Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Senkefjærer

Startet av Hafting, lørdag 31. januar 2015, klokken 08:19

« forrige - neste »

Hafting

Skulle kjøre hjem fra Fannrem til Trondheim. Hadde ladet opp til 75% på batteriet, som er mer enn nok. Men jeg kom ikke langt. I en nedoverbakke bremset jeg ved å lade i e-modus. Og så fikk jeg plutselig "power limit", div. røde lamper og ingenting virket.

Å ta ut nøkkelen og starte på nytt gikk ikke. "Power limit" og umulig å få "grønn bil" ved å vri om nøkkelen. Jeg målte litt over 12V på bilbatteriet, og sjekket at ingen sikringer var gått. Fikk slept bilen tilbake til utgangspunktet, på den turen tømte hovedlyset 12V-batteriet såpass at jeg ikke fikk rullet opp vinduene.  Altså ingen lading fra driftsbatteriet lenger. Det var temmelig kaldt. Plugget inn laderen, og fikk 12V igjen og rullet opp vinduer. Men driftsbatteriet lader ikke. Får bare lys i lampa som sier at laderen er plugget inn - ikke noe i ladelampa. Ikke blinking en gang. Dagen etter var batteriet fortsatt litt under 75%, og det var fortsatt ikke mulig å starte. Bare "power limit".

Noen idéer om hva det kan være? Er det mer jeg kan sjekke selv?
Er det mulig å få undersøkt hva det kan være i Trondheimsområdet? 

Bilen er en tidlig 2008-modell. BMI ble skiftet av Røhne og Selmer i april 2013.

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Hafting

Takker for all hjelp fra elbilforeningen. Noen ganger er det enkelt - de koblet til PC, slettet noen feilkoder - og så var bilen i drift igjen. Ingen dyre deler å bytte.  ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA