Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmepumpe i praksis: Erfaringer, forbruk, rekkevidde og funksjon.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 28. januar 2015, klokken 00:32

« forrige - neste »

Ohm

Høres ut som om de har satt inn en on/off varmepumpe isteden for inverter.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

lightningii

Opplever at rekkevidden reduseres svært fort på fulladet batteri, opplever å miste ca 15 km på 1 km med forvarmet bil, etter det stabiliserer det seg nogenlunde, er det normalt??

Råde

Ja. Den starter sikkert med ca 160. GOM'en er en jubeloptimist.
e-Golf | X75D

vbl

Da har jeg fått prøvd bilen i en uke og kjørt 3 dager til/fra jobb (Trondheim-Meldal)
Starter på Lademoen og kjører gjennom sentrum før det blir ca 40 km motorvei, deretter ca 35 km på krevende underlag med is og sporete vei, les: trikkeskinner fra Fannrem til Meldal via Løkken. Prøver over Storås neste uke da den veien er 2,5 km lengre men med jevn stigning de siste 35 km i stedet for bakken fra Svorkmo til Løkken.


Tirsdag: Ingen forvarming, 22 grader innetemp, normal mode, rekuperasjon 2, ca -1,5 til +4,5 grader.
Til jobb: Tenkte jeg skulle la navi lose meg gjennom beste rute gjennom sentrum men det skjærte seg da den skulle ta meg gjennom Møllenberg og ned en enveiskjørt gate i feil retning til Bakklandet så jeg måtte kjøre noen omveier ved Kristiansten festning.

Onsdag: Lunken forvarming, 22 grader innetemp, normal mode, rekuperasjon 2/B, -0,5 til +6 grader

Tirsdag: Lunken forvarming, 22 grader innetemp, normal mode, rekuperasjon 2/B, +1 til +4 grader
Hjemover: Kjørte over Storås med 2 stopp innom butikk

Det går hvertfall rette veien med forbruket, men på blandet kjøring i Trondheim er jeg fort oppe i 20-24 kwh/100km ser jeg.

Jeg har funnet ut at det virker som at jeg bruker mindre hvis jeg gasser på selv til 90 km/h og så setter på ACC når jeg er på motorvei. Under 70-80 km/h bruker jeg ikke ACC.

Har ikke fått forvarmingen helt på skinner enda, blir bare lunken temp inne. Første dagen ble det ikke forvarming i det hele tatt da det ikke var haket av for dette under ladested.

4Matic Fanatic

Jeg kjører til/fra Trondheim fra andre siden, Malvik.
Inkl. levering av kone til hennes arbeidsplass er det 27km hver vei. Så masse ungekjøring på ettermiddagstid og litt i helgene. Akkurat nådd 1000km siden forrige mandag, knappe 2 uker.

IKKE sparekjøring :-)
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

Bigmac

Det har kommet noen kommenarer rundt sjenerende viftelyd og -vibrasjoner fra biler med VP ( se f.els tråd om Feil og mangler). Jeg har bestilt bil med VP, men blir i tvil når jeg leser at enkelte reagerer såpass negativt på støyen fra varmepumpe-viften i motorrommet. Hva synes dere andre som nå har eGolf med VP om dette med VP støy?

Bawler

Sitat fra: Bigmac på søndag 01. februar 2015, klokken 20:39
Det har kommet noen kommenarer rundt sjenerende viftelyd og -vibrasjoner fra biler med VP ( se f.els tråd om Feil og mangler). Jeg har bestilt bil med VP, men blir i tvil når jeg leser at enkelte reagerer såpass negativt på støyen fra varmepumpe-viften i motorrommet. Hva synes dere andre som nå har eGolf med VP om dette med VP støy?

Jeg hører den når jeg begynner å kjøre, men så merker jeg ikke noe til den etterpå.
Ja, den kan være litt mer lydløs, men jeg irriterer meg ikke over den :)

Jeg hadde iallefall ikke kjøpt uten ;)
Haugesund
eGolf med VP og alt utstyr

Råde

Tenker det kommer en oppdatering på det etter hvert. Jeg skal innrømme at jeg kanskje henger meg litt opp i det, men den er hørbar innefra i helt lave hastigheter. Vibrasjonene bare ved stillstand og maks på vifta. Du skal kjenne godt etter.
e-Golf | X75D

Hans Majestet

#128
Jeg har eGolf uten varmepumpe. I dag opplevde jeg en forskjell på 31 % i forbruk på nøyaktig samme strekning.

Jeg kjører daglig en strekning på 27 km til jobb. Når jeg kjører hjemmefra er de første fire km slak nedoverbakke, med moderat bytrafikk, rundkjøringer og lyskryss. Deretter er det relativt flat landevei med 50 - 80-soner. De siste to km er en seig bakke med en stigning på ca. 85 høydemeter.

Nedenfor følger screenshots av dagens turer hhv. til og fra. Nøyaktig samme rute er kjørt (motsatte kjøreretninger). Bilen har hatt like innstillinger begge veier, dvs. kjøremodus normal, varmeapparat på 22 grader, Dynaudio på moderat volum. Setevarme er ikke benyttet på disse turene.

Tur 1: Forvarmet bil, stabil utetemperatur på -2 grader, glattpolert snødekke på veien, lite trafikk. Forbruk på 17,6 kWh/100 km.

Tur 2: Ikke forvarmet bil, utetemperatur fra 0 - 0,5 grader, for det meste sørpeføre (saltlake), noe mer trafikk. Forbruk 23,1 kWh/100 km.

Jeg har kjørt denne strekningen daglig i fire måneder. Mønsteret gjentar seg hver dag; forbruket er til dels betydelig lavere når bilen er forvarmet. Dog er det sjelden at forskjellene er såpass store som i dag. Forskjell i føreforholdene betyr vel så mye for forbruket som forvarming.

Bawler

Tur i går. Litt bykjøring i starten, så mesteparten 80 sone.  Minus 1,5 grader.  Kom hjem med 1km igjen på gom  8)

Forvarmet
Haugesund
eGolf med VP og alt utstyr

hottentott33

Sitat fra: Bawler på lørdag 07. februar 2015, klokken 12:39
Tur i går. Litt bykjøring i starten, så mesteparten 80 sone.  Minus 1,5 grader.  Kom hjem med 1km igjen på gom  8)

Forvarmet

Ikke så steingalt. Kjørte du i eco eller normal modus?
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Bawler

Kjørte i Normal helt til jeg ble tvunget over på Eco, så Eco+ siste 10 km (eller 15?)
Haugesund
eGolf med VP og alt utstyr

Ingemar

Kjørte Bergen - Stavanger på fredag. ECO modus og eco+ fra siste ferge for å safe (ca 30km). Stoppet ved hurtiglader i leirvik og ladet opp. ACC ble brukt stort sett hele veien, og utetemp låg fra 0-3 grader.

Ingemar


Bawler

Sitat fra: Ingemar på søndag 08. februar 2015, klokken 10:39
Kjørte Bergen - Stavanger på fredag. ECO modus og eco+ fra siste ferge for å safe (ca 30km). Stoppet ved hurtiglader i leirvik og ladet opp. ACC ble brukt stort sett hele veien, og utetemp låg fra 0-3 grader.

Øh, er ikke den ut av drift?? I følge sidene til Grønn Kontakt og på facebooksiden så virker ikke denne.
Haugesund
eGolf med VP og alt utstyr

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA