Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Aurskog - Charlottenberg

Startet av GeirHM, søndag 01. februar 2015, klokken 13:02

« forrige - neste »

mogu

Sitat fra: pwb på tirsdag 27. januar 2015, klokken 21:10
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 27. januar 2015, klokken 20:47
Sitat fra: mortegun på tirsdag 27. januar 2015, klokken 20:26
Luftforurensning kommer på ingen måte av dekkslitasje, men fra diesel og bensinmotorer, pollen, samt ifra bakken.

Ta gjerne en titt her for mer info: http://www.miljostatus.no/Tema/Luftforurensning/Lokal-luftforurensning/Veitrafikk-utslipp/
Kan ikke se denne linken behandler virkningen av bilenes gummislitasje overhodet.
Litt drøyt å tolke dette som null (negativ) virkning?

Alle midler er lov når man forsvarer elbiler, og da særlig Tesla.

En Tesla med myke piggfrie dekk vil virvle opp mer av støvet som ligger på veien enn en trilling med hardere piggdekk. Det er klart at piggdekka er med på lage dette støvet, men kom ikke å si at en Tesla ikke virvler opp mer av dette enn en trilling med 1/10 så breie dekk. Tenkte jeg skulle si at vi jo trenger piggdekka for at de som kjører piggfritt skal kunne bremse, men blir kanskje litt dumt å nevne dette for Tesla eiere som jo tydeligvis ikke har bremser uansett ;-)
Jeg kjører selv piggfritt på trillingen fordi det var det som fulgte med.

Jeg vil gjerne se en referanse til en eller annen type artikkel der dette blir omtalt. Hadde man ikke hatt biler med piggdekk, diesel- og bensinmotorer hadde det vært svært lite for en tesla å virvle opp av partikler, da står man egentlig bare igjen med pollen og jord.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

arnkl

Ligg det svevestøv på vegen blir det virvla opp av alle bilar. Tesla eller I-MiEV spelar ingen rolle her. Så lenge det er trafikk på vegen blir svevestøvet virvla opp uansett. Det ein må sjå på er kva som produserar støvet, og det er i stor grad partiklar i dieseleksos og piggdekk. Så ein Tesla er verken bedre eller verre for bymiljøet enn mindre elbilar. Alle elbilar er derimot bedre enn eksosbilar. Så det er med ganske stor undring eg merkar meg at pwb tydelegvis er ein større motstandar av Tesla enn av eksosbilar. Undrast kvifor?
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Øyvind.h

Sitat fra: arnkl på tirsdag 27. januar 2015, klokken 21:39
Så det er med ganske stor undring eg merkar meg at pwb tydelegvis er ein større motstandar av Tesla enn av eksosbilar. Undrast kvifor?
Dagligdags med sure og usaklige oppgulp fra den fronten. Ta det som god underholdning :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

mogu

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. januar 2015, klokken 21:45
Sitat fra: arnkl på tirsdag 27. januar 2015, klokken 21:39
Så det er med ganske stor undring eg merkar meg at pwb tydelegvis er ein større motstandar av Tesla enn av eksosbilar. Undrast kvifor?
Dagligdags med sure og usaklige oppgulp fra den fronten. Ta det som god underholdning :)

Må innrømme jeg synes det er ganske underholdende selv. Vi venter på neste påfunn/påstand pwb! Tommel opp!
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Elbil fundamentalist

#109
Litt om svevestøv:
Mer farlig svevestøv i T-banen enn på gatenivå. Bremsene til T-banen utvikler mye farligere svevestøv enn piggdekk. Bremsestøv er det aller fineste svevestøvet som også har en del uheldige tungmetaller og påvirker DNA'er i kroppen som danner kreft. Teslaer og elbiler er tilnærmet harmløse når det kommer til svevestøv da de ikke slipper ut svevestøv fra forbrenning samt regenererer bremseenergien tilbake til batteriene. Støv fra piggdekk får ufortjent mye negativ fokus, bl.a fordi staten ønsker å spare penger på reasfaltering. Å kjøre med piggfrie dekk gir 40% større sjanse for å dø i en trafikkulykke enn piggfri dekk.
http://www.dn.se/debatt/mer-farliga-partiklar-fran-t-banan-an-fran-dubbdack/
33% av det farligste svevestøvet er fra bremsene
http://www.danskelbilkomite.dk/bremser.htm
"Dubbpartiklarna är relativt stora, och relativt harmlösa"
http://www.svt.se/opinion/oresonlig-haxjakt-pa-bilagare-med-dubbdack

Så du kan med beste samvittighet droppe T-banen og kjøre Tesla'en på jobb med piggdekk. Du gjør faktisk medmenneskene rundt deg en tjeneste. Du skraper opp isen, slik at de som kjører piggfritt ikke kjører seg ihjel, og din langsomme regenerering opp mot lyskryss gjør at fossilbilen bak motorbremser og slipper dermed ut mindre farlig bremsestøv.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

jkirkebo

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 27. januar 2015, klokken 23:36
Litt om svevestøv:
Mer farlig svevestøv i T-banen enn på gatenivå. Bremsene til T-banen utvikler mye farligere svevestøv enn piggdekk. Bremsestøv er det aller fineste svevestøvet som også har en del uheldige tungmetaller og påvirker DNA'er i kroppen som danner kreft. Teslaer og elbiler er tilnærmet harmløse når det kommer til svevestøv da de ikke slipper ut svevestøv fra forbrenning samt regenererer bremseenergien tilbake til batteriene. Støv fra piggdekk får ufortjent mye negativ fokus, bl.a fordi staten ønsker å spare penger på reasfaltering. Å kjøre med piggfrie dekk gir 40% større sjanse for å dø i en trafikkulykke enn piggfri dekk.
http://www.dn.se/debatt/mer-farliga-partiklar-fran-t-banan-an-fran-dubbdack/
33% av det farligste svevestøvet er fra bremsene
http://www.danskelbilkomite.dk/bremser.htm
"Dubbpartiklarna är relativt stora, och relativt harmlösa"
http://www.svt.se/opinion/oresonlig-haxjakt-pa-bilagare-med-dubbdack

Så du kan med beste samvittighet droppe T-banen og kjøre Tesla'en på jobb med piggdekk. Du gjør faktisk medmenneskene rundt deg en tjeneste. Du skraper opp isen, slik at de som kjører piggfritt ikke kjører seg ihjel, og din langsomme regenerering opp mot lyskryss gjør at fossilbilen bak motorbremser og slipper dermed ut mindre farlig bremsestøv.

Dette tror jeg ikke gjelder i Oslo. T-banens nyeste vogner, MX3000, har motorer på alle aksler. De motorbremser altså med hver eneste aksel ved stopp, og det er null behov for å bruke bremseklosser i normal drift (kun ved ekstra kraftig brems, som nødbrems).

Jeg kjører bl.a NSBs nyeste tog (Flirt) når jeg er på jobb, og også der brukes nesten utelukkende motorene som brems i vanlig drift (selv om det bare er motor på 6 av 14 aksler. Bremseklosser brukes til å bremse ned de siste 2-3km/t samt holde toget stille. Av slikt får man minimalt med støv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TKL

Sitat
En Tesla med piggfritt virvler nok opp mer svevestøv enn 10 trillinger med piggdekk.

Mildest talt elendig forståelse av aerodynamikk. Svevestøvet som kommer etter en bil skyldes virveldannelse bak bilen. Virveldannelsen er avhengig av to faktorer, bilens tverrsnittsareal (sett forfra eller bakfra) og motstandskoeffisienten. Tesla har en av de laveste motstandskoeffisientene blant alle bilene som ruller på våre veier. Trillingene har nok en litt høyere motstandskoeffisent på grunn av en større nesten vertikal flate bak. Men dette blir småtterier mot store busser og lastebiler. Se hva du opplever bak en buss eller en stor trailer en dag med litt nysnø på veien,

Sammenlikner vi Tesla og en trilling så er tverrsnittsarealet av trillingen ca 84% av Teslaens. Det betyr at forskjellen i virveldannelse bak og mengden støv som virvles opp er liten, i alle fall svært langt unna 10-gangen som har blitt kastet inn i debatten. Og begge bilene er svært miljøvennlige når de kjøres med piggfrie dekk. Setter man på piggdekk så forsvinner nok litt av miljøgevinsten.
S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017

janmb

GeirHM,

Nå er det ikke norske, politiske hensyn og interesser som ligger til grunn for markedsstrategien til Elon Musk er jeg redd.

Du har helt åpenbart rett i at Tesla (uansett modell) i sin helhet påvirker støtten for elbilpolitikk her til lands negativt, men kjernen i det problemet heter norsk misunnelseskultur og jantelov, ikke bilene i seg selv.

Det er helt essensielt for utbredelsen av elbiler at rekkevidden blir størst mulig. Foreløpig er det kun Tesla som er i nærheten av å ha løst det. Den er ikke et snev mindre miljøvennlig eller fornuftig å satse på bare fordi bilen i tillegg er fin og rask.

Men ja, misunnelseskulturen er sterk. At f.eks hver bidige diskusjon om elbiler i kollektivfeltet tar utgangspunkt i nettopp Tesla er jo et godt eksempel på det - til tross for at bare hver tiende elbil i kollektivfeltet faktisk er en Tesla...
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

kos

Hei - denne diskusjonen dreier seg om Tesla og hvor smart det er at de satser på D.

Jeg tror at det er smart. Fordi tesla driver å utvikle bilene sine og dermed må de bygge noe for markedet som gir de referanser. D er vel egentlig en test av X. Som sammen med de to andre modellene blir til model 3. EN BIL FOR FOLKET. Med en pris som treffer de store masser.

Ja jeg tror det tesla gjør tjener miljøet, elbilen og fremtiden. Den norske misunnelsen er rett og slett skammelig og bakstreversk. De som har råd til det er de som betaler utviklingen til folkebilen. De som betaler SC nettverket og de som tar all risikoen vedrørende utvikling , prøving og feiling.

Samtidig har tesla bygget biler i luksus nivået. Ikke uten grunn da de tjener mer på disse bilene enn småbiler. Da må volumet opp. 

Spør heller hvordan hadde elbilsatsingen sett ut uten Tesla. Langt mindre optimistisk for fremtiden.


mogu

Sitat fra: kos på mandag 02. februar 2015, klokken 10:16
Spør heller hvordan hadde elbilsatsingen sett ut uten Tesla. Langt mindre optimistisk for fremtiden.

+1
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

GeirHM


Takk for at dere bringer diskusjonen tilbake dit den startet, Janmb og Kos. Det var en tid jeg lurte på hva denne tråden handlet om. Trillingen versus Tesla når det gjelder svevestøv var liksom noe annet. Det sidesporet ser TKL ut til å ha parkert en gang for alle.

Jeg vil samtidig påpeke at jeg ikke var opptatt av det moralske aspektet ved Tesla - direkte. Vi kan godt være enige om at det er ikke en prisverdig holdning å reagere med misunnelse på naboens kjøp av bil.

Poenget mitt handlet om at det totale styringsrommet i norsk politikk er begrenset av befolkningens støtte til det avgifts- og skatteregimet norsk politikk bygger på. Ingen regjering kan bli sittende særlig lenge om politikken fører til at befolkningen lar være å betale sine forpliktelser med henvisning til urettferdige fordeling av disse byrdene. Det følger av dette at elbilpolitikken vil være begrenset av at den formes slik at de som ikke nyter godt av ordningen kan leve med den - uten at  det får konsekvenser for deres vilje til å betale inn sine skatter og avgifter. Det går altså en grense et sted. Hvor den går er ikke alltid så lett å peke på. Men jeg er sikker på at politikerne som forvalter ordningen følger nøye med på alle opinionsmålinger på området. Om YouGov undersøkelsene (med alle sine svakheter) blir fulgt opp av nye målinger utført av andre og disse også viser en fallende oppslutning, ja så er det et svært dårlig tegn, for å si det mildt. Motargumentet her vil være den økende andelen av bilkjøperne som sier at deres neste bil vil være elektrisk.

Alt Tesla gjør og ikke gjør vil spille inn i forhold til hvordan den norske elbilpolitikken formes fremover. Det å fokusere salget rundt biler som blir raskere og raskere og dyrere og dyrere er ikke noe vinnergrep i denne sammenheng. Og jeg tror det norske bilmarkedet betyr noe. Særlig hvis det ender opp som en suksesshistorie. Da har dette markedet symbolverdi langt utenfor våre grenser. Symbolverdien er dessverre ikke noe mindre, om det går skeis.





kos

Hei - angående misunnelse så har ikke D en  bidratt til reduksjon. Samtidig er disse bilene spesielle, og jeg vil tro at når x kommer så vil vi se at denne blir tatt imot av en større gruppe.

Samtidig har den norske befolkningen betalt avgifter på biler i verdensklasse og så godt som 100 % har irritert seg over det faktumet.  Uten at det har flyttet noe som helst politisk.

Det som blir gøy å se er hva FRP- avgifts hater partiet og miljøsinke  i norsk politikk gjør med dette "folkekravet".  Poseskatt for folk flest har festet seg, og miljø vennlig skatteinnføring blir kanskje det nye som FRP skal besudle seg med. I så fall så hjelper det godt på for å bli kvitt hele gjengen ved neste valg.

Så jeg er ikke så bekymret - og ved neste stortingsvalg så kommer de nye elbilene med større rekkevidde og nye grupper kan kjøre elkraft - så dette ser jeg lyst på.


Elbil fundamentalist

Sitat fra: GeirHM på mandag 02. februar 2015, klokken 14:21
ngen regjering kan bli sittende særlig lenge om politikken fører til at befolkningen lar være å betale sine forpliktelser med henvisning til urettferdige fordeling av disse byrdene. Det følger av dette at elbilpolitikken vil være begrenset av at den formes slik at de som ikke nyter godt av ordningen kan leve med den - uten at  det får konsekvenser for deres vilje til å betale inn sine skatter og avgifter. Det går altså en grense et sted.
Misforstå meg rett; -jeg liker tråden fordi den tydeliggjør den alminnelige misforståelsen jeg mener ligger til grunn for elbilskeptismen. Du legger til grunn for diskusjonen i din tråd at man aksepterer at bilavgifter betaler for velferdssamfunnet og at elbilene snylter på andre som betaler for seg, og at denne "snyltingen" tar helt overhånd med en 700HK P85D og kan dermed være en trussel for folks vilje til å betale til fellesskapet. Jeg er uenig i denne betingelsen for diskusjonen. Jeg mener bestemt at forurensningen fra dieselbiler og bensinbiler er fryktelig dårlig for luftkvaliteten i bystrøk at den avgiftene fossilbilistene betaler på langt nær oppveier for belastningene man påfører folkehelsa. Altså netto negativt og ikke noe igjen til spleiselaget. Ingen røykere tror at de gjennom tobakksavgiften er sponsorer av samfunnet. De burde ikke fossilbilister tro heller. Og dermed burde man være fornøyd med at noen kjøper f.eks en P85D og på den måten ikke tar livet av folk eller gir små barn som bor langs Kirkeveien i Oslo astma. http://www.nrk.no/viten/slik-unngar-du-skader-fra-lufta-du-puster-1.12151864
Se videoen og reflekter litt over tallene som presenteres. Anbefalingene fra folkehelsa er mer enn ti-doblet i trafikkerte gater. 
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

mogu

Veldig enig med elbil fundamentalist, det kan bli spennende å se hva som skjer når regjeringen skal ta en "helhetlig vurdering av bilavgiftene" i løpet av våren. En av mulighetene er jo at man betaler mindre for bilen, men mer for bruken, slik som det for eksempel blir foreslått av Oslo venstre. De vil ha mangedobling av bompengene for dieselbiler, men fortsatt gratis for elbiler. Høyre på sin side ønsker heller å ha kjøreforbud enn økede bompenger, så det blir spennende å se hvor det bærer. Uavhengig av dette har jeg både før og etter lansering av P85D vært svært lite nærvøs for at det skal koste mer å kjøre elbil.

Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

weld77

Jeg tipper antall bestillinger på Model S og Model X fra Norge har fallt dramatisk nå etter prisjusteringene. I min verden er dette biler som koster såpass mye at enten så har man råd til de eller så har man ikke råd til de, og skulle tro at de som er sugne på noe slikt agerer relativt raskt siden det avgiftsmessig etc ikke kan bli gunstigere enn det er nå.

Det kommer vel en del til landet i Feb/Mars/April, etter det tipper jeg antalle nyregistreringer blir svært lavt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA