Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Autolease og verditap

Startet av TRM, fredag 30. januar 2015, klokken 11:49

« forrige - neste »

TRM

Nå som det antageligvis kommer hundrevis (ser vi 1000?) av brukte S60/85, P85(+), nye S85D og nye P85D på Finn.no til våren - hvordan skal Tesla klare å få folk til å bestille nye biler?

Bedre innbytteordninger (med videresalg til andre land)?

Senking av nypris (marginene blir vel stadig bedre)?

Andre idéer?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt


JørundG

#2
Reklame: http://www.klikk.no/motor/bil/article1488987.ece

Og

Tror ikke så mange vil selge drømmebilen sin. Noen veldig få av dagens eiere må ha siste utgave, og selger nå. De fleste venter nok til bilen er 3-5 år før de vurderer å bytte inn i ny.
Bilen min fungerer perfekt. Alta 22-C; tut og kjør, det var aldri slik med diseltreskeren jeg hadde før. Da var det spennende om jeg fikk start og om jeg fikk det da rister og hostet det. Og det tok en liten evighet å få bilen varm.

2r-e-rik

ser ikke problemet.. er jo hundre tusenvis av gamle drivstoff drevne biler som lett kan skrotes, bare eieren av bilen får opp øya...

Brede

Få noen demobiler av Model X til landet så klarer de nok å lure på oss noen biler til tenker jeg.  ;)

Olemann


Tror dette ordner seg, det henger bare på en ting, nemlig at de som selger brukte TMS legger dem ut på FINN med normal avskriving, da blir de solgt.  1 år gamle biler med 15% avslag ift. kontraktspris på kjøpsdato, 2 år gamle med 25% avslag.   Ser ut som det går veldig greit å selge 1 år gamle biler dersom de selges ca 100.000.- under det de ble kjøpt for.

Da får nok Tesla solgt nye til de som kvitter seg med sin gamle.

Sitat fra: TRM på søndag 11. januar 2015, klokken 20:03
Nå som det antageligvis kommer hundrevis (ser vi 1000?) av brukte S60/85, P85(+), nye S85D og nye P85D på Finn.no til våren - hvordan skal Tesla klare å få folk til å bestille nye biler?

Bedre innbytteordninger (med videresalg til andre land)?

Senking av nypris (marginene blir vel stadig bedre)?

Andre idéer?

Veggen

Sitat fra: TRM på søndag 11. januar 2015, klokken 20:03ser vi 1000?

Det var vel ca 150 biler på Finn under "panikken" i høst, tilsvarende rundt 3% av bestanden.

1000 biler er vel ca 17% av bestanden, virker svært lite sannsynlig.

sigurdi

Er noen som selger nr 2 bilen og kjøper en Tesla til. :-)
Og den "gamle" bilen er ikke pluttselig blitt dårligere om det er kommet noe nyere.
Dette skjer jo hvert år med andre biler når det kommer ny årsmodell og slik ønsker bransjen at det skal være.
"Fordelen" for norske Tesla bruktprisen er at pga kronekursen kan biler selges til utlandet som nå har høyere bruktpriser og lite biler til salgs.
Tradisjonelle biler sliter med det motsatte, bruktimport av rimeligere biler fra EU som avgiftene blir redusert for hvert år som går.
Så vil nok få en liten økning i Model S P85+ til salgs utover våren men ikke i så svært store kvanta.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

TRM

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 13. januar 2015, klokken 13:22
Er noen som selger nr 2 bilen og kjøper en Tesla til. :-)
Og den "gamle" bilen er ikke pluttselig blitt dårligere om det er kommet noe nyere.
Dette skjer jo hvert år med andre biler når det kommer ny årsmodell og slik ønsker bransjen at det skal være.
"Fordelen" for norske Tesla bruktprisen er at pga kronekursen kan biler selges til utlandet som nå har høyere bruktpriser og lite biler til salgs.
Tradisjonelle biler sliter med det motsatte, bruktimport av rimeligere biler fra EU som avgiftene blir redusert for hvert år som går.
Så vil nok få en liten økning i Model S P85+ til salgs utover våren men ikke i så svært store kvanta.
Det er nok noen som går for to Tesla'er i husholdningen, men tviler på at det gjelder veldig mange.

Verdensbildet blir nok ikke helt korrekt av å tolke elbilforumet eller facebookgruppene, men det virker som det er svært mange nåværende Model S-eiere som har bestilt seg "D". Inkludert meg selv. Noen har sågar bestilt seg flere biler. Poenget med førsteinnlegget var at det kan bli en utfordring for Tesla Motors Norge å få inn nybestillinger når D-modellene kommer til Norge, og Finn fylles opp.

Mange Model S- selgere har råd til å dumpe prisen på sine gamle P85(+)- modeller. Det så vi i oktober, og det vil vi nok se i enda større grad fra februar og utover. Prisdumping har kanskje vist seg nødvendig ettersom det ikke er nok kjøpere til å ta unna, men det går naturlig nok utover hele markedet for Model S. Som igjen betyr at mange som har bestilt seg en D-modell, og har lagt inn i budsjettet sitt en urealistisk høy salgspris for sin gamle bil, nå blir nødt til å legge ut nybestillingen sin. Når mange nok gjør det presses prisene på nye, uleverte, biler.

Og jeg tror mange (!) nye, uleverte, D-modeller kommer på markedet. Kanskje min også. Og da begynner prispressingen på også disse. Og disse bilene vil konkurrere med Tesla Motors Norge sitt marked. Derfor tror jeg Tesla i Norge får rolige tider når "D" kommer. Hvorfor betale full pris på en D du må vente 6 mnd på, når du kan få en ny med en gang, til 60-70 000,- under ny pris?

Så, hva må til for å få fart på markedet? Reklame, eller bare at Elon tar seg en tur til Skavlan....? :)
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Amoss

Sitat fra: TRM på tirsdag 13. januar 2015, klokken 15:00
... og har lagt inn i budsjettet sitt en urealistisk høy salgspris for sin gamle bil, nå blir nødt til å legge ut nybestillingen sin.

Bare en liten tanke her - er det ikke så at en del av avtalen med Tesla er at man kan trekke seg - uten å tape reservasjons-beløpet - dersom man ikke skulle få den finansieringen man hadde beregnet? Mener å ha lest noe om en slik klausul, men muligens det bare gjelder i USA markedet? Dersom dette også gjelder i Norge, kan man da kanskje si at om man ikke får solgt gamlebilen til beregnet pris, så har man ikke fått den finansieringen man hadde basert seg på, og kan trekke seg uten å tape det beløpet? I så fall kan Tesla plutselig finne ut at de har nok lånebiler selv for det Norske markedet ;)

En helt annen sak er vel at Tesla etterhvert finner ut at det kan være greit å også kjøre de norske bilene gjennom Tilburg slik at de kan selges fritt i hele EU området uten ekstra avgifter - enten det er snakk om brukte innbyttebiler eller ikke hentede bestillinger.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mr.Hansen

Det stemmer Amoss.

Du kan få tilbake depositumet ditt hvis du/Tesla ikke kan finansere din nye bil. Står i kjøpsavtalen du godjenner.
Du kan også selge den nye bilen din før du får den. Ser mange gjør dette, og tjener litt på det også. Da det finnes noe kjøpere som ikke vil vente på bilen.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

sigurdi

@TRM blir nok salgstall som vi så i sommer og høst, er jo ofte ulike kjøpergrupper på nytt og brukt, samt kommer bedrifter som spesialiserer seg på å eksportere Tesla til Utlandet.
Men fordelen er at nye kjøpere som har spart litt lengre eller som ikke har prøvekjørt ennå.
Jo flere Model S som ruller på veiene det flere får prøvekjørt og faller for fristelsen.
Liten opptur kanskje helt i slutten på året da vi krysser fingrene på at det er endel Model X utleveringer.
Positive er vel at Tesla får kanskje ned køen på service, når det er mindre klargjøring og utleveringer.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

RaBalder

Sitat fra: sigurdi på onsdag 14. januar 2015, klokken 00:03
:
Positive er vel at Tesla får kanskje ned køen på service, når det er mindre klargjøring og utleveringer.
Det tror jeg ikke på før jeg ser det.
Klargjøring og utlevering utføres av folk som ikke uten videre kan settes på et verksted.

Folk blir jo stående med problemer å vente på verksted-time i månedsvis. Slik verksted-kapasiteten er idag, så er det faktisk en ganske relevant grunn til å holde seg unna Tesla.

Bjoris

Det er ett problem at bilene har blitt så dyre så jeg tror nok Tesla vil få betydelig redusert salg, men then again, snart kommer de andre etter med økte priser pga valutaen de også.

Når X kommer er det full rulle igjen, tror jeg:) Modell 3 begynner jeg å lure på om kommer litt for sent om det nå er slik at både Leaf og Chevy kommer med langdistanse elbiler før M3 er klar...

Tesla satser beintøft, men de har fått det billig i starten, konkurrentene ser ut til å våkne nå og fremtiden blir veldig spennende, for oss forbrukere er det godt nytt

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Amoss

Sitat fra: bjoris på onsdag 14. januar 2015, klokken 13:50
Modell 3 begynner jeg å lure på om kommer litt for sent om det nå er slik at både Leaf og Chevy kommer med langdistanse elbiler før M3 er klar...

Vel, Chevy viste frem en konseptbil her om dagen, men ikke bare lot de være å si når bilen kommer, de sa ikke en gang at den vil komme.

Leaf kommer med lengre rekkevidde, men mens det tidligere var kommunisert at det ville være en 2016 årsmodell, så sa de nå på mandag at det ville bli en 2017  - *omtrent* samtidig hva som tidligere har vært kommunisert at gjelder også for Model 3.

Så ja, Leaf vil nok være på markedet med noe med lengre rekkevidde da, men hadde ikke holdt pusten mens jeg ventet på chevyen i det minste.  Tror uansett at både den nye Leafen og evnt. Bolten vil tiltrekke seg andre brukergrupper enn Model 3, men det gjenstår å se :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA