Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til kjøp av ny Leaf

Startet av Gordon Retriever, lørdag 31. januar 2015, klokken 20:33

« forrige - neste »

THE

Fordelen med CCS lading er jo at det etter hvert blir ganske kort avstand mellom ladere, og når det også kommer 2 eller flere ladere pr lokasjon, så blir det ganske fleksibelt å planlegge ladestopp. Med en Bolt (eller annen 60+kWh elbil) ville jeg nok stanset lading når jeg ser at ladeeffekt begynner å gå ned, og heller tatt en ny ladestopp når man begynner å komme ned mot 10-15% SOC.

Noe av det samme blir hverdagen når jeg skal til Bergen med Zoe også. Fram til jul har jeg hatt en strekning på 105 km fra hjemme til Voss uten lademulighet. Nå er det 83 km fra Vossestrand og hjem, og da slipper jeg lade til 90%+ for å være sikker på å komme meg hjem. Mine preferanser for lading blir da Trengereid og Vossestrand fordi det er mer enn et ladeuttak, og de ligger like ved veien. En lang/lengre tur blir mye enklere og gjennomføre når man har flere lademuligheter å velge mellom, og kan ha ladestopp som er mest mulig optimale i forhold til ladeeffekt. Med 50-50 kWh tilgjengelig på batteriet blir fleksibiliteten til å planlegge ladestopp mye større enn med 20-25kWh tilgjengelig.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Bjoris

Jeg er av de som tenker at dette ordner seg, dvs at flere ladestasjoner kommmer opp når etterspørselen øker, men det virker som at det østpå ikke fungerer slik. Vi har jo også Alsdal her vest der det er lang kø etter fergene typisk søndag kveld når ukependlerene skal lade så mulig jeg er for optimistisk.

Det er også ganske fantastisk at i Røldal er det to uttak av alt, men ikke i Aksdal, hvem er det som finner på noe slikt? Tipper laderen i Røldal brukes en gang pr uke pt og i Aksdal er det stadig kø!

Det som også er litt urovekkende er at GM er tydelig på at de ikke skal hjelpe til for ladepunkter, dette syns jeg er svakt, men her blir ansvaret pulverisert. Alle CCS og CAHdeMO produsenter skulle gjort som Telsa og blitt enig om en sum pr bil som gikk til ett ladefond og så skulle de hatt ett eget selskap som fikk satt opp ladere der bilene var solgt!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

bobakka

#77
Bolt (eller tilsvarende) virker som en veldig interessant bil for meg.

Jeg var tidlig ute med å kjøpe iMiev og betalte over kr. 250.000 for bilen som nå selges ny for rundt 150.000. Dette gir en dårlig smak for å være blant de første som kjøper en "ny bilklasse". Hvis Bolt kommer om et år vil den åpne en helt ny bilklasse med pris/rekkevidde kombinasjonen. Det blir spennende å se hvordan den blir posisjonert i markedet - for å "melke" de kundene som vil ha lenger rekkevidde eller for å posisjonere Bolt som "din neste elbil".

Det skjedde noe med prisene på iMiev når Leaf kom, men det var først da salget av iMiev stupte og Leaf tok av at prisene på iMiev kom ned der de er i dag. Jeg tror også at bruktprisene på dagens elbiler stuper når den nye generasjon biler med 200km+ rekkevidde kommer.

Uansett har jeg vært en veldig fornøyd elbileier, til tross for høy innkjøpspris. Jeg har nå rundet 100.000 km, er uten batterigaranti - og fikk tross alt kjøre elbil 2 år ekstra fordi jeg kjøpte så tidlig.

Praktisk rekkevidde på min iMiev i disse kalde dager er kun rundt 50 km. Det innebærer forvarming av bilen 5 min, kjøring med full varme og litt margin til 0% SoC. Det er jo altfor kort bortsett fra til/fra jobb og lokal småkjøring. Dette har ikke endret seg nevneverdig fra bilen var ny. Spennende å se om Bolt kommer med teknologi for lang vinterrekkevidde

iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

OlaM

Første ryktet om navnet på den europeiske versjonen: Opel Blitz. Bra oversettelse av "bolt", også treffende navn på et raskt kjøretøy på vei fra Tyskland til andre land.  ;D

http://www.tu.no/industri/2016/01/29/disse-elbilene-far-lengre-rekkevidde-i-ar

kaiat

Har lest et par steder at navnet blir Trixx etter en konseptbil for noen år tilbake. Men det er det samme det, bare bilen kommer hit. :) Blitz er jo et godt gammelt navn i Opel-sammenheng, selv om det var en lastebil det stod på den gangen.

Ser ellers at et firma som heter Autonor har fått Chevrolet-agenturet. De skal til å importere pickupene Silverado og Colorado, men regner ikke med at de kommer til å ta inn Bolt.


Øyvind.h

Dette kommer til å få veldig stor påvirkning på Opels salg og merkevare :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

3irikur

Jeg er veldig positiv! Med 60 Kwh hadde jeg ikke hatt behov for hurtiglader mer enn noen få ganger i året! Alle besøkene til foreldrene mine (200km borte) hadde vært gjennomførbare i motorveihastighet også! :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

zbk

Denne er nok midt i "sweetspot" der pris/nytte er ganske optimal. Kan man lade med (i beste fall) >100kW effekt snakker vi virkelig interessant bil. Får de opp leveringsraten kan de gjøre virkelig store innhogg i TM3-markedet før Tesla får ut fingeren.

Selv kjører jeg gjerne Zoe'n Stavanger-Tønsberg, men inrømmer at ca 2t ladestopp totalt underveis er litt i overkant for de fleste, spesielt siden man bør trives i rødsonen på batterimåleren for å få best mulig snittfart.

2.5- til 3-gangeren på batteristørrelsen vil gjøre underverker i forhold til både ladehastighet, rekkeviddeangst og ladeplanlegging.

Leverandøren som kommer med første bil med ca disse spesifikasjonene og som har mulighet for å trekke liten henger (750kg totalvekt) kommer til å få pengene mine. Da blir det helelektrisk!

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

kos

Det ligger noen bilder på tesla sidene som beskriver hastigheten på 60 kwh batterier kontra 85 kwh batterier og det er vært en titt - så ser dere hastigheten - tipper at det ikke blir så mange hurtigladinger .

krl

Hvis denne får hengerfeste, så er det en sikker vinner her i landet!

3irikur

Sitat fra: kos på lørdag 13. februar 2016, klokken 01:56
Det ligger noen bilder på tesla sidene som beskriver hastigheten på 60 kwh batterier kontra 85 kwh batterier og det er vært en titt - så ser dere hastigheten - tipper at det ikke blir så mange hurtigladinger .

Jeg forstår ikke helt hva du mener? Hvorfor blir det ikke mange hurtigladinger?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Mazzbot

Med Combo som standard hurtiglade uttak,  hvor mye effekt klarer den å ta ? Nå har vi jo bare opptil 50kw på hurtigladere,  vil jo bli behov for raskere lading med større batteri .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

evole

Mye tilsier den kun vil få 50 kW-ladehastighet, men den endelige beslutningen er ikke tatt.

Jeg er rimelig trygg på den ikke vil få hengerfeste, samt kun 50 kW ladehastighet. Bolt/Ampera-e er likevel et stort skritt frem sammenliknet med dagens modeller i samme prisklasse.

kos

Sitat fra: 3irikur på lørdag 13. februar 2016, klokken 19:56
Sitat fra: kos på lørdag 13. februar 2016, klokken 01:56
Det ligger noen bilder på tesla sidene som beskriver hastigheten på 60 kwh batterier kontra 85 kwh batterier og det er vært en titt - så ser dere hastigheten - tipper at det ikke blir så mange hurtigladinger .

Jeg forstår ikke helt hva du mener? Hvorfor blir det ikke mange hurtigladinger?
[/quot

Først er hastigheten to er prisen.  Med dagens pris blir det ekstremt dyrt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA