Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmepumpe i praksis: Erfaringer, forbruk, rekkevidde og funksjon.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 28. januar 2015, klokken 00:32

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Pump ut lærdom, meninger og spørsmål om e-Golf med den etterlengtede og nærmest mytiske ventepumpen her. :D

Gordon Retriever


Gordon Retriever

Volkswagens egen graf for forbruk med og uten varmepumpe:



Og den norske importørens oversettelse - kilde til ryktet om at varmepumpen først virker etter 30 minutter - en av 2014s store misforståelser...



Nå som det er bevist at varmepumpen eksisterer og kan kjøpes for penger (ja, jeg innrømmer jeg hadde mine tvil), vil da Møllers salgsapparat begynne å skryte av den og anbefale den til kunder? ???

zapateria

Det jeg lurer mest på fra de som har fått bil med varmepumpe er hvor kjapt bilen blir varm og hvor varm den blir. Jeg ble litt skuffet over effekten fra varmeanlegget i egolf (uten varmepumpe) da jeg prøvekjørte den. 22 grader på a/c tilsvarte kanskje 18 grader i bilen.

Er det noen som har fått egolf med varmepumpe og har prøvekjørt en egolf uten varmepumpe og kan beskrive om det er noen forskjell på effekten av varmeanlegget?

Råde

e-Golf | X75D

Genax

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 09. januar 2015, klokken 01:50
Volkswagens egen graf for forbruk med og uten varmepumpe:



Og den norske importørens oversettelse - kilde til ryktet om at varmepumpen først virker etter 30 minutter - en av 2014s store misforståelser...



Nå som det er bevist at varmepumpen eksisterer og kan kjøpes for penger (ja, jeg innrømmer jeg hadde mine tvil), vil da Møllers salgsapparat begynne å skryte av den og anbefale den til kunder? ???


var innom møller bil asker og bærum. snakket med en selger og han fortalte at hvis du skulle ha varmepumpe, så virket den først etter 30minutter kjøring. og om du da kjører i 20min så vil den nesten ikke virke eller ha noe virkning. så han anbefalte å kjøpe uten vp

Sidewinder

Sitat fra: Genax på fredag 09. januar 2015, klokken 16:09
Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 09. januar 2015, klokken 01:50
Volkswagens egen graf for forbruk med og uten varmepumpe:



Og den norske importørens oversettelse - kilde til ryktet om at varmepumpen først virker etter 30 minutter - en av 2014s store misforståelser...



Nå som det er bevist at varmepumpen eksisterer og kan kjøpes for penger (ja, jeg innrømmer jeg hadde mine tvil), vil da Møllers salgsapparat begynne å skryte av den og anbefale den til kunder? ???


var innom møller bil asker og bærum. snakket med en selger og han fortalte at hvis du skulle ha varmepumpe, så virket den først etter 30minutter kjøring. og om du da kjører i 20min så vil den nesten ikke virke eller ha noe virkning. så han anbefalte å kjøpe uten vp

De møter seg selv litt i døra.

Du har nytte av den hvis ikke har tilgang på forhåndsoppvarming...
Men den har ingen effekt før etter 30min???

Skulle likt å se det regnestykket...

Tror litt mer på de som har produsert bilen og har laget en reklamefilm
Som sier opptil 36%
etter all info jeg har kommet over er det kun Møller som opererer med
Opptil 10-20% lengre rekkevidde.

Det hele virker ulogisk for min del.

A8

Sitat fra: Genax på fredag 09. januar 2015, klokken 16:09
Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 09. januar 2015, klokken 01:50
Volkswagens egen graf for forbruk med og uten varmepumpe:



Og den norske importørens oversettelse - kilde til ryktet om at varmepumpen først virker etter 30 minutter - en av 2014s store misforståelser...



Nå som det er bevist at varmepumpen eksisterer og kan kjøpes for penger (ja, jeg innrømmer jeg hadde mine tvil), vil da Møllers salgsapparat begynne å skryte av den og anbefale den til kunder? ???


var innom møller bil asker og bærum. snakket med en selger og han fortalte at hvis du skulle ha varmepumpe, så virket den først etter 30minutter kjøring. og om du da kjører i 20min så vil den nesten ikke virke eller ha noe virkning. så han anbefalte å kjøpe uten vp

Det er pretty close to løgn, men sannsynligvis mangel på kunnskap hvis selger klart gir uttrykk for at det er slik det virker.
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

lightningii

1 grad ute, forvarmet bil,
Køkjøring, to stopp (skole og butikk).

Råde

Sitat fra: Genax på fredag 09. januar 2015, klokken 16:09
Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 09. januar 2015, klokken 01:50
Og den norske importørens oversettelse - kilde til ryktet om at varmepumpen først virker etter 30 minutter - en av 2014s store misforståelser
....


var innom møller bil asker og bærum. snakket med en selger og han fortalte at hvis du skulle ha varmepumpe, så virket den først etter 30minutter kjøring. og om du da kjører i 20min så vil den nesten ikke virke eller ha noe virkning. så han anbefalte å kjøpe uten vp
Off.... stopper de aldri?
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

Limer inn denne fra en annen tråd:

Sitat fra: Eple3 på fredag 09. januar 2015, klokken 17:02
Må le litt og. I høst ble jeg anbefalt å droppe varmepumpe. Det var ikke noen vits osv. Jeg ville ha pumpen og stod på mitt. Idag sa selger det motsatte. "Du kan være glad du har bestillt varmepumpe. Den vil du ha mye glede av. De som har fått pumpen skryter veldig mye".

*Knegg* ;D

Ohm

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

lightningii

Normal modus og 22 grader inne, setevarmer på 1
1 grad ute. Bilen var forvarmet i ca 15 min.

Ohm

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

havardolini

Sitat fra: Genax på fredag 09. januar 2015, klokken 16:09
var innom møller bil asker og bærum. snakket med en selger og han fortalte at hvis du skulle ha varmepumpe, så virket den først etter 30minutter kjøring. og om du da kjører i 20min så vil den nesten ikke virke eller ha noe virkning. så han anbefalte å kjøpe uten vp

Dette stemmer ikke! Det viser flere ting: De aner ikke hva de snakker om(som også "min" Møller) og de prøver å snakke ned viktigheten av varmepumpe, siden de vet at mange potensielle kjøpere ikke orker å vente.
Dette meget interessante dokumentet har det vært linket til i noen andre tråder her inne: https://www.volkswagen-media-services.com/documents/10541/1091571/ViaVision_2014_March.pdf

Det viser at e-Golfen har en ekte varmepumpe som virker med èn gang. Det viser at den i tillegg har et varmegjenvinningssystem som gir en ytterligere fortjeneste på oppvarming så snart bilen har rukket å generere nok overskuddsvarme. Det er nok her Møller har misforstått, de har trodd at det er dette siste som er hele varmepumpen.

De rapportene som begynner å komme inn her virker lovende, jeg tror at varmepumpen har noe for seg :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA