmiljøet i byene våre, slik mange har vært inne på.

mogu

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 03. februar 2015, klokken 20:54
Elbil fundamentalist:
SitatDu legger til grunn for diskusjonen i din tråd at man aksepterer at bilavgifter betaler for velferdssamfunnet og at elbilene snylter på andre som betaler for seg, og at denne "snyltingen" tar helt overhånd med en 700HK P85D og kan dermed være en trussel for folks vilje til å betale til fellesskapet. Jeg er uenig i denne betingelsen for diskusjonen

Jeg kjenner ikke mitt eget utgangspunkt igjen i din framstilling av den. Men jeg synes det du skriver er interessant. Fordi jeg tror din gjengivelse peker hen i mot en kommunikasjonsbarriere på feltet som kanskje i bunn og grunn handler om en verdikonflikt. Jeg skriver altså om hvordan en hver sittende regjerings elbilpolitikk ikke må komme i konflikt med befolkningens  vilje til å betale sine skatter og avgifter. Du oppfatter det slik at jeg er opptatt av at elbilbrukerne snylter på fellesskapet. Men det har jeg ikke skrevet. Det kan godt være at mange ser på elbilbrukerne med misunnelse. Men jeg tror faktisk ikke at det er tilfelle for flertallet sin del. Flertallet i befolkningen er opptatt av at det de betaler til fellesskapet bygger på et rettferdighetsprinsipp hvor hver av oss bidrar med sitt fordi de vet at det gjør alle andre også. Og her ligger kommunikasjonsbarrieren begravd: Mange elbilbrukere forstår negative reaksjoner knyttet til tematikken - uansett begrunnelse - egentlig handler om misunnelse. Omvendt er det slik at grupper i befolkningen forstår elbilbrukernes påstander om miljøvennlig transport - uansett argumentasjon - egentlig handler om å unngå å betale sin del av fellesskapets kostnader.

Og så skriver du at det ikke er slik at bilavgiftene vi betaler går til å betale sykehjemsplassene til våre gamle, slik jeg tok for gitt at de gjorde. Om jeg forstår din dokumentasjon rett så dekker de ikke en gang fellesskapets kostnader med bygging og vedlikehold av transportsektoren. Men om det er slik, er vel ikke det noe argument for å frita elbilbrukerne for skatter og avgifter? Det er vel tvert i mot et argument for det motsatte? Men det er heller ikke et argument for å sidestille elbilbruken med den forurensende fossilbilbruken. Det er jeg enig i. Og så vidt jeg forstår er det bred politisk enighet om å skattelegge forurenserne slik at de betaler for forurensningen de påfører fellesskapet. Men det er et argument for å øke bomavgiftene for dieseltransport (også busser og trailere!!!) og ikke et argument for å frita elbilbrukerne helt, for selv om de ikke forurenser så bruker de veiene.

Poenget mitt er at elbilpolitikken er et incentiv for å hjelpe igang nullutslippsteknologi slik at nullutslippsbiler kan utkonkurrere de forurensende fossilbilene. Den har aldri vært ment som et permanent smutthull fra rettferdighetsprinsippet som skattesystemet vårt bygger på. Jeg frykter at Teslas stadig dyrere biler, de absolutt eneste ordentlige elektriske langtrekkeviddebilene på markedet, truer med å ta vekk elbilpolitikken før den har gjort nullutslippsbilene i stand til å fjerne fossilbilene fra veiene våre. Det ville være dumt for klima globalt fordi det norske bilmarkedet tjener som modell for mye større transportmarkeder enn vårt. Men det vil også være tragisk for lokalmiljøet i byene våre, slik mange har vært inne på.

Som du er litt inne på i ditt innlegg, det hadde vært veldig trist om de norske politikerne hadde valgt å gå bort ifra de incentivene de har introdusert før man kan se virkningene av de. Det er klart at meningene er mange om dette, så her kommer jeg med min. Tenk dere følgende scenario: Norge fortsetter incentivene for elbiler som i dag i overskuelig fremtid, samtidig som man øker bestrafningen av dieselbiler/tungtrafikk i byene. Dette gjør at man begynner å se positive endringer i luft- og støyforurensningen i byene. Nå vil andre land ser til Norge og begynner å innføre lignende ordninger. Dette fører til stor økning i volumer for elbilprodusentene og utviklingen skyter fart og kosten går ned.
Først da er det på tide å innføre avgifter på elbiler, men ikke på en slik måte at den effektive prisen for forbrukeren blir høyere.
Tesla har valgt en fiffig forretningsmodell som noen her var inne på tidligere, ved å gå inn i premium bilmarkedet har de større inntjening per bil, kan ha samme inntjening med et mindre volum og dermed kunne sette flere resurser på utvikling.
Når det kommer til bompenger mener jeg som GeirHM at elbilister også skal betale sin del. Det finnes derimot forskjellige type bomstasjoner: De type bomstasjoner som er ment som nedbetaling på veiene, og bomringer rundt byer, ment som en bestraffelse for å kjøre inn i bykjernen. Her mener jeg at elbilister skal være med å nedbetale veiene, men de skal ikke belastes i bomringene slik andre biler gjør.

Nå blir det spennende å se hva som skjer fremover, men jeg håper på en langsiktig, forutsigbar og fornuftig bilpolitikk som belønner de som støtter opp om ny nullutslippsteknologi. Å stoppe det man har startet på nå vil stå igjen som en dråpe i havet og man vil se tilbake på det om noen år og ikke skjønne helt hva det var godt for. Det hadde det ikke kommet noen løsninger av, og hadde egentlig vært ganske trist, men samtidig litt særnorsk...
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Elbil fundamentalist

Tror vi er veldig enige i det meste GeirHM :) Bilavgifter var ren luksus fiskalavgift til inntekt for statskassa. Nå dekker den ikke engang forurensingen. Vil gjerne at eksisterende dieselbiler pushes raskere vekk fra bykjernen også. I dag er det omtrent uinteressant for de som bor innenfor bomringen om det blir en prisøkning til 90kr pr passering på dager med ekstrem luftforurensing. Jeg har ikke tro på kjøreforbud for dieslebiler heller. Å innføre dette er i hvertfall politisk selvmord. Diselbiler er 'no dritt med ekle pistolgrep på pumpene på bensinstasjonene, samt at du ofte må stå i en dam med diesel når du fyller. Denne gjennomgående ekle eimen setter seg i bilens gulvmatter og alt du tar på med dieselfingrene. Tragisk klakkrende motorlyd, bruker dritlang tid på å bli varm og egner seg ikke til forbikjøringer da kreftenen plutselig blir -----. Hvorfor utsetter alle disse dieselkjøperene seg for denne selvtorturen? Usle 4-6000,- kr i besparelser pr år... Politikerne kan enkelt utvide oblatordningen til å dekke innkreving av dielsebilavgift. "DisAv" oblaten burde koste, ja du tenkte riktig: akkurat det samme som man kan spare på diesel pr år. 4-6000,- avhengig av bil  ;D Da vil det økonomiske incentivet for disse tragiske dieselbilene forsvinne, og vil bli kjøpt av folk som bor på landet som ikke sliter med lokal luftforurensing og kjøer mye pr. år. Da kan man til og med opprettholde lavere dieselpriser slik at lastebilforbundet kan smile fra øre til øre og hjelpe til å lobbe inn et slikt forslag. Denne omfordelingen av eksisterende bilpark vil fungere lynraskt og gjøre mye for bakgruns forurensningen hele året slik at vi slipper å få de aller værste dagene hvor dieselforbud hadde vært aktuelt. Mye lettere å innføre og vil bli mottat med stående applaus og trampeklapp, da alle egentlig aksepterer og forstår at man ikke kan "drite i eget reir" når man bor i bykjernen innenfor bomringen. Dårlige bensinbiler kan selvfølgelig også bli belastet med oblat, men de fjernes lettere med en øket vraktpant lik den Zoe har innført i disse dager.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

timingbeltkiller

Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 05. februar 2015, klokken 00:44
Bilavgifter var ren luksus fiskalavgift til inntekt for statskassa. Nå dekker den ikke engang forurensingen.
Madre Mia!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA