Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer med produkter for innvendig vask av ruter?

Startet av 50%NoFuel, tirsdag 27. januar 2015, klokken 19:28

« forrige - neste »

50%NoFuel

En liten refleksjon fra en som er positiv til elbil generelt og det Tesla prøver å få til spesielt. MEN...

...det er litt merkelig at det som virker som det største mekke- og modifiseringsforum på nett er her og er for Tesla Model S, en bil som er 2013 modell eller nyere. Man må tydeligvis være glad i ebay, mekking, lånebil og Biltema. Og ha stor porsjon med tålmodighet :)
Fremtiden er elektrisk

krister461

Mekkeforum? Har du lest noen av trådene her?

50%NoFuel

Ja, det var vel derfor jeg skrev det.
Fremtiden er elektrisk

PCS

Sitat fra: 50%NoFuel på torsdag 08. januar 2015, klokken 20:55
En liten refleksjon fra en som er positiv til elbil generelt og det Tesla prøver å få til spesielt. MEN...

...det er litt merkelig at det som virker som det største mekke- og modifiseringsforum på nett er her og er for Tesla Model S, en bil som er 2013 modell eller nyere. Man må tydeligvis være glad i ebay, mekking, lånebil og Biltema. Og ha stor porsjon med tålmodighet :)

Tror alle som er på denne delen av forumet er meget bil og teknisk interesserte.
Om du vil kalle dette for mekking fordi man søker det bedre i sin bil, noe kanskje ikke UP/Golf/Leaf-eiere gjør så er din refleksjon muligens korrekt  ;D

Poenget ditt er egentlig?

Olemann


Jeg er på i3 og trilling og i sin tid Reva forum også, få slår Reva forum i mekke og skru-interesse.....selv om det nå er rimelig dødt (og de fleste Revaene vel er blitt til bæreposer eller noe i den dur)

Sjekker du trilling forum ser du mye av det samme, les bl.a. tråden om isolering av varmt-vannet så har du nok til en hel kveld :-)

Det som er mest spesielt for Tesla forum ift. de andre er den sterke interessen for pris, opp, ned, avgifter +++  Virker som "investeringen" er så høy for enkelte at det skaper vibrasjoner og usikkerhet og mange søker en bekreftelse på at de har gjort noe lurt, økonomisk sett.

Mekke-fokus synes jeg ikke er større her.

Davidsv

Det er vel et par tråder om ekstra belysning og lyd, og noen fler om hvordan shine opp bilen, men mekking er det ca null av. De fleste angår nyheter. Det som evt må mekkes gjøres på service senteret..
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Brede

Sjekk Porsche-klubben Norges forum! Ingen steder er det vel mere diskusjoner om modifisering av motorer og effektøkning, må være svært dårlige og svake motorer i disse bilene..  ::)

RaBalder

Jeg er mye enig med trådstarter, det er en del mekking. Men jeg ser ikke noe negativt i det.


  • Dashcam
  • Midtkonsoll
  • Bedre hifi-anlegg
  • Bedre lys i bagasjerom/frunk
  • Bedre hovedlys ved å skifte pære
  • Ekstralys
  • Bedre vindusviskere
  • Isolasjon av takluka
  • Støydemping i hjulbuene
  • Lakkforsegling av ulike slag
  • Større hjul, finere felger
  • Foliering
  • Lakkering

Og jeg har sikkert glemt noe.

Er ikke noe unntak selv. Er på kjøret jeg også  ;D

Knut Erling Øen

Om man har lyst kan man sikkert drive med alt dette og mer til, men for min egen del har jeg ikke følt behov for annet enn å vaske bilen en gang i blant...  :)
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2016. Cybertruck bestilt 23. nov 2019.

BMW850

Skjønner egentlig ikke trådstarters spørsmål eller dilemma. Prøv Bimmerforums i USA eller Europa, frekventerte disse daglig i mange år og fant svar og idéer på alle problemstillinger jeg kom opp i. Veldig verdifullt når man har en teknisk komplisert bil og ikke ti tommeltotter.  Ser ikke på dette forumet som ett "mekkeforum" i det hele tatt. Mer ett info-forum og det er helt greit for meg. De færreste trenger å skru noe særlig på en såpass ny bil som Tesla.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

RaBalder

At så mange "mekker" er vel en indikasjon av at en god del ting på bilen kunne vært gjort litt bedre med liten innsats.

For eksempel:

  • De fleste er vel enig at lys i trunk og frunk er heller tvilsomt. Og det hadde ikke tatt tesla noe særlig ekstra tid å sette på noe led-lys som lyste opp trunk/frunk litt bedre. Men dem har ikke gjort det.
  • De som driver å skifter pærer på hovedlysene, dem hadde ikke gjort det om disse lysene hadde lyst godt i utgangspunktet (ja jeg vet det er noe regler om lyktespylere og effekt i pærene).

En del av tingene som det mekkes på er bare tull (etter min mening).

Men mange ting skal det ikke så mye innsats til for å gjøre bedre. Og det innser vel kunder/brukere og forsøker å gjøre noe med det.

Er jo med på at det i starten og kanskje fremdeles er et voldsomt tidspress på å få Teslaene ut døra på fabrikken. Men hvorfor kan man ikke få med de enkle forbedringene i produksjons-linjen?



MeTesla

Sitat fra: RaBalder på fredag 09. januar 2015, klokken 09:01
...
Men mange ting skal det ikke så mye innsats til for å gjøre bedre. Og det innser vel kunder/brukere og forsøker å gjøre noe med det.

Er jo med på at det i starten og kanskje fremdeles er et voldsomt tidspress på å få Teslaene ut døra på fabrikken. Men hvorfor kan man ikke få med de enkle forbedringene i produksjons-linjen?

Helt enig, og dette er noe av det som har undret meg mest når jeg har lest meg opp på dette forumet i forkant av at min Tesla skal melde sin ankomst i mai. Så mange åpenbare og irriterende feil som har vært feil før og er feil fortsatt virker det som.

Tesla produseres jo på historisk grunn - NUMMI fabrikken var jo opprinnelig et samarbeidsprosjekt mellom Toyota og General Motors, der Toyota sine arbeidsmetoder gjorde at de samme GM anssatte tok fabrikken fra den dårligste til den beste i GM sin stall. Men hvor er de ansatte nå? Håper mange av de jobber for Tesla.

Men når det er sagt, når jeg leser om alle forbedringene i 6.1 tenker jeg WoW! Ingen annen bilfabrikant har noe liknende, bilen blir BEDRE OG BEDRE år for år!

Sjøhyene

Enig i flere av tingene som nevnes:
- Det går for tregt med å forbedre og utarbeide åpenbare feil og mangler
- SW oppdateringene gir bilen en helt ny dimensjon og konseptet er fantastisk og fungerer bra

Men mekke forum er jeg ikke enig i at dette er. Tror det er en veldig lav % som faktisk gjøre noe som helst på bilen sin selv. Og selv om det ofte tar litt tid er jo Tesla ekstremt flinke til å fikse alle slags små og store problemer helt gratis.
Det som derimot slår meg noen ganger er at det er veldig mange som er opptatt av prisutvikling og det å forsvare sine valg av ekstrautstyr. Aldri lest noe særlig på andre forum for nybiler da jeg aldri har kjøpt nybil før, så vet heller ikke om det er noe spesielt, men jeg syns det er litt snodig i alle fall.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Råde

Man må ikke bli prinsessefornærmet her... Ta kommentaren til trådstarter for hva den er - et litt underfundig skråblikk uten onde hensikter.

BTW, hvor mange sammenlignbare luksusbiler har eiere som river ut stoff og trekker ledninger til interiørlys ;)
e-Golf | X75D

timingbeltkiller

Er i tvil om trådstarters kritikk var ment så bokstavelig som de fleste innleggene tyder på.
Selvsagt kan han ha ment det er noe rart med egenmekking og fixinger a la amcars fra forrige århundre.

Men kan også vært en indirekte kritikk av både alvorlige og bagatellmessige barnesykdommer med manglende driftsikkerhet/pålitelighet.

Eksempelvis DU failures som minner om fordums RO 80.
Den skiftet du som bekjent ikke olje på motoren på.
Du skiftet motorer på olja.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA