Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppvarmet frontrute. Spørsmål?

Startet av Råde, fredag 30. januar 2015, klokken 21:41

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Gliderman på tirsdag 13. januar 2015, klokken 21:39
Bare trist at de samme kranglefantene ødelegger tråd etter tråd med kverulering og tullprat.

Mvh
Svein Erik

Får håpe at moderator kan ta og fjerne alt som ikke er relevant for eNV-200 testen.

kos

Hei Zoe har en egen side EMIL som du besøker rett som det er - står lite der om at de fryser, bare de slår på varmeapparatet. Men som vanlig så rakker du ned på Zoe, merkelige greier. har du egen interesser i noe. ?

Powerflux

Beklager avsporingen!
Mods må gjerne slette svadapostene som ikke er relevant i forhold til topic!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.


Mippen

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 13. januar 2015, klokken 16:03
Det er jo ikke helt umulig at bilen ikke er god nok til bruk i vinternorge? Det må ikke bli sånn at alt som har EL i begynnelsen av skiltnummereet er bra uansett. Såpass ærlig må vi være med både oss selv og medborgere. Selv mener jeg at Leaf er ganske marginalt god nok til året rundt bruk og var/er skeptisk til e-NV 200's relativt lave batterikapasitet. Jeg er litt redd for at Nissan har lansert den bilen for tidlig.

Jeg merker faktisk ikke så stor forskjell på sommer og vinter med min leaf så lenge jeg passer på å forvarme den og ikke parkerer og kjører videre igjen med kald bil. Jeg har klart å kjøre like langt på vinteren som på sommeren i snø, slaps og minusgrader når jeg ikke stopper på veien. Hvis jeg må stoppe og må varme opp kald bil så suger den ut strøm men ikke ellers. Når det er sagt er rekkevidden ok til hverdagsbruk men på langkjøring er den ikke så god. Når jeg kjørte på sommerferie med min leaf på e39 klarte jeg aldri å kjøre over 130km på en lading. Mye fjell, svinger, opp og ned i fart stjal batteri. Det er fullt mulig å kjøre på langtur men det krever mer lading. Stort sett kjører man ikke mer enn noen få mil for dagen uansett, men enig at e-nv200 burde hatt større batteri. Spent på hva som skjer når leaf blir ny. Kanskje e-nv200 også blir det ;)
Fremtiden er elektrisk.

smaug01

Jeg merker stor forskjell. Forvarming hjelper, problemstillingen er egentlig uforutsette ting. Hvis jeg kan planlegge alt og alle variabler forholder seg til min plan, går alt superbra. Problemet er når noe endrer seg, feks temperaturen ute. Under en kjøretur hvor temperaturen går fra 0°C til -10°C endrer drastisk behovet for varme, nedkjøling av batteri, ladehastighet osv. På en bil med marginal rekkevidde kan dette bli skummelt. Jeg tror/trodde at en tur til kr.sand fra Vestfold om vinteren ville være uproblematisk med de nye hurtigladerene. Nå er jeg usikker med mindre man ikke har flaks. Jeg har dårlig erfaring med å stole på flaks.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 13. januar 2015, klokken 23:25
Jeg merker stor forskjell. Forvarming hjelper, problemstillingen er egentlig uforutsette ting. Hvis jeg kan planlegge alt og alle variabler forholder seg til min plan, går alt superbra. Problemet er når noe endrer seg, feks temperaturen ute. Under en kjøretur hvor temperaturen går fra 0°C til -10°C endrer drastisk behovet for varme, nedkjøling av batteri, ladehastighet osv. På en bil med marginal rekkevidde kan dette bli skummelt. Jeg tror/trodde at en tur til kr.sand fra Vestfold om vinteren ville være uproblematisk med de nye hurtigladerene. Nå er jeg usikker med mindre man ikke har flaks. Jeg har dårlig erfaring med å stole på flaks.

Tar heldigvis lang tid før batteriet kjøles ned, så akkurat den biten trenger man ikke uroe seg for når man kjører. For egen del er jeg mer redd for plutselig væromslag av typen kraftig regn eller våt snø. Det påvirker rekkevidden mye mer enn litt kulde.

Har ellers selv vært 3 turer til Oslo og en oppover mot Notodden fra Arendal på en måned uten noe problemer med hurtigladerene i Vestfold/Telemark. Arendalsladeren har jeg aldri opplevd feil på av det jeg kan huske.

grorudklovnen

Dersom det stemmer at nv200 ikke har varmepumpe så forklarer det merforbruker i forhold til nyere Leafer

smaug01

Sitat fra: emil på tirsdag 13. januar 2015, klokken 23:42
Sitat fra: smaug01 på tirsdag 13. januar 2015, klokken 23:25
Jeg merker stor forskjell. Forvarming hjelper, problemstillingen er egentlig uforutsette ting. Hvis jeg kan planlegge alt og alle variabler forholder seg til min plan, går alt superbra. Problemet er når noe endrer seg, feks temperaturen ute. Under en kjøretur hvor temperaturen går fra 0°C til -10°C endrer drastisk behovet for varme, nedkjøling av batteri, ladehastighet osv. På en bil med marginal rekkevidde kan dette bli skummelt. Jeg tror/trodde at en tur til kr.sand fra Vestfold om vinteren ville være uproblematisk med de nye hurtigladerene. Nå er jeg usikker med mindre man ikke har flaks. Jeg har dårlig erfaring med å stole på flaks.

Tar heldigvis lang tid før batteriet kjøles ned, så akkurat den biten trenger man ikke uroe seg for når man kjører. For egen del er jeg mer redd for plutselig væromslag av typen kraftig regn eller våt snø. Det påvirker rekkevidden mye mer enn litt kulde.

Har ellers selv vært 3 turer til Oslo og en oppover mot Notodden fra Arendal på en måned uten noe problemer med hurtigladerene i Vestfold/Telemark. Arendalsladeren har jeg aldri opplevd feil på av det jeg kan huske.
For the record, så har jeg enda ikke hatt problemer med selve laderene. Den biten har utrolig nok gått bra. Det jeg kanskje frykter mest ved vinterkjøring, er omkjøringer. Er kjedelig å ha beregnet at det skal "gå greit" fra en lader til en annen og så er det plutselig omkjøring som gjør at det lenger ikke går greit men kanskje akkurat. På sommeren greit nok men på vinteren, skikkelig surt.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Sitat fra: smaug01 på onsdag 14. januar 2015, klokken 12:49
For the record, så har jeg enda ikke hatt problemer med selve laderene. Den biten har utrolig nok gått bra. Det jeg kanskje frykter mest ved vinterkjøring, er omkjøringer. Er kjedelig å ha beregnet at det skal "gå greit" fra en lader til en annen og så er det plutselig omkjøring som gjør at det lenger ikke går greit men kanskje akkurat. På sommeren greit nok men på vinteren, skikkelig surt.

Omkjøringer kan nok bli en utfordring ja. Men med nøyaktig forbruksmåler i LeafSpy og når jeg ellers er veldig godt kjent på strekningen Kristiansand-Oslo er jeg ikke veldig redd. Nødvendig tidsbuffer har jeg uansett. Største problemet må være om det kommer en lang omkjøring rett før hurtiglader så denne ikke er tilgjengelig. Heldigvis kan Leaf og de fleste andre elbilene lades problemfritt fra 16A shuko og en time på det kan gi det nødvendige bufferet for å klare omkjøringen.

Når jeg er på langtur med flere hurtigladinger prøver jeg å tilpasse det sånn at jeg ankommer lader i det LBW kommer første gang. Har jeg mer strøm igjen har jeg enten kjørt for sakte (=brukt for lang tid) eller ladet for mye på forrige lader (=brukt for lang tid).

Men for å spore litt tilbake på eNV-200: Noen som har testet om LeafSpy fungerer på den?

bno

Sitat fra: Mippen på mandag 12. januar 2015, klokken 22:04
Greit nok at de beskriver hva en normal elbilist kan oppleve, men de vinkler det slik at det kan virke negativt og skremme bort andre.

Det kan virke slik. Ikke veldig verdifritt dette.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Kent

Sitat fra: Mippen på mandag 12. januar 2015, klokken 16:52
Din side har testet elbiler før og de har ikke så god erfaring med elbiler. Den ene testen jeg leste kjørte de med eco av og brukte ikke regenerering i bakker. De startet heller ikke med forvarmet bil.

Dette er vel ikke snakk om en rekkeviddetest, men en test av bilen generelt, og da vil det være helt feil å sette bilen i eco og regenerering på fullt. Man tester bilen i normalt bruk, og da vil normalmodus, og lite regenerering være det mest riktige.

Regenerering i bakker er uansett mindre effektivt en seiling, så det spiller strengt tatt ikke noe rolle uansett.

Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

cra

Sitat fra: Kent på tirsdag 10. februar 2015, klokken 11:49
Dette er vel ikke snakk om en rekkeviddetest, men en test av bilen generelt, og da vil det være helt feil å sette bilen i eco og regenerering på fullt.

Hvorfor det? Jeg anser dette som den normale innstillingen på vår Leaf, og med mulighet for å sette den i "sport" modus. Kjenner flere som gjør det samme.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mippen

De fleste jeg kjenner, meg selv inkludert kjører alltid med eco på. Av brukes til forbikjøring mm. Helt naturlig...
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA