Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppvarmet frontrute. Spørsmål?

Startet av reptil, mandag 26. januar 2015, klokken 23:23

« forrige - neste »

Marius Engel

Startprisen er uheldig, da folk gjerne lader lengre for å få litt mer valuta for pengene sine.

Thomas Parsli

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 10. januar 2015, klokken 11:48
Startprisen er uheldig, da folk gjerne lader lengre for å få litt mer valuta for pengene sine.

I følge Grønn Bil er 25 minutter en ganske typisk ladesesjon: http://www.gronnbil.no/nyheter/hvordan-brukes-hurtigladere-del-2-article372-239.html

For de som lader 25 minutter tror jeg startprisen føles grei og at den ikke inviter til lengre lading.
Trenger man å lade i 25 minutter skal man et stykke og da er 10,- overkommelig for de fleste.
(25 minutter lading: pris 72,50, startpris 13,8%, effektiv minuttpris 2,90)

Men for de som bare trenger 5 minutter for å komme helt frem (eller vil forsikre seg om at de kommer helt frem) er startprisen en betydlig faktor. Ikke bare utgjør den nesten halve prisen, men den får minuttprisen opp til 4,50!
For denne gruppen er alternativet ofte å prøve å rekke frem, stoppe på Kiwi eller saktelade på et handlesenter.
(5 minutter lading: pris 22,5, startpris 44,4%, effektiv minuttpris 4,50)

Jeg skulle gjerne visst hva BKK ønsker å oppnå med startpris, hadde vi bare hatt journalister som spurte om slikt -eller en slags forening...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kos

Og fortsatt er tid ikke et problem, bare betalt for KW er fy. For de som har frontet tidslading- dere har ikke sett enden på den prislisten. TAKK

PK

Sitat fra: kos på lørdag 10. januar 2015, klokken 14:50
Og fortsatt er tid ikke et problem, bare betalt for KW er fy. For de som har frontet tidslading- dere har ikke sett enden på den prislisten. TAKK

Hmm, litt dum eg muligens... For jeg skjønte ikke helt hva du mente...
At tid er dumt eller at kWh er dumt..?
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

kos

hei - forti at det har vært en stor debatt og hurtiglade selskapene har tatt imot med åpne hender de som er for tids lading.

For oss andre som mener at det er energi vi kjøper burde den være priset som all annen kraft i KW. -

Selchiev

Å betale for KW virker jo mest logisk, du belønner de med sterkere lader med kortere ladetid, og det legger ansvar på leverandør å ha nok strøm tilgjengelig på stedet. 

kos


Erik N

For meg er 30-40 kroner ikke mye, uansett hvor mange kWh jeg får (bare jeg da får den rekkevidden jeg trenger - kanskje 15 km ekstra). Hvis jeg trenger å lade 5 minutter får rekke hjem spiller det ingen rolle hvis det koster 2.50 per minutt eller 5 kr per minutt.

Jeg tenker at ganske mange er som jeg. Hvis jeg skal parkere i byen parkerer jeg nok der jeg trenger å stå, uansett om det koster 10 kr per time eller 30. I manedsbudgeten er det uansett en marginal kostnad.
Ok, hvis jeg skal in til byen hver dag så begynner jeg å tenke på hvor jeg står, og hvis jeg må hurtiglade halve batteriet 3-4 ganger i uken så begynner jeg å tenke på prismodellen, men da finnes vel abbonementer (for Grønn Kontakt i alle fall).

Derfor tenker jeg at hurtigladenettverkene kommer å fungere og med tiden bli lønsomme. Et fåtal entusiaster diskuterer politikk og detaljer, men det store flertallet er pragmatiker som jeg som får det de vil ha og betaler det som det koster. En femtilapp i ny og ne er inget å krangle om.. :)

kos

Hei - det er dette som er problemet. Ingen lader på Hurtigladestasjonene. I en av trådene ble jeg gjort oppmerksom på at hurtigladerne ikke blir brukt mer enn 1.2 timer i døgnet. Om dette er tilfelle så er inntektene på hurtiglading lik null. Da hadde det vært bedre med et system der de fleste var medlem for eks 100 kroner mnd. Dette ville gi høyere inntekter - samt at flere ville være tilknyttet. Kø på stasjonene indikerer at det er mangel på lade stasjoner ikke at det er et tilbud som er for godt. Men med en mnd innbetaling og en pris på kr 1.5 for KW ville dette systemet være mer fremtidsrettet.

svingen

@kos er vel ikke så mange som hurtiglader ofte,kjørt 16k på et år med min ion hurtigladet ca 10 ganger tror nok det er slik får folk flest. Man hurtiglader og kan gjerne betale litt ekstra siden det er så sjeldent :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

kos

Hei Svingen - der er vi enige. Men om tiden de står på hurtiglade stasjon bare er 1.2 timer så er det meningsløst å ta betaling. En stasjon med snitt på 1.2 timer med 2 kroner minuttet har jo ikke 200 kroner i døgnet i snitt ? den stasjonen tjener ikke penger - noe som sier at det er bedre å være billig å få flere kunder.

MrtnRQL

Problemet med en prissetting med pr. min i steden for pr. kwh, er jo at den variable prisen pr lading kan bli oppfatta som urettferdig. Av og til går laderen treigt, så du kan komme til å betale 30-40kr +10kr for 4-5kwh, og noen gonger kan du måtte betale 80-90kwh for de samme 4-5kwh. Hadde betalingen komt i kwh, så hadde alle betalt likt for de "varene" du får.

Hadde du likt å betalt dobbelt så mye for melka i butikken, fordi kassadama er treigere enn den andre kassa?

Tror ikke at folk står ekstra lenge slik det oppstår masse kø om prissettingen var pr kwh enn pr. min. Det er litt som drivstoff, folk lader det de trenger, for så å reise. Enten det koster pr. min eller pr. kwh.

Thomas Parsli

Sitat fra: MrtnRQL på onsdag 14. januar 2015, klokken 10:58
Problemet med en prissetting med pr. min i steden for pr. kwh, er jo at den variable prisen pr lading kan bli oppfatta som urettferdig. Av og til går laderen treigt, så du kan komme til å betale 30-40kr +10kr for 4-5kwh, og noen gonger kan du måtte betale 80-90kwh for de samme 4-5kwh. Hadde betalingen komt i kwh, så hadde alle betalt likt for de "varene" du får.

Varen man kjøper på en hurtiglading er hurtiglading, ikke bare strøm

For å være konkret: når 1l melk kostet 39% mer på Statoil enn på Rema 1000 (artikkel fra 2013: http://www.f-b.no/nyheter/her-far-du-den-billigste-dagen-derpa-maten-1.8149540) er det innlysende at man betaler for mer enn melk.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

MrtnRQL

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 14. januar 2015, klokken 11:13
Sitat fra: MrtnRQL på onsdag 14. januar 2015, klokken 10:58
Problemet med en prissetting med pr. min i steden for pr. kwh, er jo at den variable prisen pr lading kan bli oppfatta som urettferdig. Av og til går laderen treigt, så du kan komme til å betale 30-40kr +10kr for 4-5kwh, og noen gonger kan du måtte betale 80-90kwh for de samme 4-5kwh. Hadde betalingen komt i kwh, så hadde alle betalt likt for de "varene" du får.

Varen man kjøper på en hurtiglading er hurtiglading, ikke bare strøm

For å være konkret: når 1l melk kostet 39% mer på Statoil enn på Rema 1000 (artikkel fra 2013: http://www.f-b.no/nyheter/her-far-du-den-billigste-dagen-derpa-maten-1.8149540) er det innlysende at man betaler for mer enn melk.

Thomas

Når jeg betaler for hurtiglading, så rekner jeg strømmen målt i kwh som min vare, og så rekner jeg den hurtige delen som tilleggsvare, slik jeg kan velge å betale litt mer for å få varen min litt kjappere. Det er jo derfor semihurtig er billegere enn hurtiglading, så om du velger å få de 5kwh på 10min, eller 50min så er det ikke noe dyrere i prinsippet.

Melka er dyrere på Statoil ja, dei må jo tjene penger slik folk har mulighet til å pumpe drivstoff, da det tar betalt pr. liter, og ikke muligheten til å pumpe ;) - om man legger seg under spenene på kyra, så er det ikke all verden det koster, om man rekner den energien man selv bruker for å få det ut som gratis. (Btw, om du bruker shop express på coop obs, eller hurtigkasse som det står over kassene. Så betaler du bare 10kr pr liter melk. 17,- om du bruker vanlig kasse.)

etter min mening burde prissettingen vært slikt;

Hurtiglading, 50kwh: 2.50kr pr. kwh. + 10kr

Semi-hurtig, 22khw: 1.50kr kr. kwh + 10kr.

for da betaler Nils med sin Leaf som lader 5kwh, like mye som pål som lader sin i3 5kwh på de samme Hurtig DC laderene likt uansett om dei bruker 10min, 12, 15, eller 30min.

Om man ikke tjener nok penger på den metoden, så kan de heller skru opp prisene pr kwh om det ikke er nok inntjening.



Marius Engel

2kr kwh 0-80%.
4kr kwh 0-100%.

Med teknologien i dag er dette enkelt å få til.

Startprisen går utover de som lader så lite som mulig...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA