Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmepumpe i praksis: Erfaringer, forbruk, rekkevidde og funksjon.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 28. januar 2015, klokken 00:32

« forrige - neste »

Sonus

Sitat fra: 4Matic Fanatic på lørdag 21. februar 2015, klokken 19:31
Tok en filmsnutt i morges når bilen sto og varmet seg opp foran garasjen. Suser bra i vifta...

Samme (u)lyd i min bil som er tre nummer før i rekken av din (EL54555). Jeg har klaget til Møller. De jobber med å finne "årsaken", men virker ikke spesielt interessert. I tillegg til lyd kan jeg kjenne en lett vibrering i ratt når vifta slår inn.  De foreslo at ulyden i min kunne kommet fra røret som er omtalt av enkelte her, men jeg hører ikke dette. De ville ta inn bilen min for andre gang, men jeg vil heller at de undersøker sentralt før de nok en gang skal begynne å skru for å finne løsningen lokalt hos Møller. De hadde ikke fått info om denne problemstillingen fra sentralt hold.

I tillegg sliter jeg med subbing i sving (skiftet drivaksel mansjett en gang allerede) og manglende svar på årsaken til at jeg ikke kan få utvidet funksjonalitet på Car-net (bare "det går ikke" holder ikke, jeg vil vite hvorfor).

Sidewinder

Sitat fra: Sonus på mandag 09. mars 2015, klokken 13:31
Tok en filmsnutt i morges når bilen sto og varmet seg opp foran garasjen. Suser bra i vifta...

Samme (u)lyd i min bil som er tre nummer før i rekken av din (EL54555). Jeg har klaget til Møller. De jobber med å finne "årsaken", men virker ikke spesielt interessert. I tillegg til lyd kan jeg kjenne en lett vibrering i ratt når vifta slår inn.  De foreslo at ulyden i min kunne kommet fra røret som er omtalt av enkelte her, men jeg hører ikke dette. De ville ta inn bilen min for andre gang, men jeg vil heller at de undersøker sentralt før de nok en gang skal begynne å skru for å finne løsningen lokalt hos Møller. De hadde ikke fått info om denne problemstillingen fra sentralt hold.

I tillegg sliter jeg med subbing i sving (skiftet drivaksel mansjett en gang allerede) og manglende svar på årsaken til at jeg ikke kan få utvidet funksjonalitet på Car-net (bare "det går ikke" holder ikke, jeg vil vite hvorfor).

Når er din bil produsert?
Min er fra 2.2.15 og jeg mangler også funksjoner på carnet?
Forhandleren vet ikke hvorfor og var heller ikke sikker på hva de skulle gjøre...
Lei av å være testkanin for vw

4Matic Fanatic

Var innom Møller i dag og hentet ut konebilen, og nevnte vibrasjonsstøyen på min til en av verkstedfolka.
Han hadde nettopp hatt inne en bil der et av trykkrørene fra varmepumpa tok borti et bremserør og laget støy.

Lånte ham nøkkelen og 5 minutter etter kom han tilbake og påsto han hadde fikset det  :-)
Vi får se - foreløpig har jeg ikke hørt noe, men det er helst når bilen er kald og VP'n jobber at det har støyet.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

Sonus

Sitat fra: Sidewinder på mandag 09. mars 2015, klokken 15:18
Sitat fra: Sonus på mandag 09. mars 2015, klokken 13:31

Når er din bil produsert?
Min er fra 2.2.15 og jeg mangler også funksjoner på carnet?
Forhandleren vet ikke hvorfor og var heller ikke sikker på hva de skulle gjøre...
Lei av å være testkanin for vw

Uke 37 2014

Sonus

I går hadde jeg en merkelig opplevelse;

Bilen stod å ladet da jeg låste den opp, men måtte låse opp en gang til for å løse ut ladekontakt. Kjørte så med A/C på og i automodus med 22 grader i 15 min, men bilen ble ikke varm. Den blåste kun kald luft hele turen selv om jeg skrudde opp til HI eller skrudde av A/C. Etter ca 20min stopp uten lading ble bilen varm etter kun få minutter kjøring på returen og den blåste varmluft ut av samme ventiler som det på forrige tur kun hadde blåst kaldt fra.

Noen som har opplevd det samme?

Dannyboy

Ja Sonus, jeg har også erfart at varmeapparatet overhode ikke virket, kun kald luft ble blåst inn, selv etter en lang kjøreperiode.. Har ikke funnet ut når feilen inntreffer, men har det notert når jeg snakker med forhandleren igjen....
E-Golf Intro Night Blue m/vp levert 16.1.15

nilskt

Det er en update som skal gjelde klimaanlegget tilgjengelig. Min bil skal inn på fredag for å få denne. De kunne ikke si nøyaktig hva den skal løse, men det kan jo være det dere opplever(?). Min bil er produsert i uke 42.
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

4Matic Fanatic

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 09. mars 2015, klokken 19:38
Var innom Møller i dag og hentet ut konebilen, og nevnte vibrasjonsstøyen på min til en av verkstedfolka.
Han hadde nettopp hatt inne en bil der et av trykkrørene fra varmepumpa tok borti et bremserør og laget støy.

Lånte ham nøkkelen og 5 minutter etter kom han tilbake og påsto han hadde fikset det  :-)
Vi får se - foreløpig har jeg ikke hørt noe, men det er helst når bilen er kald og VP'n jobber at det har støyet.

Tja, da var det gått et par uker og jeg har ikke hørt en eneste skramlelyd fra VP'n, så det virker som dette ble bra!  :-)

>>Ladestatus

Råde

Sitat fra: nilskt på tirsdag 10. mars 2015, klokken 20:25
Det er en update som skal gjelde klimaanlegget tilgjengelig. Min bil skal inn på fredag for å få denne. De kunne ikke si nøyaktig hva den skal løse, men det kan jo være det dere opplever(?). Min bil er produsert i uke 42.
Nå har det vært fredag. Gjorde de oppdatering? Hjalp det for noe? Og hva het den?
e-Golf | X75D

nilskt

Sitat fra: Råde på fredag 20. mars 2015, klokken 22:30
Sitat fra: nilskt på tirsdag 10. mars 2015, klokken 20:25
Nå har det vært fredag. Gjorde de oppdatering? Hjalp det for noe? Og hva het den?

Jupp! Beklager at jeg ikke har avgitt rapport :-)

De la inn en oppdatering og rekalibrerte elktromotoren (stod det i oppdragsrapporten etterpå). Jeg vet ikke hva oppdateringen het (de ønsker jo ikke å si stort), men den skulle gjøre noe med klimaanlegget. Nå har jeg kjørt en uke og det jeg umiddelbart kan si, er at VP går betydelig mer stille. Tidligere hørte jeg det spesielt når jeg kjørte inn i parkeringsanlegget på jobben (for da har jeg vinduet åpent for å åpne porten). Nå denne uken er nivået på volumet fra VP-vifta / kompressoren betydelig lavere.

MEN, det skal sies at temperaturen har vært noe høyere denne siste uka, så man kan ikke være for bastant.

Var hos Møller en tre kvarters tid, men oppdateringsjobben tok ca en halv time (jeg fulgte med på Car-Net og så at dører og panser var åpent). Mulig de kjørte anlegget en del, for jeg så at strømnivået hadde sunket en del da jeg fikk igjen bilen.

Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

Råde

e-Golf | X75D

vtk

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 20. mars 2015, klokken 18:08
Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 09. mars 2015, klokken 19:38

Tja, da var det gått et par uker og jeg har ikke hørt en eneste skramlelyd fra VP'n, så det virker som dette ble bra!  :-)

4Matic Fanatic:
Slik jeg forstår det har du/dere to e-Golf med varmepumpe. Når du sammenlikner disse, oppfører varmepumpen seg likt, støyer de like mye, samme type støy etc.? Lurer på om det kan variere fra bil til bil (varmepumpe til varmepumpe) hvor mye de støyer. Noen på forumet skriver at de ikke reagerer på støyen, mens andre gjør det. Så er jo spørsmålet om dette er pga. forskjellig bruk og klima, eller pga. forskjeller mellom bilene...
Selv har jeg nettopp fått min bil med varmepumpe og synes denne støyer mye selv i 3-4 varmegrader (minner mye om videoen du la ut for en tid tilbake). Orker ikke tenke på hvordan det blir i 10 kalde...

eskigolf

Har eGolf med VP, hentet 6. mars. Dvs jeg har opplevd temperaturer på flere minus. Har ikke reagert på lyden fra varmepumpa. Man kan høre den svakt når den går på, men det er ikke generende. For min del er hjulstøy mer irriterende.
e-Golf bestilt 3. juli 2014, Night Blue Metallic, Marrakech, med VP, hentet 6. mars 2015.

shaukaas

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 09. januar 2015, klokken 01:50
Og den norske importørens oversettelse - kilde til ryktet om at varmepumpen først virker etter 30 minutter - en av 2014s store misforståelser...

Denne "misforståelsen" lever i beste velgående fortsatt! Fikk presentert denne "30-minuttersregelen" fra to ulike selgere, hos to forhandlere. Det er mulig at det burde vært obligatorisk for leverandører av saker og ting, og delta på forum og andre sosiale media i 2015?  ???

4Matic Fanatic

Sitat fra: vtk på tirsdag 05. mai 2015, klokken 11:38
4Matic Fanatic:
Slik jeg forstår det har du/dere to e-Golf med varmepumpe. Når du sammenlikner disse, oppfører varmepumpen seg likt, støyer de like mye, samme type støy etc.? Lurer på om det kan variere fra bil til bil (varmepumpe til varmepumpe) hvor mye de støyer.
Nei, vi har en med og en uten varmepumpe - så jeg har ikke noe å sammenligne med der... 
Etter at de fikk bøyd unna det trykkrøret er jeg også godt fornøyd og legger ikke noe merke til varmepumpa utenom når bilen står og varmer på morra'n..

>>Ladestatus

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA