Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Aurskog - Charlottenberg

Startet av GeirHM, søndag 01. februar 2015, klokken 13:02

« forrige - neste »

eivhelle

Sitat fra: Amoss på søndag 18. januar 2015, klokken 23:55
Sitat fra: eivhelle på søndag 18. januar 2015, klokken 18:07
Men hvis man flytter blikket ut av Oslo, og konsentrer seg om de mange småbyene og tettstedene her i landet, vil du finne en stor gruppe mennesker som fint kan klare seg med en kortdistanse elbil til det meste av sitt kjørbehov.

Først: Ja, jeg brukte Oslo som eksempel, bla. av de grunner du nevnte. Men bytt ut Oslo med Bergen, Tronheim etc så går det akkurat for det samme.

Vel, jeg bor i ett mindre tettsted. I min utvidede omgangskrets her har jeg klart å identifisere EN person som i teorien kunne klart seg med en kortdistanse elbil - forutsatt at den siste turen lar seg gjennomføre med samkjøring (noe som burde la seg gjøre i det minste de fleste gangene).

Personer som bor i svært sentrale strøk virker ofte ikke som om de helt får med seg at så fort man beveger seg litt ut fra dem, så økes avstandene dramatisk. Den gang jeg bodde i Oslogryta (ja, jeg har bodd der) så fortonet en ti-mils tur seg som en "langtur".  I dag er det en nesten daglig forseelse, og man må opp i det dobbelte før det begynner å smake av "tur" i det hele tatt. Og ja, jeg ble fortalt det samme den gang jeg bodde i gryta, og klarte ikke å forstå det jeg heller  - den gang...
Hvis man tenker seg at man har en årlig kjørelengde på 16000km utgjør det i snitt 43.8km om dagen. Så hvis man ikke benytter ferien til å trekke rundt på campingvogn eller har hytte som ligger langt hjemmefra burde andelen langturer hvor elbilen ikke holder mål være begrenset. Og i husholdninger som har flere biler burde det hvertfall være plass for en elbil til å dekke kjøring lokalt.

Men det er klart at elbil med moderat rekkevidde er ikke noe for en som ofte liker å kjøre lange turer i høy hastighet på motorveien. Ladestopp hver 100 km er for kort tid hvis en skal gjøre denne øvelsen ofte. Men rekkevidden vil øke etter hvert og da vil stadig ny grupper få dekket sine behov på en grei måte.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Amoss

Sitat fra: eivhelle på mandag 19. januar 2015, klokken 20:47
Hvis man tenker seg at man har en årlig kjørelengde på 16000km utgjør det i snitt 43.8km om dagen.

Ok, da prøver jeg igjen:
Bor man litt utenfor de store bysenterene så ender du ikke opp med beskjedene 16k i årlig kjørelengde, eller noen små "43,8km om dagen" - selv uten å dra verken på hytter eller vogner. Det er det som tydeligvis er så vanskelig å forstå for de som bor mer sentralt.

Ja, jeg er klar over at statistikk viser at *gjennomsnittet* ligger der. "Skal man lyve troverdig, bruk statistikk" :p Men dette snittet innbefatter alle, både de som bruker bilen 3 km til kirken hver søndag (og ikke noe mer), og de som pendler fra Lillehammer til Oslo.

Selv har jeg 2 biler, med forsikring på hhv 30k og 16k i året, og sliter med å holde meg under dette. I den grad jeg drar på tur for turens skyld (ikke at det blir så ofte) blir det i den med 16k. Motorveier hender det nok at jeg er innom, men ikke mye, og ikke så lange distansene. Kunne godt ha redusert hastigheten der dersom det hadde vært nok til at en kortrekkende elbil kunne vært ett alternativ, men det vil altså ikke hjelpe noe i min situasjon. Lokale turer skjer i så liten grad at å skaffe seg enda en bil bare for de vil være helt hinsides. Lokalbutikken er jeg innom på vei til eller fra andre ærender, nesten aldri ens ærend til og fra. Så å si eneste turen i "hverdagen" der en slik bil ville kommet til sin rett med mitt bruk hadde vært når jeg er på "harryhandel" :p

Så ja, jeg ser frem til at rekkevidden på elbiler i "normale" prisklasser kommer opp i mer fornuftige nivåer. :) Alt tidlig på 90 tallet lovet jeg meg selv at den dagen det kom en elbil med tilstrekkelig rekkevidde til en fornuftig pris, så skulle jeg skaffe meg det. Jeg venter enda :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

Ser selv på min pensjonerte mor hun kjører faktisk 15-16000km i året, men hun kjører ikke til jobb hver dag, bilen står ofte parkert i garasjen både 3 og fire dager i strekk.
Men bor slik at, når hun tar seg en tur på besøk blir det minimum 20 mil pr tur, ofte lengre.
Selv er vi så heldige at vi ikke trenger bil i hverdagen, barn sykler på skolen og aktiviteter, gå avstand til Meny butikk...
Sliter alikevel med å holde oss under 20 000 i året.
Bilen har av og til stått parkert i flere uker uten å være i bruk og vi klarer oss med en bil.
Venter på langtrekkende elbil med plass til 5 voksne og hund, kanskje til Juletider.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

weld77

På generelt grunnlag har nok de fleste et noe skrudd forhold til faktisk kjørelengde og nødvendig rekkevidde. Siden jeg venter på elbil har jeg begynt å følge litt med på min daglige bilbruk og den er egentlig komisk lav, og det tror jeg egentlig gjelder ganske så mange uten at de helt har tenkt over det. Særlig om man bor rimelig sentralt. Jeg kjører ikke bil til jobb, og om jeg hadde gjort det hadde det vært 7 km hver vei. Barnehagen er 1.5 km unna - vi kjører kun om vinteren. Matbutikker etc? Gangavstand, evt et par-tre kilometer unna. Sentrum? Sjelden bil dit, men uansett er det kun 6-10 km unna avhengig av hvor i Oslo sentrum jeg skal. Ene settet besteforeldre bor 7 km unna. Osv osv. Her om dagen synest jeg at bilen var mye i bruk og jeg kjørte hit og dit for å ordne ymse. Total kjørelengde? 7 mil.

Jeg er klar over og har full forståelse for at andre har behov og bor slik til at de har behov for å kjøre betydelig mer, men samtidig tror jeg min bilbruk er ganske representativ for folk som bor i by og har småbarn. Ingen ting er særlig langt unna i det daglige og da blir det ikke rare daglige daglige kjøremengden eller rekkeviddebehov utav det. Kan også kjøre mange årlige kilometer uten at det blir så mye pr. dag utav det, er det 25km hver vei til jobben blir det 11000 kilometer i året med 220 arbeidsdager I året. Mye kjøring, men fortsatt lite rekkeviddebehov.

Så da blir det plassbehov og rekkevidde for langturer som er sentrale for valget av Tesla. Når vi skal på ferie fyller vi i dag en stor stasjonsvogn med takboks. Alle jeg kjenner som har Tesla synest det er veldig stas med aksellereasjonen osv de første få ukene, deretter går de over til å prøve å kjøre så rimelig som mulig, så de praktiske konsekvensene av at de har et fjell av hestekrefter tilgjengelig er neppe så store når alt kommer til alt. Forbruket ligger i området 200 Wh / kilometer og det er uansett veldig, veldig mye mindre enn en bensinbil og nesten 100% av energien kommer fra vannkraft.

Øyvind.h

Sitat fra: weld77 på onsdag 21. januar 2015, klokken 07:59
Alle jeg kjenner som har Tesla synest det er veldig stas med aksellereasjonen osv de første få ukene, deretter går de over til å prøve å kjøre så rimelig som mulig
Hørtes ut som kjedelige venner :)
Har ikke gått over her etter halvannet år  8)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

weld77

Forskjell på å synest det er stas og bruke muligheten hele tiden...

Øyvind.h

Sitat fra: weld77 på onsdag 21. januar 2015, klokken 09:38
Forskjell på å synest det er stas og bruke muligheten hele tiden...
Ja det er vanskelig å hente ut 400hk i nabolaget, men det hender titt og ofte at man er alene i bilen og kommer til rødt lys/påkjøringsrampe eller annet hvor aks kan benyttes.
Sikkert ikke mer enn et par uker siden jeg sist ga flatt jern og tenkte "Fy F bilen er sinssyk" :D

Utenom aks er bilen stort sett som andre biler. Kjør dit du vil, når du vil. Og lad når du har behov.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hafting

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 13. januar 2015, klokken 12:45
Dessverre overlever ingen regjering om de over tid har inntekstverktøy som befolkningen samlet opplever at bryter med deres skattemoral: hvorfor skal jeg betale skatten min om Hansen ikke må gjøre det? Og enda værre er det om Hansen egentlig heter Rikerud og kan kjøpe noe jeg ikke har råd til

Men så fint at også de rike kan kjøre miljøvennlig! De rike kjører alltid en bil med masse hestekrefter, samt luksus som vi andre ikke har råd til. Bra at de nå kan få det i en elbil, at de ikke trenger eksosbil for å vise at de har penger.

De som har råd til en Tesla, betaler mer skatt enn meg allikevel. Og de betaler nok mer i strømavgifter også.

Og til alle de misunnelige: ingen grunn til å være grønn i trynet. Hvis du synes vi har det så godt, kjøp en elbil selv. Få alle de samme fordelene (og ulempene) som oss. Enten med en ny dyr Tesla, eller en liten billigere sak. Det fins til og med bruktbiler, for de med trangest økonomi. 

Powerflux

Sitat fra: Hafting på torsdag 22. januar 2015, klokken 00:22
Sitat fra: GeirHM på tirsdag 13. januar 2015, klokken 12:45
Dessverre overlever ingen regjering om de over tid har inntekstverktøy som befolkningen samlet opplever at bryter med deres skattemoral: hvorfor skal jeg betale skatten min om Hansen ikke må gjøre det? Og enda værre er det om Hansen egentlig heter Rikerud og kan kjøpe noe jeg ikke har råd til

Men så fint at også de rike kan kjøre miljøvennlig! De rike kjører alltid en bil med masse hestekrefter, samt luksus som vi andre ikke har råd til. Bra at de nå kan få det i en elbil, at de ikke trenger eksosbil for å vise at de har penger.

De som har råd til en Tesla, betaler mer skatt enn meg allikevel. Og de betaler nok mer i strømavgifter også.

Og til alle de misunnelige: ingen grunn til å være grønn i trynet. Hvis du synes vi har det så godt, kjøp en elbil selv. Få alle de samme fordelene (og ulempene) som oss. Enten med en ny dyr Tesla, eller en liten billigere sak. Det fins til og med bruktbiler, for de med trangest økonomi.

A big +1
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

GeirHM

Sitat fra: Powerflux på torsdag 22. januar 2015, klokken 09:03
Sitat fra: Hafting på torsdag 22. januar 2015, klokken 00:22
Sitat fra: GeirHM på tirsdag 13. januar 2015, klokken 12:45
Dessverre overlever ingen regjering om de over tid har inntekstverktøy som befolkningen samlet opplever at bryter med deres skattemoral: hvorfor skal jeg betale skatten min om Hansen ikke må gjøre det? Og enda værre er det om Hansen egentlig heter Rikerud og kan kjøpe noe jeg ikke har råd til

Men så fint at også de rike kan kjøre miljøvennlig! De rike kjører alltid en bil med masse hestekrefter, samt luksus som vi andre ikke har råd til. Bra at de nå kan få det i en elbil, at de ikke trenger eksosbil for å vise at de har penger.

De som har råd til en Tesla, betaler mer skatt enn meg allikevel. Og de betaler nok mer i strømavgifter også.

Og til alle de misunnelige: ingen grunn til å være grønn i trynet. Hvis du synes vi har det så godt, kjøp en elbil selv. Få alle de samme fordelene (og ulempene) som oss. Enten med en ny dyr Tesla, eller en liten billigere sak. Det fins til og med bruktbiler, for de med trangest økonomi.

A big +1

Siden dette begynner med et sitat fra mitt innlegg får jeg behov for å komme med en presisering. Jeg er ikke opptatt av at Tesla lager dyre biler som skaper misunnelse blant de som ikke har råd til bilen isolert sett. Min agenda er opprettholdelse av den nåværende elbilpolitikken i Norge.

Fordi den er viktig kanskje først og fremst som en modell for andre og større bilmarkeder enn vårt. Når elbilforeningen får snakke om denne for den største tv-stasjonen i Kina, så forteller det oss at det som gjøres her blir lagt merke til.

I denne forbindelse har jeg pekt på en trussel knyttet til denne politikken. Nemlig at den blir umulig å opprettholde om den kommer i direkte konflikt med befolkningens vilje til å betale skatter og avgifter. Så langt har ikke dette skjedd. Vi ser tegn på avtagende støtte men samtidig kan det se ut som det faller sammen med økende interesse for å kjøpe elbil ( ladbar hybrid inkludert).

Men hva skjer når antallet P85D og Model X øker? Vil oppslutningen om elbilpolitikken falle (pga misunnelse) eller vil ønske om selv å få en slik Tesla veie opp og gjøre at det er politisk mulig å opprettholde politikken?

Jeg synes spørsmålet er viktig. Ikke for å bevare de priviligertes fordeler ( mine egne inkludert) men for å bevare nåværende politikk lenge nok til at batteriteknologien kan konkurrere med fossil på like vilkår.

La meg tilføye at batteriteknologien vil vel også i fremtiden ha regulatoriske fordeler framfor fossil knyttet til engangsavgiften. Denne vil vel alltid være knyttet til forurensningsutslipp. Men på et eller annet tidspunkt må elbilene betale mva, bompenger og fergeavgifter.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: GeirHM på torsdag 22. januar 2015, klokken 12:23
Sitat fra: Powerflux på torsdag 22. januar 2015, klokken 09:03
Sitat fra: Hafting på torsdag 22. januar 2015, klokken 00:22
Sitat fra: GeirHM på tirsdag 13. januar 2015, klokken 12:45
Dessverre overlever ingen regjering om de over tid har inntekstverktøy som befolkningen samlet opplever at bryter med deres skattemoral: hvorfor skal jeg betale skatten min om Hansen ikke må gjøre det? Og enda værre er det om Hansen egentlig heter Rikerud og kan kjøpe noe jeg ikke har råd til

Men så fint at også de rike kan kjøre miljøvennlig! De rike kjører alltid en bil med masse hestekrefter, samt luksus som vi andre ikke har råd til. Bra at de nå kan få det i en elbil, at de ikke trenger eksosbil for å vise at de har penger.

De som har råd til en Tesla, betaler mer skatt enn meg allikevel. Og de betaler nok mer i strømavgifter også.

Og til alle de misunnelige: ingen grunn til å være grønn i trynet. Hvis du synes vi har det så godt, kjøp en elbil selv. Få alle de samme fordelene (og ulempene) som oss. Enten med en ny dyr Tesla, eller en liten billigere sak. Det fins til og med bruktbiler, for de med trangest økonomi.

A big +1

Siden dette begynner med et sitat fra mitt innlegg får jeg behov for å komme med en presisering. Jeg er ikke opptatt av at Tesla lager dyre biler som skaper misunnelse blant de som ikke har råd til bilen isolert sett. Min agenda er opprettholdelse av den nåværende elbilpolitikken i Norge.

Fordi den er viktig kanskje først og fremst som en modell for andre og større bilmarkeder enn vårt. Når elbilforeningen får snakke om denne for den største tv-stasjonen i Kina, så forteller det oss at det som gjøres her blir lagt merke til.

I denne forbindelse har jeg pekt på en trussel knyttet til denne politikken. Nemlig at den blir umulig å opprettholde om den kommer i direkte konflikt med befolkningens vilje til å betale skatter og avgifter. Så langt har ikke dette skjedd. Vi ser tegn på avtagende støtte men samtidig kan det se ut som det faller sammen med økende interesse for å kjøpe elbil ( ladbar hybrid inkludert).

Men hva skjer når antallet P85D og Model X øker? Vil oppslutningen om elbilpolitikken falle (pga misunnelse) eller vil ønske om selv å få en slik Tesla veie opp og gjøre at det er politisk mulig å opprettholde politikken?

Jeg synes spørsmålet er viktig. Ikke for å bevare de priviligertes fordeler ( mine egne inkludert) men for å bevare nåværende politikk lenge nok til at batteriteknologien kan konkurrere med fossil på like vilkår.

La meg tilføye at batteriteknologien vil vel også i fremtiden ha regulatoriske fordeler framfor fossil knyttet til engangsavgiften. Denne vil vel alltid være knyttet til forurensningsutslipp. Men på et eller annet tidspunkt må elbilene betale mva, bompenger og fergeavgifter.
Ingen kommer til å forsvare fossilbiler når det blir mer vanlig og fullt ut funksjonelt med elbiler. Nye standarden med med dobbel kjørelengde på vanlige elbiler i forhold til i dag på Leaf eGolf etc. og flere konkurrenter i Model S klassen. Da vil folk flest være glade for at det var noen Rikerud'er som gikk foran og åpner bruktmarkedet slik at flere for råd til en Tesla S og X'er.
Når man innførte røykeforbud syntes mange "at det var for galt" at det på klassiske brune puber ikke skulle være lov å røyke. Det hørte liksom sammen. Folk tok til ordet for at det burde være røykesone med god ventilasjon, minstekrav til luftkvalitet etc. Sammenlikningen til fossilbiler og elbiler synes jeg er klar: "Fossilbiler er blitt så rene", men det vil bli bli umoralsk å kjøre dieselpurka til barnehagen der små barn ferdes noen få meter fra eksospotta, når utslippfritt alternativet er lett tilgjengelig. Det forventes at man tar hensyn til hverandres bo og oppvekstmiljøer. Dette noe alle egentlig akseptere og forstår intuitivt, men noen henger igjen i den snart "gamle normalen". Man har sluttet å slå barn selvsagt. Nesten ingen røyker lenger i forhold til tidligere og internett er kommet for å bli...

Men det er ett par ting som Elbiler må bidra: fergebilletter og bompenger rundt byene. Veier generelt synes jeg bør bygges uten bompenger, da det gir beste samfunnsnytte. Kollektivfelt-kjøring med elbil bør løses med oblater (administreres sammen med piggdekkoblet ordningen) der kapasiteten er presset. Dette justerer antallet elbiler, og oblatinntektene øremerkes til utbedring av det aktuelle kollektivfeltet, ev. utvide pendlerparkering ev. sponse billettpriser o.l og dermed vil elbil-kjøringen være en del av løsningen, ikke problemet.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

weld77

Tesla har etter min mening gjort enormt mye for elbilens fremme i Norge og andre steder. De har bevist at det er mulig å lage en romslig bil med god rekkevidde som er 100% elektrisk drevet. Når jeg leser om folk som kjører langturer i andre elbiler så er det mange poeng for planleggingsevnen og pågangsmotet, men det fremstår som en aktivitet for spesielt interesserte med såpass mange stopp nødvendig og avhengighet av at bestemte ladestasjoner virker og er tilgjengelige.

Da jeg sjekket nettsidene til Transnova her for leden stod det at de hadde betalt ut 23 millioner i støtte til ladestasjoner. Tesla priser superladingopsjonen til 13000 kroner for de modellene der den ikke er indkludert, om vi antar at den også der inngår med 13000 eller deromkring og det er ca 6000 Teslaer i Norge så har Tesla på denne måten alene hentet inn 6000*13000 = 78 millioner kroner for huriglading.

De har tenkt helt utenfor boksen og vist hva som er mulig om man vil og vet hvordan.

kjølholdt

korrekt hvorfor man kjører el bil er fullstendig irrelevant bare man gjør det. Avgiftsregimet vil innfases med 8, 12, 16, 20 og 24 % moms. Videre avgifter blir det ikke på el bil. Vekt på batteriet trekkes fra ifølge statens vegvesen, likeså vil min model s85 d kun avgiftbelastes med 90 hk.
tesla vil i worst case scenario bli ca 200tusen dyrere for topputgaven.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

moonbuggy

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 21. januar 2015, klokken 09:43

Ja det er vanskelig å hente ut 400hk i nabolaget, men det hender titt og ofte at man er alene i bilen og kommer til rødt lys/påkjøringsrampe eller annet hvor aks kan benyttes.
Sikkert ikke mer enn et par uker siden jeg sist ga flatt jern og tenkte "Fy F bilen er sinssyk" :D

Hvor mange DU'er har du byttet, sier du ?

Øyvind.h

Sitat fra: moonbuggy på fredag 23. januar 2015, klokken 14:38
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 21. januar 2015, klokken 09:43

Ja det er vanskelig å hente ut 400hk i nabolaget, men det hender titt og ofte at man er alene i bilen og kommer til rødt lys/påkjøringsrampe eller annet hvor aks kan benyttes.
Sikkert ikke mer enn et par uker siden jeg sist ga flatt jern og tenkte "Fy F bilen er sinssyk" :D

Hvor mange DU'er har du byttet, sier du ?
Fikk nye typen på rundt 21-22.000km.
Satser på at den nye typen holder ut bilens levetid. Alternativt må de bytte den også i løpet av de neste 6-7 årene på garanti :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA