Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmepumpe i praksis: Erfaringer, forbruk, rekkevidde og funksjon.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 28. januar 2015, klokken 00:32

« forrige - neste »

afo

Mener jeg satte den i ECO, men kjørte med acc og god varme, så vet ikke om det utgjør noe forskjell i fra normal da..
Måtte hurtiglader 2x15 min på samme strekning i 1.gen leaf. Kom da hjem med -- På km. Telleren. Da var det 5 grader kaldere, men allikevel sykt fornøyd med at valget ble golf!

Sidewinder

Dere må vente til etter uke6 å rapportere inn....
Så de ikke stopper produksjonen igjen  :P

tallyho

Sitat fra: Råde på søndag 25. januar 2015, klokken 13:44
Jeg kan ikke svare opp innlegget over.

Erfaringen foreløpig er at vifta til kompressoren kan bråke veldig og vibrere så man merker det i bilen. Den drar til ved start og roer seg litt en del minutter for så å dra på igjen. Det er faktisk slik at jeg kan høre å merke den i hastigheter opp til 30/40km/t. Er det andre som har merket det? Jeg har spurt leaf folket om deres varmepumpe virker på samme måte.
Jeg hører varmepumpa, men ikke slik at jeg vil definere det som støy. Lyden forsvinner etter få minutter. Mulig den drar seg til igjen etter en stund når det er kaldt, men jeg har ikke prøvd bilen kaldere enn minus 7. Vibrasjoner merker jeg intet til overhode.

2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Golfen

Man er alltid litt på vakt for lyder når man har noe nytt, og i en elbil er man jo litt bortskjemt. Det støyproblemet fra varmepumpen bør man vel finne igjen når man på sommeren bruker aircondition. Dette er i såfall noe som jeg antar blir likt på sommeren både for golf med og uten varmepumpe, ettersom begge har aircondition. Dynaudio og god musikk er kanskje den beste løsningen.  Mest sannsynlig snakker vi relativt lite støy, uten at jeg har noen som helst erfaring med E golf foreløpig.

4Matic Fanatic

Det jeg reagerte på er ikke direkte at noe støyer, men måten det støyer på, som høres nesten ut som en gammel vifte som skrangler noen ganger, og er OK andre ganger. Jevn lyd er en ting, varierende vibrasjon og skrammel noe helt annet - som jeg ikke vil ha på en ny bil hvor alt annet er stille.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

Råde

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 26. januar 2015, klokken 00:13
Det jeg reagerte på er ikke direkte at noe støyer, men måten det støyer på, som høres nesten ut som en gammel vifte som skrangler noen ganger, og er OK andre ganger. Jevn lyd er en ting, varierende vibrasjon og skrammel noe helt annet - som jeg ikke vil ha på en ny bil hvor alt annet er stille.
Nemlig.
Jeg kjørte e-Golf på noen av de varmeste dagene i sommer, og viften hørtes ikke slik som denne.
e-Golf | X75D

e-Kvaase

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 26. januar 2015, klokken 00:13
Det jeg reagerte på er ikke direkte at noe støyer, men måten det støyer på, som høres nesten ut som en gammel vifte som skrangler noen ganger, og er OK andre ganger. Jevn lyd er en ting, varierende vibrasjon og skrammel noe helt annet - som jeg ikke vil ha på en ny bil hvor alt annet er stille.

Flere som kan bekrefte/avkrefte dette støybildet med varierende vibrasjon på biler med vp, i forhold til de uten vp?

agj

Jeg har også opplevd dette, helt lik lyd som du beskriver. Det minner om min gamle Golf 3 der løsningen var å dunke hardt i dashbordet...:-) (jeg har med VP)

mor10

Jeg har kjørt fra sandvika til oslo, ca 17 km, og retur de siste 2 dagene i rushtrafikk. har lagt på ett forbruk på ca 18KwH med temp på klima 18c, normalt modus. stort sett brukt ACC stilt inn på 80.
Rookie el-bil eier
E-golf m/VP

Bawler

Har VP, durer som en vanlig varmepumpe i oppstarten, så roer den seg. Ingen ulyd.
Absolutt helt normal lyd fra min.
Haugesund
eGolf med VP og alt utstyr

Råde

Sitat fra: Bawler på tirsdag 27. januar 2015, klokken 22:41
Har VP, durer som en vanlig varmepumpe i oppstarten, så roer den seg. Ingen ulyd.
Absolutt helt normal lyd fra min.
Det høres ikke ut som om bilen skal lette?

Jeg må innrømme at det er litt flaut å komme inn veien her hjemme nå. Alle kikker opp på elbilen som liksom skal være så stille. Bråker værre enn -92 Toyota Hiace...

Når jeg står utenfor så kommet jeg til å tenke på de gamle NSB trekklokomotivene (strøm). De hadde noen vifter som virkelig bråket. Der er jeg.
e-Golf | X75D

Sidewinder

Sitat fra: Råde på tirsdag 27. januar 2015, klokken 23:05
Sitat fra: Bawler på tirsdag 27. januar 2015, klokken 22:41
Har VP, durer som en vanlig varmepumpe i oppstarten, så roer den seg. Ingen ulyd.
Absolutt helt normal lyd fra min.
Det høres ikke ut som om bilen skal lette?

Jeg må innrømme at det er litt flaut å komme inn veien her hjemme nå. Alle kikker opp på elbilen som liksom skal være så stille. Bråker værre enn -92 Toyota Hiace...

Når jeg står utenfor så kommet jeg til å tenke på de gamle NSB trekklokomotivene (strøm). De hadde noen vifter som virkelig bråket. Der er jeg.

Hmm, er det virkelig så ille  ::)
Begynner å bli skeptisk, det skal vel ikke være slik?

Ser du viften, er det turtallet som gjør at den støyer så mye?

nilskt

Sitat fra: Råde på tirsdag 27. januar 2015, klokken 23:05
Sitat fra: Bawler på tirsdag 27. januar 2015, klokken 22:41
Har VP, durer som en vanlig varmepumpe i oppstarten, så roer den seg. Ingen ulyd.
Absolutt helt normal lyd fra min.
Det høres ikke ut som om bilen skal lette?
(...)

Min samboer spurte faktisk om det var et fly eller en bil vi hadde kjøpt her om dagen da jeg kjørte inn i garasjen. Men merker ikke noe til de vibrasjonene det har vært snakket om, og "jetflylyden" er der bare nå og da.
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

Råde

Jeg har enda ikke fått sett oppi motorrommet men er overbevist om at det er turtall og derav turbulens fra viften. Vibrasjoner merkes kun av og til og bare ved stillestående.

"Jetflylyden" er der bare av og til, ja. Den kjører i gang ved oppstart. Så roer den seg, men går i gang igjen etter noen minutter. Jeg er helt overbevist om at det kan rettes med software, og jeg er også overbevist om at den ikke trenger å blåse så kraftig for at VP skal virke.

Vi får melde inn til møller alle sammen.

PS! Ellers er jeg usannsynlig fornøyd med bilen!
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA