Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmepumpe i praksis: Erfaringer, forbruk, rekkevidde og funksjon.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 28. januar 2015, klokken 00:32

« forrige - neste »

hottentott33

Sitat fra: Råde på søndag 14. juni 2015, klokken 19:09
Sitat fra: stefse på søndag 14. juni 2015, klokken 15:57
Tyskerne sviktet ikke og har laget et etter mitt skjønn meget energieffektivt varmeapparat.
Bestilte først bilen uten varmepumpe, men endret like etter og det har jeg ikke angret på. Kunne kanskje fått bilen 1,5 mnd tidligere uten, men det betyr lite i den store sammenhengen.

Imidlertid har jeg lagt merke til endel uisolert rør som går ut fra kompressoren. eg har kjent på røret og det blir varmt under bruk av varmepumpen. Rart at det ikke er bedre isolert, det står jo mitt i fartsvinden og vil utvilsomt tape varme på vei til kupéen.
Her kan det være noen milliamperetimer å hente på å isolere disse, hvilket jeg kan komme til å gjøre. Ser iallefall ingen grunn til at det være slik.
Dette har Ohm gjort og lagt ut bilder av i en eller annen tråd her inne.

Hvem er det som er admin her inne? For den tråden til Ohm kunne med fordel ha blitt festet til toppen, sammen med servicetråden.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Ohm

Jeg isolerte alle rørene som er varme med Armaflex islolasjon som lett festes siden den har dobbeltsidig tape. Har også gjort dette med varmepumpene mine hjemme, noe som har ført til ganske mye bedre virkningsgrad. Varmetap har de ikke tenkt på. Jeg merker dette på dieselvarmeren som jeg har montert på egolfen min. Når det er minus 10-15 grader, blir det ikke nok varme hvis jeg ikke setter en plate foran varmeren. Den gir 5 kw, og sitter like vindutsatt til som rørene til det orignale anlegget.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

np

Om du gidder og har tid, legg gjerne ut et bilde av hvilke du har isolert.  :)
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

Råde

Sitat fra: np på torsdag 18. juni 2015, klokken 13:16
Om du gidder og har tid, legg gjerne ut et bilde av hvilke du har isolert.  :)
Fant bildet i gammel tråd her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15190.msg275974.html#msg275974

Ohm: hva diameter armaflex? Har ikke bilen her men tenker å bestille.
e-Golf | X75D

Ohm

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

np

NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)


np

Flott. Takk. Da mangler vi bare diameteren. Hint hint, nudge nudge, wink, wink, Ohm! :)
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

mikslen

Ingen fare for at isolasjonen kan smelte som følge av varme komponenter i "motorrommet" ?

Ohm

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

jensjacob

Er der nogen der ved om det er selv samme varmepumpe der sørger for både opvarmning og afkøling af kabinen ?
Er der nogen der ved hvilket medie den køler med og evt. hvilket tryk der er i systemet ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

mounce

2016 E-Golf
Trondheim

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA