Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Paktrakr system sælges

Startet av hkaspenberg, tirsdag 21. april 2009, klokken 13:20

« forrige - neste »

hkaspenberg

Jeg har betillit et diagnoseinstrument fra Anders Magnus i den hensikt å utføre vannservice på Think'en selv. I ettermiddag har jeg studert alle innlegg som inneholder ordet "vannservice" uten å bli noe særlig klokere. Det skrives mye, men ikke noe veldig konkret, så derfor spør jeg:

Hva skal til av utstyr og hvor finner jeg nødvendige prosedyre(r) for å utføre vannservice på Think Classic?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Sitat fra: hkaspenberg på mandag 30. mars 2009, klokken 19:23
Hva skal til av utstyr og hvor finner jeg nødvendige prosedyre(r) for å utføre vannservice på Think Classic?

Du trenger diagnoseapparatet for å sette i gang vedlikeholdsladingen, og i tillegg trenger du en nippel med slange for å koble deg på batterifylleniplene, og filtrert/deionisert vann. niplene du trenger får du hos de som leverer utstyr til trucker o.l, men vær forberedt på å betale rundt 500 kr for en. Du trenger bare en. Det kan være lurt å prøve seg litt fram mtp hastigheten vannet strømmer i; det skal være innenfor gitte verdier (antall liter pr min).

Ken har en fin oppskrift/skjema på hvordan fyllingen gjennomføres, bare spør han om den, hvis han ikke plukker opp denne tråden allerede. :) Sklle ha sendt den selv, men har ikke tilgang på den PC'en akkurat nå.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Det er også lurt å ha et termometer og et voltmeter tilgjengelig.

Sett termometeret oppi vanntanken, og voltmetert oppi 114V uttaket på kontaktorboksen din under setet.

Under siste del av serviceladingen vil du se at temperaturen stiger, og spenningen synker. Når temperaturen er over 25C med synkende spenning kan du avslutte serviceladingen og fylle vann.

På den måten hopper du over 1-3 timer unødvendig "koking" av blokkene.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Takk for gode råd. Jeg fikk også en PM fra ken som tilbød en oppskrift per mail. Den har jeg sagt ja takk til. Jeg kommer tilbake til saken hvis jeg har noen flere spørsmål rundt dette.

(Og Robort, "Tupper" er så langt et veldig trivelig bekjentskap.  ;D)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

tom

#4
Jeg har også rotet meg til å kjøpe en Think Classic og har store ambisjoner og teorier, men har godt under midlere erfaring og kunnskaper om Think.   

Jeg kunne derfor tenke meg å være med i en "mekke og fylle (vann) klubb" tilsvarende de har i Kristiansand.

/tom
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

El rayo

Sitat fra: tom på onsdag 01. april 2009, klokken 12:00
Jeg har også rotet meg til å kjøpe en Think Classic og har store ambisjoner og teorier, men har godt under midlere erfaring og kunnskaper om Think.   

Jeg kunne derfor tenke meg å være med i en "mekke og fylle (vann) klubb" tilsvarende de har i Kristiansand.

/tom

Gratulerer! Var det du som kjøpte den røde på Bilauksjonen? Er den kjørbar? I såfall et kupp til den prisen!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

tom

#6
Nope, jeg kjøpte Trønder Thinken som la her på forumet. Den hadde 5 defekte batterier som jeg har byttet, men nå sliter jeg med en isolasjonsfeil.  Så den  ???//()%/(#¤ :-\ ::)&%/(¤#%&¤ batteripakken må kanskje ned igjen.  Det var et batteri som var så tørt at det kokte over når den fikk vann.

/tom
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

hens

#7
Isolasjonsfeil kan også skyldes feil prosedyre under vannfylling.

Om vannfyllingen ikke gjøres riktig, kan det fylles for mye vann. Dette vil da føre til at batterielektrolytten renner over og lager en krypevei for spenningen gjennom fyllesystemet.

Som regel vil det da være tilstrekkelig å vaske av de tre utløpsvortene under høyre dør, og la disse tørke noen minutter.

Hvis bilen etter dette begynner å lade, er det sannsynlig at isolasjonsfeilen kommer tilbake igjen.  Ny runde med klut og vann, etter noen ganger vil feilen forsvinne.

Vask fingrene og skyll kluten etter denne opersjonen, det som vaskes vekk er LUT!

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

banditten

hej

er det en man selv kan skaffe den diagnoseinstrument som du har bestilt for jeg vil også meget gerne have en

El rayo

Sitat fra: banditten på torsdag 02. april 2009, klokken 20:14
hej

er det en man selv kan skaffe den diagnoseinstrument som du har bestilt for jeg vil også meget gerne have en

Bestilles fra Euromatic, Arne Magnus Berge, Rav4_EV her på forumet. http://elbil.no/forum/index.php?topic=1541.msg14441#msg14441
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA