Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

- Moms på elbiler fra 2016.. LØP og KJØP :-)

Startet av Marius Engel, mandag 26. januar 2015, klokken 22:58

« forrige - neste »

Marius Engel

En vanlig fossilbil bør ha jevnlig AC service med bla. etterfylling av kjlemedie for å hindre skade på komressor.

Hvordan er dette med tanke på Leafen med varmepumpe. Bør den ha noen form for ekstra AC service?

Jeg renser luftekanalene med sånn AC rens på sprayboks og skifter kupèfilter to ganger i året, men ikke noe utover dette.

sølv-pilen

Godt poeng. Påfyll av gass og utskifting av filter er ikke tilstrekelig. Ma må trykkesette systemet og sjekke komponentene for feil i tillegg (service). Ble selv lurt av bilverksted når jeg etterlyste service, de gav meg påfyll og utskiftning av filter...det samme som service men ikke service kaldte de det. Kostet meg 34 000 i reperasjon av Aircondition grunnet vegsalt.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Marius Engel

Var dette på Leaf?

Denne har jo varmepumpe, så jeg vet ikke om det er likt her. Varmepumpen og AC er jo samme sytemet, slik jeg har forstått det?

sølv-pilen

Nei var ikke leaf, men komponentene og saltingen med "bar veg" politikken til Statens vegvesen er det samme.

Poenget her er å få service.. altså trykktesting og kontroll av komponentene, ikke bare refill og filter skifte, alternativet kan komme til å koster mye..
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Daeedor

Tror ikke det skal være nødvendig på mange år med AC service.  ( Hadde en amcar tidligere som jeg kjøpte ny i 2000 , eide den i 10 år før jeg tok AC service , og tapping/fylling av gass/trykksetting/test. Opplevde aldri noen feil hverken før, under , eller etter dette. Ikke fungerte anlegget dårligere enn da det var nytt heller. Men det var jo digre greier , da selvsagt.)

På den annen side : opplever du dårlig lukt/dårlig effekt så ta service. ::)

Marius Engel

Dårlig lukt forhindres i stor grad med å skifte kupèfilter (ca 150,-) og ta ac-rens (150,- til) på sprayboks to ganger i året.

Kompressoren på min forrige bil, Opel astra, røk etter 6 år. Som oftest skjer dette pga. tap av gass som alltid er tilstede i ett vanlig ac anlegg. Gassen er transportmekanismenfor smøring av kompressor, dermed er det krise med lite gass. Oftest skjer dette en stund før man merker dårlig effekt, har jeg lest.

Leaf har jo varmepumpe, og da blir det muligens litt annerledes..?

BE

AC er en varmepumpe uansett hvilken bil du har, spørsmålet er bare hva du varmer opp :-)

Altså er det det samme på Leaf som alle andre AC - anlegg.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Marius Engel


Sitat fra: BE på torsdag 08. januar 2015, klokken 18:16
AC er en varmepumpe uansett hvilken bil du har, spørsmålet er bare hva du varmer opp :-)

Altså er det det samme på Leaf som alle andre AC - anlegg.
Altså er AC service langt viktigere på Leaf med varmepumpe enn fossilbil.

Varmepumpen er langt mer kritisk, og sikkert langt dyrere enn ett lite AC system som drives av fossilmotoren.

BE

Nei, det er mindre slitedeler på AC i Leaf. Det er ikke noe reimdrift av AC pumpa. Men behov for etterfylling/bytting av kjølemedie er nok tilsvarende som alle biler med AC.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Marius Engel


Sitat fra: BE på torsdag 08. januar 2015, klokken 20:31
Nei, det er mindre slitedeler på AC i Leaf. Det er ikke noe reimdrift av AC pumpa. Men behov for etterfylling/bytting av kjølemedie er nok tilsvarende som alle biler med AC.

Men det er elektromotor, mer elektronikk, og helt sikkert noe mer i forbindelse med at du kan kjøre dette både som AC og varmepumpe (reversere).

BE

Det stemmer, det er like mange servicepunkter på denne elektromotoren som det er på fremdriftsmotoren på Leaf.

Altså ingen  :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Marius Engel

 Så... Motoren som blir drevet av en reim på fossil AC anlegg har så mange sericepunkter, bortsett fra at reimen kanskje må skiftes ett par ganger i bilens levetid? Ingen vits i å kverulere over smådetaljer, det er ikke det dette handler om.

Kan du med kunskaper om leafens oppbygging komme med informasjon som sier at ett enkelt ac anlegg og varmepumpen i leaf trenger akkurat like mye vedlikehold og har like mye slitasje(deler)?

E_S

Jobber blant annet med AC-anlegg til daglig. Et AC-system eller en luft-luft-varmepumpe sånn som systemet i Leaf er egentlig akkurat det samme. Det består av en kondensator, en kompressor, en fordamper, et tørkefilter og noen trykksensorer.

Det mange markedsfører som "AC-service" med et AC-serviceapparat er egentlig en veldig enkel prosedyre. Et slikt apparat gjør følgende:
1. Gassen suges ut til anlegget står i vakuum.
2. Det måles at vakuumet holder seg. (dette kaller de "trykktest")
3. Gass i riktig mengde pluss eventuell olje som kom ut under vakuumering fylles på igjen.
4. Ferdig. Hele prosedyren skjer helt automatisert.

En trykktest betinger en del mer omfattende jobb og er ikke noe som gjøres med mindre man skal finne en lekkasje. Et anlegg i en bil bør ikke behøve noen som helst form for etterfylling/service oftere enn minst hvert 6. til 8. år om alt er i orden. Det er et lukket system og gassen blir ikke "slitt" sånn som f.eks. en motor/girolje blir. Om anlegget har redusert effekt pga. manglende gass er det en lekkasje man bør finne og reparere.

#1 lekkasjested på biler er kondensatoren ("AC-radiatoren") da denne står i saltsprut halve året og er veldig utsatt for korrosjon som til slutt tærer hull. Det er også ofte aluminiumsrør i forbindelse med denne som lider samme skjebne. Tørkefilteret er egentlig en tørkepatron og en "sil" og byttes når anlegget har vært åpnet pga. skifte av andre komponenter, ikke noe man trenger å tenke på ellers.

Alle AC-anlegg som ikke er helt antikvariske har sensorer som kutter kompressoren ved for lavt trykk (les: for lite gass) og ved for høyt trykk. (f.eks. ved for dårlig luftstrøm over kondensator en varm sommerdag) Det er derfor praktisk talt ikke mulig å ødelegge en AC-kompressor ved at anlegget går med lite gass eller tomt for gass, kompressoren vil kobles ut før det er noen fare likevel. Et større problem er rett og slett at mange kompressorer holder heller dårlig kvalitet - det er spart på hver eneste komponent som er gjort så liten og spinkel som mulig, og det varer ikke evig.

Det verste man kan gjøre med et AC-anlegg er at det står tomt for gass og i aller verste fall åpent til vanlig luft. Innvendig korrosjon vil ødelegge olje, mette tørkefilter og gjøre at man må plukke fra hverandre absolutt alt før man kan få det i farta igjen..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

sølv-pilen

Synes du er vell optimistisk når du sier 6-8 år med tanke på at bilen mer eller mindre kjører i sjøvann i 8 av årets 12 måneder.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Marius Engel

Takk for ett godt inlegg E_S!

Vet du noe om hvorfor man da anbefaler AC service oftere? Annethver år, minst, har jeg lest på nettet.

Det vil alltid være litt tap av gass, spesielt inforbindelse med start/stopp av anlegget. Dette er også noe jeg har lest på nettet. Hva mener du om dette? Stemmer det?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA