Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Gentleman's Agreement" NOE SÅ LATTERLIG!

Startet av ET, tirsdag 21. april 2009, klokken 13:37

« forrige - neste »

ET

Jeg har lyst til å kjøpe elbil, men bor i blokk. Hvordan får jeg da ladet bilen? Jeg har parkeringsplass i fellesgarasje, men antar at jeg ikke kan lade bilen der. Kan jeg bare glemme å kjøpe elbil så lenge jeg bor i blokk?

cra

Selvfølgelig kan du ha el-bil selv om du bor i blokk, så lenge du finner et sted du kan lade den. Sjekk i garasjen om der er kontakter med strøm på, og ta kontakt meg riktig vedkommende og spør om mulighet for å lade, evt. mot en liten betaling. Tilby f.eks. å bruke forbruksmåler eller stipulere et forbruk. Har du mulighet for å lade på jobben kan du jo lade der, eller du kan benytte deg av andre tilgjengelige ladeplasser i området. Ladeplass der du handler, trener, hos venner og slektninger du evt. besøker ofte osv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

#2
Husk at hvis du bor i Oslo så kan borettslag søke om midler til ladestasjoner. Mer om dette under "elbil i samfunnet"

http://www.trafikketaten.oslo.kommune.no/getfile.php/trafikketaten%20%28TET%29/Internett%20%28TET%29/Dokumenter/SKJEMA/080827_SHF_%20S%C3%B8knadsskjema.pdf
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#3
Jeg bor i blokk i Oslo og har hatt elbil siden 2003. Har en garasjeplass i rekkegarasje med ladekontakt. Det er 3 og 3 garasjer som deler på hver 10A kurs og det har gått bra hittil.

Du sier ikke noe om hvor langt du skal kjøre daglig. Forskjellige elbiler har forskjellig rekkevidde på en lading. De fleste kan lades i løpet av en arbeidsdag (8 timer) så hvis du har mulighet for å lade på jobben og hjemme kan du ha dobbelt så lang vei til jobben som hvis du ikke kan lade både på jobb og hjemme.

Det kommer stadig flere offentlige ladeplasser i de større byene i hele landet. Oversikt over ladeplasser finner du her: http://elbil.no/content/section/4/27/
Det er også link dit på forsiden. Se også artikkelen "Oslo kommunes ladeplass-utbygging" på forsiden.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Det kan være lurt å velge batteriteknologi ut fra om du er sikret strøm eller ikke.

NiCd  batterier i PSA og Think trenger ikke lading, bortsett fra om en skal bruke bilen, mens Bly i Byddy og Golf og Saltbatteriene til nye Think bør settes på lading så ofte en kan.

Det er også mulig å sette bilen fra seg på offentlig ladeplass, og sykle til og fra bilen. I så fall utmerker Partner, og Berlingo seg med å ha god plass til moped/sykkel i bagasjerommet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 31. mars 2009, klokken 13:18
Det er også mulig å sette bilen fra seg på offentlig ladeplass, og sykle til og fra bilen. I så fall utmerker Partner, og Berlingo seg med å ha god plass til moped/sykkel i bagasjerommet.

Og sågar hest (ponni?), har jeg sett. ;)  Og ideen i seg selv er jo god, den :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosonic

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 31. mars 2009, klokken 13:18
NiCd  batterier i PSA og Think trenger ikke lading, bortsett fra om en skal bruke bilen, mens Bly i Byddy og Golf og Saltbatteriene til nye Think bør settes på lading så ofte en kan.

Ganske skummelt å anbefale at Buddy skal settes til lading så ofte en kan, ref diverse tråder her på forumet hvor dette diskuteres ::)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

ilmarw

Sitat fra: bosonic på tirsdag 31. mars 2009, klokken 15:30
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 31. mars 2009, klokken 13:18
NiCd  batterier i PSA og Think trenger ikke lading, bortsett fra om en skal bruke bilen, mens Bly i Byddy og Golf og Saltbatteriene til nye Think bør settes på lading så ofte en kan.

Ganske skummelt å anbefale at Buddy skal settes til lading så ofte en kan, ref diverse tråder her på forumet hvor dette diskuteres ::)

Vi skal ikke ta den diskusjonen her  :P Det er nå engang det Elbil Norge selv anbefaler.

ilmar
Polestar i bestilling

ravn

Jeg bor i rekkehus og har begrenset lademulighet.
Skal jeg lade må jeg legge ut en kabelbro over en kjørevei, og trekke kabelen bort til ett sted hvor det strengt tatt er parkering forbudt.
Selv om dette er godkjent av borettslagets styre er det fryktelig tungvindt, så det hender nesten aldri.

Løsningen i midt tilfelle var å benytte offentlig ladeplass i byen mens jeg er på jobb. Der står jeg tilstrekkelig lenge nok til å få full tank.
Nå har jeg litt større "tank" en de fleste andre, så jeg har bare ladebehov en gang i uken, men jobber man i nærheten av en (ikke tidsbegrenset) ladeplass er det en glimrende løsning.
Men som andre har nevnt, unngå bil med blybatterier om du ikke kan ha den på lading når du er hjemme (uten at jeg vil bidra til den debatten).

Men det aller beste er jo selvfølgelig å få lagt opp/benytte en stikkontakt i garasjen.

Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

RH

Klipper litt fra ElBil Norge. Vis dette til styret i borettslaget når du søker om å få bruke strøm i garasjen.

http://www.elbilnorge.no/index.php?name=News&file=article&sid=36&bakgrunn=forum

SitatRegnestykke strømforbruk for borettslag, sameie o.l.


Vi har kunder som trenger ladepunkt i borettslag eller sameie. Det er ikke alltid så lett å få til fordi mange styrer er redd for at strømforbruket er høyt, eller finner det vanskelig å beregne kostnaden. Her finner du praktiske opplysninger hvis du selv skal skaffe deg et ladepunkt
Hva trenger du?
Den innmonterte laderen i elbilene kan via ladeledningen kobles til en helt vanlig, jordet stikkontakt. Under lading trekkes det maksimalt 2200W, i snitt er effekten 1300W. Det betyr at en 10A-sikring (tåler opptil 2200W) kan være nok, men vi anbefaler 16A-kurs. Med en vifteovn for forvarming av kupéen, kan du overstige grensen for en 10A-sikring hvis du ikke bruker tidsur slik at vifteovnen først slår seg på når ladingen er over. Hvis du er usikker på om andre enheter kan være koblet på samme kurs, bør du ha en 16A-sikring (tåler opptil 3500W).

Hvor mye strøm bruker du?
Det er enklest å beregne strømforbruket ut i fra kjørte kilometer. Et eksempel: Du kjører 250 dager á 30 km = totalt 7.500 km. Da vil du ha et behov for ca 900 kWt.
Når batteriene i bilen er oppladet, går laderen over til vedlikeholdslading. Denne trekker da ca 100W. Sett at bilen i snitt står 8 timer pr.døgn med vedlikeholdsladning, så gir det et forbruk på 365 dager x 8 timer x 0,1kW = ca 300 kWt.
Vinter og høst kan det være et ekstra strømforbruk knyttet til bruken av en vifteovn. Hvis den er satt opp med tidsur, vil 1 times forvarming trekke 0,8 kWt. Brukes denne i 6 måneder i året, gir det 125 arbeidsdager x 0,8 kWt = ca 100 kWt.
Det totale strømforbruket blir da basert på opplysningene ovenfor:
Kjører 7.500 km i året = 900 kWt
Bruker vifteovn = 100 kWt
Vedlikeholdslading = 300 kWt
Totalt ca 1.300 kWt.

Hva koster dette?
Strømprisen varierer normalt mellom 70 øre til 1 krone. Hvis elbilen din trenger 1.300 kWt pr.år for å trille rundt, betyr det at du belaster borettslaget/sameiets strømregning med 900 til 1.300 kroner.
Vårt forslag er at du ved f.eks. en kjørelengde på 7.500 km anslår ca 1.300 kr i årlig strømkostnad. Da har du en sikkerhetsmargin i forhold til beregnet forbruk og variable strømpriser. Du forutsetter da at all ladingen foregår på samme plassen.
Ethvert styre bør være fornøyd. Ikke minst fordi motorvarmere ofte er gratis, og du er villig til å betale for ditt beskjedne strømforbruk til en elbil.
* Stavanger
* Vurderer å anskaffe elbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA