Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hurtiglading for nybegynnere

Startet av Gordon Retriever, søndag 01. februar 2015, klokken 02:36

« forrige - neste »

arthur

Hvorfor lar så mange her seg irritere over andres irritasjon?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Thomas Parsli

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 13. januar 2015, klokken 20:43
Å blande seg inn i andres valg er direkte udemokratisk.

Liker du ikke å kjøre elbil?
Så la det være.
Men du har ingen rett til å forlange at de som liker det, også skal la det være.

Liker du ikke å kjøre fossilbil?
Så la det være.
Men du har ingen rett til å forlange at de som liker det, også skal la det være.

På samme måten som tvungen kirkegang og forbudt kirkegang begge er ikke-toleranse a la Talibanisme.

Jeg klarer ikke å forstå om dette er en ren filosofisk betrakning eller om du mener noe konkret?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Amoss

Sitat fra: arthur på onsdag 14. januar 2015, klokken 07:46
Hvorfor lar så mange her seg irritere over andres irritasjon?

Jeg trodde de lot seg irritere av en mediekampanje for å øke andres irritasjon, samt fremstille den som større enn den er. Ikke over at andre irriteres.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Davidsv

Sitat fra: arthur på onsdag 14. januar 2015, klokken 07:46
Hvorfor lar så mange her seg irritere over andres irritasjon?
Fordi de fleste irriterer seg på et veldig tynt eller rett ut ulogisk grunnlag, og dermed kan påvirke elbilfordelene negativt. Andres tynt begrunnede irritasjon kan dermed direkte påvirke elbilisters økonomi.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

pwb

Så dere sutrer over at folk sutrer over elbilfordelene fordi dere er redde for at for mye sutring gjør at de blir borte? Hadde vel vært mye bedre om dere på en saklig og begrunnet måte prøver å få ut i media hvorfor dere ikke skal bidra i samfunnet som alle andre, og hvorfor dere skal snike unna kø? Finnes det f.eks noe saklig begrunnelse for hvorfor dere skal snike i kø? Skulle likt å hørt hva som gjør at man ikke skal betale bompenger.

Davidsv

Sitat fra: pwb på onsdag 14. januar 2015, klokken 16:14
Så dere sutrer over at folk sutrer over elbilfordelene fordi dere er redde for at for mye sutring gjør at de blir borte? Hadde vel vært mye bedre om dere på en saklig og begrunnet måte prøver å få ut i media hvorfor dere ikke skal bidra i samfunnet som alle andre, og hvorfor dere skal snike unna kø? Finnes det f.eks noe saklig begrunnelse for hvorfor dere skal snike i kø? Skulle likt å hørt hva som gjør at man ikke skal betale bompenger.

Ikke skal bidra i samfunnet? For en useriøs påstand. Insentivene er der jo nettopp fordi det er bra for samfunnet at folk bruker elbiler i stedet for fossil. Ta for eksempel lokalmiljøet. Førsteside på vg.no i dette øyeblikk: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/foreslaar-tredoblet-bomavgift-for-dieselbiler-i-oslo/a/23373863/

Bompenger er effektivt for å holde forurensende biler unna. Kollektivfeltet er også litt av samme tankegangen. Hvis det blir så mange fordeler velger flere elbil og forbedrer lokalmiljøet.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

pwb

Sitat fra: Davidsv på onsdag 14. januar 2015, klokken 17:00
Sitat fra: pwb på onsdag 14. januar 2015, klokken 16:14
Så dere sutrer over at folk sutrer over elbilfordelene fordi dere er redde for at for mye sutring gjør at de blir borte? Hadde vel vært mye bedre om dere på en saklig og begrunnet måte prøver å få ut i media hvorfor dere ikke skal bidra i samfunnet som alle andre, og hvorfor dere skal snike unna kø? Finnes det f.eks noe saklig begrunnelse for hvorfor dere skal snike i kø? Skulle likt å hørt hva som gjør at man ikke skal betale bompenger.

Ikke skal bidra i samfunnet? For en useriøs påstand. Insentivene er der jo nettopp fordi det er bra for samfunnet at folk bruker elbiler i stedet for fossil. Ta for eksempel lokalmiljøet. Førsteside på vg.no i dette øyeblikk: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/foreslaar-tredoblet-bomavgift-for-dieselbiler-i-oslo/a/23373863/

Bompenger er effektivt for å holde forurensende biler unna. Kollektivfeltet er også litt av samme tankegangen. Hvis det blir så mange fordeler velger flere elbil og forbedrer lokalmiljøet.

Så hvis man ikke slipper å bidre i samfunnet så vil man ikke tenke på lokalmiljøet? Du sier altså at hvis det ikke var mulig å snylte med elbil så hadde du gitt f... i lokalmiljøet? Hadde man hatt fulle avgifter og bompenger på elbilene så hadde fortsatt en del kjøpt de for miljø sin del og en del for å spare drivstoff. Mange hadde gått tilbake til kollektivt som de gjorde før de fikk elbil for å parkere gratis utenfor jobben. Om 15 år når vi ser totalregnskapet på elbil faenskapet så tenker jeg folk tenker akkurat det samme som det man gjør i dag ang. dieselbil og anbefalingen man fikk der for 10 år siden.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: pwb på onsdag 14. januar 2015, klokken 18:12Så hvis man ikke slipper å bidre i samfunnet så vil man ikke tenke på lokalmiljøet? Du sier altså at hvis det ikke var mulig å snylte med elbil så hadde du gitt f... i lokalmiljøet?
Dette handler ikke om hva noe individ vil gjøre, dette handler om hva befolkningen gjør. Og når det kommer til befolkningen er det kun to ting som fungerer. Gulrot og pisk.

Om man ikke hadde hatt insentivene og avgiftene på fossilbiler hadde det vært en og annen tulling som hadde kjøpt elbil, mens de aller fleste som har elbil i dag ville holdt seg laangt unna. Teknologiutvikling på denne fronten er kjempeviktig, og da må man faktisk frem med gulrot og pisk.

Sitat fra: pwb på onsdag 14. januar 2015, klokken 18:12Hadde man hatt fulle avgifter og bompenger på elbilene så hadde fortsatt en del kjøpt de for miljø sin del og en del for å spare drivstoff. Mange hadde gått tilbake til kollektivt som de gjorde før de fikk elbil for å parkere gratis utenfor jobben. Om 15 år når vi ser totalregnskapet på elbil faenskapet så tenker jeg folk tenker akkurat det samme som det man gjør i dag ang. dieselbil og anbefalingen man fikk der for 10 år siden.
Om 15 år vil det trolig selges over 95% elbiler, så vi vil se tilbake på insentivene som veldig suksessfulle.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 14. januar 2015, klokken 18:29
Om 15 år vil det trolig selges over 95% elbiler, så vi vil se tilbake på insentivene som veldig suksessfulle.
Foreløbig er det særs lite som tyder på det globale elbilsalget er oppe i 1% i 2020.
Og like lite på 10% i 2030.

95% elbiler i en verden hvor minst 60% bor slik til at de ikke har lademulighet knyttet til boligen?
(Kommersiell lading koster allerede i dag stort sett mer pr km ladet enn kjøpt diesel pr km.)
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 14. januar 2015, klokken 19:24
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 14. januar 2015, klokken 18:29
Om 15 år vil det trolig selges over 95% elbiler, så vi vil se tilbake på insentivene som veldig suksessfulle.
Foreløbig er det særs lite som tyder på det globale elbilsalget er oppe i 1% i 2020.
Og like lite på 10% i 2030.
Nå snakket jeg om salget i Norge, men situasjonen vil nok være ganske bra i resten av verden også.

I 2020 kan vi nok anta at Tesla produserer ca 500.000 elbiler/år. Nissan er nok også oppe på samme nivå, og hvis vi antar de andre bidrar med 1 million elbiler per år, så snakker vi om totalt 2 millioner elbiler per år. Det utgjør ca 2% av det globale bilsalget. Det blir vanskeligere å forutse andelen lengre frem, men 10-20 millioner elbiler i 2025 (altså 10-20%) og 30-60 millioner elbiler per år i 2030 (30-60%) virker ikke helt urealistisk. Andelen elbiler vil helt klart være vektet mot de rikere landene, og der ligger jo Norge godt an.

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 14. januar 2015, klokken 19:2495% elbiler i en verden hvor minst 60% bor slik til at de ikke har lademulighet knyttet til boligen?
(Kommersiell lading koster allerede i dag stort sett mer pr km ladet enn kjøpt diesel pr km.)
Å installere ladere ved hver private parkeringsplass tar ikke lang tid eller mye penger. Når skiftet til elbil begynner å virkelig ta fart, så vil ting skje fort, overalt. For at dette skal skje må man få noen elbiler på markedet med 300-500 km rekkevidde til en kostnad i området 20-30.000 dollar, og Toyota må avslutte hydrogenbilsatningen og annonsere at de kommer med elbiler. Dette skjer innen 15 år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 14. januar 2015, klokken 19:51
Dette skjer innen 15 år.
Her opphøyer du en subjektiv privat mening/ønsketenkning  til et objektivt faktum.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 14. januar 2015, klokken 19:51
Om 15 år vil det trolig selges over 95% elbiler, så vi vil se tilbake på insentivene som veldig suksessfulle.
Nå snakket jeg om salget i Norge
Statsfinansielt må nok de økonomiske særfordelene for elbilene avvikles lenge før salgsandelen er 95%.
Det følger av at størstedelen av bilavgiftene er en generell inntektskilde staten ikke har råd til å gå glipp av.

Det avgjørende spørsmålet blir da:
Når blir elbilen kommersielt konkurransedyktig med fossilsøstra ab Werk?
Foreløbig ser det ikke lovende ut på dette punktet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 15. januar 2015, klokken 13:14Her opphøyer du en subjektiv privat mening/ønsketenkning  til et objektivt faktum.
Jeg sa ikke det var et faktum. Det er min mening.

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 15. januar 2015, klokken 13:41Statsfinansielt må nok de økonomiske særfordelene for elbilene avvikles lenge før salgsandelen er 95%.
Det følger av at størstedelen av bilavgiftene er en generell inntektskilde staten ikke har råd til å gå glipp av.
Ja, hovedtyngden av insentivene er nok avviklet før 2020. Men at elbilene noensinne vil bli like dyre som fossilbilene har vært frem til nå er uvisst. Jeg tror vi vil se lavere engangsavgifter, men større og større bruk av rushtidsavgifter o.l.

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 15. januar 2015, klokken 13:41Det avgjørende spørsmålet blir da:
Når blir elbilen kommersielt konkurransedyktig med fossilsøstra ab Werk?
Foreløbig ser det ikke lovende ut på dette punktet.
På livstidskostnaden for en elbil med ~300 km rekkevidde tenker jeg at dette vil trolig skje før 2020. I rent innkjøp er 2025 mer trolig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. januar 2015, klokken 14:21
Men at elbilene noensinne vil bli like dyre som fossilbilene har vært frem til nå er uvisst. Jeg tror vi vil se lavere engangsavgifter, men større og større bruk av rushtidsavgifter o.l.
Uansett hvordan du utformer bilavgiftene, er det vanskelig å se de totalt sett kan utgjøre lavere statsfinansiell andel enn i dag. Tvertom er det mye som tyder på staten får økende problemer med å finansiere sin virksomhet.
Det betyr nødvendigvis i en framtid med bare elbiler vil de bli melket like hardt som fossilbilene i dag.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. januar 2015, klokken 14:21På livstidskostnaden for en elbil med ~300 km rekkevidde tenker jeg at dette vil trolig skje før 2020. I rent innkjøp er 2025 mer trolig.
Tror dette er noe tidlig.

Elbiloptimistene har en tendens til å tenke framtid i Tesla-år.
Som praksis har vist, er et slikt år nærmere et skuddår enn et kalenderår.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA