Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Aurskog - Charlottenberg

Startet av GeirHM, søndag 01. februar 2015, klokken 13:02

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 25. januar 2015, klokken 07:46
Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 24. januar 2015, klokken 22:09
Fossilbilens store bidrag til velferdssamfunnet har jeg ikke noe som helst tro på. Den er mer direkte sammenlignbar med tobakksavgiften. Den skal være med på å dekke inn de negative bidragene til folkehelsa.
Her er jeg (og antakelig alle som steller med statsbudsjettet) dypt uenig.
Den statsfinansielle andelen av milliardene bilistene melkes for,
er nok mange ganger høyere enn andelen som går til utgiftene bilen påfører samfunnet.

Å tro en bilpark som består bare av elbiler,
ikke både må betale de utgiftene den påfører samfunnet,
og i tillegg tjene som statsfinansiell inntektskilde,
er det neppe mange politikere i posisjon som vil skrive under på.

Uansett tvinger den påbegynte importen av økonomiske krisetider enhver regjering
uansett politisk farge å stramme til skatte- og avgiftsskruen på alle områder.
Vel, jeg legger i kortene at elbiler skal være med å betale for trengsel og veibygging etc når elbiler blir normalen og fossilbilen fortrengt. Det som er viktig å ta inn over oss er at hver gang det gjøres nye studier på nox og svevestøv finner man at helseskadene er mye verre enn man tidligere antok. God folkehelse kan være Norges viktigste konkurransefordel i fremtiden, da smarte hoder også trenger en frisk kropp. Det er ett enormt effektivitetstap på negative helsepåvirkninger av luftforurensning og støy. Alle de geniale menneskene vi taper til sykdom.. Tenk hvis Einstein ble syk istedenfor forsker?

Litt fra Statsbudsjettet:
https://www.regjeringen.no/contentassets/8a1f1d19093448798422df4ec9dc16eb/no/pdfs/prp201420150001guldddpdfs.pdf
Avgift på bil, bensin mv 47,7 mrd utgifter til transport og kommunikasjon  54,1 mrd
Altså bil relaterte inntekter dekker ikke engang utgifter til transport og kommunikasjon

Sykepenger 39,6 mrd
Helsetjenester 29,0 mrd
Regionale helseforetak  131,7 mrd
Sum ca 200mrd i utgifter på sykehus og helse 4 ganger så mye som inntektene fra bilavgifter

Skatt på formue og inntekt 259,2mrd
Arbeidsgiveravgift og trygdeavgift 301,7mrd
Merverdiavgift 256,2mrd
Sum Inntekter fra menneskelig vitalitet og arbeidskraft kun skatter og avgifter er formidable 810mrd!! 12 ganger så mye som inntekter fra bilavgifter.
Overskuddet totalt sett er mange ganger høyere enn dette, både rent økonomiske og andre parametere.

Altså alt som ødelegger folkehelsa er svært skadelig for samfunnet økonomisk og på mange andre plan. På tide å gjøre noe med luftforurensningen. EØS har allerede saksøkt Norge for traktatsbrudd pga av Norge ikke overholder krav til luftkvalitet i våre største byer. http://www.nrk.no/norge/bryter-eos-regler-om-forurensning-1.11381791
Vil ha strengere grenser for svevestøv
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6496&Main_6157=6263:0:25,6227&MainContent_6263=6496:0:25,6263&Content_6496=6178:109359:25,6263:0:6562:1:::0:0
Også lave forurensningsnivåer kan påvirke helsa
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Area_7064&Main_6157=6263:0:25,6227&MainContent_6263=7064:0:25,6227&Area_7064=6178:108072::0:7065:1:::0:0
Betydning av luftforurensning for forekomst av dødsfall i Oslo
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6499&Main_6157=6263:0:25,6227&Content_6499=6178:100597::0:6271:1:::0:0
Luftkvaliteten i norske byer vil bli mye verre
http://www.naaf.no/no/aktuelt/Nyhetsarkiv/Luftkvaliteten-i-norske-byer-vil-bli-mye-verre/

Altså ingen grunn til å tro at du er en sponsor av samfunnet hvis du kjører fossilbil...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Dennis

#91
Bare synd at de som er opptatt av klima heller ønsker å fly privatfly til de møtene hvor de sitter å jatter hele dagen. Sikker på at de slipper ut mer på å komme seg til det møtet enn hva tiltakene de finner ut på møtene hjelper.

Feks så gikk alt det hele Norge ikke slipper ut pga elbiler oppi røyk bare i det de slapp ut på turen dit.
Veldig lite igjen for pengene Norge ikke får inn med andre ord.

SitatCO2-utslippene til alle privatflyene som flyr inn til Davos forurenser mer enn 35.000 biler i løpet av året.
http://www.nettavisen.no/na24/sa-mye-forurenser-verdenseliten/8533335.html

eivhelle

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 26. januar 2015, klokken 09:44
Bare synd at de som er opptatt av klima heller ønsker å fly privatfly til de møtene hvor de sitter å jatter hele dagen. Sikker på at de slipper ut mer på å komme seg til det møtet enn hva tiltakene de finner ut på møtene hjelper.

Feks så gikk alt det hele Norge ikke slipper ut pga elbiler oppi røyk bare i det de slapp ut på turen dit.
Veldig lite igjen for pengene Norge ikke får inn med andre ord.

SitatCO2-utslippene til alle privatflyene som flyr inn til Davos forurenser mer enn 35.000 biler i løpet av året.
http://www.nettavisen.no/na24/sa-mye-forurenser-verdenseliten/8533335.html

Vel, regnestykket forutsetter at en bil bruker 0.35l/mil så jeg tror vi sier 20000 biler i stedet.

Men uansett er det svært lite miljøvennlig å fly, så artikkelen har et poeng selv om de som alltid overdriver litt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

pwb

Hvis nox og svevestøv er det man skal bekjempe så er det jo i byene dette er ett problem. Det vi da trenger for å bekjempe dette er flere små elbiler lokalt rundt og i byene. Derfor må Tesla avgiftsbelegges fult ut og de små bilene fortsatt få avgiftslette og det må bygges ut flere små parkeringsplasser med 16A kontakt. Det er bedre med to små elbiler som kommer fra lokalmiljø enn en pendler i en Tesla.

jkirkebo

#94
Sitat fra: pwb på tirsdag 27. januar 2015, klokken 07:04
Hvis nox og svevestøv er det man skal bekjempe så er det jo i byene dette er ett problem. Det vi da trenger for å bekjempe dette er flere små elbiler lokalt rundt og i byene. Derfor må Tesla avgiftsbelegges fult ut og de små bilene fortsatt få avgiftslette og det må bygges ut flere små parkeringsplasser med 16A kontakt. Det er bedre med to små elbiler som kommer fra lokalmiljø enn en pendler i en Tesla.

NOx kommer det ikke noe av fra en Tesla, og personbilers bidrag til svevestøvet er helt minimalt så lenge de ikke kjører på piggdekk. En trilling med piggdekk er langt verre enn 10 Teslaer på piggfritt.

De som bor i byen kan strengt tatt klare seg med kollektivtrafikk, det er de som bor utenfor god kollektivdekning som er avhengig av bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Hva med de som pendler til Oslo fra litt lengre distanse en 5-8 mil, er jo ikke mulig å få ladet elbilen i Oslo om en ikke står opp før fuglene fiser.
Kjenner flere som pendler inn til Oslo fra de sørlige Vestfold byene og landsbyene der det verken er brukende tog eller buss forbindelse.
De kunne ikke pendlet til Oslo med trilling, e-golf, Kia....
Tror faktisk at de som klarer seg utmerket med en liten elbil kjøper akkuratt det i dag og noen av de bor for langt borte tar seg råd til en Tesla.

De aller fleste kjører fremdeles diesel bilen sin, pga den er billigere i drift sammenlignet med tilsvarende bensinbil pr idag.

Det er faktisk svært mange som pendler 10-15 mil (hver vei) inn til Oslo, de færreste atbeidsplasser har lade lademuligheter og kun entusiaster leter gatelangs for å lade nok til å komme hjem.
Hva med hurtiglading på vei hjem?
De som pendler 20-30 mil 4-5 dager i uken tar seg ikke tid til 20-30 min for å tanke om det hadde vært gratis, tiden som kan tilbringes hjemme er den viktigste i ukedagene.
Er bare å se på superladerene på Lier, ble spådd at de ville være konstant fyllt opp hver ettermiddag av dagpendlere som skulle spare 20-30kr i strøm.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

pwb

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 27. januar 2015, klokken 08:08
Sitat fra: pwb på tirsdag 27. januar 2015, klokken 07:04
Hvis nox og svevestøv er det man skal bekjempe så er det jo i byene dette er ett problem. Det vi da trenger for å bekjempe dette er flere små elbiler lokalt rundt og i byene. Derfor må Tesla avgiftsbelegges fult ut og de små bilene fortsatt få avgiftslette og det må bygges ut flere små parkeringsplasser med 16A kontakt. Det er bedre med to små elbiler som kommer fra lokalmiljø enn en pendler i en Tesla.

NOx kommer det ikke noe av fra en Tesla, og personbilers bidrag til svevestøvet er helt minimalt så lenge de ikke kjører på piggdekk. En trilling med piggdekk er langt verre enn 10 Teslaer på piggfritt.

De som bor i byen kan strengt tatt klare seg med kollektivtrafikk, det er de som bor utenfor god kollektivdekning som er avhengig av bil.
En Tesla med piggfritt virvler nok opp mer svevestøv enn 10 trillinger med piggdekk.

mogu

Sitat fra: pwb på tirsdag 27. januar 2015, klokken 16:03
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 27. januar 2015, klokken 08:08
Sitat fra: pwb på tirsdag 27. januar 2015, klokken 07:04
Hvis nox og svevestøv er det man skal bekjempe så er det jo i byene dette er ett problem. Det vi da trenger for å bekjempe dette er flere små elbiler lokalt rundt og i byene. Derfor må Tesla avgiftsbelegges fult ut og de små bilene fortsatt få avgiftslette og det må bygges ut flere små parkeringsplasser med 16A kontakt. Det er bedre med to små elbiler som kommer fra lokalmiljø enn en pendler i en Tesla.

NOx kommer det ikke noe av fra en Tesla, og personbilers bidrag til svevestøvet er helt minimalt så lenge de ikke kjører på piggdekk. En trilling med piggdekk er langt verre enn 10 Teslaer på piggfritt.

De som bor i byen kan strengt tatt klare seg med kollektivtrafikk, det er de som bor utenfor god kollektivdekning som er avhengig av bil.
En Tesla med piggfritt virvler nok opp mer svevestøv enn 10 trillinger med piggdekk.

Klarer ikke helt å se at Tesla skal være så miljøfiendtlig i forhold til en mindre el-bil. Hvis du har noe som underbygger dette av fakta er det fint om du deler pwb. Nox slippes i stor grad ut fra dieselbiler, så det er disse man må fjerne fra byene for å bli kvitt dette(noe man er i gang med i forhold til å se på løsninger for økte bompenger for dieselbiler). Svevestøv er det ganske allmenn kjent(men ikke helt tydeligvis) at piggdekk er en stor bidragsyter til. Dette løser man i dag med å ha piggdekk-oblater i byen, men mulig man må komme med mer drastiske tiltak for å bli kvitt dette problemet. Vekten på bilen har såvidt meg bekjent ingenting med svevestøv å gjøre, men du er velkommen til å opplyse meg, pwb, om du kan underbygge påstandene dine med fakta.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Øyvind.h

#98
Sitat fra: mortegun på tirsdag 27. januar 2015, klokken 16:37
Klarer ikke helt å se at Tesla skal være så miljøfiendtlig i forhold til en mindre el-bil.
På korte handleturer og turer i sentrum med bil skulle jeg gjerne hatt en mindre bil enn Teslaen, men skulle jeg hatt en mindre elbil hadde jeg da endt opp med to biler (enten en Mod S + en liten elbil, eller en fossil og en elbil). Og to biler kontra en er i utgangspunktet verre for miljøet. Jeg klarer meg lenge med en bil, og da kjøper jeg den som dekker behovet.

For øvrig er det ikke rare andelen som kjører med piggdekk i  byen lenger, uten at det dermed er sagt at piggdekk-gebyret er høyt nok. For å komme i mål med forurensningskrav må man nok stramme til betydelig mer på alle fronter i årene som kommer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: pwb på tirsdag 27. januar 2015, klokken 16:03
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 27. januar 2015, klokken 08:08
Sitat fra: pwb på tirsdag 27. januar 2015, klokken 07:04
Hvis nox og svevestøv er det man skal bekjempe så er det jo i byene dette er ett problem. Det vi da trenger for å bekjempe dette er flere små elbiler lokalt rundt og i byene. Derfor må Tesla avgiftsbelegges fult ut og de små bilene fortsatt få avgiftslette og det må bygges ut flere små parkeringsplasser med 16A kontakt. Det er bedre med to små elbiler som kommer fra lokalmiljø enn en pendler i en Tesla.

NOx kommer det ikke noe av fra en Tesla, og personbilers bidrag til svevestøvet er helt minimalt så lenge de ikke kjører på piggdekk. En trilling med piggdekk er langt verre enn 10 Teslaer på piggfritt.

De som bor i byen kan strengt tatt klare seg med kollektivtrafikk, det er de som bor utenfor god kollektivdekning som er avhengig av bil.
En Tesla med piggfritt virvler nok opp mer svevestøv enn 10 trillinger med piggdekk.

Den virvler opp svevestøv, men produserer det praktisk talt ikke. Men oppvirvling av svevestøv er i hovedsak en konsekvens av aerodynamikk og turbulens bak bilen. Jeg tror trilling med sin rette bakende er en av de verre bilene på dette, mens f.eks Prius er en av de beste. Uansett er det varebiler, lastebiler og busser som også her står for det aller meste av spredningen.

Altså har vekten stort sett null betydning for svevestøvet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 27. januar 2015, klokken 16:55
Altså har vekten stort sett null betydning for svevestøvet.
Vet ikke hvor skadelig gummirestene fra dekkslitasjen er.
Men dersom de er skadelige å puste inn, er Tesla en giga synder.
For det er betydelig forskjell i størrelse på dekkene som sitter på de små elbilene og de på Tesla.

Og dekkene på de små har normal levetid lik 50-80K km. Tesla dekk varer fra 5K til 30K.
Selv i Porsche/Maserati-klassen skal du lete etter samme dekkslitasjen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

mogu

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 27. januar 2015, klokken 20:02
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 27. januar 2015, klokken 16:55
Altså har vekten stort sett null betydning for svevestøvet.
Vet ikke hvor skadelig gummirestene fra dekkslitasjen er.
Men dersom de er skadelige å puste inn, er Tesla en giga synder.
For det er betydelig forskjell i størrelse på dekkene som sitter på de små elbilene og de på Tesla.

Og dekkene på de små har normal levetid lik 50-80K km. Tesla dekk varer fra 5K til 30K.
Selv i Porsche/Maserati-klassen skal du lete etter samme dekkslitasjen.

Luftforurensning kommer på ingen måte av dekkslitasje, men fra diesel og bensinmotorer, pollen, samt ifra bakken.

Ta gjerne en titt her for mer info: http://www.miljostatus.no/Tema/Luftforurensning/Lokal-luftforurensning/Veitrafikk-utslipp/

Som Jkirkebo skriver så er aerodynamikken på bilen den største faktoren, ikke dekkene. Dette gjelder hvertfall så lenge bilen selv ikke slipper ut partikler selv, noe en Tesla gjør i en like liten grad som en hvilken som helst annen el-bil.

Så nå må dere nesten legge fra dere denne illusjonen om at teslaer er en trussel for bymiljøet, for den har ingen rot i virkeligheten.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

timingbeltkiller

Sitat fra: mortegun på tirsdag 27. januar 2015, klokken 20:26
Luftforurensning kommer på ingen måte av dekkslitasje, men fra diesel og bensinmotorer, pollen, samt ifra bakken.

Ta gjerne en titt her for mer info: http://www.miljostatus.no/Tema/Luftforurensning/Lokal-luftforurensning/Veitrafikk-utslipp/
Kan ikke se denne linken behandler virkningen av bilenes gummislitasje overhodet.
Litt drøyt å tolke dette som null (negativ) virkning?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

mogu

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 27. januar 2015, klokken 20:47
Sitat fra: mortegun på tirsdag 27. januar 2015, klokken 20:26
Luftforurensning kommer på ingen måte av dekkslitasje, men fra diesel og bensinmotorer, pollen, samt ifra bakken.

Ta gjerne en titt her for mer info: http://www.miljostatus.no/Tema/Luftforurensning/Lokal-luftforurensning/Veitrafikk-utslipp/
Kan ikke se denne linken behandler virkningen av bilenes gummislitasje overhodet.
Litt drøyt å tolke dette som null (negativ) virkning?

Skal du skrive om alt som ikke bidrar til luftforurensning som parfymen fra italienske turister, dress sko og turban så blir nok denne artikkelen ganske lang. Jeg regner med(uten å ha pratet med skribenten) at den tar for seg de viktigste årsakene til luftforurensning, altså de vi burde fokusere på.

Og apropos drøyt: det er vel enda drøyere å påstå at tesla er en miljøfiendtlig bil fordi den har litt bredere dekk enn andre elbiler.

Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

pwb

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 27. januar 2015, klokken 20:47
Sitat fra: mortegun på tirsdag 27. januar 2015, klokken 20:26
Luftforurensning kommer på ingen måte av dekkslitasje, men fra diesel og bensinmotorer, pollen, samt ifra bakken.

Ta gjerne en titt her for mer info: http://www.miljostatus.no/Tema/Luftforurensning/Lokal-luftforurensning/Veitrafikk-utslipp/
Kan ikke se denne linken behandler virkningen av bilenes gummislitasje overhodet.
Litt drøyt å tolke dette som null (negativ) virkning?

Alle midler er lov når man forsvarer elbiler, og da særlig Tesla.

En Tesla med myke piggfrie dekk vil virvle opp mer av støvet som ligger på veien enn en trilling med hardere piggdekk. Det er klart at piggdekka er med på lage dette støvet, men kom ikke å si at en Tesla ikke virvler opp mer av dette enn en trilling med 1/10 så breie dekk. Tenkte jeg skulle si at vi jo trenger piggdekka for at de som kjører piggfritt skal kunne bremse, men blir kanskje litt dumt å nevne dette for Tesla eiere som jo tydeligvis ikke har bremser uansett ;-)
Jeg kjører selv piggfritt på trillingen fordi det var det som fulgte med.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA