Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leafen piper voldsomt.

Startet av bjorn_2390, mandag 26. januar 2015, klokken 12:48

« forrige - neste »

Ohm

Sitat fra: Powerflux på mandag 12. januar 2015, klokken 22:51
Sitat fra: Ohm på mandag 12. januar 2015, klokken 22:34
Bassengvarmeren min på 3 kw gikk i hele sommer på 1,5 kvadrat ledning75 meter. Overlevde gjorde både den og jeg. Mange mener lykken er bedre enn forstanden.
Milde makron mann, du må jo være helt sprø ;D
Nå taler du jo Roma midt i mot! Det er jo nærmest blitt en sannhet blant mange her at å lade med 16A på en 16A kurs med schuko nærmest er ensbetydende med brann og evig fortapelse!
Det faktum at de aller fleste rapporterer om lite eller moderat temperaturøkning i støpsel/kontakt ser ikke ut til å affisere de troende i noen særlig grad :P
Største faren var nok når jeg klippet gresset!!
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Sitat fra: Ferry på mandag 12. januar 2015, klokken 23:05
3 kW på 230 V er ikke mer enn ca. 13 A. Jeg har omtrent samme lengde til garasjen. Det er en 1,5 mm2 som er sikret med 13 A. I ditt tilfelle vil det gi et spenningsfall på ca. 23 V, et effekttap på ca. 300 W. Eller 4 W/m.
Så da lønner detr seg å bruke skikkelig kabel til sommeren, for å unngå å fyre for kråka?
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

emil

Sitat fra: Ohm på mandag 12. januar 2015, klokken 23:09
Sitat fra: Ferry på mandag 12. januar 2015, klokken 23:05
3 kW på 230 V er ikke mer enn ca. 13 A. Jeg har omtrent samme lengde til garasjen. Det er en 1,5 mm2 som er sikret med 13 A. I ditt tilfelle vil det gi et spenningsfall på ca. 23 V, et effekttap på ca. 300 W. Eller 4 W/m.
Så da lønner detr seg å bruke skikkelig kabel til sommeren, for å unngå å fyre for kråka?

Kostnad på ca 1500kr for ny kabel eller ~5kr/dag i tapt energi hvis varmeren står på full effekt hele tiden?

Ferry

Fyre for kråka gjør du vel uansett med en slik varmer :) Større tverrsnitt vil vel strengt tatt øke effekten, fordi totalmotstanden blir mindre. Hvis varmeren er resistiv da, jeg aner ikke hvordan den er konstruert. Pr. i dag taper du ca. 10%. Hvis du bytter ut 1,5 mm2 med 2,5 mm2 så vinner du tilbake 40% av disse 10%. Altså 4% totalt. Det er ikke all verden.

Hvis vi betrakter varmeren som en ren ohmsk motstand så er den på 17,63 ohm. (230 V^2/3000 W)
Motstanden i 75 m 1,5 mm2 kabel er 1,75 ohm. Totaleffekt 2730 W med 9% tap, 246 W
Motstanden i 75 m 2,5 mm2 kabel er 1,05 ohm. Totaleffekt 2832 W med 5,6% tap, 159 W
Differanse 87 watt

Griffel

Sitat fra: Ohm på mandag 12. januar 2015, klokken 23:07
Sitat fra: Ohm på mandag 12. januar 2015, klokken 22:34
Bassengvarmeren min på 3 kw gikk i hele sommer på 1,5 kvadrat ledning75 meter. Overlevde gjorde både den og jeg. Mange mener lykken er bedre enn forstanden.
Største faren var nok når jeg klippet gresset!!
Største problemet er vel da at dette er en skjøteledning, som benyttes til en tilnærmet permanent opplegg med mer enn 2kW belastning, og med sine Schuko-er i begge ender. Strengt tatt ikke en lovlig løsning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ohm

Sitat fra: Griffel på tirsdag 13. januar 2015, klokken 10:54
Sitat fra: Ohm på mandag 12. januar 2015, klokken 23:07
Sitat fra: Ohm på mandag 12. januar 2015, klokken 22:34
Bassengvarmeren min på 3 kw gikk i hele sommer på 1,5 kvadrat ledning75 meter. Overlevde gjorde både den og jeg. Mange mener lykken er bedre enn forstanden.
Største faren var nok når jeg klippet gresset!!
Største problemet er vel da at dette er en skjøteledning, som benyttes til en tilnærmet permanent opplegg med mer enn 2kW belastning, og med sine Schuko-er i begge ender. Strengt tatt ikke en lovlig løsning.
Ser at det ikke er optimalt.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA