Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny elbil - en prøvetur tur/retur helvete !

Startet av automat, torsdag 29. januar 2015, klokken 09:34

« forrige - neste »

TS

#15
Det man ikke må glemme er at Tesla har bygget ut store deler sv SC nettverket før de solgte tusenvis av biler.
Hvordan skal man finansiere 50 millioner til å bygge ut de første 10 som sannsynligvis kreves for at noen store aktører skal ha tillit til å legge sin "ære" i dette?

Man går jo noen i næringen her , som vil fremheve seg selv som mer seriøse og dokumentere allerede oppsatte hurtigladere ..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

OddB

Kjempeide  ! Tipper at et Samvirkeforetak kan være  den beste modellen...
Nye å lære av Tesla... Bla burde neste generasjon  hurtigladere  bygges på samme prinsipp  som Teslas ladere.
De fleste  bilene  trekker ikke 40 kW i mange  minutter  før effekten avtar og havner under 20 kW ganske  raskt.
Hvis man hadde en lader på 120 kW+ med 6 uttak ville man få en utrolig  god utnyttelse  av HW.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Thomas Parsli

Sitat fra: Råde på lørdag 10. januar 2015, klokken 21:26
Når det er sagt, så vil dette her nok løsne noen penger. Samtidig tror jeg ikke den norske stat egenhendig vil klaske opp 20.000 ladepunkter.

Det er nok opp til de enkelte medlemslandene å skape insentiver/ordninger som gjør at man når målet, de skal nok ikke sette opp alle ladepunktene selv.


* Økt støtte til ladeplasser (16/32A)
* Krav om ladeplasser i borettslag og på kjøpesentre
* Sterk økning i offentlige ladepunkter

Hvis finansiering er viktig, er veiavgiften et helt naturlig sted å begynne. Jeg betaler gladelig normal veiavgift på elbilen hvis det betyr et godt ladetilbud som gjør at jeg kan bruke elbiler mer.

EU selvfølgelig ikke krever at lading/parkering skal være gratis, så næringslivet burde se mulighetene til å tjene penger...
Det er 1500-1600 bensinstasjoner i Norge som burde kunne ha minst to Schuko/Type 2 ladepunkter i snitt.
Parkeringshus er naturlige ladehubber, her er det mulighet for mange tusen ladepunkter.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Panduck

Jeg håper elbilforeningen kan høre på dette og jobbe aktivt for det. Hensikten er jo å jobbe for elbilisters interesse, og det jeg ville tro at en massiv utbygging av ladepunkter i Norge ville vært noe av det viktigste de kunne gjøre.

Jeg hadde betalt 5000kr (muligen 10.000) rimelig kjapt for å bli med. Dette kan lykkes uten hjelp fra forhandlere osv dersom man får med seg nok personer, en løsning kan være at pengene står ubrukt frem til ladeforeningen har nok medlemmer, og ved eventuell nedleggelse p.g.a for lite interesse, tilbakebetaler "innmeldingsavgiften"

Når / hvor er stiftelsesmøtet? :P

automat


Sitat fra: TS på søndag 11. januar 2015, klokken 01:44
Det man ikke må glemme er at Tesla har bygget ut store deler sv SC nettverket før de solgte tusenvis av biler.
Hvordan skal man finansiere 50 millioner til å bygge ut de første 10 som sannsynligvis kreves for at noen store aktører skal ha tillit til å legge sin "ære" i dette?

Man går jo noen i næringen her , som vil fremheve seg selv som mer seriøse og dokumentere allerede oppsatte hurtigladere ..

Dagens hurtigladertibydere bør omfavne dette. Det gir jo dem mulighet til stabille inntekter, uten å måtte sende ut masse 25-kronersfakturaer for 10min hurtiglading. Noen må jo stå for bygging og teknisk drift av dette hurtigladernettet. 

En del av strategien er jo også å forhandle frem  tilgang til mange av dagens hurtigladere.. Det skal være med på å gjøre det attraktivt for dagens elbileiere å hoppe på intoduksjonstilbudet.

Elbilforeningen må være med på oppstarten av dette, for at det skal bli tatt seriøst.



2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

dørvakta

Kjempegod ide. Men hvis fortum, som ikke engang klarer å holde liv i de hurtigladerne de har, skal drifte dette. Da blir vel situasjonen omtrent som i dag, bare med 30 fler defekte ladere.

Thomas Parsli

Jeg tror ikke det er Fortum sin skyld at enkelte produsenter ikke klarer å levere deler?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Panduck

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 11. januar 2015, klokken 19:53
Jeg tror ikke det er Fortum sin skyld at enkelte produsenter ikke klarer å levere deler?

Bevares, det er ikke Fortum sin skyld. Jeg synes Fortum fortjener ros for iallefall å sette opp en god del ladere, som er mer enn de fleste gjør. Jeg mener Fortum kunne gjort mange ting bedre, men de GJØR iallefall noe. Mine problem med Fortum er, de setter opp enslige ladere her og der, fremfor færre lokasjoner med flere ladere, og de benytter en produsent som har ladere som feiler ofte. Dette er overhode ingen bra kombinasjon. Se på hurtigladeren på Lillestrøm, det er vel ingen ladere som er så mye brukt som denne, har aldri noen gang opplevd feil på den!

I et "hurtigladerlag" vil elbilistene ha litt mer å si på hva som blir satt opp, og hvor. Det ville være positivt.

Råde

e-Golf | X75D

Panduck

Sitat fra: Råde på søndag 11. januar 2015, klokken 20:24
Ooops. Ikke en ny fortum tråd nå!

Nah, men vi kan vel se på hva de etablerte gjør i dag, og hva som kunne gjøre annerledes dersom elbilistene kunne bestemme. Men gitt de debattene som går her inne, blir vi neppe enige om noe som helst.

Jeg tror nok Fortum kunne driftet et nettverk for et ladelag bra, det er som sagt ikke deres feil at laderene ryker og at det tar lang tid at deler kommer. Om ladelaget bestiller mer stabile ladere, vil ting nok fungere bra.

Råde

#25
Dette gjør seg ikke selv. Det gjør seg heller ikke kun med en mail til elbilforeningen.

Noen må skrive side opp og side ned med søknader i øst og vest. Det er slik man vil få de første kronene. Jeg er ganske sikker på at det ikke vil komme en rik (kommersiell) onkel fra Amerika og satse på dette uten videre.

Elbilforeningen har heller ikke nok midler, Transnova har ikke og  å satse kun crowdfunding i en oppstart er heller ikke nok.

1. Finne steder å søke midler
2. Lese kravene for å være med i konkurranse om disse
3. Lage sin modell / gjøre intensjonsavtaler
4. Skrive søknader
5. Få midler
5. Implementere

Edit: rettet opp feil fra den forbaskade epleordboka...
e-Golf | X75D

emil

Sitat fra: Panduck på søndag 11. januar 2015, klokken 20:22
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 11. januar 2015, klokken 19:53
Jeg tror ikke det er Fortum sin skyld at enkelte produsenter ikke klarer å levere deler?

Bevares, det er ikke Fortum sin skyld. Jeg synes Fortum fortjener ros for iallefall å sette opp en god del ladere, som er mer enn de fleste gjør. Jeg mener Fortum kunne gjort mange ting bedre, men de GJØR iallefall noe. Mine problem med Fortum er, de setter opp enslige ladere her og der, fremfor færre lokasjoner med flere ladere, og de benytter en produsent som har ladere som feiler ofte. Dette er overhode ingen bra kombinasjon. Se på hurtigladeren på Lillestrøm, det er vel ingen ladere som er så mye brukt som denne, har aldri noen gang opplevd feil på den!

I et "hurtigladerlag" vil elbilistene ha litt mer å si på hva som blir satt opp, og hvor. Det ville være positivt.

Nå er det ikke alltid Fortum selv som setter opp hurtigladerene, men de har tatt på seg et driftsansvar for det etter montering.

kos

hei - ja . Ikke en ny Fortum tråd takk. Merkelig at det er de samme som  hele tiden skal fortelle at alt som er nytt må hakkes ihjel.


Håper denne tråden handler om Ladelaget. Til det er jeg med - kan kanskje bidra med noen ressurser også i startfasen.

grorudklovnen

Jeg synes også det er frustrerende å kjøre elbil med tanke på hvor ustabilt og dårlig hurtigladenettet er.

Ta bare dette eksemplet:

På Fortum Hurtigladestasjon, Nygårdskrysset Kveldroveien 40 står det en ladestasjon som combo ikke fungerer på. Når det vil igjen fungere kan ikke Fortum svare på!

(se reklamebilde fra glansdagene til denne ladestasjonen)

dørvakta

Min intensjon er ikke å hakke på fortum, men dette er vel et problem som gjelder alle leverandører/driftere. De får penger fra transnova, nissan, kiwi eller hva det måtte være for å drifte disse, og inntektene fra ladingen betyr ikke så mye virker det som for meg. Derfor tar det ofte votter pg vinter før laderne blir reparert. Med modellen som er skissert ovenfor vil ikke fortum/grønn kontakt/(sett inn navn her) tjene en krone på enkeltlading siden alt er abonnement. Derfor vil det vel heller ikke prioriteres å fikse disse laderne fortere enn svint dersom noe skulle skje.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA