Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i utenlandske medier

Startet av hsa77, fredag 30. januar 2015, klokken 08:52

« forrige - neste »

Elmar

Tror vi overdriver betydningen av Dab i Norge, her en artikkel fra 2013 på ce.org:
The future of car radio
http://www.ce.org/i3/Features/2013/September-October/The-Future-of-Car-Radio.aspx

Ps. Solgte Dabradio til bil allerede i 2000, har tatt 15 år fra produktet var tilgjengelig i butikk til der vi er i dag.
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

ladov

Problemet med strømming er kapasitet. Mobilt internett er fint til 'hverdagsbruk' men det vil *aldri* være nok kapasitet til å ta toppene. Er det akseptabelt at kun en liten del av folket kan følge med på populære/viktige hendelser? Eller at oss andre, som ikke er interessert, mister nett fordi alle andre prøver å se fotball/ski/etc på mobilen? Selvfølgelig ikke og derfor vil vi fortsatt ha kringkasting. Strømming vil selvfølgelig være et nyttig supplement men heller ikke noe mer.

DAB er FM overlegen , grunnen til at overgangen har tatt så lang tid er mest politisk. Motstanderne har fått altfor god tid til å organisere seg og da går ting bare tregere.. Se på TV, der gikk overgangen fra analog til digitalt bakkenett på..2 år?

Har noen hørt om DRM forresten? Digitalradio for grisgrendte strøk(det har vi nok av i dette landet). Det er vel snart et år siden de første kombibrikkene for FM/DAB/DRM ble tilgjengelige for systembyggere. Ikke koster de stort heller.

Og akkurat der kjenner jeg det gnager litt ekstra når jeg tenker på Zoen. Ekstrakostnaden for å bygge inn DAB(eller DRM) i en bilradio er så lav at det sannsynligvis er billigere å bygge 'universalradioer' med DAB-delen avskrudd i markeder uten DAB enn å bygge en egen 'DAB-modell'
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

poskare

Problemet med DAB er at det er komprimert ihjel! Kun NRK Klassisk som kan i det heletatt nærme seg godkjent lyd. Har du et bra anlegg hører du tydelig at dynamikken i lydbilde er borte på DABsendinger. Greit nok for tale, men uakseptabelt for musikk.

ladov

Ja men det er ikke et *teknisk* problem med DAB. Det er et valg radiostasjonen gjør om hvor høy bitrate hver kanal skal få.

DAB har potensiale for vesentlig bedre lyd en FM. Og vesentlig dårligere lyd enn FM så klart. ;)

Poenget er at DAB er mer frekvenseffektivt enn FM, per frekvens kan du få *mer* høykvalitetslyd enn det FM klarer. Hvis radiostasjonen prioriterer det selvsagt.. Blir litt som med nye fly. Du *kan* få bedre plass til bena osv men det ender ofte bare med at du flyr til syden med flere medpassasjerer enn med de gamle flyene. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Thomas Parsli

Sitat fra: poskare på tirsdag 13. januar 2015, klokken 12:34
Problemet med DAB er at det er komprimert ihjel! Kun NRK Klassisk som kan i det heletatt nærme seg godkjent lyd. Har du et bra anlegg hører du tydelig at dynamikken i lydbilde er borte på DABsendinger. Greit nok for tale, men uakseptabelt for musikk.

Problemet er at NRK velger for kraftig komprimering for å få plass til mange nok kanaler.
Det har ligget i kortene siden 1994, men man vil helst ikke snakke om det.

Hvis vi bare fikk litt færre radiokanaler i Norge...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

GreenBeHH

Har ikke valgt å kjøpe en Zoe, men har brukererfaringer med ettermontering av DAB i en Renault Megane.  Kjører en strekning på 50km i variert terreng og syntes at FM-radioen ble gradvis dårligere.  Hvorfor radioen har blitt dårligere har jeg ikke forklaring på for jeg kjører en VW på samme strekning og den fungerer mye bedre (bare FM).
Jeg kjøpte en ekstern DAB+ adapter med vindusantenne.  Mangler AUX inngang til radioen så den sender et FM signal til original radioen.  DAB+ adapteren fungerer helt fint, men erfaringen er;
> detter ut omtrent på de samme steder som FM-radioen.  DAB+ tar litt tid før den er tilbake.
> i tunneler så er den ute umiddelbart og inne et stykke ut av tunnelen.  FM skurrer et stykke inn i tunnelen før den er helt ute.
> DAB detter like mye ut i by områder som på landsbygda.
> når en har signal så fungerer denne helt fint, med god lyd.
Min konklusjon er at skal en få god nytte av DAB+ så må en kjøpe helt ny radio inkludert ekstern antenne.  Hvis FM-radioen fungerer greit nok, kam en like greit å vente til 2017 eller kjøpe en bil med DAB+
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

ZOE

Sitat fra: GreenBeHH på søndag 18. januar 2015, klokken 15:03.
Min konklusjon er at skal en få god nytte av DAB+ så må en kjøpe helt ny radio inkludert ekstern antenne.  Hvis FM-radioen fungerer greit nok, kam en like greit å vente til 2017 eller kjøpe en bil med DAB+

Kan ikke konklusjonen like godt være at du kjøpte en kjip DAB radio? den ettermonterte pioneer radioen jeg kjøpte til varebilen min var vel så god som de originale VW vi har i transporteren på jobb.

Min hadde aktiv vindusantenne jeg limte i frontruta.

Jeg har hatt biler med original vindusantenne (for FM) og det har ikke stått tilbake for de eksterne typene.
Jeg tror det er store kvalitetsforskjeller ute å går..


PionerThink

Kan være en kombinasjon av dårlig antenne og dårlig dekning. Vi har som nevnt diskutert dette i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5701.15.html
Tror ikke de meste kjente adapterne er så fryktelig dårlige, men tydeligvis er det forskjellige utgaver av antenner alt etter hvilken utgave adapter man kjøper!
Ekstern antenne vet jeg ikke om hjelper i mitt tilfelle siden jeg har like dårlige signaler med både adapter og håndholdt DAB-radio. På den annen side kan jeg jo ha vært uheldig med begge deler ::)
Er jo også litt mer jobb å kople til en ekstern antenne vil jeg tro, siden man må ha gjennomføring ut av bilen til antenna?
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

TM

Noen som har fått bekreftet når Zoe leveres med original DAB radio fra fabrikk ?

TM

Fortsatt ingen som har bekreftet når Zoe kan leveres med DAB radio fra fabrikk.

Ubekreftede rykter sier at biler produsert fra uke 23 vi ha dette. Det er jo ikke så lenge til, og hvis det stemmer så regner jeg med at importør og forhandlere snart er informert.

Lars C. Krogenæs

Har noen hørt om nye Zoe får DAB radio?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

TM

Jeg har fått beskjed om at det ikke er DAB radio i nye Zoe. Det er imidlertid antydet fra pålitelige kilder at DAB+ vil leveres senere i år. Det er et håp at det snart vil være mulig å spesifisere bil med DAB+ ,og få den satt i produksjon så snart fabrikken åpner for det.

TM

Med pressemeldingen i dag om at FM senderne slukker i 2017, så får vi håpe at Renault snart kan fortelle markedet hvilke planer de har for DAB. De ettermonterte løsningene har mange svakheter. Integrerte DAB radioer har vært tilbudt som opsjon i tyske biler i mange år (Jeg kjøpte det selv i Mercedes i 2009), så det er på høy tid at franske produsenter kommer på banen. Men de har nok håpet at slukkingen skulle utsettes til 2019.

qwertyasdf

Det er vel ikke verre enn å kjøre til forhandleren i 2017 og påpeke at radioen ikke fungerer, og at bilen er innenfor garantitiden?  ::)

TM

Jeg tror faktisk at du kan ha rett. Nå som slukking av FM nettet må forhandlere opplyse kundene om denne mangelen. Jeg ser at Bertil O. Steen og Møller allerede har opplysninger om slukking av FM nettet i alle tilbud, selv om VW har DAB+ som standard i alle sine biler. Det tror jeg ikke Renault forhandlerne har, og da tror jeg faktisk at man kan komme fram med en reklamasjon og få ettermontert et DAB adapter i 2017. Men hvis man som meg ikke ønsker bil før senere i år, så er det bedre å vente til det kommer som standard, eller velge en annen bil. 3 av de 4 bilene jeg finner mest interessante har DAB, men Zoe med DAB ville nok kunne trekke det lengste strået.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA