Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruktbilpris på Tesla

Startet av bsolbakken, onsdag 28. januar 2015, klokken 13:45

« forrige - neste »

bsolbakken

Hei jeg bygger ny garasje og tenker at i disse investeringstider har jeg tenkt å dra til med hurtigst mulig lading til bilen min. Behovet er ikke der til daglig men når jeg har lang pendletid og jeg vil på hytten på fredag etter jobb melder behovet seg.

Foreløpig har jeg kun 3 x 63a 230v inn til huset. Lokal kraftleverandør sier de kan levere 3x85a 230 til huset.

Jeg har fått med meg at Salto type 2 lader er det raskeste. Hvilke trafo bør jeg velge for å få ut 32a 400v??


jkirkebo

Sitat fra: bsolbakken på fredag 09. januar 2015, klokken 11:38
Hei jeg bygger ny garasje og tenker at i disse investeringstider har jeg tenkt å dra til med hurtigst mulig lading til bilen min. Behovet er ikke der til daglig men når jeg har lang pendletid og jeg vil på hytten på fredag etter jobb melder behovet seg.

Foreløpig har jeg kun 3 x 63a 230v inn til huset. Lokal kraftleverandør sier de kan levere 3x85a 230 til huset.

Jeg har fått med meg at Salto type 2 lader er det raskeste. Hvilke trafo bør jeg velge for å få ut 32a 400v??

Noratel 3RT 25.0.
http://www.noratel.com/no/produkter/p//Voltage/?tx_noratel_noratelfe%5Bvoltage%5D=138&cHash=60f1df40fd25555cb0b0f17ed97f9d47

Det er ingen hastighetsforskjell på 22kW Type 2 ladebokser. Salto-boksen leverer mao. nøyaktig det samme som andre tilsvarende bokser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

akseln

Den trafoen krever vel 3x64A kurs for å gi 3x32A 400V og da blir det ikke mye igjen til huset.

Alternativet er å legge ut 3x32A som vil gi 11 kW med trafo og 7,4 kW uten. Ikke like sexy, men mye rimeligere spesielt hvis du dropper trafoen.

jkirkebo

Sitat fra: akseln på fredag 09. januar 2015, klokken 14:20
Den trafoen krever vel 3x64A kurs for å gi 3x32A 400V og da blir det ikke mye igjen til huset.

Alternativet er å legge ut 3x32A som vil gi 11 kW med trafo og 7,4 kW uten. Ikke like sexy, men mye rimeligere spesielt hvis du dropper trafoen.

Det skal holde med 3x56A for å ta ut 22kW? Da er det 3x29A igjen.

Forøvrig må man ikke velge mellom 11kW og 22kW, 3x25A 400V er et alternativ og vil gi over 17kW. Det vil da være minst 3x40A igjen til resten av huset.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

akseln

Takk for presisering. Godt å ha noen som har reell peiling :-)

drinden

Jeg har er 230V anlegg i huset :(
Til garasjen har lagt 3x40A. Har der et fordelerskap i til et par 16A kurser og en 32A kurs. Ingen trafo.

Jeg ville anbefalt å starte uten trafo. Den er dyr og det er en del tap av strøm i en trafo.

Se om du kan klare deg med en 32A kurs i starten. Den gir litt over 7kW.

kos

Hei akseln jeg hadde gått for 22 kW om du skal ha transformator. Teslaen er genial da du kan justere amp i bilen. Har selv en transformator og ved stor belastning i huset - alt av maskiner går, så setter jeg bare ned amp i bilen. Det er en lykke med transformator - du får en helt annen frihet til det daglige og slipper stort sett planlegging. Så om du har 85 amp i huset så hadde jeg gått for 22 amp. Om du beholder 63 amp hadde jeg gått for 11kw. Begge løsningene er gode - men i forhold til 7 kw og 16 amp lampettstøpselet, så er det en helt annen verden.

OleT

Jeg har frittstående garasje med eget 230V anlegg - den er 100m fra huset, men bare 10m fra trafo.

240V 32A holder fint til daglig bruk. Jeg kjører opp til 12 mil en vanlig dag, starter lading 02:30 så er den klar til 06:45 og batteriet allerede varmt.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

fredag

Sitat fra: bsolbakken på fredag 09. januar 2015, klokken 11:38
Hei jeg bygger ny garasje og tenker at i disse investeringstider har jeg tenkt å dra til med hurtigst mulig lading til bilen min. Behovet er ikke der til daglig men når jeg har lang pendletid og jeg vil på hytten på fredag etter jobb melder behovet seg.

Foreløpig har jeg kun 3 x 63a 230v inn til huset. Lokal kraftleverandør sier de kan levere 3x85a 230 til huset.

Jeg har fått med meg at Salto type 2 lader er det raskeste. Hvilke trafo bør jeg velge for å få ut 32a 400v??

Hvilken som helst 3x32A type2 lader kan benyttes. Det er ikke noe med Salto sin boks som gjør at den er raskere enn andre type2-ladebokser.

Personlig ville jeg droppet trafo i første omgang, og lagt opp 1x32A, dvs ca 7kW, til type2-ladeboksen.

Prøv det en stund og se om det er nok. Hvis du finner ut at du faktisk trenger raskere ladehastighet, så kjøper du trafo.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

akseln

Sitat fra: kos på mandag 12. januar 2015, klokken 15:06
Hei akseln jeg hadde gått for 22 kW om du skal ha transformator.

Det er nok @bsolbakken som skulle hatt dette svaret  :D. Jeg har kun lagt ut 3x32A som gir max 11kW med trafo. Foreløpig holder det fint med 7,4kW og jeg er svært usikker på om det er verdt pengene med trafo selv når de "nye" kommer på markedet. Fordelen er nok størst ved å ha en fastmontert type2 kabel i stedet for å bruke UMC-en.

kos

Hei - kan ikke krangle på det. Men med trafo får du en jevnere lading og med type 2 et sikkert anlegg.
Er redd for at i fremtiden så blir lading av elbiler i hus og heim en ny brannbombe.

Leif1

Det viktigste du gjør er å kjøpe tykk nok kabel. 3x16mm2 bør holde. Evt graver du ned et kraftig trekkrør, så drar du inn hva du vil senere.
Hør gjerne med Kirkebø her på forumet. Han skaffer deg kabel.
(Jkirkebo).
Konvertitt fra S til X

petersv

Bruk 1x32A først, vent på zapcharger etterpå og kjøp om du fortsatt trenger mer hastighet (de kommer først med 11kW, 22kW senere.)

mr.rs4

Jeg kommer i første omgang til å oppdatere med 3x230v 32amp ut til garasjen(bruker kun 1fase), fordele ut, og lage en sikrings boks der ute. Så får jeg se hvor langt jeg kommer med det.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Eip

Sitat fra: bsolbakken på fredag 09. januar 2015, klokken 11:38
Hei jeg bygger ny garasje og tenker at i disse investeringstider har jeg tenkt å dra til med hurtigst mulig lading til bilen min. Behovet er ikke der til daglig men når jeg har lang pendletid og jeg vil på hytten på fredag etter jobb melder behovet seg.

Foreløpig har jeg kun 3 x 63a 230v inn til huset. Lokal kraftleverandør sier de kan levere 3x85a 230 til huset.

Jeg har fått med meg at Salto type 2 lader er det raskeste. Hvilke trafo bør jeg velge for å få ut 32a 400v??

Hva skal du med så hurtig lading i garagen? Taxi ?
VIN: 509XX PD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA