Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til kjøp av ny Leaf

Startet av Gordon Retriever, lørdag 31. januar 2015, klokken 20:33

« forrige - neste »

Old Sparky

Din erfaring med 24kWh Leaf virker realistisk, og ditt anslag for Bolt virker også riktig. 250 km med 30 kWh Leaf er derimot basert på den fullstendig ureailstiske europeiske testsyklusen, og noe rundt 180 km (som omtrent stemmer med dine tall) er nok riktigere.

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

nr1rayner

Dyrere med lading av større batteri??
Sett bort fra at man sikkert kjører flere lange turer med en Bolt enn en 24kwh Leaf..
Ladehastigheten på 24-Leaf begynner å droppe ved ca 50% SOC. Og med 50% kommer man ikke særlig langt, er man heldig holder det til neste QC med litt medvind.
30-Leaf lader med ca samme effekt helt opp til ca 80-85% SOC (da ligger den fortsatt på ca 40kw, mens en 24-Leaf sikkert ligger på 20kw).
Man behøver altså å stå kortere tid på QC med en 30-Leaf enn 24.
Finner litt mer data i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28579.0.html

Tilsvarende skulle det jo også bli når de kommer med 40-60kwh, men selv 50% av 40 er vesentlig mer enn 50% av 24...
I tillegg starter man jo med vesentlig bedre rekkevidde med en Bolt enn 24-Leaf, så kommer MYE lenger før første ladestopp. Kanskje også helt fram til hotellet eller bestemor og får ladet gratis over natten der.

Jeg regner et sted mellom 13-16 mil med min (24-Leaf), 16-20 mil med 30-Leaf høres jo da ganske fornuftig ut. Såvidt jeg husker har min 83 miles EPA (ca 130km) og 199km etter NEDC.
Bolt blir vel litt tyngre, og mulig mer luftmotstand, men det er vel naturlig å anta at den kommer nesten dobbelt så langt som 30-Leaf, altså drøye 30 mil. Og vil nok derfor få en oppgitt NEDC-rekkevidde på nær 500km.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

jaso

Fann ikkje denne her:
http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=46434

En del bilder, større enn eg hadde trudd.
Kia Soul EV 2016 - Svart
Tesla Roadster 2012 - Cosmic Black

THE

På bildet ser bagasjeplassen ikke så ille ut. http://bilnorge.no/bildegalleri.php?aid=46434&limfrom=5#f1.
I tillegg er bilen utstyrt med rails, og takstativ bør være null problem. Det kan se ut som Bolt/Ampera-e blir mer praktisk enn jeg egentlig hadde regnet med.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jaso

#125
Eg ser på alternativ for å bytte Avensisen til elbil også, så langt er bagasjeplass og rekkevidde det som mangla. Rekkevidde ser ut til å ordne seg i denne. Bagasjeplass lik Soul trur du?  Ser større ut på bildet, men vanskelig å sei sikkert.

Edit: kan legge til at bagasjeplass i avensisen er meir enn vi trenger etter at vi ikkje lenger har barnevogn, men må kunne ha med koffertane for familien på tur.
Kia Soul EV 2016 - Svart
Tesla Roadster 2012 - Cosmic Black

nr1rayner

#126
Finner følgende tall på Bolt:
"The cargo space behind the rear seats is 16.9 cubic feet"
Det tilsvarer ca 480 liter.

Finner tilsvarende mål på Leaf:
"The Leaf has 23.6 cubic feet of cargo space behind its rear seat,"
Det tilsvarer ca 668 liter

Etter "vår" måling har nye Leaf 355-370 liter, Soul 280 liter.
Videre har de henholdsvis 680 og 891 liter "max" volum.
Men alle disse målene er vel oppgitt til under hattehylla, eller til nedre del av vindu.
At det ikke er nevneverdig mye høyere med setene nede i Leafen stemmer nok godt da de bygger HØYT..

Videre er Leaf oppgitt til 30 cubic feet med baksetene lagt ned
Ca 850 liter
Bolt/AE er vel oppgitt til 56,6 cubic feet
ca 1600 liter.

Kan jo da se ut for at bagasjerom med setene oppe blir en god del mindre enn i Leaf, kanskje på størrelse med Soul som det nevnes.
Men med setene nede ser det jo ut til å bli en "enorm" bil.

Men dessverre sier hverken bilder eller liter så utrolig mye.
For min del trenger det ikke være så utrolig høyt under hattehylla, men litt lengde er kjekt.
Og ikke minst, dobbel bunn!
I Leafen ligger ladekabler slengt utover hele bagasjeromsgulvet, hadde vært så utrolig greit å få unna de i et rom under.
Bolt/AE skal komme med muligheten for "falskt gulv"  ;D
http://www.motortrend.com/news/2017-chevrolet-bolt-ev-first-drive-review/
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

knut3448

Sitat fra: Hansi på mandag 08. august 2016, klokken 22:20
Chevy Bolt EV is 'a disaster for aero' says lead designer, has a drag coefficient of 0.32

http://electrek.co/2016/08/08/chevy-bolt-disaster-aero-lead-designer-drag-coefficient-of-0-32/
Men om man leser artikkelen hos Autonews så ser man hva designeren faktisk sier. Det er bilens form - " the Bolt's squat, wedge shape" som er "a disaster for aero". De har brukt mye tid å å forbedre luftmotstanden, han sier ikke at sluttresultatet har katastrofalt høy luftmotstand.

Om vi skal tro elbil-sammenligning-dokumentet på teslamotorsclub så har Bolt ca samme Cd som Leaf.
https://teslamotorsclub.com/tmc/media/20160507-bev-comparison.114929

Bolt får mye dårligere Cd enn f.eks Ioniq, men det er uunngåelig når de ønsket å lage en liten bil med god plass

Sitat"When we designed the Bolt EV, we kind of had this image of the vehicle as the next-generation of family vehicle, a reinventing of what a family car would be," Norris said. "So it's got this big spacious interior volume, a ton of trunk space."
http://www.autonews.com/article/20160807/OEM03/160809904/gms-korea-studio-broke-the-mold-with-bolt

Det er vel et greit kompromis for mange, litt dårligere aerodynamikk for å få bedre plass.

Espen Hugaas Andersen

#129
0,32 er ganske dårlig. Det er middels dårlig om man ser på de andre mindre elbilene, som Soul (0,35), i-MiEV (0,35), i3 (0,29), e-Golf (0,28) og Leaf (0,28), men sammenlignet med f.eks Tesla Model 3 (0,21) så er det forferdelig. Tallene her er også de offisielle tallene - når Leaf ble testet så hadde den 0,32, mens Model S hadde 0,24, akkurat som oppgitt. Det er mulig at det ikke bare er Nissan som trikser litt med tallene. (Noen produsenter tester bilene sine uten speil, med alle skjøter teipet over, osv.) I tillegg til å ha dårlig dragkoeffisient, så er den høyere enn Model 3 altså vil luftmotstanden trolig være noe sånt som 75% høyere.

Den gode nyheten er at dette har ikke enorm betydning i lav hastighet (under 50-80 km/t), altså om man kjører forsiktig så er påvirkningen relativt håndterbar.

Den dårlige nyheten er at jo større hastighet jo større betydning har det. Der en 55 kWh Model 3 kanskje kan komme seg 300 km i 120 km/t, så vil en 60 kWh Ampera-e kanskje komme seg 200 km.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Beckern

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 11. august 2016, klokken 08:57
Den gode nyheten er at dette har ikke enorm betydning i lav hastighet (under 50-80 km/t), altså om man kjører forsiktig så er påvirkningen relativt håndterbar.

Den dårlige nyheten er at jo større hastighet jo større betydning har det. Der en 55 kWh Model 3 kanskje kan komme seg 300 km i 120 km/t, så vil en 60 kWh Ampera-e kanskje komme seg 200 km.

Dårligere enn i3 er veldig dårlig i min bok.
Dårlig Cd er tilgivelig i små bybiler men den første mellomdistansebilen kommer altså med dårligere Cd enn bybilene og det er litt katastofe i min bok. Den var liksom denne jeg skulle kunne ta de mellomlange turene med uten å kikke på speedometer hele tiden og bruke 10-20 minutter ekstra pr 100km bare pga senket hastighet.
Det betyr at reisetiden ikke redusereres vesentlig på langtur :(

knut3448

Om vi skal tro det BEV Comparison-dokumentet jeg stadig linker til så er Bolt ca like aerodynamisk som Leaf, så helt krise er det ikke. Ampera-E blir nok relativt sett tyngre og har høyere luftmotstand enn de andre 60kWh bilene som kommer, men om vi må vente over et år på konkurrentene så vurderer jeg Opelen nå. Det blir spennende å se hva som blir annonsert i Paris i oktober.

knut3448

Chevrolet Bolt EV Ride along, lagt ut for en knapp time siden. Verdt en titt. Det sies f.eks at bilen støtter 50kWh hurtiglading, men det er ikke utenkelig at det kan gå raskere. Det blir ikke ACC.

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på mandag 01. august 2016, klokken 23:48
Finner følgende tall på Bolt:
"The cargo space behind the rear seats is 16.9 cubic feet"
Det tilsvarer ca 480 liter.
Det er veldig bra! MB har 501 liter mens både e-Golf og Leaf er nede på 300-tallet et sted.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

knut3448

Sitat fra: tomrh på onsdag 17. august 2016, klokken 11:19
Sitat fra: nr1rayner på mandag 01. august 2016, klokken 23:48
Finner følgende tall på Bolt:
"The cargo space behind the rear seats is 16.9 cubic feet"
Det tilsvarer ca 480 liter.
Det er veldig bra! MB har 501 liter mens både e-Golf og Leaf er nede på 300-tallet et sted.
Dette måles nok annerledes i USA. Her er US-målene på noen biler:
https://teslamotorsclub.com/tmc/media/20160507-bev-comparison.114929/full?lightbox=1&last_edit_date=1462651382
Bolt: 16,9 cu ft
Leaf: 23,5
Golf: 22,8
MBe: 21,6
Soul: 18,8
i3...: 15,1

Jeg synes disse tallene er litt rare. "Alle" skryter av hvor god plass det er i Bolt og at dette er en familiebil, også har den 2 cu ft mindre bagasjeplass enn Soul!? Også har Leaf 2 cu ft bedre bagasjepalss enn MBe?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA