Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmepumpe i praksis: Erfaringer, forbruk, rekkevidde og funksjon.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 28. januar 2015, klokken 00:32

« forrige - neste »

Råde

Its alive!

Min skal inn til uka. Tviler på at det blir endret - vi har jo betalt ekstra for varmepumpeflyet, så da kan vi ha det så godt :)
e-Golf | X75D

hottentott33

Det der var jo mye verre enn jeg hadde sett/hørt for meg... Mulig det blir litt forsterket av å være så nærme, men det der må jo bråke mer enn en vanlig brenselmotor? I såfall er det jo et argument at en jo ikke kan la den svive for å varme seg opp i et boligfelt, en vekker jo naboene opp med et sånt leven, attpåtil i en elbil som en kjøpte fordi den skulle være stille...
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

A8

Nå får jeg ikke bilen før om en uke, så jeg har ikke hørt dette live.
Hva er det som bråker? Vifta på fordampere, kompressoren.....??
Det er da ingen verdens ting på en bil som kan lage slik lyd som det høres ut som på videoen (forutsatt at alt er noenlunde i orden). Ei heller en varmepumpe... Dette skal testes ved overlevering...
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

kjso

Jeg kjenner igjen lyden i 4Matics filmsnutt. Den er irriterende, om enn ikke så påtrengende som den høres ut på opptaket. Jeg har tatt dette opp med leverandøren og fått følgende tilbakemelding fra servicesjefen på verkstedet:

SitatNår det gjelder støyen du opplever så er det ene røret som går fra VP og opp til varmeveksleren som ligger inntil torpedoveggen, dette skaper en veldig vibrering og støy mot kupe når vesken pumpes i røret, dette er en enkel sak å ordne, bare ta en tur innom.

Jeg har ikke tatt turen innom ennå, men håper å få gjort det snart.

Råde

Sitatmen det der må jo bråke mer enn en vanlig brenselmotor?
Jepp. På full guffe er det som en middels stor feiebil...

SitatHva er det som bråker? Vifta på fordamper
Ja, jeg er ganske sikker på at det er vifta til fordamper. De har simpelthen tatt en vanlig radiatorvifte og brukt den til fordamper. Det virker som om den har to/tre trinn hvorav det værste er akkurat som i 4matics opptak.

SitatNår det gjelder støyen du opplever så er det ene røret som går fra VP og opp til varmeveksleren som ligger inntil torpedoveggen
Det er en annen lyd enn vifta. Jeg regner med lyden han tenker på er en tikking som kommer under forvarming. Jeg har lurt på hva det er, men nå har jeg forklaringen.

Edit: forbaska iphone stavekontroll...
e-Golf | X75D

4Matic Fanatic

Sitat fra: kjso på lørdag 21. februar 2015, klokken 22:05
Jeg kjenner igjen lyden i 4Matics filmsnutt. Den er irriterende, om enn ikke så påtrengende som den høres ut på opptaket.
Ja, det virker kanskje verre enn det er, her på opptaket. 
Jeg mener den nok bråker mer enn den elektriske kjølevifta på E-klassen men det er ikke sånn at du vekker nabolaget, det vil jeg ikke påstå..
Det nevnte vibrasjonen og bråket inni bilen høres ikke her, og det er bare sjeldne ganger den kommer.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

alagerqv

Jeg venter fortsatt i spenning på å få min e-Golf med VP. Den er ferdig, så er underveis.
Det var mye lyd på videoen til 4matic, er det noen som har rettet en formell henvendelse til Møller på støy fra VP? Det høres jo ut på videoen til å være noe i overkant av hva man ser for seg, men siden jeg ikke har fått bilen min ennå, så er det jo litt tidlig å mase...

Ellers er det jo å anbefale alle å lese om Eber´en som er montert i en e-Golf (egen tråd). Det høres veldig aktuelt ut å svi av 18-20´ til for å slippe maset med vesentlig dårligere rekkevidde vinterstid...

A8

Fikk bilen i går og har ikke fått hverken forsket eller sjekket grundig enda, men med 5 plussgrader ute, så høres varmepumpen litt mer enn et kjøleskap. Litt tidlig å konkludere enda, men foreløpig så ser det ut til å være som det bør være.

Råde,
Har du fått noen løsning for feiebilen din?
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

Råde

Nei. Ikke annet enn at de har kalt det arbeidslyder fra bilen. Det er meldt inn.

Ang hastighet så er det litt varierende, men det blir ofte først fart i den når temp er under 0.

Jeg har vent meg til der nå, men synes jo at den burde være mer stille. Spent på varme sommerdager.
e-Golf | X75D

poskare

Nå har jo ikke vi hatt bilen mer enn siden mandag, og kun 1-9 pluss ute, så langt har det ikke vært skremmende...

A8

Arbeidslyder?  ???
Det går mye energi til å lage så mye viftestøy at feiebil blir en relevant terminologi....  :)
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

aageaasved

hvem har egentlig sagt at den skal være lydløs egentlig.sauter meine æ

Ove

Merker svært lite lyd fra varmepumpen min. Når Bilen står i ro, kan jeg så vidt merke inne i bilen at den starter. Når bilen ruller er den ikke hørbar lengre. Hå
øres bedre utenfor bilen, men ikke noe som jeg reagerer på.
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

nilskt

Bilen min skal inn for en SW update til fredag. Skal visstnok være i forbindelse med VP/klima.
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

afo

Bedre vær og litt erfaring hjelper på forbruket!
70% motorvei, resten 60/70-sone. Litt kø, veiarbeid osv. Tørre veier, 5 grader, normal mode og klima på 22. Ca. 100 høydemeter. 160-170km går greit på en lading nå. Spennede å se hva som skjer med sommerdekk! :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA