Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til kjøp av ny Leaf

Startet av Gordon Retriever, lørdag 31. januar 2015, klokken 20:33

« forrige - neste »

edyrli

For meg så virker det som KOS antar at man ikke kan lade hjemme. Det er de færreste som kjøper elbil som ikke kan lade hjemme. For alle andre så vil et større batteri medføre mindre behov for hurtiglading og dermed mindre utgifter til dette.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

moby666

Det er vel bare  Zoe som ikke kan lades hjemme  :o :o :o :o (hvis man har IT nett :P)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

3irikur

Ja, om man ikke kan lade bilen hjemme så er jeg enig i at det kan bli veldig dyrt å kjøre bil med stort batteri.

Jeg kan lade både på jobb og hjemme, så jeg tror det vil bli (merkbart) billigere med 50kwh enn 22kwh :D
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

kos

Sitat fra: edyrli på onsdag 17. februar 2016, klokken 13:16
For meg så virker det som KOS antar at man ikke kan lade hjemme. Det er de færreste som kjøper elbil som ikke kan lade hjemme. For alle andre så vil et større batteri medføre mindre behov for hurtiglading og dermed mindre utgifter til dette.

Som eier av bil med både stort og lite batteri har det gitt meg noen referanser.

1. Bil med lite batteri lades stort sett hjemme - eller på jobb. Dette er et normalt lademønster da hurtiglading er ekstremt dyrt i forhold til kjørelengden man får inn på batteriet - slik at man ungår det.

2. Bil med stort batteri vil medføre lengre turer og medfører dermed bruk av hurtig lader på tur. Jo større batteri destor lengre ladetid og derav lade kostnader. Eksempel er enkelt - ved lading av et stort batteri på Hurtiglader med 2.5 kroner minuttet om vinteren så blir det lang og kostbar ladetid. Likeså blir kostnadene på kjørte kilometer som bensin og dyrere.

3. Mine erfaringer er ved kjøring av tesla med lading av Hurtiglading( ikke tesla ladere) noe som er å beregne som nødlading og ekstremt dyrt i forhold til kjørte kilometer.

4. Uten tesla sine SC så ville det bli ekstremt dyrt å kjøre lengre distanser - noe som tesla eiere faktisk gjør. Hadde man gjort det samme med en Bolt med 60 kwh batteri så ville turene begrenset seg til - ja ikke noe man økonomisk ville vurdert.
5. konklusjonen er at en bil med stort batteri trenger lading raskt på langtur og vil ha behov for et tilsvarende system som SC til tesla, og vil om man skal bruke og betale dagens priser være ekstremt dyrt og plagsomt.


Gnilre

Ekstremt dyrt ? Det er Tesla model S som er ekstremt dyr i så fall.

Eksempel med en Bolt Trondheim - Oslo, 500 km, om sommeren:
Forbruk anslått 160 Wh/km.
Utnyttbart batteri : 55 kWh.
Påfyllbehov fra hurtigladere underveis ca 30 kWh for å unngå rekkeviddeangst.
Ladehastighet, kanskje 50 kW, men antar 40 kW.
Ladetid : 30kWh/40kW = 45 minutter.
Pris i dag hos Fortun og GK: 2,50 kr/min * 45 min = 112,50 kr.
Det er billigere enn diesel og bensin. Man kan gjøre det nesten 200 ganger før det tilsvarer prisen på Tesla sin superlading. Det er ekstremt billig det !

Og hvis du mener jeg bør regne annerledes så fyr løs.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

kos

45 minutter ? lading Oslo Trondhjem  og kun 1 stop på 45 minutter - ja får endelig håpe at det blir fremtiden - men jeg tror at virkeligheten blir litt annerledes enn det regnestykket. Vell optimistisk når det gjelder bilens kapasitet.

Gnilre

Sitat fra: kos på onsdag 17. februar 2016, klokken 22:20
45 minutter ? lading Oslo Trondhjem  og kun 1 stop på 45 minutter - ja får endelig håpe at det blir fremtiden - men jeg tror at virkeligheten blir litt annerledes enn det regnestykket. Vell optimistisk når det gjelder bilens kapasitet.
Jeg har kjørt en Soul på en dag lenger enn Oslo - Trondheim og det ga meg ca 2 timers ladetid. Forbruket var langt under 160 Wh/km. Så når jeg regner 45 minutters ladetid tok jeg i for mye. Men uansett ville jeg valgt to ladestopp med en Bolt hvis jeg skulle kjørt 500 km. Bolt har nesten dobbelt så stort batteri som Soul, anslått tilgjengelig batterikapasitet er 55 kWh, jeg er vel ikke optimistisk da ?

Regner du vinter og 200 Wh/km (håper bilen har varmepumpe) får du et behov for 45 kWh underveis. Kommer du med varmt batteri bør du kunne lade med 40-50 kW, men selv med 30 kW gir det en totalpris på 250kr som er billigere enn bensin i hvert fall. Og bompenger slipper vi inntil videre.

Det antas at det er denne bilen som har gjort at Tesla-aksjen har falt i verdi.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

jkirkebo

Sitat fra: kos på onsdag 17. februar 2016, klokken 21:28
Som eier av bil med både stort og lite batteri har det gitt meg noen referanser.

2. Bil med stort batteri vil medføre lengre turer og medfører dermed bruk av hurtig lader på tur. Jo større batteri destor lengre ladetid og derav lade kostnader. Eksempel er enkelt - ved lading av et stort batteri på Hurtiglader med 2.5 kroner minuttet om vinteren så blir det lang og kostbar ladetid. Likeså blir kostnadene på kjørte kilometer som bensin og dyrere.

3. Mine erfaringer er ved kjøring av tesla med lading av Hurtiglading( ikke tesla ladere) noe som er å beregne som nødlading og ekstremt dyrt i forhold til kjørte kilometer.

4. Uten tesla sine SC så ville det bli ekstremt dyrt å kjøre lengre distanser - noe som tesla eiere faktisk gjør. Hadde man gjort det samme med en Bolt med 60 kwh batteri så ville turene begrenset seg til - ja ikke noe man økonomisk ville vurdert.
5. konklusjonen er at en bil med stort batteri trenger lading raskt på langtur og vil ha behov for et tilsvarende system som SC til tesla, og vil om man skal bruke og betale dagens priser være ekstremt dyrt og plagsomt.

Ekstremt dyrt? Absolutt ikke enig. Jeg kjører Teslaen mye på langtur og lader mye mer fra CHAdeMO enn fra SC. CHAdeMO gir 200km/t til en pris av 150,- pr. time, altså ca. 75 øre/km. Det er ca. det samme som den gamle dieselbilen kostet. Men hurtigladingen står for maks halvparten av kjøringen på langtur, resten lades hjemme eller på overnattingssteder osv. til en helt annen pris (ofte gratis). Så snittet blir kanskje 40-50 øre/km som må betegnes som ganske rimelig. I tillegg slipper jeg bompenger og en del andre kostnader.

For min del ville det vært mye mer gunstig å sluppet unna med 12.000,- mindre for bilen og heller betalt 6,- pr. minutt for SC-lading. Tror det nærmer seg et halvår siden sist jeg ladet på SC, i mellomtiden har jeg nok fort ladet 10 timer på CHAdeMO og kanskje 5 timer på 22kW AC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Det er ikke dyrt - men da har du også en blandings kjøring som tilsier at man har tilgjengelig strøm til 2.5 kroner minuttet netto - og om det er vinter og som nå, så er det ikke sikkert at regnestykket blir 150 kroner timen  - uten at man dermed har fått noe serligt inn på batteriet for tidsbruken.

jkirkebo

Sitat fra: kos på onsdag 17. februar 2016, klokken 23:42
Det er ikke dyrt - men da har du også en blandings kjøring som tilsier at man har tilgjengelig strøm til 2.5 kroner minuttet netto - og om det er vinter og som nå, så er det ikke sikkert at regnestykket blir 150 kroner timen  - uten at man dermed har fått noe serligt inn på batteriet for tidsbruken.

Når du har en bil med stort batteri har du kjørt langt før du må hurtiglade. Da er forhåpentligvis batteriet godt og varmt. Ihvertfall er Tesla-batteriet det, jeg har aldri fått redusert ladehastighet på vinteren i forhold til på sommeren fra CHAdeMO.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Har aldri forstått hvorfor kommersielle ladeselskap skal godskrives de km du kjører
med billig/gratis strøm fra bolig eller jobb.

Prisen deres er og blir antall kroner betalt dividert på km kjørt med lademengden strøm levert.
Km kjørt med annen ladning raker de ikke.

Holder også fast på eneste logiske betaling er for antall kwh ladet inn på bilen.
Du skal betale for det du får. Ikke selgers leveringstid. Spesielt ikke når denne er en ren bingofunksjon.

Direktivkåte EU bør komme med enda ett.
De bør pålegge alle selgere av elbiler å kopiere Tesla oppskriften
med forhåndsbetalt "evig" lading.

De som klarer seg med rekkevidden til bilen,
får da passe på å si NEITAKK til tilbudet på denne borteladinga.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 24. februar 2016, klokken 19:21
Har aldri forstått hvorfor kommersielle ladeselskap skal godskrives de km du kjører
med billig/gratis strøm fra bolig eller jobb.

Prisen deres er og blir antall kroner betalt dividert på km kjørt med lademengden strøm levert.
Km kjørt med annen ladning raker de ikke.

Holder også fast på eneste logiske betaling er for antall kwh ladet inn på bilen.
Du skal betale for det du får. Ikke selgers leveringstid. Spesielt ikke når denne er en ren bingofunksjon.

Direktivkåte EU bør komme med enda ett.
De bør pålegge alle selgere av elbiler å kopiere Tesla oppskriften
med forhåndsbetalt "evig" lading.

De som klarer seg med rekkevidden til bilen,
får da passe på å si NEITAKK til tilbudet på denne borteladinga.

Hva med oss som ikke har behov for å forhåndsbetale for 20 års lading, hvordan skal vi få hurtigladet? Og vi må stå i kø bak en gjeng folk som nesten ikke betaler noe ekstra for å bruke en halvtime på å hurtiglade fra 90% til 100%? Det er ikke en oppskrift på effektiv bruk av infrastruktur. Tesla sliter også endel med ineffektiv bruk av sin egen infrastruktur, da enkelte SC til tider er fyllt opp av folk som lader der i steden for hjemme. Derfor vil de ikke bygge ut SC f.eks på strekningen Gardermoen-Oslo. Da har ordningen en ganske så kraftig svakhet etter min mening. Jeg skulle derfor heller ønske at Tesla tok betalt for sin lading, si et par kroner pr. minutt.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Tesla har bare en svakhet Misbruk av de som bruker den som en bensinstasjoner. Bruker man den som en distanse lader er systemet genialt. Lader hjemme og såbruker man det på langkjøring. Antar at dette kommer som en sperre i bilen og da er systemet perfekt.

aaa3

Er det noen som vet om Ampera-e / Bolt kan trekke henger?
Hvis ja, hvor tung?

Mazzbot

Bolt med 60kwh batteripakke og 320 km ? er dette praksis eller teoretisk ? 

Leaf med 30 kwh batteripakke og 250 km ?

Burde det ikke i teorien være Bolt med bortimot 500 km med 60 kwh ?

jeg ligger på i snitt 16 kwh/ 100 km med 24 kwh leaf , dvs at med bolt så kommer jeg 337 km .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA