Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppvarmet frontrute. Spørsmål?

Startet av reptil, mandag 26. januar 2015, klokken 23:23

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 20. januar 2015, klokken 19:15
Etter kun 6 små minutter, med usle 19kw hurtiglading, som er en del tregere enn semihurtiglading og 22kw ac lading, kostet dette 25kr.

Synes det var dyrt, og at ladehastigheten var skuffende lav på ABB Chademo. (Ikke sikkert det er lader sin feil).

Så lenge du ikke har planer om å gjøre dette til daglig sak bør du heller se på gleden ved generellt lave kostnader på elbilen. 25kr er mindre enn mange betaler for en halvliter vann, og det får du mer eller mindre gratis hjemme.

Jeg blir mer irritert over spylervæske prisen på bensinstasjonene som gjerne er 3 ganger så mye som butikker som f.eks Europris/Biltema enn litt høyere kWh pris enn hjemme på hurtiglading. Skal man hurtiglade fortere enn en Leaf kan vinterstid kan man enten kjøpe en dyrere tysk bil, eller en billigere fransk bil med andre ladeutfordringer, som har aktiv temperaturstyring av batteriet.

Elbilbruk og kostnader er heldigvis mye mer enn bare prisen på et par hurtigladinger vinterstid.

Marius Engel


Sitat fra: emil på tirsdag 20. januar 2015, klokken 20:06
Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 20. januar 2015, klokken 19:15
Etter kun 6 små minutter, med usle 19kw hurtiglading, som er en del tregere enn semihurtiglading og 22kw ac lading, kostet dette 25kr.

Synes det var dyrt, og at ladehastigheten var skuffende lav på ABB Chademo. (Ikke sikkert det er lader sin feil).

Så lenge du ikke har planer om å gjøre dette til daglig sak bør du heller se på gleden ved generellt lave kostnader på elbilen. 25kr er mindre enn mange betaler for en halvliter vann, og det får du mer eller mindre gratis hjemme.

Jeg blir mer irritert over spylervæske prisen på bensinstasjonene som gjerne er 3 ganger så mye som butikker som f.eks Europris/Biltema enn litt høyere kWh pris enn hjemme på hurtiglading. Skal man hurtiglade fortere enn en Leaf kan vinterstid kan man enten kjøpe en dyrere tysk bil, eller en billigere fransk bil med andre ladeutfordringer, som har aktiv temperaturstyring av batteriet.

Elbilbruk og kostnader er heldigvis mye mer enn bare prisen på et par hurtigladinger vinterstid.

Det dreier seg ikke om hva brusen koster, hva spylervæsken koster, eller hvilke andre ting i verden som plager mer. Krig og terror kommer høyere på misfornøyd listen min.

Det handler heller ikke om hvilke gleder jeg finner med bilene mine, hvor god skiføre det har vert i denne uken eller hvor mye noen er villig å betale for en kebab.

Det handler om at jeg synes det var dyrt med 25kr å lade med kun 19 kw i kun 6 minutter. Dette ga kun noen få prosent på tanken. En normallading vil bli langt dyrere, jeg ladet som sagt kun for å prøve laderen.

emil

Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 20. januar 2015, klokken 20:21
Det dreier seg ikke om hva brusen koster, hva spylervæsken koster, eller hvilke andre ting i verden som plager mer. Krig og terror kommer høyere på misfornøyd listen min.

Det handler heller ikke om hvilke gleder jeg finner med bilene mine, hvor god skiføre det har vert i denne uken eller hvor mye noen er villig å betale for en kebab.

Det handler om at jeg synes det var dyrt med 25kr å lade med kun 19 kw i kun 6 minutter. Dette ga kun noen få prosent på tanken. En normallading vil bli langt dyrere, jeg ladet som sagt kun for å prøve laderen.

Vi lever heldigvis i et fritt land og du kan velge hvor du vil kjøpe vann, spylervæske og strøm eller hurtiglading. Liker du ikke prisen enkelte tilbydere har på disse varene/tjenestene kan du handle andre steder. Gi heller ros til BKK som faktisk satser friskt på utbygging av plass med flere ladere.

Thomas Parsli

Jeg synes 50A lading høres litt lite ut med 35% SOC og varme batterier. Har noen sjekket hva laderene er satt opp til å levere?


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

pwb

Dyrt? Hm merkelig. Lav lade hastighet når det var kaldt, hm rart. Men du slapp kø og for drøye 12,- kw så må jo det være bra. Håper flere ser at dette er latterlig og ikke bruker disse stasjonene.

Marius Engel

#80
Så jeg har ikke lov å synes det er dyrt eller? Jeg sier bare hva jeg synes, så beklager det.

Jeg må vel på en måte gjenta meg selv: det handler ikke om hvorvidt det er bra/dårlig at BKK bygger ut hurtigladere. Det er bra, selv om min mor hadde bygget ut hurtigladere.

Når ladehastigheten var så lav, synes jeg det var dyrt, og ferdig med den.

Nissan hurtiglader i drotningsvik og åsne tar 2kr kwh, i dag betalte jeg 13,2kr kwh. Altså 560% dyrere. Men nå er drotningsvik, åsane og danmarksplass totalt forskjellige steder, så det er ikke alternativ å handle hurtiglading andre steder.

emil

Hadde det ikke vært for at jeg skal til Oslo til helgen, en tur som er rimeligere i Leaf enn fossilbil selv med samme hurtigladepriser som BKK Danmarksplass, hadde det nesten fristet med en elbiltur til Bergen. Eneste er det siste "hullet" på E39 rundt Egersund som snart fylles av GrønnKontakt

Marius Engel

Noen som vet hvem som drifter, og hvordan man betaler i Nordheimsund og Voss forresten?

kos

Det er BKK. Hatten av for BKK - BKK gjør en kjempejobb i Hordaland og vil også etter sigende også være med på lade stasjonen i Lavik, som etter sigende også tesla er aktuell å være med på. Stor stasjon

Det BKK gjør i Hordaland er kjempebra, og vi vil antagelig ikke se køer, om det skjer bygger de ut stasjonen enda mer. Det ligge struktur allerede til utvidelse. samtidig kommer alle 22 kwh stasjonene over alt.

Når stasjonen i ROMERHEIMSDALEN står ferdig kan vi kjøre mellom Hordaland og Sogn og fjordane som Fossilbiler. Og antagelig uten kø på ladestasjonene i lang tid fremover.

Det eneste som er tullete er østlands importen av betalingsmetoder. TID - men BKK sin historie så tenker jeg at dette gårt over til KWH når det har roet seg litt og de har tatt tegningen.

Så tenker jeg også at de kommer til å tjene penger.

Så til alle Zoe kjørere. Anlegget til BKK er som skapt for ladesystemet - 22kw i byer og tetbyggd og 43 på innfartsårer / utfartsårer med 8 mil mellom. Har testet dette og har seldt Fossilet.

Så får vi heller godta at andre kommer til Vestlandet for studietur om hvordan elbil infastruktur skal bygges ut. Dere må ta gjerne turen når hullet på E 39 er åpnet med grønn kontakt.

Gi en lyd så skal vi sette noe godt på bordet.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA