Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremsing og regen

Startet av Sabohn, torsdag 29. januar 2015, klokken 08:26

« forrige - neste »

Sabohn

Jeg drister meg til å åpne et emne her for å få innspill på felg- og dekkvalg på denne bilen. Vi veit at den kommer med sommergummi levert og da er det naturlig å bestille seg noen vinterdekker på felg. Det kan seff være en av felgopsjonene til denne bilen hos forhandleren, men kanskje heller en helt annen felgforhandler?
Er det noen som har gjort seg opp en mening om type felg og gummi for å utnytte el-bilen best i forhold til rekkevidde, men også noe som tåler vekten og ser bra ut?
Mercedes B-class Electric Drive
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

krl

Jeg ville valgt maksimalt 17", og så smale som tillatt på vinterhjulene..

Hvis du skal kjøpe uoriginalt, så husk at du må ha slike dyre dekktrykksensorer for å kjøre lovlig (og uten feilmeldinger).

Sabohn

Jeg tenkte mulig å utsette problemet litt ved å bestille bilen med 16" standard felg.
Når jeg får bilen så drar jeg på den lokale yx-stasjonen og får de til å ta av gummi og sensorer. -sette de samme sensorene i nye ettermarkeds-felger med gummi. Tenker da 17" med så smal sommergummi som mulig.
Jeg kan da selge 16" sommergummi som kliss nye. Før vinteren kommer må jeg ha ordnet meg 4 stk. MB trykksensorer og 4 stk. 16" vintergummi til originalfelgene.

Tenkte det var best å ha en energi-effektiv orignalfelg på vinterhjula når jeg trenger rekkevidde mest. -så får jeg heller litt finere design på sommerhjula.
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

Ebola

Siden jeg bestillte electric art pakke, så blir min levert med 18" hjul. Litt usikker på hva jeg velger, men regner med at det blir vinterhjul i 17" for min del
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

Sabohn

Er det noen som veit hvilke dimensjoner som er godkjent for denne bilen?
Eneste jeg ser er 205/60/16 som står i spesifikasjonslisten.

Hvilken dimensjon på gummi kan man ha på 17" og 18" ?
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

Ebola

Sjekk den tyske prislista som jeg la link til under tråden Bestilling og venteliste. Der mener jeg alle gyldige dekk/felgkombinasjoner sto.
Erik
2008 Mercedes C-220CDI

Råde

Sitat fra: Sabohn på mandag 12. januar 2015, klokken 10:00
Er det noen som veit hvilke dimensjoner som er godkjent for denne bilen?
Eneste jeg ser er 205/60/16 som står i spesifikasjonslisten.

Hvilken dimensjon på gummi kan man ha på 17" og 18" ?
Loven sier ikke så mye om bredde på dekket. Men den sier noe om rulleomkrets og sporvidde. Førstnevnte kan endres med maks et par prosent og sistnevnte 15mm. For å vite sporviddeendring må du vite original og ny felgbredde og innpress (ET).
e-Golf | X75D

Ebola

Dette er "standard" vinterhjul du kan få levert bilen med fra fabrikken

40,6cm(16")Leichtmetallräder im10-Loch-Design
vanadiumsilber lackiert mit
205/60 R 16 auf 6,5 J x 16 ET44,5 (39R)
Erik
2008 Mercedes C-220CDI

Lars-bgo

Du får 16'' originale alu felger med piggfrie vinterdekk og sensorer for kr 16,500, fritatt for mva.
Kanskje den best, og i alle fall den enkleste løsningen.

Alternativet er å kjøpe ett sett fra f.eks Byttdekk, det koster kr 10-12' uten sensorer for de best dekkene og OK felger. Felgene er (normalt) dårligere enn originale. Sensorer kommer på ca kr 2' pluss montering.

Et kanskje bedre og rimeligere alternativ er å kjøpe ett sett tilnærmet nye originale MB  felger for eksempel på Finn, gode dekk (Byttdekk.no?) og originale sensorer (f.eks fra ebay.de).
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

Trikkern

Vekker litt liv i denne tråden her :) vintersesongen nærmer seg jo nå. Noen her som har kjøpt inn vinterdekk til bilen? Har selv tenkt 16" for mest mulig rekkevidde. Men usikker på merke og felg. Noen gode tips til bra dekk og felg til fornuftig pris?
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

Softblue

Ved søk på nettet fant jeg denne fra original MB forhandler.
40% rabatt på alle dekk fra Nokian.
20% rabatt på originale Mercedes-Benz felger.
15% rabatt på alt Mercedes- Benz tilbehør.
http://erikarnesen.no/kampanje/service/kampanjetilbud-pa-service/
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

CitB59EL

Hvis rekkevidde teller så ville jeg sett bort fra 17". Vi kjøpte 16" original felger med hjulkapsel utseende m 205/60-16 Nokian piggfritt. Prøvde demo bil med 225/50-17 Nokian og forbruket økte med ca 17-20% på våt vei pga bredde kombinert med lameller i dekk.

Skulle helst hatt 195 med det finnes det lite av i 16" som passer mot rulle omkrets og har B el lavere i rullemotstand.

Forbruket øker ikke like med mye 225/50-17 på sommer dekk på våt vei-kanskje 5- maks 10% er min erfaring så langt.

torjen6

Kjørte i fjord med 17" felger på Zoe, halve sesongen.
Første halv del kjørte eg på 16" felger med Continetal og siste halvdel på Nokia R8. Først nevnte var eit heilårsdekk og Nokia er piggdekk.
Kjøre frå Hardanger til Haugesund med høydemeter frå 3 - 520 og til Bergen 3 - 680. Det var kun marginale forskjeller på forbruk på dei to dekka med 17" og 16" felger. Forbruk var med 16" 20,3 kw og med 17" felger med piggdekk var forbruket på 21,5 kw.
Den største overraskelsen var frå sommer dekk, 17" felger Continetal Energi dekk, her var gjennomsnitt forbruk på 17,9 kw.
Så korleis Mercedes Benz ELCTRIC vil bli uten varmepumpe og med større vekt er eg spent på.
(KWh pr 100km)
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

Trikkern

Sitat fra: Softblue på lørdag 12. september 2015, klokken 23:19
Ved søk på nettet fant jeg denne fra original MB forhandler.
40% rabatt på alle dekk fra Nokian.
20% rabatt på originale Mercedes-Benz felger.
15% rabatt på alt Mercedes- Benz tilbehør.
http://erikarnesen.no/kampanje/service/kampanjetilbud-pa-service/

Ringte Erik Arnesen nå. Den kampanjen var ferdig, men han trodde de skulle starte en ny en på dekk og felg om en 2 ukers tid ca. Så får man bare lete litt videre så lenge  :)
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

gal

De originale TPMS sensorene for B-electric skal Mercedes ha 1198 per stk - eller nesten 4800 for 4 hjul ...høres mye ut for å unngå ei lita gul varsellampe i dashbordet for manglende TPMS.

Er det noen som har erfaring fra å kjøpe uoriginale TPMS fra andre steder? Halv pris høres fristende ut for noe som bare gjelder lufttrykk varsling. 

Burde man kjøpe TPMS og felg sammen - da noen TPMS ikke passer i alle felger?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA