Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til kjøp av ny Leaf

Startet av Gordon Retriever, lørdag 31. januar 2015, klokken 20:33

« forrige - neste »

Mazzbot

http://insideevs.com/kia-installs-first-100-kw-chademo-dc-fast-chargers-europe/

It's promising to see that the CHAdeMO Alliance is upping the power. 100 kW compared to the more common 50 kW brings charging time of Kia Soul EV from empty to 80% from 33 to 25 minutes. Battery pack is 27 kWh.

Noen som vet om dagens biler bare kan ta imot 50kw?  Eller om det er standarden på chademo/ccs som bestemmer ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

3irikur

Sitat fra: kos på søndag 14. februar 2016, klokken 02:12
Først er hastigheten to er prisen.  Med dagens pris blir det ekstremt dyrt.

Tja, jeg går ut i fra at man får 50kw nesten hele ladetiden, og på så lange turerkan jeg godt å stoppe i 45-50 minutter for å få 80%. Da har jeg 240km til å kjøre, og jeg har betalt ~150kr. Det er jo omtrent samme pris som bensinbiler betaler for langtur (om jeg ikke har regnet feil?). Så lenge jeg sørger for å kjøre mesteparten av tiden på strøm fra veggen har jeg ingen problemer med denne prisen.

Dette er selvfølgelig individuelt, men med min familiesituasjon kommer vi nok til å ta 45min pause etter ca. 300km uansett  ;D
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Mazzbot

Når jeg kjører dieselbil på langtur kjører jeg maks 150 - 180 km før jeg må stoppe og gå på do osv . Noenganger hver 100 km også . Kommer ikke til å ta mindre pauser med større batteri men heller lade mindre og ingen rekkevidde angst.
Tesla model 3 reservert 31/3 .

jkirkebo

Sitat fra: Mazzbot på søndag 14. februar 2016, klokken 09:55
http://insideevs.com/kia-installs-first-100-kw-chademo-dc-fast-chargers-europe/

It's promising to see that the CHAdeMO Alliance is upping the power. 100 kW compared to the more common 50 kW brings charging time of Kia Soul EV from empty to 80% from 33 to 25 minutes. Battery pack is 27 kWh.

Noen som vet om dagens biler bare kan ta imot 50kw?  Eller om det er standarden på chademo/ccs som bestemmer ?

Den artikkelen er over ett år gammel?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hansi

Chevrolet Releases First Video Featuring Production All-Electric 2017 Bolt
http://insideevs.com/chevrolet-releases-first-video-featuring-production-all-electric-2017-bolt/


(Admin: Underforum for Opel Ampera-e? :) )
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

kos

Sitat fra: 3irikur på søndag 14. februar 2016, klokken 10:05
Sitat fra: kos på søndag 14. februar 2016, klokken 02:12
Først er hastigheten to er prisen.  Med dagens pris blir det ekstremt dyrt.

Tja, jeg går ut i fra at man får 50kw nesten hele ladetiden, og på så lange turerkan jeg godt å stoppe i 45-50 minutter for å få 80%. Da har jeg 240km til å kjøre, og jeg har betalt ~150kr. Det er jo omtrent samme pris som bensinbiler betaler for langtur (om jeg ikke har regnet feil?). Så lenge jeg sørger for å kjøre mesteparten av tiden på strøm fra veggen har jeg ingen problemer med denne prisen.

Dette er selvfølgelig individuelt, men med min familiesituasjon kommer vi nok til å ta 45min pause etter ca. 300km uansett  ;D
Det som er problemet med hurtiglading av biler med batterier på 50 - 60 kwh er hastigheten som de lader med - og ikke minst hva forbruket er om vinteren - og hastigheten på ladestasjonene når det er - 10c.

Om jeg skulle lang kjøre min tesla med betaling på 50 kwh stasjonene om vinteren ville jeg se langt etter en diesel eller en bensiner.

For at bolt skal bli en godt selgende bil for langkjøring så må den ha et lade system slik som tesla - med samme filosofi. Om bolt kommer med et slikt system så tror jeg at bilen blir en kjempe selger. Om ikke - for de sære som kjører el - selv om det er langt dyrere enn bensin.

Samtidig er en tilknytning til tesla sine SC ikke noe særlig på et 60 kwh batteri om du skal betale tesla for ladingen - og jeg tror tesla eiere vil se rødt om de skulle få en bolt i køen som dobler ladetiden.

kos

Eksempel i dag - 15 minutter a 44 kroner 50 kw- Statoil - 30 km - / 44 kroner  - selv bensinslukere tangerer den prisen. Og så kunne man stå der i 1.5 timer for å få eksempelvis 35 mil - Pris ca 210 kroner. Så starter man å kjøre og bruker 10 av de til å varme opp bilen og prisen - ja den får frem Fossilbilen.

Inntil man får kjøpe strøm etter kw og ikke etter tid - så er disse bilene ikke noe alternativ for langkjøring. Og vil ikke bli en salgs vinner. Om bolt ønsker å se salget øke så må de gjøre noe med dette problemet.

Hansi

Hvis man skal på langtur starter man vel fortrinnsvis med fullt batteri? I løpet av de ca. 20 milene bilen går på vintertid vil man sannsynligvis ha fått opp temperaturen på batteriet
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Øyvind.h

Ut fra det jeg har lest får Bolt/Ampera-e væskebasert varme/avkjøling av batteri.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

3irikur

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 15. februar 2016, klokken 08:59
Ut fra det jeg har lest får Bolt/Ampera-e væskebasert varme/avkjøling av batteri.
Og det er kun batgeritemperatur som regulerer ladehastighet, ikke sant? Eller har temperatur på laderen noe å si?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

kos

Dette var mye rart - prøv å kjør en elbil langt om vinteren og prøv å lade - men for guds skyld ikke kjøp bilen først - kan bli en dyr kunnskap.

Øyvind.h

Sitat fra: 3irikur på mandag 15. februar 2016, klokken 15:55
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 15. februar 2016, klokken 08:59
Ut fra det jeg har lest får Bolt/Ampera-e væskebasert varme/avkjøling av batteri.
Og det er kun batgeritemperatur som regulerer ladehastighet, ikke sant? Eller har temperatur på laderen noe å si?

Godt spørsmål. Leste nylig en artikkel i TU om hva som skulle til for å lade biler med 50kW. Der stod det faktisk at ladeutstyret ble avkjølt, men også oppvarmet. Jeg tror dog ikke dette påvirker ladehastighet, men er en forutsetning for at utstyret skal fungere.

http://www.tu.no/artikler/slik-fungerer-egentlig-hurtigladeren-for-elbil/276861

Batteritempen er nok desidert viktigst ift ladehastighet i kulde, så det blir spennende å se hva GM gjør for å ivareta god ladehastighet i kulden. Der har Tesla gjort en del bra, men er langt ifra perfekte.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

3irikur

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 15. februar 2016, klokken 18:51

Godt spørsmål. Leste nylig en artikkel i TU om hva som skulle til for å lade biler med 50kW. Der stod det faktisk at ladeutstyret ble avkjølt, men også oppvarmet. Jeg tror dog ikke dette påvirker ladehastighet, men er en forutsetning for at utstyret skal fungere.

http://www.tu.no/artikler/slik-fungerer-egentlig-hurtigladeren-for-elbil/276861

Batteritempen er nok desidert viktigst ift ladehastighet i kulde, så det blir spennende å se hva GM gjør for å ivareta god ladehastighet i kulden. Der har Tesla gjort en del bra, men er langt ifra perfekte.
Tøft! Hvis Ampera-e har skikkelig regulering av batteritemperatur så man får full hastighet bør 50 kw holde lenge for mine turer! Ikke at jeg har noe i mot høyere hastighet heller da :)

Sitat fra: kos på mandag 15. februar 2016, klokken 18:50
Dette var mye rart - prøv å kjør en elbil langt om vinteren og prøv å lade - men for guds skyld ikke kjøp bilen først - kan bli en dyr kunnskap.
Hvem sikter du til? Det er mer produktivt å skrive hva du faktisk mener i stedet for å gå rundt grøten på denne måten.

Jeg har både forsøkt å kjøre langt og å hurtiglade i kulda. Ingen av delene har vært spesielt problematisk når batteriet har fått litt skikkelig varme - Noe jeg konsekvent fikk etter første hurtiglading på turen.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

kos

Enkelt kjøp ikke en elbiil mded stort batteri uten en avklaring om pris på hva energien vil koste deg. Det kan bli dyrt når man ønsker å bruke kapasiteten.

3irikur

Sitat fra: kos på tirsdag 16. februar 2016, klokken 23:30
Enkelt kjøp ikke en elbiil mded stort batteri uten en avklaring om pris på hva energien vil koste deg. Det kan bli dyrt når man ønsker å bruke kapasiteten.

Jeg er fortsatt litt usikker på hva du egentlig mener. Hvordan vil større batteri koste mer å lade? Gitt samme kjøremønster vil man jo hurtiglade skjeldnere?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA