Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny elbil - en prøvetur tur/retur helvete !

Startet av automat, torsdag 29. januar 2015, klokken 09:34

« forrige - neste »

kos

"Men uansett vil det ta lang tid før dette prosjektet fører til noe som helst " Ja om man har til hensikt at dagen situasjon er noe som er greit - så er det bare å kaste ut slike påstander. Har du dekning for de siste påstandene. Jeg har kjøpt ladere til annet utstyr - helt kurant og er ikke noe annet enn det som trengs til biler.

- heldigvis kan de nekte dere å levere.
- Men uansett vil det ta lang tid før dette prosjektet fører til noe som helst
-Så lenge du ikke har handlet hurtigladere er ikke din kjøpshistorikk veldig interessant her.

Bidrar sterkt til et lade lag - eller bedre lade løsninger.

emil

Sitat fra: kos på mandag 12. januar 2015, klokken 12:07
Bidrar sterkt til et lade lag - eller bedre lade løsninger.

Det må være lov å være realistisk.

Jeg vil uansett kjøre nå og ikke måtte vente 2-3 år.

Thomas Parsli

Sitat fra: nime01 på mandag 12. januar 2015, klokken 11:56
Når vi først er inne på dette med feil på hurtigladere.. er det selve likeretteren som går i dass, eller er det systemene rundt, som styrer aksess osv? Hva er det som egentlig feiler? Nå er ikke jeg noen elektroingeniør... men likeretterteknologi er vel ikke akkurat rocket science?

Har Tesla sine SC'ere har feil på lik linje med en CCS/Chademo hurtiglader fra f.eks ABB?

Jeg kjenner ikke detaljene, men jeg vet det har vært både hardwarefeil (deler som går fysisk istykker) og programvarefeil. Ladere krasjet på bruktimporterte Leaf (US-modellen hadde programvare som oppførte seg anderledes), nye biler (VW og Kia) og jeg tror en del ladere ble stående inoperative i påvente av at bilene skulle bli oppdatert...

Siden Tesla produserer både bilene og laderene er det langt enklere å teste kombinasjonen, identifisere feil og push endringene til både biler og ladere. Tesla oppdaterer bilen OTA (Over The Air), mens konkurrentene kaller de inn til en verkstedtime...

Det er viktig å forstå hvor stor kompleksiteten er på hurtigladerene;

På en kombi-lader (CHAdeMO, Combo og AC) kan det lades (minst) 10 forskjellige biler med forskjellige programvare (i bilen). Videre importeres mange biler (Leaf og trillinger) fra land med andre programvareversjoner enn de Norske/Europeiske. Bare Nissan Leaf finnes i fire versjoner (2011-2014), produsert på tre kontinenter (Japan, USA og GB) med en håndfull versjoner av programvare.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kos

Hei- vi er vel ved kjernen av problemet. Bruktimport som ikke er standard i forhold til hva vi har. lager krøll så det synger etter.

Samtidig snakker vi vekk fordelene med AC lading med 22 - 43 kw. Som er uproblematisk i forhold til DC lading.

Samtidig så er problemet standarder i For eksempel Leaf.

Denne tråden handler om ladelag. Er nå bygget om til ladeproblem, og at av den grunn ikke kan ha ladelag. Akkurat som  problemet forsvinner, om alt kan være som det er.

Noen oppfordres til å følge tråden og ikke alt mulig ant enn hva som er objektivt i forhold til tråden. Problemene som flere tar opp her vil eksistere med eller uten ladelag. Kalles uvesentlig i forhold til tema.
Antagelig er ladelaget løsningen også på de problemene ?


Panduck

Sitat fra: kos på mandag 12. januar 2015, klokken 12:57
Samtidig snakker vi vekk fordelene med AC lading med 22 - 43 kw. Som er uproblematisk i forhold til DC lading.

Kan vi ta debatten utifra at det selges en elbil som kan lades med AC på en grei hastighet, at BMW, VW, Nissan, KIA, osv osv, har satse på DC-lading for hurtiglading, og at det kommer til å selges tusenvis av biler som lader på DC i år?

Ikke bare er det veldig begrenset hvem som kan dra nytte av hurtig-AC, det virker lite fremtidsrettet. Med mindre neste Zoe klarer å lade på 100kW AC. KIA kan allerede lade på 100kW DC, og når det etter all sannsynlighet kommer biler med batterier dobbelt så kraftige som vi har i dag, trengs det 100kW DC for å lade dem. Et hurtigladenettverk uten DC er rett og slett ikke interessant å diskutere, da DC biler kommer til å ha en enorm markedsandel.

Når de store satser på DC, kan det være de har forstått noe du ikke har forstått?

kos

Hei - Panduck har du problemer med meldingen. Det var akkurat det som er problemet det du tar opp.
Du kan begynne å lese hele tråden LADELAD - men nå har vel du til hensikt å ødelegge denne tråden.

kos

Hei - siden noen må ha det inn med spade:Denne tråden handler om ladelag. Er nå bygget om til ladeproblem, og at av den grunn ikke kan ha ladelag. Akkurat som  problemet forsvinner, om alt kan være som det er.



Hansi

Hva må gjøres i hvilken rekkefølge for å starte noe sånt?

Hvem er såpass interessert at de kunne tenke seg å følge opp dette?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Panduck

Sitat fra: kos på mandag 12. januar 2015, klokken 13:57
Hei - Panduck har du problemer med meldingen. Det var akkurat det som er problemet det du tar opp.
Du kan begynne å lese hele tråden LADELAD - men nå har vel du til hensikt å ødelegge denne tråden.

Hva vil du? Jeg har lest hele tråden. Jeg synes et ladelag ville vært knall. Et innsalgspris som gir mulighet til en storutbygging av et multistandard ladenett med Chademo/CCS/AC. Hvordan er det å påstå at man må ha utbygging av ladere som støtter de standardene som bilene som selges har, å ødelegge tråden?? Skal vi ha et ladelag som setter opp ladere som kun Zoe-eiere har noen interesse av?

Råde

Etter min mening som jeg har skrevet i nedenstående.

All diskusjon om hva som virker og ikke er etter min mening detaljer som ikke trengs diskuteres nå, da premissene er andre når implementering skal finne sted. Der har nok emil rett. Det tar nok et par år for noe som dette.

Edit: Dette var svar til Hansi
Sitat fra: Råde på søndag 11. januar 2015, klokken 20:30
Dette gjør seg ikke selv. Det gjør seg heller ikke kun med en mail til elbilforeningen.

Noen må skrive side opp og side ned med søknader i øst og vest. Det er slik man vil få de første kronene. Jeg er ganske sikker på at det ikke vil komme en rik (kommersiell) onkel fra Amerika og satse på dette uten videre.

Elbilforeningen har heller ikke nok midler, Transnova har ikke og  å satse kun crowdfunding i en oppstart er heller ikke nok.

1. Finne steder å søke midler
2. Lese kravene for å være med i konkurranse om disse
3. Lage sin modell / gjøre intensjonsavtaler
4. Skrive søknader
5. Få midler
5. Implementere

Edit: rettet opp feil fra den forbaskade epleordboka...
e-Golf | X75D

Kent


Sitat fra: Råde på mandag 12. januar 2015, klokken 15:28
All diskusjon om hva som virker og ikke er etter min mening detaljer som ikke trengs diskuteres nå, da premissene er andre når implementering skal finne sted. Der har nok emil rett. Det tar nok et par år for noe som dette.

Men Emil presiserer jo også at det ikke er vits med dette, siden han vil lade NÅ, og ikke om noen år.

Dette vil jo evt komme i tillegg til de som er satt opp fra kommersielle aktører, og ikke noe hinder for at han kan lade på dagens hurtigladere.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

kos

Hei -

1 - sette ned et interim styre
2 - lage forslag til vedtekter
3 - gjennomføre et stiftelsesmøte
4 - registrere laget i Brønnøysund
5 - lage forslag til et årsmøte

Vurdere utifra dette en selskapsform, Lag, Stiftelse, AS. for håndteringen av det økonomiske.

Samtidig vil for eksempel et lag med eks 20000 medlemmer ha gode forhandlingskor ovenfor utbygger selskaper,  kraftselskaper og vil på mange måter kunne representere Elbilfolket.

Om elbilforeningen ikke ønsker å stå for dette vil jo egentlig dette laget bli en konkurrent til elbilforeningen. ser ikke det som særlig konstruktivt, men mener at styret i elbilforeningen må ta ballen NÅ.





kos

Hei Kent  er ikke noen mening å bruke mer tid på de som ikke vil være med.

Hansi

Noen som har kontaktet Elbilforeningen eller er det noen fra Elbilforeningen som har lest denne tråden?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA