Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppvarmet frontrute. Spørsmål?

Startet av Råde, fredag 30. januar 2015, klokken 21:41

« forrige - neste »

grorudklovnen

http://www.dinside.no/932260/nissan-e-nv200-et-smart-elbil-kjop#/

Er det store varerommet som suger strøm til oppvarming?

Kanskje denne bilen trenger en oversize varmepumpe?

kos

Hei - bilen er laget fortrinnsvis til å kjøre tre mil frem og tilbake til jobb eller annet sted i DØGNET. BILEN ER IKKE LAGET FOR Å ERSTATTE EN FOSSIL PÅ TUR.


Thomas Parsli

Med ett unntak (Tesla) har bilene omtrent samme rekkevidde som for 20 år siden...

For 20 år siden fantes det også hurtiglading (PSA) og det var visstnok en operativ lader på Rygge så hurtigladertilbudet var muligens bedre for ti år siden (en lader, få biler)!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Fra artikkelen:

SitatVed fire minusgrader med blandet kjøring holdt det til kun 6,7 mil. Det er helt kritisk ille! Særlig om dette er tiltenkt oppgaven som eneste familiebil.

Så sier de ingenting om det var 6.7mil til tomt batteri, eller til første/andre varsel om lavt batteri. Ei heller om det var mye start/stopp med tilhørende nedkjøling/oppvarming av kupeen.

SitatUndertegnede endte med å utføre OL-floka fra 1994 på parkeringsplassen for å holde varmen mens hurtigladeren fylte opp batteriet på drøye 30 minutter. Takk og pris var det ingen vitner!

Hvorfor hadde han ikke på varmeapparatet mens han ladet? Da får man "gratis" varme siden man uansett ikke fyller batteriet med maks av det laderen kan gi.


Mippen

Din side har testet elbiler før og de har ikke så god erfaring med elbiler. Den ene testen jeg leste kjørte de med eco av og brukte ikke regenerering i bakker. De startet heller ikke med forvarmet bil.
Fremtiden er elektrisk.

sølv-pilen

Jeg tror dinside redaksjonen har El bil eller noen i redaksjonen er El bilister for de har Vært flinke med å skrive om El biler og bruken av disse.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

pwb

Det de beskriver er hvordan en normal bilist som ikke har hatt eller ikke har satt seg inn i alle de merkelige tinga man må gjøre når man kjører elbil vil oppleve det. Flott og ærlig skrevet. Det er ikke alle som vil kjøre bil med full vinterbekledning. forklarer godt også hvor teit det er å ikke ha hurtiglader ved en pølsestasjon, bedre med ei pølse enn å ta OL floka hver 6 mil.

Mippen

Greit nok at de beskriver hva en normal elbilist kan oppleve, men de vinkler det slik at det kan virke negativt og skremme bort andre.
Fremtiden er elektrisk.

Powerflux

Sitat fra: Mippen på mandag 12. januar 2015, klokken 22:04, men de vinkler det slik at det kan virke negativt og skremme bort andre.
Egentlig helt greit så forblir det såpass få biler at godene kan opprettholdes...........................
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 13. januar 2015, klokken 00:05
Sitat fra: Mippen på mandag 12. januar 2015, klokken 22:04, men de vinkler det slik at det kan virke negativt og skremme bort andre.
Egentlig helt greit så forblir det såpass få biler at godene kan opprettholdes...........................
.

Men hvis salgstallene ikke er gode nok kan det være at produsentene kutter ut batterielektriske biler.

smaug01

Det er jo ikke helt umulig at bilen ikke er god nok til bruk i vinternorge? Det må ikke bli sånn at alt som har EL i begynnelsen av skiltnummereet er bra uansett. Såpass ærlig må vi være med både oss selv og medborgere. Selv mener jeg at Leaf er ganske marginalt god nok til året rundt bruk og var/er skeptisk til e-NV 200's relativt lave batterikapasitet. Jeg er litt redd for at Nissan har lansert den bilen for tidlig.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

grorudklovnen

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 13. januar 2015, klokken 16:03
Det er jo ikke helt umulig at bilen ikke er god nok til bruk i vinternorge? Det må ikke bli sånn at alt som har EL i begynnelsen av skiltnummereet er bra uansett. Såpass ærlig må vi være med både oss selv og medborgere. Selv mener jeg at Leaf er ganske marginalt god nok til året rundt bruk og var/er skeptisk til e-NV 200's relativt lave batterikapasitet. Jeg er litt redd for at Nissan har lansert den bilen for tidlig.
Egolfen uten vp er kun marginalt bedre i -10-15'c. Jeg har vært nede i 70-80 km rekkevidde. Kanskje vanlige elbiler som ikke passer så godt i arktisk klima? Kanskje man fortsatt må beholde dieseldyret til vinterkjøring?

emil

Tror dieselvarmer er tingen for dette landet selv om det ødelegger bilprodusentenes nullutslipps reklame.

Det er uansett en bedre måte å utnytte energien på enn å gå via strømproduksjon, overføring, lading osv.

kos

Hei - når de som eier leaf går for diesel, forteller det alt om bilen - en bil som ikke er laget for vårt klima. Bare så synd at noen tror at den bilen er den eneste som er brukende.

pwb

Det er jo ingen av elbilene som er laget for vårt klima uansett.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA