Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny elbil - en prøvetur tur/retur helvete !

Startet av automat, torsdag 29. januar 2015, klokken 09:34

« forrige - neste »

Kent

Sitat fra: dørvakta på søndag 11. januar 2015, klokken 23:51
Min intensjon er ikke å hakke på fortum, men dette er vel et problem som gjelder alle leverandører/driftere. De får penger fra transnova, nissan, kiwi eller hva det måtte være for å drifte disse, og inntektene fra ladingen betyr ikke så mye virker det som for meg. Derfor tar det ofte votter pg vinter før laderne blir reparert. Med modellen som er skissert ovenfor vil ikke fortum/grønn kontakt/(sett inn navn her) tjene en krone på enkeltlading siden alt er abonnement. Derfor vil det vel heller ikke prioriteres å fikse disse laderne fortere enn svint dersom noe skulle skje.

Med mindre man har kontrakt på at laderne ikke skal ha lenger nedetid en X dager.
Dagsbøter eller noe annen form for straff om kontraktene brytes.

Det er mulig å sikre seg, bare kontraktene er gode nok.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

emil

Sitat fra: Kent på mandag 12. januar 2015, klokken 00:31
Sitat fra: dørvakta på søndag 11. januar 2015, klokken 23:51
Min intensjon er ikke å hakke på fortum, men dette er vel et problem som gjelder alle leverandører/driftere. De får penger fra transnova, nissan, kiwi eller hva det måtte være for å drifte disse, og inntektene fra ladingen betyr ikke så mye virker det som for meg. Derfor tar det ofte votter pg vinter før laderne blir reparert. Med modellen som er skissert ovenfor vil ikke fortum/grønn kontakt/(sett inn navn her) tjene en krone på enkeltlading siden alt er abonnement. Derfor vil det vel heller ikke prioriteres å fikse disse laderne fortere enn svint dersom noe skulle skje.

Med mindre man har kontrakt på at laderne ikke skal ha lenger nedetid en X dager.
Dagsbøter eller noe annen form for straff om kontraktene brytes.

Det er mulig å sikre seg, bare kontraktene er gode nok.

Og hvor mange produsenter av hurtigladere tror du går med på sånne krav?

emil

Sitat fra: nime01 på mandag 12. januar 2015, klokken 07:45
Sitat fra: emil på mandag 12. januar 2015, klokken 07:40
Og hvor mange produsenter av hurtigladere tror du går med på sånne krav?
Om produsenten leverer god, robust kvalitet, så er en slik SLA ikke noe problem.
Heller ingenting i veien for at man stiller krav til driften av hurtigladerne, og legger inn kriterier som rettetid på feil, nedetid osv.

Helt normalt i store deler av næringslivet.

Jeg er ikke ukjent med sånne ting, hverken på software eller hardware. Men heldigvis kan produsentene nekte å selge deg/dere ladere. Foreslår at dere starter utvkling av ladeutstyret også, da har dere 100% kontroll på leveranser og oppetid.

Thomas Parsli

Sitat fra: nime01 på mandag 12. januar 2015, klokken 07:45
Sitat fra: emil på mandag 12. januar 2015, klokken 07:40
Og hvor mange produsenter av hurtigladere tror du går med på sånne krav?
Om produsenten leverer god, robust kvalitet, så er en slik SLA ikke noe problem.
Heller ingenting i veien for at man stiller krav til driften av hurtigladerne, og legger inn kriterier som rettetid på feil, nedetid osv.

Helt normalt i store deler av næringslivet.

1) Hurtigladerene er ikke av god, robust kvalitet.
2) SLA-avtaler (som gir verdi for kunden) får du ikke på løsninger med utestet hardeware og software -som i tillegg er produsert i små kvanta.
Dvs. du kan få det, ved å kjøpe en lader og betale for to eller tre, som står som reserve/delelager. Men vi er kanskje ikke interesserte i å betale 2-3 ganger så mye for hurtiglading?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kos

Hei - når noen skriver på nettet "Men heldigvis kan produsentene nekte å selge deg/dere ladere."
Så må vedkommende ha en innsikt i monopoler og med slike uttalelser er dette et TROLL.

Hvorfor er man så imot alt av andre løsninger enn det som er. ?

vedkommende kunne likegodt skrevet - jeg skal trolle til dere ikke får noen ting til.

Kent

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 12. januar 2015, klokken 08:35
1) Hurtigladerene er ikke av god, robust kvalitet.
2) SLA-avtaler (som gir verdi for kunden) får du ikke på løsninger med utestet hardeware og software -som i tillegg er produsert i små kvanta.
Dvs. du kan få det, ved å kjøpe en lader og betale for to eller tre, som står som reserve/delelager. Men vi er kanskje ikke interesserte i å betale 2-3 ganger så mye for hurtiglading?

Thomas

Det er ikke sikkert det er nødvendig å ha mange komplette hurtigladere på lager, det holder mest sannsynlig med de mest utsatte delene.
Hurtligladerne begynner vel å få noen år på baken nå, så å kalle dette for helt nye og uprøvde produkter er vel ikke helt korrekt.

Man begynner man vel å få et såpass greit erfaringsgrunnlag at det skal være mulig å kunne planlegge slik at man slipper 6 måneder+ nedetid slik enkelte hurtigladere har hatt.

Her er det vel og slik at det etterhvert vil bli et betydelig antall hurtigladere (om man får forhandlerne med på dette), og da tror jeg man skal kunne sette enkelte krav til produsenten.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

kos

Hei -Kent du har helt rett - dette som blir hevdet er bare tull- det finnes ikke en produsent i verden som ikke er for  å selge - det er også slik at i anbudsrunder så er det mulig å sette kriterier for service. Det er ingenting i veien for de som har penger. Dette er et blindspor som noen har interesse av å ødelegge tråden. Slik at ideer rundt et lade lag ikke skal se dagens lys.
Noter deg at denne tråden har mange som er interessert - men noen få som forteller at dette kan vi ikke få til, Noen så pass ærlige at de bruker ordet "heldigvis"

emil

Sitat fra: kos på mandag 12. januar 2015, klokken 08:44
Hei - når noen skriver på nettet "Men heldigvis kan produsentene nekte å selge deg/dere ladere."
Så må vedkommende ha en innsikt i monopoler og med slike uttalelser er dette et TROLL.

Selvfølgelig kan en produsent av hurtigladeutstyr nekte å selge dere utstyr hvis det dere krever er urealistisk innenfor hva som er økonomisk (og teknisk) forsvarlig. Trollingen her står du for selv.

kos

Hei - har bestilt for millioner av kroner de siste 10 årene av utstyr. Har aldri opplevd at noen NEKTER å selge utstyr. De KAN ikke levere heter det. Men for de som har andre hensikter i denne tråden enn et elbillag så er tåke legging et virkemiddel.

sølv-pilen

Skal man leve av å selge ett produkt, nekter man ikke å selge en stor ordre bare for at produktet har noen svakheter. Da tar man ordren og forbedrer produktet slik at salget blir lønsomt for selger, Eller legger inn ekstra kostnader i salget, så langt man kan regne seg konkuransedykting i anbudsrunden.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

#40
Sitat fra: kos på mandag 12. januar 2015, klokken 11:31
Hei - har bestilt for millioner av kroner de siste 10 årene av utstyr. Har aldri opplevd at noen NEKTER å selge utstyr. De KAN ikke levere heter det. Men for de som har andre hensikter i denne tråden enn et elbillag så er tåke legging et virkemiddel.

Så lenge du ikke har handlet hurtigladere er ikke din kjøpshistorikk veldig interessant her.

Hvis du kommer med en kravliste lang som et vondt år ville jeg også sagt at vi ikke har kapasitet til å levere. Ellers hvis det snakk om anbud er kravene satt og da er det bare å la vær å levere tilbud hvis det er urealistisk, eller prise det høyt nok til at man kan ha nok reservedeler tilgjengelig.

Selvfølgelig er jo det beste å ha et feilfritt produkt, men når selv enkle 22kW AC stolper tidvis er nede så er det tydeligvis ikke så enkelt.

kos

Hei - Man kan si mye om leverandører - de fleste seriøse leverandører ønsker å selge. For noen har det hendt at man ikke ønsker å selge til, da noen ikke følger og aksepterer vilkårene for salg. Jeg har aldri opplevd at noen ikke ønsker å selge produkter, heller det stikk motsatte - de ønsker å levere.

Så har jeg i lystig lag opplevd at selgere, forteller om kunder som de skyr som pesten da de ikke forholder seg til avtaler ved levering, men kverulerer og lager stort sett problemer.

Seriøse leverandører finner alltid løsninger, og er service vennlige - men da krever  det noe som ikke alle forstår, nemlig samarbeid fra begge parter.

Forslaget fra de som startet denne tråden var samarbeid - og da vil de stort sett alltid lykkes.

Kent

Sitat fra: emil på mandag 12. januar 2015, klokken 11:43
Sitat fra: kos på mandag 12. januar 2015, klokken 11:31
Hei - har bestilt for millioner av kroner de siste 10 årene av utstyr. Har aldri opplevd at noen NEKTER å selge utstyr. De KAN ikke levere heter det. Men for de som har andre hensikter i denne tråden enn et elbillag så er tåke legging et virkemiddel.

Hvis du kommer med en kravliste lang som et vondt år ville jeg også sagt at vi ikke har kapasitet til å levere. Ellers hvis det snakk om anbud er kravene satt og da er det bare å la vær å levere tilbud hvis det er urealistisk, eller prise det høyt nok til at man kan ha nok reservedeler tilgjengelig.

Selvfølgelig er jo det beste å ha et feilfritt produkt, men når selv enkle 22kW AC stolper tidvis er nede så er det tydeligvis ikke så enkelt.

Å kreve at det skal være være mulig å få tak i reservedeler innen rimelig tid anser du som urealistisk og "kravliste som et vondt år"?
Det er faktisk ganske normalt.

Det er ikke vits å lage problemer av absolutt alt.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

emil

Sitat fra: Kent på mandag 12. januar 2015, klokken 11:54
Å kreve at det skal være være mulig å få tak i reservedeler innen rimelig tid anser du som urealistisk og "kravliste som et vondt år"?
Det er faktisk ganske normalt.

Det er ikke vits å lage problemer av absolutt alt.

Selvfølgelig skal det være mulig å ha en grei leveringstid på feilretting uansett feil, men tror det blir veldig dyrt hvis man ikke skal godta noe nedetid.

Men uansett vil det ta lang tid før dette prosjektet fører til noe som helst og det er stor sansynlighet for at det er mer stabilt utstyr tilgjengelig innen den tid. I mellomtiden vil jeg hurtiglade når jeg er på langtur. Heldigvis er det operatører som GrønnKontakt og Fortum som gjør det mulig til en pris som er rimeligere enn fossilbil, selv på vinteren.

Kent

Sitat fra: emil på mandag 12. januar 2015, klokken 12:01
Sitat fra: Kent på mandag 12. januar 2015, klokken 11:54
Å kreve at det skal være være mulig å få tak i reservedeler innen rimelig tid anser du som urealistisk og "kravliste som et vondt år"?
Det er faktisk ganske normalt.

Det er ikke vits å lage problemer av absolutt alt.

Selvfølgelig skal det være mulig å ha en grei leveringstid på feilretting uansett feil, men tror det blir veldig dyrt hvis man ikke skal godta noe nedetid.

Men uansett vil det ta lang tid før dette prosjektet fører til noe som helst og det er stor sansynlighet for at det er mer stabilt utstyr tilgjengelig innen den tid. I mellomtiden vil jeg hurtiglade når jeg er på langtur. Heldigvis er det operatører som GrønnKontakt og Fortum som gjør det mulig til en pris som er rimeligere enn fossilbil, selv på vinteren.

Noe nedetid vil det selvfølgelig være, men greia er å minimere den.

Slik som de mcdonaldsladerne som var nede i et halvt år pga delemangel, for så å få delene sendt med båt når de først ble laget, det må vi absolutt kunne klare å unngå.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA