Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva skjedde med den elektriske bilen? Møte 27/4.

Startet av Rymegnal, tirsdag 21. april 2009, klokken 17:32

« forrige - neste »

Rymegnal

Hei!

Det var dette med å hente ut servicerapport fra buddy da... jeg har nevnt det i en tidligere tråd at jeg har fått det til før, (brukte andre kabler som jeg fikk lånt/ikke finner igjen) og ikke fått det til nå. Tenkte jeg skulle prøve på nytt nå, uten at det hjalp så veldig mye.

Dette er er utstyret; bærbar Asus, USB to Serial Port Adaptor 38-2150 fra Clas Ohlson, kjønnvrider av typen Mini Gender Changer DB9F/DB9F fra Clas Ohlson. Elbil Buddy, kjørt 20 000 km, batterier konstantert utslitt på service for en uke siden. (Det at jeg vil ha ut servicerapport har ingen ting med at jeg ikke tror Elbil Norge, for jeg merker jo at rekkevidden er mye mindre) Hyperterminal til Win XP med SP3.

Sjekket: ingen skumle gule uttropstegn under enhetsbehandling i XP OK, strøm på bærbar OK, ingen synelige brudd eller andre skader på USB kabel eller kjønnvrider OK.

Testet: Det meste, resultat, ingen ting på skjerm i hyperterminal i XP. Jeg trodde jeg hadde litt erfaring med PC, og destod mindre på bil, men der har jeg nok tatt feil. I korte trekk er dette prøvd; har fire usb porter på pc'en alle kommer opp som comport 3, samt at de kommer opp som comport 8,9,11,12 i hyperterm også, mao, jeg kan velge to porter i hyper term. Jeg har satt instilligene til 9600,8,Ingen,1 og Xon/Xoffi hyperterm.

Fremgangsmåte; kabel og kjønnvrider satt inn i bilen, koplet til usb kabel i bil, startet hyperterm, satt riktige settings, satt på tenning(når jeg satte på tenning er jeg faktisk usikker på), trykket på reset knappen på trippteller. Ingen ting skjer. Har prøvd det samme med bare å endre konfig fra port 3 til eks. 8,9 ol som nevnt over uten at det hjalp. Har også prøvd med og uten tenning på, samt lader.

Ikke testet; annet program enn Hyperterminal, har hørt rykter om at den kan være ustabil.

Noen som har forslag?
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

Focus

Har slitt med det samme, fikk aldri noen utskrift via USB forsøkte fler convertere og PCer.

Her er enkleste/billigste løsning.

Grav frem en gammel Laptop som har en skikkelig gammeldags com port, spiller ingen rolle med hvilket OS som brukes, så er problemet løst.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

svedman

Jeg tror det med tenning er problemet. Du skal IKKE sette på tenning ;)
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

ilmarw

#3
Tenning skal ikke stå på, nei, da funker det ikke. Sjekk også at du har riktige innstillinger for porten i hyperterminal:
Sitat
Connect the cable to the 9 pin serial port on the car controller, then insert the other end in your PC. Set up your terminal program to 9600 baud, no parity, 8 data bits 1 stop bit, XON/XOFF handshake and make sure that you're listening on the correct port; COM1, COM2 or whatever.
Fra http://www.aspenberg.info/Kewet/srvrep.html

ilmar
Polestar i bestilling

ravn

#4
Jeg har en del erfaring på området, dog ikke med Buddy.

Det er stor forskjell på disse usb->serie adapterene.
De fra Clas har jeg hatt varierende hell med. Særlig med lav baudrate.

Skal man kjøpe en adapter så se om du kan finne ut om den er 165500 UART kompatibel.  Er den det fungerer den med alt.
Hvis ikke er det litt tilfeldig.



Beste er en ordentlig serieport :)
Hvilket program du bruker har liten betydning.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

RoadRunner

Sitat fra: mx på tirsdag 31. mars 2009, klokken 07:46
Grav frem en gammel Laptop som har en skikkelig gammeldags com port, spiller ingen rolle med hvilket OS som brukes, så er problemet løst.

Fungerer prikkfritt hos meg med Windows NT Home edition.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

ilmarw

Fungerer med både Mac og Windows XP og Vista med den overgangen fra Clas Ohlson.

ilmar
Polestar i bestilling

Rymegnal

Hepp!

Tar en oppfølger jeg...

Sitat fra: Rymegnal på mandag 30. mars 2009, klokken 23:42
Noen som har forslag?

Da har jeg vel egentlig konkludert med at det er mine pølsefingere det er noe i veien med. Alternativt at feilen sitter mellom tastatur og stolen et sted... ;)

Hvis/om/dersom jeg finner ut av dette skal jeg holde dere oppdatert.
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

Rymegnal

Hei!

Tar en oppfølger på denne.

Sitat fra: Rymegnal på fredag 03. april 2009, klokken 23:51
Da har jeg vel egentlig konkludert med at det er mine pølsefingere det er noe i veien med. Alternativt at feilen sitter mellom tastatur og stolen et sted... ;)

Hvis/om/dersom jeg finner ut av dette skal jeg holde dere oppdatert.

Jeg har slitt med å få ut servicerapport. Og kjøpte ny converter fra Clas. Bruker nå win7, uten at det hjalp. Fulgte alle mulige oppskrifter. Uten at det hjalp. Men etter en natt med lite søvn og mye tankegang, har jeg nå gjort følgene:

Kjøpte denne: http://www.clasohlson.com/no/USB-til-serieportadapter/Pr382150000 .
Fant en gammel WinXp maskin på jobben, installerte disse driverene: http://www.cooldrives.com/lib/cooldrives/windowsprolificdrivers.zip  Og ikke de som ligger fra leverandøren på nett.
Og en nullmodem kabel.

Og vips, så kom det utskrift i Putty, som er klienten jeg bruker.

Det jeg ikke liker er status på batteriene mine:
   Battery no:              Voltage:   Efficiency min. 70%
        Battery      1-2      14.84 volt       100 %
        Battery      3-4      15.13 volt       108 %
        Battery      5-6      15.34 volt       103 %
        Battery      7-8      15.19 volt       115 %
        Battery      9-10     14.88 volt        99 %
        Battery     11-12     14.49 volt        83 %

        12 volt battery       13.78 volt

Er vel grunn til bekymring på de to siste der...
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

Wired

@rymegnal
Du har antagelig fått installert en VMS i stede for den gamle car controlleren. Den nye VMS (vehicle managment system) har USB tilkobling og trenger ett spesielt program for kjøre diagnose med.
mao. du får ikke ut noen servicerapport lenger med hyperterminal til den nye VMS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA