Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Aurskog - Charlottenberg

Startet av GeirHM, søndag 01. februar 2015, klokken 13:02

« forrige - neste »

moonbuggy

weld77:
Jeg er uenig. Gjennom avgiftspolitikken kan man dirigere kjøperne dit man ønsker. Det er mange hensyn som taler for å begrense effektuttaket i biler, også elektriske biler.

1. Trafikksikkerhet.
2. Energiøkonomiske hensyn.

Hadde man hatt effektfritak for elektriske biler under en viss grense, og en progressiv effektavgift på alt over, ville det hjulpet både på trafikksikkerhet og energiøkonomisering.
Likedan kunne man hatt et vektincentiv for å gi et incentiv til produksjon av lettere biler.
For å spore til bedre batteriteknologi kunne man gitt et tilskudd til biler med best energipakking, f.eks. biler med dårligere pakking enn 200Wh pr. kg, fikk en avgift, og biler med mer, et progressivt tilskudd av staten.


Leaf_2014

Synes ikke det er det minste rart mange synes elbilfordelene er for store. Mange sier "Men så kjøp deg en elbil selv da!", men ettersom de fleste må ha mer enn 15 mil rekkevidde betyr dette da at:
- Man kjøper en Tesla 85kWh - for dyrt for 80% av befolkningen
- Man kjøper en Leaf/E-Golf etc som #2 bil - noe som virker unødvendig og dyrt for de som ikke trenger to biler i utgangspunktet.

Dermed fortoner det seg som en skattelette for rike, som har råd til bil til 700k eller uansett har to biler. Tesla med piggdekk må vel være det mest provoserende.
Leaf 2014

eivhelle

Sitat fra: Skjervesbu på lørdag 17. januar 2015, klokken 21:52
Synes ikke det er det minste rart mange synes elbilfordelene er for store. Mange sier "Men så kjøp deg en elbil selv da!", men ettersom de fleste må ha mer enn 15 mil rekkevidde betyr dette da at:
- Man kjøper en Tesla 85kWh - for dyrt for 80% av befolkningen
- Man kjøper en Leaf/E-Golf etc som #2 bil - noe som virker unødvendig og dyrt for de som ikke trenger to biler i utgangspunktet.

Dermed fortoner det seg som en skattelette for rike, som har råd til bil til 700k eller uansett har to biler. Tesla med piggdekk må vel være det mest provoserende.
De fleste klarer seg fint med 15 mil rekkevidde for å dekke sitt daglige kjørebehov. Problemet er at de fleste vurderer sitt behov ut i fra de få langturene de pleier å ha i løpet av et år. Mange peker også på problemet med at du ikke kan kjøre med tilhenger, selv om man ofte kun har dette behovet maks 2-3 ganger i året.

Mange husholdninger har i dag to eller flere biler. Og for disse vil kan man stort sett kunne erstatte den bilen som blir mest benyttet med en elbil. Og hvis husholdningen kun har en bil, kan man gjerne løse det behovet elbilen ikke dekker, ved å leie en bensin eller diesel bil de få gangene dette er aktuelt.

Tesla har vært tidlig ute med å lage elbil med lang rekkevidde. Og den høye prislappen er en konsekvens av at man har puttet inn en svært kostbar batteripakke. At bilen har høy ytelse er en nødvendighet for å forsvare den høye prisen og gjøre bilen attraktiv for dem som har penger nok til å kjøpe den. Når man etter hvert får på plass neste generasjon batterier vil biler i prisklassen 2-300k også få rekkevidde på over 300km og da vil elbilen dekke behovet for de aller fleste.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

timingbeltkiller

Sitat fra: eivhelle på søndag 18. januar 2015, klokken 00:27
De fleste klarer seg fint med 15 mil rekkevidde for å dekke sitt daglige kjørebehov.
JA,
men kan du regne med 15 mil med Leaf & CO med behagelig inneklima i bilen
både kalde vinterdager og heite sommerdager?  Både med ny bil og bil noen år gammel?

MED
økende relativ bosetting i urbane strøk med håpløs rushtid trafikk øker også
andelen av de som bruker kollektiv transport til pendling og bilen til langkjøring i helgene.
For disse er kortrekkevidde biler totalt uegnet.
Det samme gjelder ukependlere med (vekslende) arbeidsplasser til dels langt fra hjemmet.
Og selvsagt de som kjører langt hver dag.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Leaf_2014

Det er nok også en større andel "rike" som har lademulighet hjemme. Bor man i borettslag eller i byen (med gate parkering) blir elbil trøblete og tungvint.

Satser kanskje på Tesla selv om jeg deler en 16-ampere sikring med fire til. Håper ingen av de kjøper elbil ...
Leaf 2014

timingbeltkiller

JA,
manglende hjemmelading er antakelig en vel så stor begrensende faktor for overgang til elbil
som liten rekkevidde.



Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

eivhelle

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 18. januar 2015, klokken 09:13
Sitat fra: eivhelle på søndag 18. januar 2015, klokken 00:27
De fleste klarer seg fint med 15 mil rekkevidde for å dekke sitt daglige kjørebehov.
JA,
men kan du regne med 15 mil med Leaf & CO med behagelig inneklima i bilen
både kalde vinterdager og heite sommerdager?  Både med ny bil og bil noen år gammel?

MED
økende relativ bosetting i urbane strøk med håpløs rushtid trafikk øker også
andelen av de som bruker kollektiv transport til pendling og bilen til langkjøring i helgene.
For disse er kortrekkevidde biler totalt uegnet.
Det samme gjelder ukependlere med (vekslende) arbeidsplasser til dels langt fra hjemmet.
Og selvsagt de som kjører langt hver dag.
De fleste bor innenfor en radius på 30 minutter fra arbeidsplassen sin. Det blir derfor litt feil å si 15 mil siden de fleste da klarer seg med 5-6 mil rekkevidde for å komme seg til og fra jobb. Derfor vil en Leaf, Golf, I3 eller Soul fint kunne dekke dobbelt rekkevidde av daglig behov for de aller fleste.

De som sliter med rekkevidden er først og fremst en gruppe pendlere som har valgt å bosette seg litt utfor sentrum. For dem er Tesla det beste alternativet.

Ellers kan jeg ikke skjønne hvorfor en skal strebe etter en tilværelse hvor folk skal bruke en stor del av sin tid på å pendle til og fra jobb. Det har ingen betydning om man reiser kollektivt eller i egen bil hvis man legger opp samfunnet slik at folk bruker mesteparten av sin tid på å flytte seg fra A til B.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Amoss

Sitat fra: eivhelle på søndag 18. januar 2015, klokken 10:42
De fleste bor innenfor en radius på 30 minutter fra arbeidsplassen sin.

Suprice suprice - det finnes folk som bruker bilen til mer enn bare "frem og tilbake på jobb" :p

Sitat fra: eivhelle på søndag 18. januar 2015, klokken 10:42
De som sliter med rekkevidden er først og fremst en gruppe pendlere som har valgt å bosette seg litt utfor sentrum.

Eller man kan snu på det - folk som har valg enn jobb helt inne i en av de store bysentrene. Veldig mange bor før de får seg jobb :p  Og ikke alle ønsker å flytte etter jobben dersom den befinner seg innen en drøy times (eller ett par) kjøring hjemme fra. Du skal kunne pendle ganske mye før det blir dyrere å pendle enn å flytte inn til ett pressområde med de priser som man opplever der, og mange setter også pris på den økte livskvaliteten man opplever at man kan få på mindre steder fremfor midt i bygryta. Eller kanskje man rett og slett håper på å få seg en jobb litt nærmere etterhvert?  Eller kanskje den andre halvdelen har en jobb utefor alt? Eller at de og/eller barna har venner/familie på ett sted litt utenfor?

Beklager om du føler at jeg "hakker", er ikke meningen det. Men har sett flere som - til dels flåsete - har kommet med lignende uttalelser før, som om man har gjort ett svært dårlig valg dersom man "velger" å ikke bo midt i Oslo sentrum. Det er mange grunner som kan avgjøre hvorfor man bor der man bor, og ikke alle kan være like heldige med å finne en fornuftig jobb innen 30 km fra der man bor. Så ja, det er til dels svært mange som bor ett godt stykke fra jobben sin her til lands, og som også bruker bilen til andre ting, og som derfor trenger en god del mer rekkevidde enn kortrekkeviddebilene. Og ja, jeg er en av dem.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Sitat fra: eivhelle på søndag 18. januar 2015, klokken 10:42
Ellers kan jeg ikke skjønne hvorfor en skal strebe etter en tilværelse hvor folk skal bruke en stor del av sin tid på å pendle til og fra jobb. Det har ingen betydning om man reiser kollektivt eller i egen bil hvis man legger opp samfunnet slik at folk bruker mesteparten av sin tid på å flytte seg fra A til B.
ENIG
som utgangspunkt. Kortreist er en fordel på de aller fleste områder.

MEN
tror også det kan være både økonomisk og trivselmessig fordelaktig å bo landlig i eget hus.
Pluss samfunnsøkonomisk lønnsomt med mindre boligmasse i (stor)byene.

BEGGE DELER
kan forenes dersom du er heldig og finner jobb der du bor eller bolig der du får jobb.
F.eks lærer eller kommunalt ansatt.

I ANLEGGSBRANSJEN
med vekslende arbeidsplasser til dels langt borte har en løst dette med 4 dagers uke ma-to og ukependling.

EN GENERELL LØSNING
ville være å gå over til en 2-skifts ordning:
- Ene halvparten jobber 10 timer ma-on
- Andre halvparten 10 timer to-lø

med overnatting på jobben 2 netter i uka for de som bor slik til at ukespendling er å foretrekke.

DET
blir 30 timers uke. Ned 5 timer fra i dag.
Den økte rasjonaliseringsvinsten når store deler av kapitalen (bygninger, maskiner mm)
får utvidet sin arbeidstid, finansierer nedgangen for folk.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

sigurdi

Hva med de som ikke bruker bil på jobb i det hele tatt, helikopter er ofte transporten til/fra jobb.
Men kjøremønster gir alikevel 16000-20000km på år og svært mange er dette da mindre antall km men lengre distanser.
Er bare å se på fjellovergangene våre, Haukeligrend har 2.5 millioner biler årlig som passerer her, hadde 10% brukt langtrekkende elbil er det alene 250 000 turer a 450k som blir ca 112 millioner km som med 120g/km (snilt tall) blir 13 500 tonn CO2 som ikke kommer ut i atmosfæren.
Så en undersøkelse fra EU (fant den ikke igjen nå) der den viste at de store personbilene sto for den største utslipps mengden av CO2, pga de store bilene kjører mye mer en de små pendlerbilene.
De som pendler langt eller kjører langt og mye, kjøper større bil (komfort, støy, sikkerhet osv) mens de som pendler kort eller kjører totalt sett lite bruker en mindre bil. Er nok ikke slik for alle og noen kjører svært langt med små biler, men statistikken viste noe annet.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

weld77

For så godt som alle som bor sentralt så dekker en kortrekkevidde-elbil nesten all kjøring om man forholder seg til faktisk kjørelengde. Problemet ligger i "nesten". Det blir noen lengre turer gjennom året, for min egen del er det til og fra hytte sommer og vinter og en norgesturne for å besøke foreldre/søsken etc.

Jeg kunne godt klart meg men en kortrekkeviddebil til alt annet, men jeg måtte da hatt en fossilbil nr. 2 for de lengre turene. Denne måtte vært ganske stor (to småbarn så det blir mye bagasje), hatt firehjulstrekk (hyttekjøring om vinteren). Typisk en stor stasjonsvogn - har Skoda Superb nå. En slik bil nr. 2 ville kostet meg ca 30.000 i verditap, 6000 i forsikring, 6000 i veiavgift, 3000 for intervallservicer + de variable kostnadene ved bruk. Snakker da rundt 50k bare for å ha en bil for noen få turer i året. Alternativ 2 ville være å leie selvsagt, men det koster litt det også samt at det er en del hassle involvert.

Tesla fremstår som et mye mer fornuftig valg da den dekker alt av bilbehov (må låne av svigers de få gangene i året jeg skal dra tilhenger, men det er overkommelig). Og effekten av at Tesla finnes er at vi klarer oss fint med en elektrisk bil i familen. At man kan slenge på ca 100k for å få en komisk kraftig motor er ikke superrelevant i den vurderingen.

Kortrekkevidde er helt kult for daglig bruk for de aller fleste, men det er såpass upraktisk for svært mange at man fort ender opp med to biler.

timingbeltkiller

Sitat fra: weld77 på søndag 18. januar 2015, klokken 14:51
Tesla fremstår som et mye mer fornuftig valg da den dekker alt av bilbehov
Kortrekkevidde er helt kult for daglig bruk for de aller fleste, men det er såpass upraktisk for svært mange at man fort ender opp med to biler.
ENIG
i at Tesla oftest er mest fornuftig forutsatt familien klarer seg med en bil.
Tenker her på om ektefelles (arbeids)situasjon nødvendiggjør 2 biler.

MEN
har du en gammel dieselpurke, behøver den ikke koste så mye å kjøre eksempelvis 5K km i året.
Du har da tilnærmet null i avskriving. Kasko unødvendig.  Ansvarsforsikring 1-2 K.  Forenklet service.
Årsavgiften blir sannsynlig største enkeltutgiften.

For de dette gjelder, kan kombinasjonen kortrekkevidde elbil + dieselpurke være billigere enn 1 Tesla.
Det koster nemlig betydelig mer både i avskriving og drift med en Tesla enn med en bil
som koster mindre enn halvparten.

MEN IGJEN
er langkjøringsbehovet vesentlig høyere enn 5 K, vil nok 1 Tesla være å foretrekke.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

eivhelle

Sitat fra: Amoss på søndag 18. januar 2015, klokken 11:07

Beklager om du føler at jeg "hakker", er ikke meningen det. Men har sett flere som - til dels flåsete - har kommet med lignende uttalelser før, som om man har gjort ett svært dårlig valg dersom man "velger" å ikke bo midt i Oslo sentrum. Det er mange grunner som kan avgjøre hvorfor man bor der man bor, og ikke alle kan være like heldige med å finne en fornuftig jobb innen 30 km fra der man bor. Så ja, det er til dels svært mange som bor ett godt stykke fra jobben sin her til lands, og som også bruker bilen til andre ting, og som derfor trenger en god del mer rekkevidde enn kortrekkeviddebilene. Og ja, jeg er en av dem.
Litt av problemet med de fleste slike debatter er at man tar for gitt at man enten bor utenfor Oslo og jobber der eller bor i Oslo og jobber der. Oslo er den byen i Norge med de største trafikk problemene og det høyeste kostnadsnivået så jeg kan derfor ikke skjønne at folk velger å trekke dit hvis man har andre muligheter.

Men det for så vidt forståelig at man får denne vinklingen fordi det er Oslo som har den største tettheten med elbiler og flest som nyter godt av fordelen med kjøring i kollektivfelt og gratis bompenger og parkering.

Men hvis man flytter blikket ut av Oslo, og konsentrer seg om de mange småbyene og tettstedene her i landet, vil du finne en stor gruppe mennesker som fint kan klare seg med en kortdistanse elbil til det meste av sitt kjørbehov.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

sigurdi

#43
Diselpurke av gammel årgang til langkjøring noen få ganger i året, når en er blitt vandt med elbil til all annen kjøring, det er jo å ta livet av en stakkar.
De få gangene i året en trenger en bil til lengre kjøring blir fort en kostbar affære, for det er svært skjelden de turene i året er frem og tilbake på kort tid.
Har selv en gammel diesel purke i påvente av at X skal produseres, var klar for utskifting da X ble vist og visste hva bil som skulle erstatte den.
Årene er gått og purka er blitt eldre og eldre, nå kun brukende til kortere turer på under et par timer.
10 dagers julefeiring 50 mil borte endte opp med flymog buss (5 personer) istede for leiebil.
Leiebil måtte vi kjørt 30min for å hente og levere, ble nesten dobbel pris av fly/buss alternativet og mye mer tidkrevende.
Lease bil over lengre periode hadde blitt billigere pr dag, men det hadde vi ikke behov for.
Kjører en opp og ned til hytta på en helg, lange dagsturer så kan leiebil i Norge være aktuell, men leie en god romslig familiebil i 7-14 dager er en svært kostbar affære desverre.
Håper Avis gir grei pris på leie av Tesla, nå etter at de har fått 25 flere biler i stallen, 2500kr dagen uten free kjørelengde blir fort penger om en ikke bruker noe på drivstoff.
Dieselbil til 1500-2000kr blir like dyrt pga drivstoff og bomutgiftet om en skal kjøre litt.

Har brukt mye leiebil i jobb sammenheng, og det er mye ekstra for å få ned egenandelen fra 10 000 til 4-5000.
Vært mye "små" biler og skjelden regning under 10-15000 for en uke, pluss drivstoff.
10-15000 ekstra når en skal på tur i en uke merkes for de fleste.
Ekstra utgift på lån på 5000 i måneden, forsvinner i sluket, om en har råd til det.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: eivhelle på søndag 18. januar 2015, klokken 18:07
Men hvis man flytter blikket ut av Oslo, og konsentrer seg om de mange småbyene og tettstedene her i landet, vil du finne en stor gruppe mennesker som fint kan klare seg med en kortdistanse elbil til det meste av sitt kjørbehov.

Først: Ja, jeg brukte Oslo som eksempel, bla. av de grunner du nevnte. Men bytt ut Oslo med Bergen, Tronheim etc så går det akkurat for det samme.

Vel, jeg bor i ett mindre tettsted. I min utvidede omgangskrets her har jeg klart å identifisere EN person som i teorien kunne klart seg med en kortdistanse elbil - forutsatt at den siste turen lar seg gjennomføre med samkjøring (noe som burde la seg gjøre i det minste de fleste gangene).

Personer som bor i svært sentrale strøk virker ofte ikke som om de helt får med seg at så fort man beveger seg litt ut fra dem, så økes avstandene dramatisk. Den gang jeg bodde i Oslogryta (ja, jeg har bodd der) så fortonet en ti-mils tur seg som en "langtur".  I dag er det en nesten daglig forseelse, og man må opp i det dobbelte før det begynner å smake av "tur" i det hele tatt. Og ja, jeg ble fortalt det samme den gang jeg bodde i gryta, og klarte ikke å forstå det jeg heller  - den gang...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA