Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppvarmet frontrute. Spørsmål?

Startet av reptil, mandag 26. januar 2015, klokken 23:23

« forrige - neste »

kos


Hei igjen Thomas Parsli

Som du sikkert ser gir du råd som du ikke selv følger. Og du anklager meg for TROLLING.



Thomas Parsli
Gold Member
******
Innlegg: 2514
Vis profil
E-post
Personlig melding (innlogget)







Sv: Fakta om Zoe eller ikke

« Svar #13 på: I dag kl. 08:50 »


Sitat



emil, kan du ikke bare slutte å svare kos og pwb (hvis det da ikke er samme person)?
Han synes åpenbart det er morsomt å trolle -så ikke mat trollet.

Det har alltid vært ett eller to forumtroll her, de gir seg som regel etter en stund -når vi andre har lært at det ikke nytter med saklige argumenter og trollet ikke lenger får den responsen han håper på.

Thomas




Rapporter til moderator    Loggført

Asker.
Nissan Leaf (blå med solcellepanel)  1.2.2012
(P106 1999 modell, 99900km -solgt)

pwb

Hvis det koster 20,- kw så er det helt greit, jeg hadde da valgt å ikke lade der, men jeg hadde vist hva jeg fikk hvis jeg gjorde det.
Tror litt av problemet er at folk ser på hurtiglading som noe man kun skal bruke hvis man absolutt må og da skal det ikke være kø der. Vi må bort fra den tankegangen, hurtiglading må bli mer brukt og det må settes opp flere hurtigladere for å unngå kø der det er/blir ett problem. Jeg kunne godt hurtigladet i noen minutter nesten daglig når jeg alikevell skal inn å ha kaffe, spylerveske eller andre ting, men da må prisen være så lav at jeg ser nytten av å gjøre det. I dag så venter vi heller litt lenger med å dra ut å handle etter jobb så bilen får ladet seg opp litt igjen nettopp fordi vi styrer unna hurtigladere for enhver pris.

emil

Sitat fra: kos på torsdag 15. januar 2015, klokken 09:36
Jeg har et budskap - billig strøm til elbilene på lik linje med all strøm som blir levert i dette landet.

Og skal du ha billig strøm lader du hjemme. Skal du ha billig vann drikker du det fra springen hjemme. Skal du ha billig mat lager du noen brødskiver hjemme.

Er du derimot på tur kan det være at du kjøper tjenester fra andre som f.eks mat og drikke på en bensinstasjon/gatekjøkken eller tjenesten hurtiglading av ditt elbilbatteri fra en av landets selgere av denne tjenesten. Siden disse kjøpene også skal dekke lønns og driftskostnader til salgsstedet er det helt naturlig at det koster mer enn hjemme.

kos

Nå tror jeg at jeg forstår deg, - er du den du sier du er?

MrtnRQL

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 14. januar 2015, klokken 17:54

Så når du kjøper en halvliter vann på 7-Eleven regner du vannet som varen, og tilgjengeligheten som en tilleggsvare?

Jepp, det gjør jeg. Om du har lyst på vann, skal du då betale for vannet, eller for tilgjengeligheten til butikken? - Om man skal ta din teori at du betaler for tilgjengeligheten, så burde man jo betale for antall minutt i butikken, ikke for det vannet koster.


SitatOg på 7-Eleven kostet melken 25% mer enn på Rema 1000, hvilken kreativ forklaring har du på den prisforskjellen?

Forskjellig pris på ulike varer i ulike butikker.

SitatNår vann fra Voss koster 58,-/l på 7-Eleven (http://www.vg.no/forbruker/mat-test/dyre-draaper-best-i-test/a/23254664/) er det vanskelig å forstå teorien om at råvareprisen styrer produktprisen...

Ingen som har sagt at råvareprisen styrer produktprisen. Prisen på bensinstasjoner er oftere høyrere grunnet høyere driftskostnader. Ingen er tjent med at bensinstasjonen ikke tjener penger. Minuttprisen på Voss vann må ha blitt noe helt hinsides. Ingen er tjent med at BKK og Fylket taper masse penger på hurtigladere heller, men da setter vi heller opp prisen pr kwh, enn og ta minuttpris, eller innføre større startavgift. Men dette er no bare min mening :)

SitatPoenget mitt er at man svært ofte ikke betaler for råvaren, men tjenestene (f.eks åpningstid) rundt varen.
Og at hurtig i hurtiglading er det man betaler for, strømmen du får på batteret har marginal kostnad.

Eller med teskje: Verdien på hurtiglading er at den skjer hurtig, ikke at man får ladet!

Det stemmer at det er en verdi på hurtiglading, fordi den skjer hurtig. Og det er derfor du betaler mer for hurtiglading enn semi, og vanlig stikkkontakt. Enkelt å greitt.

Skjønner at du ser på hurtiglading som en tjeneste, og ikke som en vare, men det er ingen rett at det skal vere minuttpris for det om. det som irrerterer meg er at en betaler minuttpris på en tjeneste/vare som er så variabel og avhengig av mangen faktorerer for det du får ut. Av og til får du 5kwh for 70kr, andre ganger må du betale 40kr, og av og til 100kr.


Se på andre forretninger som selger det som vi kan sammenligne det med. Hva om bensinstasjonen tok minuttpris på bensin, uansett hvor mye råvaren kostet. Det er jo kjent at bensinstasjoner tjener lite penger på drivstoff. 350kr+mva min?

Eller en annen forretningsidè, minuttpris på Rema? - jo raskere kassadama er, jo billigere er det. Og om det er litt kulde ute så jobber folkene i kassa litt treigere, sån at du betaler litt mer avhengig av kulde.



mariowing

Sitat fra: kos på torsdag 15. januar 2015, klokken 00:13
Glad at jeg har betalt SC, for dette henger ikke på greip.

Jeg har betalt i størrelsesorden 12 000 kroner for tilgang til supercharger. Hittil har jeg ladet der fem ganger, ca 200 kw energi omtrent. Det gir en kwh pris på 60 kroner så langt eller en anslått minuttpris på 120 kroner (20 minutter lading pr stopp). Prisen vil falle etter som jeg bruker det mer selvfølgelig men supercharging er heller ikke gratis.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

kos

Hei - er muligens din beste butikk noen gang. Sammenligner du med hurtiglading så er den over dobbel hastighet på SC. Så må du ta med at den følger i bilens levetid og du seller avtalen videre om du seller bilen. Samtidig så er det opp til deg å bruke den. For meg er avtalen god og forutsigbar og har medvirket til at vi har vedens største nett av ladestasjoner tilgjengelig.

Med alle de insentivene på elbil, så mener jeg at en avtale med en grei inngangsbillett og lang brukstid, bilens levetid er fordelaktig.

Ville du velget den vekk om du kunne. Og tror du at du hadde fått solgt den etterpå?

mariowing

Sitat fra: kos på torsdag 15. januar 2015, klokken 12:51
Ville du velget den vekk om du kunne.

Ville ikke valgt den bort under noen omstendighet, var den nest-viktigste grunnen til at jeg kjøpte bilen (etter lang rekkevidde). Poenget mitt var at SC også har en pris og at den prisen kan være veldig høy veldig lenge i forhold til sporadisk betal-ved-bruk lading for andre elbiler.

Jeg har ladet Tesla på 22 kwh hos Fortum for 2,50 pr minutt uten at den prisen veltet husholdningsbudsettet. For meg var det mye viktigere at jeg kunne lade mens jeg spiste lunch (som kostet 400 kroner) enn om jeg betalte 45 eller 95 kroner for ladingen. Forøvrig så kostet muligheten til å lade på 22 kwh (dobbeltlader i bilen) 10 000 så den startkosten er uansett enormt mye høyere enn noen kroner pr minutt til Fortum for å faktisk bruke den.

Det betyr ikke at jeg mener at hurtiglading av elbil skal være så dyrt som overhode mulig, men i et fungerende marked så vil etterspørsel regulere prisen. Pr i dag så mener jeg at det er viktigere å få opp mange ladere enn at det skal være billig/gratis og jeg tror at får å få til det må de som drifter laderne se at de har mulighet til å tjene penger på dem og at det finnes en betalingsvilje i markedet for tjenesten deres.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

kos

Hei - mariowing mitt bidrag i denne debatten har aldri dreid seg om penger, men har prøvd å få frem et poeng der det gjelder strøm og kjøp av elektrisk kraft.

Om ikke så mange år vi insentivene forsvinne og sakte men sikkert blir elbilen det bensinbilen var - en melkeku for staten. Nå er det slik at den melkekua ønsker jeg ikke skal flyttes over på elproduksjonen og her er de første signalene hurtigladere.

Prisen på elektrisk kraft i Norge kjøpes til alle forbrukere likt : kraftleverandører til sluttbrukere. dette markedet har stor konkurranse.

Nettdelen - fra kraftprodusent til forbruker er sterkt monopolisert - og det er her hurtigladestasjonene har definert seg ut av markedet for levering av strøm, og hevder at det er hastighet på strøm man betaler for.
Selvsagt hele dette markedet bygger opp om denne definisjonen som de som ønsker å tjene store penger på, bare det blir flere elbiler.

Her hevder jeg at man kunne definere nettet til også omhandle levering av kraft til Biler. I dag er det den eneste forbrukeren som er utenfor kraft markedets prinsipper.

Nettleien blir fordelt til samtlige forbrukere - ingen betaler mer for kraften enn elbiler og er antagelig den som betaler mest for nettleie og kraften. Dette mener jeg at vi må gjøre noe med - nemlig definere elbilen inn under det andre kraftmarkedet.

Personlig så betyr prisen på hurtiglading ikke så mye, men for en som bor i blokk og er avhengig av en hurtigladestasjon for å kunne ha elektrisk bil, er det økonomisk to verdener , som vil at elbilen aldri kan bli en bil for folk flest.

Så er det noen som mener at vi må bygge ut lavhastighets ladere 16 amper, med parkeringsplass. dette målet ser jeg som helt urealistisk, hvem skal betale strømmen, hvem skal avstå grunn. Parkeringshusene i dag fungerer etter dette prinsippet, men flere har innført max 6 timer lading.

Samtidig så er det slik at hadde man flere hurtiglader til "rett pris" ville man kunne ha elbil i blokk uten parkering med ladestolpe. Men kunne hurtiglade på hurtiglade stasjonen i nærmiljøet.

Noen ser kampen i mellom disse to utfordringene som personlige "interesser" og argumenterer hardt for sitt syn.

Jeg mener at det eneste insentivet som kommer til å stå igjen er elektrisk kraft. Om dette ikke blir regulert på lik linje med all elektrisk kraft vil vi få to beboere i Norge når det gjelder elbiler:

De som har egen ladesystem og kjøper kraft fra kraftleverandørene på Norpol markedet samt har avtaler med selskaper alla TESLA. Disse vil være de som har mest penger og god økonomi.

Så har vi de andre som må betale for kraften av et nettverk av hurtiglade stasjoner og lavhastighets  AC systemer til en pris som er dyrere i dag en bensinbil.

Om man da får et nytt avgiftssystem for bensinbilene, så vil et riktig og godt bilhold bli en klasse greie i Norge. De som har tilgang av billig elektrisk kraft og de som må velge mellom avgiftsbelastede bensinbiler eller dyre elbiler i drift på dyr elbilkraft.

Mener  at dette ikke er riktig og at elkraften av ovenstående er elbilforeningens VIKTIGSTE om ikke eneste VIKTIGE sak for at elbilen skal bli et alternativ for alle.

For denne saken skal jeg tåle mye drittslenging - Helt Krystallklart.


pwb

Sitat fra: kos på torsdag 15. januar 2015, klokken 17:43
Hei - mariowing mitt bidrag i denne debatten har aldri dreid seg om penger, men har prøvd å få frem et poeng der det gjelder strøm og kjøp av elektrisk kraft.

Om ikke så mange år vi insentivene forsvinne og sakte men sikkert blir elbilen det bensinbilen var - en melkeku for staten. Nå er det slik at den melkekua ønsker jeg ikke skal flyttes over på elproduksjonen og her er de første signalene hurtigladere.

Prisen på elektrisk kraft i Norge kjøpes til alle forbrukere likt : kraftleverandører til sluttbrukere. dette markedet har stor konkurranse.

Nettdelen - fra kraftprodusent til forbruker er sterkt monopolisert - og det er her hurtigladestasjonene har definert seg ut av markedet for levering av strøm, og hevder at det er hastighet på strøm man betaler for.
Selvsagt hele dette markedet bygger opp om denne definisjonen som de som ønsker å tjene store penger på, bare det blir flere elbiler.

Her hevder jeg at man kunne definere nettet til også omhandle levering av kraft til Biler. I dag er det den eneste forbrukeren som er utenfor kraft markedets prinsipper.

Nettleien blir fordelt til samtlige forbrukere - ingen betaler mer for kraften enn elbiler og er antagelig den som betaler mest for nettleie og kraften. Dette mener jeg at vi må gjøre noe med - nemlig definere elbilen inn under det andre kraftmarkedet.

Personlig så betyr prisen på hurtiglading ikke så mye, men for en som bor i blokk og er avhengig av en hurtigladestasjon for å kunne ha elektrisk bil, er det økonomisk to verdener , som vil at elbilen aldri kan bli en bil for folk flest.

Så er det noen som mener at vi må bygge ut lavhastighets ladere 16 amper, med parkeringsplass. dette målet ser jeg som helt urealistisk, hvem skal betale strømmen, hvem skal avstå grunn. Parkeringshusene i dag fungerer etter dette prinsippet, men flere har innført max 6 timer lading.

Samtidig så er det slik at hadde man flere hurtiglader til "rett pris" ville man kunne ha elbil i blokk uten parkering med ladestolpe. Men kunne hurtiglade på hurtiglade stasjonen i nærmiljøet.

Noen ser kampen i mellom disse to utfordringene som personlige "interesser" og argumenterer hardt for sitt syn.

Jeg mener at det eneste insentivet som kommer til å stå igjen er elektrisk kraft. Om dette ikke blir regulert på lik linje med all elektrisk kraft vil vi få to beboere i Norge når det gjelder elbiler:

De som har egen ladesystem og kjøper kraft fra kraftleverandørene på Norpol markedet samt har avtaler med selskaper alla TESLA. Disse vil være de som har mest penger og god økonomi.

Så har vi de andre som må betale for kraften av et nettverk av hurtiglade stasjoner og lavhastighets  AC systemer til en pris som er dyrere i dag en bensinbil.

Om man da får et nytt avgiftssystem for bensinbilene, så vil et riktig og godt bilhold bli en klasse greie i Norge. De som har tilgang av billig elektrisk kraft og de som må velge mellom avgiftsbelastede bensinbiler eller dyre elbiler i drift på dyr elbilkraft.

Mener  at dette ikke er riktig og at elkraften av ovenstående er elbilforeningens VIKTIGSTE om ikke eneste VIKTIGE sak for at elbilen skal bli et alternativ for alle.

For denne saken skal jeg tåle mye drittslenging - Helt Krystallklart.
+1

chrisask


reptil

For iOS er det laget en app som heter Bilkraft. Finnes nok for Android og....
Svart Leaf Acenta

Ellebille

Da er appen lastet ned Spennende. :-) så spørst det om eg må lade i morgen, i dag gikk det akkurat tur retur Dale Bergen. Friskt med vinduet nede jeg får iallfall nok frisk luft    8)
Nissan leaf mars 2014. 2600 km. Dale - Bergen hver dag.
Super fornøyd har fått frem skilpadden 2 ganger og gått tom 1 gang. Feilberegning nå i kulden. :) ingen lademuligheter på jobb avhengig av hurtig lading i Bergen.

Marius Engel

Dårlig stemning på danmarksplass i dag:

Utetemperatur null grader. Hadde kjørt noen lengre og noen korte turer på til sammen 7 mil med Leafen (acenta 2014 mod), og startet morgenen med ladetimer slik at batteriet var varmt etter lading med 16a. Dermed bør batteritemperaruren ha vert grei nok.

Satt bilen på lading, appen fungerte bra. Batteriprosent 35%.

Ladingen starter med 60a, etter ett minutt ligger den på 50a, 380V. Jeg lader altså kun med 19kw... [emoji36]

Etter kun 6 små minutter, med usle 19kw hurtiglading, som er en del tregere enn semihurtiglading og 22kw ac lading, kostet dette 25kr.

Synes det var dyrt, og at ladehastigheten var skuffende lav på ABB Chademo. (Ikke sikkert det er lader sin feil).

Fikk ikke mye strøm på denne tiden, forsøkte bare på gøy. Men jeg ser at minuttprisingen og startprisen sammen med meget treg ladehastighet gjør ladingen dyr. Og det var jo ikke spesielt kaldt heller...

kos

Dette er å gjenta - men hva var det jeg sa. Noen ganger er det for dumt å få rett. hadde vært mye greiere å få feil. Betalingsformen er helt uakseptabel. Hvor mange skal oppleve at dette er ekstrem dyrt drivstoff før man forstår at det er strøm man betaler for. Men det er noen som har klart å forklare at tid er det eneste rette. Så får det ikke hjelpe at det kun var en ladeboks du fikk stå vedsidenav og ikke strøm du fikk.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA