Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leafen piper voldsomt.

Startet av bjorn_2390, mandag 26. januar 2015, klokken 12:48

« forrige - neste »

bjorn_2390

Den overgangen som elbilshop.no henviser til at Clas Ohlson har, til bruk med type 1-kontakt med justerbar ladestrøm 6-10-16: Har ikke den bare 1,5 mm2 kabel? Burde det ikke være 2,5 mm2 i en overgang som skal brukes ved 16A-lading? (Kanskje man kan kjøpe delene og heller sette sammen en selv?)

Hva har folk gjort, og hvilke erfaringer har dere?
Burde det ikke være 2,5 mm2?

http://www.clasohlson.com/no/Adapterledning/36-5145
Blå Euro-Leaf (2012)

X-Trail

Biltema har iallefall 2,5 kvadrat. Noe mindre kan du ikke ha.
Stolt eier av ELise♡

Ohm

Laget en sånn selv, men brukte 2,5 Kv ledning. Kjøpte alt hos Clas.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ferry

Omtrent alt som finnes av skjøteledninger er 1,5 mm2, og de er merket 16 A. Samt Nemko, Semko, TüV, RoHS, UL, VDE, ++  OK, kanskje ikke alle merkingene da. Brukt med fornuft går det helt fint med 1,5 mm2. Bare ikke surr sammen en hel kveil og pakk den inn i oljefiller. Det samme gjelder 2,5 mm2.

Ohm

Finnes skjøteledning med 2,5 kv. Alternativt kan du kjøpe løs kabel og kontakter. Det gjorde jeg.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

bjorn_2390

Flott, takk for tilbakemeldinger.
Joda, flere steder har 2,5 kv. (f.eks. Jula og Biltema), jeg har kjøpt en sånn som jeg har som backup bak i bilen, i tilfelle ullfille.
Prisen på den ferdige skjøten på Clas er forlokkende, mens prisen på 20m kabel (igjen) er heftig.
Tror nok jeg følger tipset om å kjøpe deler, og så heller kappe av en snubb av skjøteledningen jeg har fra før, til skjøten jeg lager.
Delene i løs vekt blir vesentlig dyrere, enn å kjøpe en ferdig. Men det får jeg leve med, når det ikke finnes ferdigskjøter i 2,5 kvadrat.  8)
Blå Euro-Leaf (2012)

Ferry

Altså, når jeg skriver "Omtrent alt som finnes av skjøteledninger er 1,5 mm2" så mener jeg akkurat det jeg skriver. Det utelukker ikke at det finnes 2,5 mm2 også. Etter at jeg fikk elbilen så har jeg tatt en kikk i hyllene med skjøteledning i ymse butikker, Biltema, Clas Ohlson, Maxbo m.fl. Det finnes masse å velge i med 1,5 mm2, og kun noen få med 2,5 mm2.
Du må gjerne bruke 2,5 mm2, eller enda grøvre for den del. Men det er ikke slik at en MÅ gjøre det. En slik skjøt vil typisk henge i friluft eller ligge på bakken. Den skal ikke ligge inni en isolert vegg i 40 år.

bjorn_2390

Sitat fra: Ferry på onsdag 07. januar 2015, klokken 23:16
Du må gjerne bruke 2,5 mm2, eller enda grøvre for den del. Men det er ikke slik at en MÅ gjøre det. En slik skjøt vil typisk henge i friluft eller ligge på bakken. Den skal ikke ligge inni en isolert vegg i 40 år.
Yes sir.  :D
Blå Euro-Leaf (2012)

Griffel

Sitat fra: Ferry på onsdag 07. januar 2015, klokken 19:40
Omtrent alt som finnes av skjøteledninger er 1,5 mm2, og de er merket 16 A. Samt Nemko, Semko, TüV, RoHS, UL, VDE, ++  OK, kanskje ikke alle merkingene da. Brukt med fornuft går det helt fint med 1,5 mm2. Bare ikke surr sammen en hel kveil og pakk den inn i oljefiller. Det samme gjelder 2,5 mm2.
Er det greit å; "surr sammen en hel kveil" om en ikke; "pakk den inn i oljefiller." ?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry


ZerOmancer

Skjøteledninger på 2,5mm2, er for bruk på lange strekk, der spenningsfall blir et problem. Den clas-ohlsonsaken er under en meter lang.  En kabel på 2x1,5mm2 som får avgi varmen sin fritt tåler godt over 16A. (Nesten 20, om jeg husker rett). Det er det å ligge i rør med stillestående luft som virkelig er drepen for ledeevnen. (og så kommer isolasjon og paralelle kabler/ osv..osv..)

En kveil redusere også ledeevnen, men hvor mye? Om det er to lag og fri luft på begge sider er det nok next to nothing. Om kveilen er på en trommel, blir det nødvendigvis mer, og om det er mange lag på en trommel blir det ganske mye. (men på skikkelige skjøtetromler er maks effekt  på full og tom trommel alltid oppgitt)
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

Ferry

Sitat fra: ZerOmancer på fredag 09. januar 2015, klokken 23:16
En kabel på 2x1,5mm2 som får avgi varmen sin fritt tåler godt over 16A. (Nesten 20, om jeg husker rett).

Du er "in the ballpark" tror jeg. 19,5 A finnes i en av tabellene. Jeg har hatt kabelberegning som pensum, men det nærmer seg ti år siden. Men det må da være opptil flere montører/installatører her som KAN dette? Dette vil være en typisk eksamensoppgave på VK1 elektro. Kom igjen, dere som kan! Sett opp beregningen slik du ville gjort det på eksamen.

Ohm

Bassengvarmeren min på 3 kw gikk i hele sommer på 1,5 kvadrat ledning75 meter. Overlevde gjorde både den og jeg. Mange mener lykken er bedre enn forstanden.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Powerflux

Sitat fra: Ohm på mandag 12. januar 2015, klokken 22:34
Bassengvarmeren min på 3 kw gikk i hele sommer på 1,5 kvadrat ledning75 meter. Overlevde gjorde både den og jeg. Mange mener lykken er bedre enn forstanden.
Milde makron mann, du må jo være helt sprø ;D
Nå taler du jo Roma midt i mot! Det er jo nærmest blitt en sannhet blant mange her at å lade med 16A på en 16A kurs med schuko nærmest er ensbetydende med brann og evig fortapelse!
Det faktum at de aller fleste rapporterer om lite eller moderat temperaturøkning i støpsel/kontakt ser ikke ut til å affisere de troende i noen særlig grad :P
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Ferry

3 kW på 230 V er ikke mer enn ca. 13 A. Jeg har omtrent samme lengde til garasjen. Det er en 1,5 mm2 som er sikret med 13 A. I ditt tilfelle vil det gi et spenningsfall på ca. 23 V, et effekttap på ca. 300 W. Eller 4 W/m.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA