Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hurtiglading for nybegynnere

Startet av Gordon Retriever, søndag 01. februar 2015, klokken 02:36

« forrige - neste »

Gordon Retriever

VG refererer en YouGov-undersøkelse som viser at siden i sommer har:

Sitatandelen nordmenn som irriterer seg over alle fordelene elbil-eierne får, økt til 46 prosent fra 34 i august.

Det ser ut til at adgangen til å bruke kollektivfelt er det elbilgodet med færrest støtte.

Det bør påpekes at YouGov driver markedsundersøkelser via selvrekruttering på internett - dvs. de ringer ikke hjem til et tilfeldig utvalgt publikum.

Lurer likevel på hva en såpass markert endring på såpass kort tid skyldes.

Link til VG

Gordon Retriever

Hvordan melde seg inn hos YouGov: Link.

SitatDu får belønning for meningene dine

1 Du mottar undersøkelser på e-post.
2 De fleste undersøkelsene tar mellom 5 og 10 min og er alltid anonyme.
3 Du mottar poeng når du har fullført en undersøkelse.
4 Poengene du tjener kan du bruke til å kjøpe gavekort eller i vårt lotteri.
Du får en velkomstbonus på 100 poeng!

Mippen

Ny undersøkelse i gårsdagens VG. Neppe representativt men det er kollektivfelt og bompenger som går igjen som de største nei postene.

Fremtiden er elektrisk.

TorAtle

Det er til alles beste at vi får en utjevning av fordelene nå. Ingen er tjent med at halvparten av befolkningen har et negativt syn på elbiler og -bilister.
2014 BMW i3

Øyvind.h

Misnøyen oppstår nok i stor grad fordi folk ikke evner å forstå hvorfor man har incentiver.
Incentivene skal selvfølgelig trappes ned over tid, men er det rett at de som er fulle av fordommer og feilaktig kunnskap skal diktere når dette skjer?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mippen

Vi kan ikke gjøre noen større ting nå. Det er flere nye elbiler på vei som kan bane vei for ennå flere kunder. Hvis det blir avgifter, mva eller man mister en del av fordelene nå kan dette få konsekvenser for de nye modellene som virkelig kan ta opp salget av elbilene. GM har akkurat Lansert Bolt med 300km rekkevidde og neste år kommer leaf med 400km rekkevidde, etter dette kommer tesla med model 3 som også skal være en billig elbil. Da får vi elbiler som kan kjøre langt nok for de fleste uten rekkevidde angst. Hvis det skjer noe nå slik at salget blir bremset vil salget stagnere og det er ikke en ønskelig situasjon. Incentivene fungerer og det er ikke for dyrt å ha fordeler til elbiler ennå.
Fremtiden er elektrisk.

hgs

Sitat fra: TorAtle på tirsdag 13. januar 2015, klokken 12:02
Det er til alles beste at vi får en utjevning av fordelene nå. Ingen er tjent med at halvparten av befolkningen har et negativt syn på elbiler og -bilister.

Problemet med YouGovs undersøkelse er metoden mer enn resultatet. Dessuten er artikkelen villedende. Dersom tallene er gjengitt riktig hadde det vært mindre galt å si at flertallet vil beholde alle elbilfordelene.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

erikf

Som noen andre her også nevner, det ER ikke noen spesielt stor misnøye. Artikkelen prøver å vri det til dette, men folk er stort sett positive. Om 49% vil ha elbilen ut av kollektivfeltet så vil 51% faktisk ha dem der. Og de 49% er kanskje positive til alle de andre fordelene. Etter min erfaring mener folk stort sett at det må være mange fordeler. Elendig statistikkvridning ut fra en standard psykopatartikkel som prøver å provosere og sette folk opp mot hverandre.

(flinke medieforskere mener at gode medier faktisk skal være psykopatiske)
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Thomas Parsli

Det bør være et mål å øke andelen elbil-irriterte nordmen til et nivå som gjør at de velger å kjøper elbil istedenfor å pipe om insentivene!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Mippen

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 13. januar 2015, klokken 13:30
Det bør være et mål å øke andelen elbil-irriterte nordmen til et nivå som gjør at de velger å kjøper elbil istedenfor å pipe om insentivene!

Thomas

Hvordan tenker du å få det til? Redusere incentiver eller beholde de vei har?

Personlig syns jeg elbil saken er litt merkelig. Man klager over høye avgifter, og når man har mulighet til å kjøpe en bil uten avgifter og masse fordeler klager man i stedet på at de ikke betaler i stedet for å velge en slik bil selv. Kaller også oss som kjører elbil snyltere...
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Sitat fra: Mippen på tirsdag 13. januar 2015, klokken 15:20
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 13. januar 2015, klokken 13:30
Det bør være et mål å øke andelen elbil-irriterte nordmen til et nivå som gjør at de velger å kjøper elbil istedenfor å pipe om insentivene!

Thomas

Hvordan tenker du å få det til? Redusere incentiver eller beholde de vei har?

Personlig syns jeg elbil saken er litt merkelig. Man klager over høye avgifter, og når man har mulighet til å kjøpe en bil uten avgifter og masse fordeler klager man i stedet på at de ikke betaler i stedet for å velge en slik bil selv. Kaller også oss som kjører elbil snyltere...

Øke insentivene så irritasjonen vokser!
Kombinert med miljøtiltak (som rammer fossilbiler) bør irritasjonen bli stor nok til at salget tar ordentlig av.

Og bare vent til verditapet på fossilbiler blir større enn på elbiler;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

pwb

Hva er forskjellen på mye av det her inne i forhold til den vi som vil ha elbilene dit peppern gror? Mye tåpelig her også.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: pwb på tirsdag 13. januar 2015, klokken 20:04
Hva er forskjellen på mye av det her inne i forhold til den vi som vil ha elbilene dit peppern gror? Mye tåpelig her også.

Dette er ingenting sammenlignet med Dagbladets anonyme kommentarsider en fredagskveld. Da snakker vi om tåpelig ...
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

timingbeltkiller

Å blande seg inn i andres valg er direkte udemokratisk.

Liker du ikke å kjøre elbil?
Så la det være.
Men du har ingen rett til å forlange at de som liker det, også skal la det være.

Liker du ikke å kjøre fossilbil?
Så la det være.
Men du har ingen rett til å forlange at de som liker det, også skal la det være.

På samme måten som tvungen kirkegang og forbudt kirkegang begge er ikke-toleranse a la Talibanisme.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mippen

Enig i at man skal være forsiktig med å påtvinge noen å ta valg, men det bør likevel lønne seg å velge riktig hvis dere skjønner. Forurensing er et problem, og for å få folk til å velge elbiler bruker man "gullerot". Man har da et valg å fortsatt betale dyre avgifter eller å spare penger (og miljøet). Dyre avgifter på biler har "alltid" vært der, så det er ikke å tvinge noen. Det er å komme med nye gunstige alternativer som også sparer miljøet.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA