Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmepumpe i praksis: Erfaringer, forbruk, rekkevidde og funksjon.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 28. januar 2015, klokken 00:32

« forrige - neste »

vtk

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 06. mai 2015, klokken 07:47
Sitat fra: vtk på tirsdag 05. mai 2015, klokken 11:38
4Matic Fanatic:
Slik jeg forstår det har du/dere to e-Golf med varmepumpe. Når du sammenlikner disse, oppfører varmepumpen seg likt, støyer de like mye, samme type støy etc.? Lurer på om det kan variere fra bil til bil (varmepumpe til varmepumpe) hvor mye de støyer.
Nei, vi har en med og en uten varmepumpe - så jeg har ikke noe å sammenligne med der... 
Etter at de fikk bøyd unna det trykkrøret er jeg også godt fornøyd og legger ikke noe merke til varmepumpa utenom når bilen står og varmer på morra'n..

Ok. Og den ulyden som forsvant med å bøye unna røret har ingenting med den støyen som demonstreres i videoen, men en annen lyd? Så jeg forstår det slik at bilen fortsatt støyer likens som på videoen, ingen "reparasjon" eller softwareoppdatering har forandret dette?

4Matic Fanatic

Sitat fra: vtk på tirsdag 12. mai 2015, klokken 22:07
Ok. Og den ulyden som forsvant med å bøye unna røret har ingenting med den støyen som demonstreres i videoen, men en annen lyd? Så jeg forstår det slik at bilen fortsatt støyer likens som på videoen, ingen "reparasjon" eller softwareoppdatering har forandret dette?
Den lyden som forsvant var inne i bilen, skikkelig skranglelyd som kom og gikk, spesielt når bilen var kald og vp'n gikk hardt.
Viftelyden på video'n er sikkert som før den, vi har ikke hatt så mye frost i mai :-) så det er lenge siden jeg har hatt varme på om morgenen.

Jeg skal ha bilen på verksted om en ukes tid - bytte frontrute og reparere en skade, mulig det blir ny firmware på meg da...
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

bno

Veldig bra tråd som jeg med stor interesse har lest gjennom. Er i ferd med å kjøpe en E-Golf til. Jeg har da et par biler å velge mellom der den ene har VP, men ikke DAB, mens den andre har DAB (ikke VP). I utgangspunktet var jeg klart tilbøyelig til å velge den med VP. Jeg er jammen ikke så sikker når jeg leser det som står i denne tråden, da jeg ikke "greier" å dra en rimelig klar konklusjon etter gjennomlesningen. Finner den ikke i tråden heller  ???
Begge de angjeldende bilene er produsert helt mot i slutten på 2014 (i fargene Night blue DAB ver. og Tungsten VP ver.) Trenger litt hjelp med å bli overbevist om hvilket valg jeg bør ta her (isolert sett) Gå for DAB eller VP? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Beklager om dette blir off topic, men kan vel hjelpe på med å trekke opp en avveining?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Ohm

Ikke kjøp eGolf uten varmepumpe. Varmepumpen gir et mer effektivt varmesystem, noe som er en fordel, uansett.

Ville heller ikke kjøpt uten DAB heller, men det er jo mulig å ettermontere når fm slukker i 2017. Varmepumpe kan ikke ettermonteres.

Lykke til.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

bno

Ohm,

Takk for tilbakemelding som jeg setter stor pris på. Tyngdepunktet har flytter seg enda flere hakk for VP versjonen.
Takk igjen

Bjørn
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

oaarum

Sitat fra: bno på torsdag 14. mai 2015, klokken 07:40
Veldig bra tråd som jeg med stor interesse har lest gjennom. Er i ferd med å kjøpe en E-Golf til. Jeg har da et par biler å velge mellom der den ene har VP, men ikke DAB, mens den andre har DAB (ikke VP). I utgangspunktet var jeg klart tilbøyelig til å velge den med VP. Jeg er jammen ikke så sikker når jeg leser det som står i denne tråden, da jeg ikke "greier" å dra en rimelig klar konklusjon etter gjennomlesningen. Finner den ikke i tråden heller  ???
Begge de angjeldende bilene er produsert helt mot i slutten på 2014 (i fargene Night blue DAB ver. og Tungsten VP ver.) Trenger litt hjelp med å bli overbevist om hvilket valg jeg bør ta her (isolert sett) Gå for DAB eller VP? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Beklager om dette blir off topic, men kan vel hjelpe på med å trekke opp en avveining?
Jeg ville ikke kjøpt uten DAB, men det kommer jo mye an på hva du hører på. Hvis du hører på radio nesten på hver tur som meg DAB snart et must. Å sette inn dilldall med ledninger og rot som forvrenger et flott DAB signal tilbake til steinalder-FM signal er jo ikke helt optimalt når du først kjøpee ny bil.
Ville heller ikke kjøpt uten VP.
Hvorfor ikke bare spesifisere en ny med begge deler? Er vel ikke så lang ventetid nå?
2015 e-Golf ventepumpe
Passat GTE prod uke 11

bno

oaarum

Takk for synspunkter. Det er vel det jeg synes også mht DAB. Jeg får vurdere ventelista tenker jeg.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Gordon Retriever

Etter at jeg ble vant til DAB+, er dette noe jeg savner ganske mye når jeg kjører biler som kun har FM-radio.  Likevel, jeg ville nok valgt varmepumpe foran DAB-radio.

Men felles for begge, er at jeg ville valgt biler uten dette utstyret fordi prisen var veldig bra, ikke fordi jeg var utålmodig etter å få bilen.

Mangel på DAB+ tyder også på en parallellimportert bil, og hittil synes jeg disse bilene er påfallende dyre i forhold til hva man kan forhandle seg fram til på en offisiell import.

Jeg ville nok ventet på en bil med riktig utstyr. Sjekk eventuelt flere forhandlere for lagerbiler på vei inn, eller ledige, bestilte biler som fortsatt kan forandres. :)

bno

Gordon Retriver
Takk for synspunkt tskknemlig for det...
Mitt tilbud er fra forhandler i utlandet som jeg har handlet av før og bilene er kjørt 500 Km. en grei pris. Enig i at de er påfallende dyre.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

havardolini

Jeg var litt aktiv i denne tråden da jeg i vinter ventet på en e-Golf med vp. Jeg ble tilslutt så lei av å vente, eller kanskje mest frustrert av elendig oppfølging fra selger, så jeg kansellerte kontrakten.
Nå er jeg i gang igjen da, men nå tenker jeg på å kanskje handle bilen fra en annen butikk isteden.

Uansett... Jeg leste gjennom den nyeste prislisten som VW har lagt ut, og der beskrives varmepumpen som et rent gjenvinningssystem for overskuddsvarme. Det virker som om det er slik Møller mener systemet er laget, noe som strengt tatt ikke er en vp...
Men i følge vedlagte dokument, skal varmepumpen være en "pose i sekk"-løsning.

Jeg mener ikke å grave opp  gammel dritt eller blåse liv i en diskusjon som skulle vært lagt død. Jeg lurer bare på om det i løpet av 2015 har kommet frem ny info om vp-løsningen i e-Golfene, har Møller rett?

stefse

Sitat fra: havardolini på søndag 17. mai 2015, klokken 23:20

Uansett... Jeg leste gjennom den nyeste prislisten som VW har lagt ut, og der beskrives varmepumpen som et rent gjenvinningssystem for overskuddsvarme. Det virker som om det er slik Møller mener systemet er laget, noe som strengt tatt ikke er en vp...
Men i følge vedlagte dokument, skal varmepumpen være en "pose i sekk"-løsning.

Jeg mener ikke å grave opp  gammel dritt eller blåse liv i en diskusjon som skulle vært lagt død. Jeg lurer bare på om det i løpet av 2015 har kommet frem ny info om vp-løsningen i e-Golfene, har Møller rett?

Ikke det jeg vet. Varmepumpen durer og går og veksler med radiatoren foran i bilen, slik man kunne forvente. Møller konsernet bør kanskje vurdere å ansette en å annen ingeniør. Selv om man kan være god på å nå et salgsbudsjett, har selgere uten noen som helst teknisk utdanning sine begrensninger i det lange løp.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

ltadsen

Hei

Har vært ivrig leser av dette forumet i lang tid, måtte registrere meg som bruker da jeg plutselig kan komme til å ha noe fornuftig å fare med  ;)
Bestilte E-Golfen i Oktober 14, fikk den i Mai 15. Man kan vel trygt si at dette tok sin tid, men jeg var bestemt på å vente til jeg fikk varmepumpen.
Har hatt bilen i ca 1 mnd nå og blir mer og mer fornøyd, synes rekkevidden faktisk har gått opp etter at den har blitt mer innkjørt. Tempen er den samme nå som i Mai, bikkjekaldt til sommer å være.
Fikk tilsendt et vedlegg fra selgeren om oppbygging/funksjon av varmepumpen. Det er et pdf vedlegg så jeg håper det er tillatt her på forumet.
Etter det jeg kan se så er det et vanlig varmepumpesystem, men at det i tillegg er lagt opp slik at det også henter restvarme fra andre komponenter som blir varme.

Lars

Elbil-66

Jeg kan bekrefte at varmepumpesystemet til e-Golfen er meget effektivt. Ihvertfall over 0 grader.
Hadde en dagstur på ca. 30 mil. Ute temperatur var nede på +2 grader. Jeg kjørte i normalstilling og 22 gr. Overraskelsen var stor da jeg skrudde av klimaanlegget fikk en estimert økning på rekkevidden på +2 kilometer! Åpnet panseret på bilen for kjenne om det er noe som blir varmt der.
Motor og omformer er iskaldt. En liten lunk på girkassen og en varm slange fra varmepumpen.
Tydelig at tap i motor, elektronikk og uteluft brukes til oppvarming av kupeen.

Fornøgd E-golf eier.

stefse

Tyskerne sviktet ikke og har laget et etter mitt skjønn meget energieffektivt varmeapparat.
Bestilte først bilen uten varmepumpe, men endret like etter og det har jeg ikke angret på. Kunne kanskje fått bilen 1,5 mnd tidligere uten, men det betyr lite i den store sammenhengen.

Imidlertid har jeg lagt merke til endel uisolert rør som går ut fra kompressoren. eg har kjent på røret og det blir varmt under bruk av varmepumpen. Rart at det ikke er bedre isolert, det står jo mitt i fartsvinden og vil utvilsomt tape varme på vei til kupéen.
Her kan det være noen milliamperetimer å hente på å isolere disse, hvilket jeg kan komme til å gjøre. Ser iallefall ingen grunn til at det være slik.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Råde

Sitat fra: stefse på søndag 14. juni 2015, klokken 15:57
Tyskerne sviktet ikke og har laget et etter mitt skjønn meget energieffektivt varmeapparat.
Bestilte først bilen uten varmepumpe, men endret like etter og det har jeg ikke angret på. Kunne kanskje fått bilen 1,5 mnd tidligere uten, men det betyr lite i den store sammenhengen.

Imidlertid har jeg lagt merke til endel uisolert rør som går ut fra kompressoren. eg har kjent på røret og det blir varmt under bruk av varmepumpen. Rart at det ikke er bedre isolert, det står jo mitt i fartsvinden og vil utvilsomt tape varme på vei til kupéen.
Her kan det være noen milliamperetimer å hente på å isolere disse, hvilket jeg kan komme til å gjøre. Ser iallefall ingen grunn til at det være slik.
Dette har Ohm gjort og lagt ut bilder av i en eller annen tråd her inne.
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA